Inloggen

View Full Version : AX84 amp project

Pagina's : 1 [2]

nico verduin
23 augustus 2010, 19:00
Daarbij introduceer je op deze manier een vrij grote afvoer van stroom door de signal ground (best case scenario: 6.3/50=0,126A). Dat lijkt me niet bevorderlijk voor brom?Dat zou ik knap vinden als je bedenkt dat je maar 1 lijn naar GND hebt. Je belast de gloeistroom met 6.3 / 100 = 60mA (bij een 100 ohm pot). En dat kan hij best hebben. Overigens kun je rustig tot 500 ohm gaan of nog hoger. Wat je doet is de gloeistoom tov. GND in balans brengen door deze ahw te laten zweven rondom GND. Door de potmeter kan je het middelpunt wat verplaatsen.

iWishmaster
23 augustus 2010, 22:33
Dat zou ik knap vinden als je bedenkt dat je maar 1 lijn naar GND hebt. Je belast de gloeistroom met 6.3 / 100 = 60mA (bij een 100 ohm pot). En dat kan hij best hebben. Overigens kun je rustig tot 500 ohm gaan of nog hoger. Wat je doet is de gloeistoom tov. GND in balans brengen door deze ahw te laten zweven rondom GND. Door de potmeter kan je het middelpunt wat verplaatsen.

Qua stroom heb je gelijk, even niet nagedacht, maar ik bedoel ook niet het belasten van de tap (die 60mA valt in het niets bij de gloeistroom van 5-6 buizen). Wat ik bedoel is het volgende:

Je voert die 60mA af naar ground. Wanneer je de potmeter het dichtste bij V1 zet (waar de SNR het laagste is), zit de wiper van de pot dus vlak bij de input van je gitaar. Je introduceert dus meteen een stroombron op je ground op de minst gunstige plek in het circuit. Dat veroorzaakt toch juist brom?

nico verduin
23 augustus 2010, 22:39
Qua stroom heb je gelijk, even niet nagedacht, maar ik bedoel ook niet het belasten van de tap (die 60mA valt in het niets bij de gloeistroom van 5-6 buizen). Wat ik bedoel is het volgende:

Je voert die 60mA af naar ground. Wanneer je de potmeter het dichtste bij V1 zet (waar de SNR het laagste is), zit de wiper van de pot dus vlak bij de input van je gitaar. Je introduceert dus meteen een stroombron op je ground op de minst gunstige plek in het circuit. Dat veroorzaakt toch juist brom?Hoe voer je dat af naar GND dan? Je hebt ahw 2 weerstanden in serie tussen de gloedraad aansluitingen. De midden tap van die 2 gaat naar GND. Waar zit de andere aanlsuiting dan? Je hebt 2 aansluitingen nodig om de kring te completeren. Nu heb je er 1.

iWishmaster
24 augustus 2010, 09:18
De wiper zit aan de ground vast, de andere kant zit aan +6.3VAC vast. Dan loopt er toch stroom naar de ground?

cluseau
24 augustus 2010, 09:23
De wiper zit aan de ground vast, de andere kant zit aan +6.3VAC vast. Dan loopt er toch stroom naar de ground?

Nee, de 6.3 zit maar met één geleider aan de pot. Om stroom te kunnen leveren moet er een heen en terugweg zijn.
Theoretisch heeft de 6.3 wikkeling een vrij potentiaal tov massa. Hierdoor kan/zal brom geinduceerd worden in de 6.3 wikkeling. Om dit te voorkomen wordt hij bewust op een massa niveau gebracht.

Frans.

iWishmaster
24 augustus 2010, 10:09
Wat bedoel je met 'maar één geleider'? De 6.3VAC aansluitingen zweven normaal gesproken, maar zitten wel beide via een weerstand aan de ground bij een hum-balance pot.

cluseau
24 augustus 2010, 11:36
Wat bedoel je met 'maar één geleider'? De 6.3VAC aansluitingen zweven normaal gesproken, maar zitten wel beide via een weerstand aan de ground bij een hum-balance pot.

oke, kijk even naar dit schema uit een ander topic

http://www.amps-unlimited.nl/temp/ss+tube.jpg

Als je de ontbrompotmeter P4 even weg denkt en je zou T.O.V. massa meten op de boven of onderkant van de 6,3V~ wikkeling zou het kunnen dat je een spanning meet met je meter.

