PDA

View Full Version : Multi-effect of nieuwe amp?



Remy669
15 april 2010, 15:19
Ik heb een vraagje, ik zit nu met een versterker die in een Squier pakket zat. Het is een Fender Frontman 15G. Er zitten geen effecten op, zelfs geen reverb, alleen distortion. Het clean geluid is trouwens wel redelijk, voor zover ik dat kan beoordelen als gitarist sinds 2 maanden, en nog nooit een andere amp gehoord heb. Het geluid van de amp vind ik trouwens ook hard genoeg gaan.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 opties:

1. Een nieuwe versterker kopen, dit wordt dan de Vox VT-30.
2. Een Multi-Effects processor kopen, dit wordt dan denk ik de Boss ME-25.

Wat is slimmer om te doen? Verschil in prijs is er niet echt, dus daar hoef ik mijn keuze niet op te baseren.

Met vriendelijke groeten,
Remy. :strat:

Martijn-w
15 april 2010, 15:26
De vraag is nu wat je nu eigenlijk wil?
Een beter geluid uit je versterker, of wil je effecten op je geluid toepassen?

Remy669
15 april 2010, 15:31
Effecten vind ik leuk om te gebruiken, er zitten er een paar op de Vox VT30 zelf, maar de effecten/amp models lijken me beter op de ME 25. Distortion moet ook redelijk goed klinken.

Het geluid van de amp zelf vind ik eigenlijk niet zo heel slecht, alleen klinkt de distortion nogal modderig, en ik vind ik het jammer dat er geen effecten op zitten.

rijsberman
15 april 2010, 15:36
Die versterker is niet lekker met effecten. Best leuke versterkertje voor wat 'ie kost, maar doe Boss klinkt echt niet super via dat ding, om het voorzichtig te zeggen.

Ik zou voor een versterker gaan. Waarom kies je voor die Vox? Je kunt ook aan de (hier populaire) Roland Cube 30 denken. Of een Line 6 spider IV.

Remy669
15 april 2010, 15:49
Line 6 heb ik gehoord dat dat een beetje digitaal klinkt.
Roland Cube 30x heb ik inderdaad ook goede verhalen van gehoord.

Doe ik er dan toch beter aan om nu een versterker te kopen en dan ooit later gewoon losse pedaaltjes te kopen, of eventueel een multi-effects processor kopen?

rijsberman
15 april 2010, 16:07
Doe ik er dan toch beter aan om nu een versterker te kopen en dan ooit later gewoon losse pedaaltjes te kopen, of eventueel een multi-effects processor kopen?

Ja. :ok: :rockon:

Martijn-w
15 april 2010, 16:13
Je kan meerdere dingen doen, ligt aan je eigen smaak.
Ikzelf heb een line6 pod xt live gekocht, een multi-fx met amp emulatie. Dat betekent dat je geen versterker nodig hebt en gewoon het pedaaltje in je stereo of een mengpaneel kan pluggen. Hierop zitten een behoorlijke berg effecten, maar het is wel redelijk ingewikkeld om er veel uit te halen.
Er zijn echter ook multi-fx zonder emulatie en die moet je in een versterker pluggen om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen. Maar dan moet je ook een fatsoenlijke versterker hebben.

Daarnaast heb ik ook een versterker die lekker klinkt. Na een jaartje of 3-4 spelen, ook in een band, ben ik het multi-fx beu. Ik vind het ding te ingewikkeld in verhouding met de geluidskwaliteit die ik er uit krijg. Nu ga ik dus over op losse pedaaltjes in combinatie met de versterker. Dit is wel duurder, maar uiteindelijk levert dit wel beter geluid op.

TimS
15 april 2010, 16:25
Nieuwe versterker, zeker weten.

driftkop
15 april 2010, 16:25
Je speelt pas 2 maanden, ik raad aan om vooral veel te oefenen, oefenen en oefenen, eventueel met een betere versterker. Pedaaltjes zijn leuk en aardig, maar als je nog maar net speelt heb je er weinig aan, IMHO.

