PDA

View Full Version : Elektrische schok van versterker?



Hohnerboy
15 april 2010, 19:16
Hallo,

ik kocht net mijn eerste 2de handse buizenversterker (Hohner) en merkte toen ik achteraan (hij is open langs achter) enkele buizen (dacht ik) aanraakte dat ik een serieuze schok kreeg.

ik ben er nu relatief zeker van dat het geen buizen zijn maar iets anders (elco of zo?)

in alle geval, mijn vraag is: is dit normaal? of is de versterker ergens defect?

bedankt,
vriendelijke groeten,

Hohnerboy

bass blom
15 april 2010, 19:28
heb je hem in een geaard stopcontact?

nico verduin
15 april 2010, 20:11
Het gebeurt wel meer bij sommige buizenbakken dat er 2 beker elco's in serie worden gezet. Het huis is de min van de elco. Hij wordt dan geisoleerd van het chassis gemonteerd. Dit komt regelmatig voor. Het kan dus zijn dat je een opdonder hebt gehad van de halve voedingspanning.
Weer een reden om die eens sticky te lezen over hoge spanningen ed in buizenversterkers. En NOOIT zomaar ff in een buizenbak gaan (aan)zitten als je niet weet wat je doet.

cluseau
15 april 2010, 22:15
Hallo,

ik kocht net mijn eerste 2de handse buizenversterker (Hohner) en merkte toen ik achteraan (hij is open langs achter) enkele buizen (dacht ik) aanraakte dat ik een serieuze schok kreeg.

ik ben er nu relatief zeker van dat het geen buizen zijn maar iets anders (elco of zo?)

in alle geval, mijn vraag is: is dit normaal? of is de versterker ergens defect?

bedankt,
vriendelijke groeten,

Hohnerboy

Oppassen man, kan de laatste keer zijn dat je dat beleeft.

Als je idd een ongeaard stopcontact gebruikt kan het zijn dat je een deel van de netspanning voelt door de condensatoren uit een soort ontstoringsfilter. Deze schok is overigens niet dodelijk vanwege de geringe stroomsterkte.

Het zou een spanningsvoerend huis van een elko kunnen zijn zoals Nico zegt maar in mijn beleving zijn die meestal goed geisoleerd. Deze schock is wel degelijk dodelijk dus.......

Kun je een foto maken van het onderdeel waar je door gebeten bent, misschien kunnen we de zaak dan voor je ophelderen.

Frans.

nico verduin
16 april 2010, 06:59
Het zou een spanningsvoerend huis van een elko kunnen zijn zoals Nico zegt maar in mijn beleving zijn die meestal goed geisoleerd. Deze schock is wel degelijk dodelijk dus.......


Frans,
Helaas.... Ze zitten gewoon in de amp gemonteerd. Meestal beschreven met dikke stiften dat er hoogspanning op staat (als je mazzel hebt). Als hij zijn gitaar bijv. nog ingeplugd had, hoeft ie hem alleen maar aan te raken en bingo.
Heb al meerdere amps hier mee meegemaakt....

Hohnerboy
16 april 2010, 09:33
Ik heb vlug effe een foto van de dezelfde versterker van internet geplukt.

http://obrazki.elektroda.net/78_1236799462.jpg

Het zijn de drie metaalkleurige cilinders die in de midden op een rij achter elkaar staan.
De versterker heeft inderdaad een ongeaarde stekker

Ben ooit wel wat elektrisch geschoold geweest,maar is te lang geleden. indien jullie me tips kunnen geven zijn deze meer dan welkom. alvast bedankt voor de vele reacties.

nog openstaande vragen zijn:

- is het een probleem dat de versterker ongeaard is, en zal hij het er vlugger door begeven?
-is het een probleem dat er spanning op die cilinders staat, of is dat normaal?

uiteraard zal ik er niet meer aankomen... ze zitten ook niet echt in de weg. ik had er doelbewust even tegen getikt uit nieuwsgierigheid.. of domheid...dat blijft een filosofische vraag nietwaar?

Hohnerboy
16 april 2010, 09:36
Ps: wat ik me ook nog afvroeg:

je ziet ook duidelijk dat de draden los hangen tussen de lampen en andere zooi. Is het een probleem dat die draden tegen de lampen hangen, ik neem aan dat die kunnen doorbranden op die manier?

t'is maar dat ik weet waar ik moet op letten, zodat ik mijn pas gekochte oldtimer (waar ik nu reeds een band mee heb :hippie:) wat kan verzorgen

nogmaals dank!

bass blom
16 april 2010, 09:40
oei, linke soep, ff mee naar iemand gaan die er kaas van gegeten heeft.

cluseau
16 april 2010, 11:21
Het zijn de drie metaalkleurige cilinders die in de midden op een rij achter elkaar staan.
Dit zijn idd je voedingselko's



- is het een probleem dat de versterker ongeaard is......
Voor de versterker niet!



-is het een probleem dat er spanning op die cilinders staat, of is dat normaal?
Of dat normaal is kunnen we pas beoordelen als we een schema kunnen bekijken, zoek ff het typenummer op


Frans.

nico verduin
16 april 2010, 11:38
Ps: wat ik me ook nog afvroeg:

je ziet ook duidelijk dat de draden los hangen tussen de lampen en andere zooi. Is het een probleem dat die draden tegen de lampen hangen, ik neem aan dat die kunnen doorbranden op die manier?

t'is maar dat ik weet waar ik moet op letten, zodat ik mijn pas gekochte oldtimer (waar ik nu reeds een band mee heb :hippie:) wat kan verzorgen

nogmaals dank!heel gauw wegbrengen....

Hohnerboy
16 april 2010, 15:13
Ik zocht het even op. via volgende link vind je een shema van de Hohner Orgaphon 45mh. (de mijne is een 41mh, maar die vind ik niet. ik neem aan dat die relatief gelijk zullen zijn).

http://www.hohner.eu/ablage/med_00006603_1264085836_Orgaphon_45_MH_Schaltplaen e.pdf

nico verduin
16 april 2010, 15:53
Ik zocht het even op. via volgende link vind je een shema van de Hohner Orgaphon 45mh. (de mijne is een 41mh, maar die vind ik niet. ik neem aan dat die relatief gelijk zullen zijn).

http://www.hohner.eu/ablage/med_00006603_1264085836_Orgaphon_45_MH_Schaltplaen e.pdfEn inderdaad... 2 elco's in serie.... Dus een beker staat onder hoogspanning op de min.

Hohnerboy
17 april 2010, 11:56
Ok Nico,

ik mag er dus gerust in zijn dat alles oke is met de versterker, en moet gewoon maken dat ik die elco's ontwijk.

bedankt aan allen voor de info!

groeten,
Steven

nico verduin
17 april 2010, 12:55
Ok Nico,

ik mag er dus gerust in zijn dat alles oke is met de versterker, en moet gewoon maken dat ik die elco's ontwijk.

bedankt aan allen voor de info!

groeten,
Steven
Als die versterker ui de zestiger jaren is, en hij is nog nooit geserviced, zou ik hem sowieso een keer ff laten nalopen. Ik heb bij die schallers meerdere malen meegemaakt dat er weerstanden waren verlopen. En dan fors verlopen. Je elco's zijn dan ook de friste niet meer. Idem voor de buizen. Een vaak hebben ze geen zekering in de hoogsapnningsleiding zitten dus als er sluiting komt, kan er vrij veel schade aan de amp komen.