Maar.....
Als je nu een lampje aansluit tussen massa en om het even welke 6.3V~ aansluiting van S5 gaat dat toch niet branden, ongeacht wat je ooit hebt gemeten. De spanning welke je meet is namelijk "statisch" wat wil zeggen dat hij daar per ongeluk is en een willekeurige waarde heeft welke afhankelijk is van de loop van de bedrading, de constructie van de trafo zoals bv de capaciteit tussen de wikkelingen onderling. Deze spanning is er dus door capacitive, inductive of magnetische koppeling whatever, hij is er en we moeten hem killen door hem aan massa te leggen. Door de hoogOhmigheid (lekker woord!) zal er geen of nauwelijks stroom vloeien.

Iemand die dit verbeteren/aanvullen wil/kan? Be my guest, het zal niet perfect zijn.

Frans.

edit
Deze opgepikte spanning kan best hoog zijn, willekeurig weet je nog? Door de lek tussen gloeidraad en kathode komt deze spanning ongewenst in het signaalpad.
/edit

iWishmaster
24 augustus 2010, 12:01
Ik snap waar je heen wilt, maar 1 ding begrijp ik nog niet helemaal.
Door 1 van de 2 draden van de 6.3V aan aarde te leggen (via een weerstand, lampje oid) voorkom je dat de 6.3V 'zweeft' ten opzichte van de massa.

Stel dat doen we via een 100 Ohm weerstand: deze zijde is nu de 'nul' van de 6.3VAC geworden. Vervolgens sluit je ook nog een 100 Ohm weerstand aan op de 6.3VAC aan (waarom eigenlijk?), die tevens naar aarde gaat. Daar gaat dan toch een stroom door lopen, die ten opzichte van je signaal vrij groot is? Mij is namelijk verteld dat een hum-balance pot het meest efficient is wanneer deze zo dicht mogelijk bij V1 geplaatst wordt. De dichtsbijzijnde ground zit dan dus vlakbij de input van je gitaar.

Overigens bedankt voor je geduldige uitleg tot nu toe, normaal ben ik (iets) sneller van begrip ...

cluseau
24 augustus 2010, 12:08
Mij is namelijk verteld dat een hum-balance pot het meest efficient is wanneer deze zo dicht mogelijk bij V1 geplaatst wordt. De dichtsbijzijnde ground zit dan dus vlakbij de input van je gitaar.

Zelf wist ik dat niet, wel is het verklaarbaar omdat op deze belangrijke positie de werking van de pot het best is. Feit blijft dat de loper massa is en beide 6.3 draden dus geaard zijn via een halve pot van 50 Ohm. Dat schijnt beter te zijn dan één van 0 Ohm en de ander 100 Ohm. Mijn persoonlijke ervaring is dat het geen zak uitmaakt. Gewoon één zijde aan massa leggen werkt ook, zeker voor een gitaaramp. HiFi is een ander verhaal. Vergeet niet dat de spanning welke je wilt killen komt via een weerstand van misschien wel 100meg en dat je die gaat aarden met 100 Ohm, een miljoen keer zo klein. Mogelijk is het kleine beetje brom wat er misschien overblijft weg te regelen met de pot omdat je de spanning in fase of in tegenfase meer of minder kan laten gelden

Frans.

iWishmaster
24 augustus 2010, 12:21
Ik ben eens benieuwd of mijn zelfbouw ampje gaat brommen straks, dan zal ik het allemaal eens uitproberen ...

nico verduin
24 augustus 2010, 18:21
Reden om hem zo dicht mogelijk bij V1 te zetten is omdat daar de meeste brom wordt opgepikt. Is de meest gevoelige trap.

Thiez
26 augustus 2010, 17:09
Ik heb inmiddels alle onderdeeltjes binnen om mijn versterker de basis af te maken.
Nu was ik bezig met bedraden en zit even te twijfelen bij de powerswitch. Ik heb 4 aansluitpunten maar weet niet goed welke punten wat is.
Het zit als volgt:
- | -
- | -
4 contactpuntjes gescheiden door een plastic randje. Als ik zie hoe de schakelaar klikt zou ik zeggen dat + en - worden gescheden door het randje. dus bijvoorbeeld links de - en rechts de +. Klopt dit?

En zijn er nog dingen die ik zeker moet doen voordat ik er spanning op zet en hem aan zet??

nico verduin
26 augustus 2010, 17:13
Daar hebben ze een prachtig apparaat voor...... een multimeter:
- Soms met een pieper erin
- Anders met de ohmmeter.

iWishmaster
26 augustus 2010, 17:31
En zijn er nog dingen die ik zeker moet doen voordat ik er spanning op zet en hem aan zet??