Wat is je budget?

Remy669
15 april 2010, 16:33
Mijn budget is 180-200. 200 euro is dan ook wel max.

Martijn-w
15 april 2010, 16:39
Met zo'n budget kan je zeker beter eerst nog door oefenen en vooral sparen. Voor 200 heb je niet zo heel veel beters als wat je nu hebt.

TimS
15 april 2010, 16:43
Ik weet niet of die Fender beter is dan de gemiddelde starterspakketversterker, maar anders is die VT-30 toch wel een stuk beter hoor...

Martijn-w
15 april 2010, 16:46
Vast wel, maar als je toch aan het sparen bent kan je beter nog iets langer doorsparen en dan heb je voor een euro of 400 een versterker waar je nog lang mee vooruit kan. Die van 200 ben je weer zo beu denk ik.
Maar das natuurlijk voor iedereen verschillend en ik weet ook niet hoe snel het sparen gaat ;)

Remy669
15 april 2010, 16:46
En dan? Voor 400 euro heb ik een dikke versterker die niet hard kan omdat ik hier op mijn slaapkamer speel.

Martijn-w
15 april 2010, 16:48
Dat hoeft niet hoor. Je kan ook versterkers kopen die niet belachelijk hard hoeven. Duurder betekent niet automatisch harder.

LesPas89
15 april 2010, 17:19
Mocht je doorgaan met gitaarspelen, moet je sowieso ooit aan een nieuwe versterker. Ik zou dit dan ook gelijk doen.
Een multifx is leuk, maar nog leuker met een redelijke amp.

Nitefly7
16 april 2010, 12:11
En dan? Voor 400 euro heb ik een dikke versterker die niet hard kan omdat ik hier op mijn slaapkamer speel.

duurdere versterkers gaan niet per sé harder, maar hebben meer 'ademruimte'; je gitaar klinkt clean een stuk beter, je overdrive is minder gruizig, je speaker zal over het hele klankspectrum beter klinken (warmere bassen, minder iel in het hoog)..

in dat opzicht zul je merken dat je met zo'n VT-versterkertje, waarschijnlijk een 'rijker' geluid zult vinden, dan dat je de versterker-modellen in een ME-25 door je Fender-speaker probeert te duwen...

mijn ervaring is dat een goed basisgeluid (lees: versterker met een goed clean kanaal, of een goed clean en bruikbare overdrive) een beter resultaat geeft, dan steeds maar weer 'het nieuwe effectje' kopen, dat altijd gemankeerd zal klinken als je versterker van het kaliber 'starterspakket' is...

het is -deels- vanwege de prijs dat de meeste gitaristen vaker van pedaaltjes wisselen dan van versterker: je vind je geluid in een gitaar/versterker combinatie als 'Lego-blokjes' en de effecten voeg je dan toe als 'effect' (daarom heet het ook een 'effectpedaal' en geen ' geluidspedaal')...

bovendien: als je eenmaal een redelijke amp hebt (die er inderdaad al zijn voor 200 euro), dan zul je ook sneller merken dat je geluid 'in orde' is, en (mijn ervaring) een redelijk stabiele groei van effectpedalen zien; die je in de meeste gevallen niet nodig hebt omdat je versterker al een zekere mate van oversturing, clean etc. heeft..
tel daarbij op dat die Valvetronix (en nieuwere Line6's) ook een meer dan prima arsenaal aan effecten heeft, waar je als beginner (2 maanden?), maar ook als licht gevorderde een beetje door afgeleid kan raken; en dan is een (al dan niet modelling/ingebouwde FX) versterker de beste optie..
het zal je - deels- ook behoeden voor het alsmaar blijven kopen van pedaaltjes, omdat je ontevreden zou zijn over het geluid..
pedaaltjes die ik nu vervang, vervang ik eigenlijk altijd omdat ze :
a: niks toevoegen aan mijn geluid
b: niet bruikbaar zijn voor de soort muziek die ik in die periode denk te maken, over langere tijd..

