PDA

View Full Version : Jazz element.



Vadim
15 april 2010, 19:49
Beste Leuten,

De laatste tijd als ik over mijn Epiphone Joe Pass speel, ga ik me steeds meer ergeren aan de sound van mijn elementen. Het is opzich wel lekker, maar het is het gewoon niet helemaal voor mij; het is modderig en wat ongedefinieërd. Het liefst zou ik gewoon een mooie, heldere, jesse van ruller achtige sound hebben, ik heb alleen geen idee hoe en waar ik moet zoeken. Zijn element is geloof ik iets van 500 euro als je hem wil kopen, aangezien die nogal oud is en een P90(a la martijn van Iterson) is ook niet mijn ding.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt.

Groet.

Antoon
16 april 2010, 00:19
Ik heb een keer zo'n gitaar even in mijn handen gehad en ik was eigenlijk wel te spreken over de elementen. Waren eigenlijk precies wat ze moeten zijn bij die gitaar. Waar ik het over heb was een model van denk ik een jaar of 4 geleden, sunburst, zaten standaard formaat humbuckers in. Heb jij dezelfde?
Je zou als experiment een keer over een fender combo moeten spelen, zoals een Deluxe Reverb reissue. Kijk eens of je het geluid dan nog steeds niet bevalt. Kan heel goed dat je na die ervaring er heel anders over denkt.

iwamoto
16 april 2010, 01:01
ik heb zelf een epiphone lucille waarvan het hals element niet helemaal mijn ding is, zelf ga ik daar een air norton in stoppen, zit er ook een in mn ibanez S 7 snaar (ja ik weet wat je denkt) waar je mooie jazztonen uit krijgt. dus wie weet is dat wat ?

Vadim
16 april 2010, 01:27
Hmm, ik zal is het opzoeken. Ik speel trouwens over een Fender hot rod deluxe en dan in de 2e input met behoorlijk cleane settings.

Ik heb trouwens een model uit '99 nog met serie nummer S.

SteveM
16 april 2010, 10:10
Ik weet niet precies hoe het element in jouw Joe Pass gemonteerd is, maar ik heb een hele goede ervaring met een Benedetto pick-up op mijn Yamaha AEX1500. Het element moest wel aan de slagplaat gemonteerd worden, maar misschien heeft benedetto ook wel andere modellen.

Nitefly7
16 april 2010, 11:58
Ik weet niet precies hoe het element in jouw Joe Pass gemonteerd is, maar ik heb een hele goede ervaring met een Benedetto pick-up op mijn Yamaha AEX1500. Het element moest wel aan de slagplaat gemonteerd worden, maar misschien heeft benedetto ook wel andere modellen.

Seymour Duncan maakt nu de Benedetto's, en er is van jouw 'slagplaat'-model, ook een versie die je in een humbucker-raampje kan plaatsen..!

zelf zit ik ook te tobben of ik de 'Custom58' in mijn Ibanez PM-35 (Artcore Metheny) wil vervangen voor zo'n 'Benny'-pickup..

overigens is het Joe Pass model akoestisch iets anders gebouwd dan Jesse's gitaar, dus ik weet niet hoeveel 'ruimte' je nog hebt om het met een pickup-upgrade te laten lukken..
welke versterker gebruik je bijv.. ?

Vadim
17 april 2010, 01:13
Ik speel over een Fender hotrod deluxe, via de 2e input.

munkie
18 april 2010, 10:30
Seymour Duncan jazz (SH2) is goed gedefinieerd. P90 of Gretsch achtige elementen heb je ook in humbucker formaat.

P.S. Net JvR gezien op TV met Cor Bakker, speelt nu zo te zien op een Gibson Es335?

Vadim
18 april 2010, 19:42
Ja die gitaar gebruikte die ook toen ik hem in De Oosterpoort had gezien. Vind z'n Levin toch mooier, maar daarop is ie ook te gek.

Nitefly7
18 april 2010, 20:55
ik dacht dat 'ie 'm bij Pauw en Witteman 'stiekem' uit z'n kast had getrokken om wat dikkere blues te spelen bij dat 'Letter to my enemy' van H. Teeuwen..

maar de beste man kan zelfs een brievenbus jazzy laten klinken volgens mij ;)

MeneerJelle
19 april 2010, 01:04
P.S. Net JvR gezien op TV met Cor Bakker, speelt nu zo te zien op een Gibson Es335?

Waar dan? :satisfie:

EuroCinema
19 april 2010, 11:37
Ik heb ook een hotrod en ik vraag me af of je als je je sound ongedefineerd vindt, niet beter input 1 kunt gebruiken? Ook spelen met de presence helpt. Weinig hoog, maar de presence wel een stukje open dus.

En anders zou ik gewoon een heel goeie klassieke nekhumbucker erin zetten, een Gibson 57 of zo.

beruk
19 april 2010, 12:28
Ik had in mijn joe pass ook niet van die fijne pickups en vervangen door Gibson 490T en 498R. Die 498 zal wel te hot voor je zijn, maar die 490 als neck pickup gaf een hele volle Herb Ellis achtige toon toen ik em over een hotrod deluxe op de eerste input inprikte.

Ricochet
19 april 2010, 12:52
De laatste tijd als ik over mijn Epiphone Joe Pass speel, ga ik me steeds meer ergeren aan de sound van mijn elementen. Het is opzich wel lekker, maar het is het gewoon niet helemaal voor mij; het is modderig en wat ongedefinieërd.


Dat is DE definitie van die "stock" Epiphone meuk. Echt ieder merk met een vintage PAF-achtige output gaat een verbetering opleveren.

Aangezien je JvR noemt. Kijk even naar die nieuwe GFS Surf 90s. Dynasonics in HB formaat. http://store.guitarfetish.com/gfssu90aliir.html

Antoon
19 april 2010, 13:53
Of iedere PAF kopie een verbetering gaat opleveren tov wat er standaard inzet vraag ik mij af. Volgens mij ligt dit probleem niet bij de elementen

beruk
19 april 2010, 13:56
Dat is gedeeltelijk waar, het staartstuk van zo'n Joe Pass is ook geen wonder van welluidendheid, maar qua hout echt niet minder dan een ES 175.

Vadim
19 april 2010, 20:30
Ik heb ook een hotrod en ik vraag me af of je als je je sound ongedefineerd vindt, niet beter input 1 kunt gebruiken? Ook spelen met de presence helpt. Weinig hoog, maar de presence wel een stukje open dus.

Dat heb ik al geprobeerd, maar dat is niet wat er mis is met de sound. Ik heb er op het moment ook vrij oude snaren op liggen, maar met nieuwe snaren heb ik hetzelfde probleem. Vandaar dat ik het nu bij m'n element zoek.

munkie
20 april 2010, 11:08
Ik heb ooit een Joe Pass gehad. Heb toen eens een echt ebben brugje laten maken door een vriendje, maakte akoestisch al een enorm verschil. Klonk veel luider en beter.

Verder setup en snaren, voor een archtop toch echt wel 012 Thomastik Infeld flatwounds anders krijg je het bovenblad niet in beweging.

Ik heb mijn Richwood Re-450 nu met een enkele humbucker bij de nek via 1 volumeknop nar de uitgang, klinkt veel beter. Als je toch alleen maar jazz wil spelen. Had Pat Metheny ook op zijn ouwe Es175 en nu ook eigenlijk op die Ibanez.

Jesse van Ruller trad op met Cor Bakker in zo'n cultureel O.H. programma op NL3, even zoeken op uitzending gemist.