dus NIET omdat ze het geluid dat ik 'wil hebben' niet veroorzaken; dat geluid zit bij mijn versterker...!

ook als je een multifx als een ME-25, of POD, Valvetronix etc koopt, zul je dat geluid pas beter waarderen als de gebruikte versterker/speaker combinatie, de klank van die 'versterker-modellen' kan weergeven..

om een voorbeeld te geven: hoewel ik een versterker meesleep naar optredens, speel ik thuis al meer dan 6 jaar via een M-Audio Black Box (modeller + ingebouwde effects) en 2 Behringer Studio monitors (full range hifi/studio-speakers).. hoewel ik de 'hoempf' mis van de bassen, heb ik gewoon een (Fender) Bassman of Deluxe Reverb-model, waarmee ik mijn gitaren prima kan horen..
voeg daar de volumeregeling van mijn recording setup (de Behringer speakers) aan toe, plus de mogelijkheid van een (goede) hoofdtelefoon, en ik kan zelfs 's nachts of 's avonds laat scheuren... mijn effecten passen dat basisgeluid aan..

...dit om te illustreren dat basisgeluid en afluistering (lees: speakers die je gebruikt om je 'oren te bereiken') prioriteit zouden moeten hebben boven dingetjes die eerder in je signaalketen zitten als effecten, multi-effect of niet...

Exi
16 april 2010, 17:16
Ik ben het wel eens met martijn-w.

Ik was begonnen met een Roland Cube 15X en heb later een Vox VT-30 gekocht.
Om nu te zeggen dat er echt een mega verschil is tussen deze versterkers op slaapkamer-niveau...nou, nee.

Hij klinkt iets beter door zijn grotere speaker en je kan meer effecten toevoegen aan je geluid (Ik gebruik alleen maar Reverb, Delay en af en toe Chorus). De Vox is nog steeds beperkend, omdat je vaak maar 1 effect + Reverb kan gebruiken ipv meerdere effecten tegelijk.

Het geluid van mijn Vox is in de loop van de tijd achteruit gegaan (heeft iets te maken met slechte goedkope jack-inputs etc. als ik het internet mag geloven) en hij klinkt alsof de speaker in aluminiumfolie verpakt zit. Fizzy en levenloos.

Ik heb onlangs een Blackstar HT-5 mogen bewonderen (rond 450 Euro voor de full-stack, 250 voor de head of 350 voor de combo) en ik kon mijn oren niet geloven... Véél beter dan zo'n modeling bakje en dankzij de effectsloop kun je naar hartenlust experimenteren met verschillende pedaaltjes.

Als je het nog even vol kan houden...Spaar even door en ga voor een klein buizenversterkertje. Dat is gewoon veel beter dan die modelingbrol.

driftkop
16 april 2010, 19:05
Als je het nog even vol kan houden...Spaar even door en ga voor een klein buizenversterkertje. Dat is gewoon veel beter dan die modelingbrol.

Ik weet niet of deze in Nederland te koop is, maar deze past prima in je budget: http://guitars.musiciansfriend.com/product/Fender-Champion-600-5W-1x6-Combo-Amp?sku=485054&ZYXSEM=0&src=3AGGWXX2

En ruim voldoende voor op je slaapkamer.

[edit]: hierzo: http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/fender/champion-600-2-tone

RoelSmoel
16 april 2010, 19:19
Denk je effecten nodig te hebben? Dan moet dat he!

Ik ben van een complete rits effecten tot weer helemaal niets gegaan, omdat ik het gewoon niet gebruikte.. Reverb is leuk, maar dan stopt het ook, als je een goede versterker met een goede overdrive hebt maakt dat álles overbodig!

Gewoon doorsparen en een Blackstar HT5 combo kopen (lijkt me het beste gezien je budget, minste is beste), ben je meteen klaar met alles:)