Elk mogelijk draadje en componentje dat op het schema staat controleren (liefst met een multimeter) op juist waarde, aansluiting en mogelijke kortsluiting.

Dan op een paar meter afstand gaan staan en de stekker erin doen :rockon:. En geen gitaar aansluiten in de eerste instantie, eerst even zonder aan de knoppen draaien en kijken of de ruis harder/zachter wordt bijv.

Thiez
26 augustus 2010, 17:41
Daar hebben ze een prachtig apparaat voor...... een multimeter:
- Soms met een pieper erin
- Anders met de ohmmeter.

Ach natuurlijk... Pff ik ben te verwend met dit forum aan het worden. Dingen die je makkelijk zelf had kunnen bedenken toch nog vragen ;)

@iWish
Ok bedankt, gaan we doen. Morgen alles afmaken en dan meten en testen.

Moet eigenlijk nog wel een goede multimeter halen een keer... Heb nu goedkoop skandia dingetje maar die is niet altijd even zuiver.
Weet iemand of dit beetje degelijke multimeter is?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=124501

nico verduin
26 augustus 2010, 18:34
niks mis mee denk ik.

Thiez
27 augustus 2010, 14:22
goooeeedd... alles gecontroleerd. Alle draden en weerstandswaarden klopte ongeveer wel. Merkte wel dat die carbonfilm weerstanden wat meer afwijken dan de metaaloxide.

Uiteindelijk de stap durven nemen. De versterker aangesloten. Powerswitch aan eeeen...
Yes! alle stoppen blijven erin, de buisjes gloeien mooi op. Niks aan de hand dus.
Even rustig laten opwarmen en daarna de standby switch om.
Dacht ook even dat het goed ging. Niks geen brom etc. Langzaam met potmeters gaan draaien maar kwam helemaal niks uit.
Toch maar even kabel aangesloten maar er komt helemaal 0 geluid uit. Geen brom geen ruis helemaal niks. Grote teleurstelling uiteraard.

Nu heb ik even gemeten en ik meet over alle voedingselco's een waarde van -1,14v.... dat lijkt me niet goed zeg maar...
Tot de gelijkrichter gaat alles goed maar daarna klopt het niet meer. Er staat geen spanning op de componenten.
Nu zat ik zelf te denken dat de gelijkrichter het voltage misschien niet aan kan. Ik gebruik 2 UF4007 diodes om gelijk te richten zoals op schema van AX84. Alleen zit bij het AX84 project de spanning lager dan bij mij.
Tussenhoogspanningen kan ik niet meten maar tussen HSP en 0 is het 290V AC.
Na de gelijkrichter krijg ik -1,4V DC.

De vraag is voor mij, Wat nu?

cluseau
27 augustus 2010, 15:58
De vraag is voor mij, Wat nu?

Geen angst, we loodsen je er wel doorheen, waar stond de link naar jouw schema?

edit

is dit hem http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P1_100616.pdf

1 In dat geval, amp uitzetten.
2 Meter met de minklem aan massa.
3 Ohms meten op de centertap van de HS spoelen in de voeding.
4 Indien <1 Ohm amp aanzetten.
5 Meter op stand V~
6 Meten op de anode's van de gelijkrichter, >250V~ dan naar punt 7.
7 Meter op V=
8 Meten op cathode's.
9 >300V= dan naar punt 10.
10 Meten aan beide zijden van de standby switch, spanning oke dan naar 11.
11 Meten op de ingaande tap van de OT, >300V= dan 12.
12 Meten op anode van de eindbuis, nog steed 300V=?

ff genoeg te oefenen?

Frans.

/edit

tommus42
27 augustus 2010, 16:13
....Geen brom geen ruis helemaal niks. Grote teleurstelling uiteraard....

Zeer herkenbaar, maar goed, hij is nog niet ontploft, en helemaal niks doen is beter dan allerlei vage kuren, maar die komen nogwel:seriousf:
Maar komt idd wel goed, sterkte!

Thiez
27 augustus 2010, 16:50
ok ben al even aan het meten gegaan en gelijk bij de eerste stap was het al prijs.
Een waarde van 1ohm... anders draadje solderen en jawel. We hebben herrie.
Een flinke brom komt er nu uit. Ook niet goed natuurlijk maar we zijn al stap verder haha.

De rest moet ik nog gaan meten maar ik wilde even vragen hoe ik een dummyload maak voor mijn amp zodat ik niet telkens me speakerkast aan hoef te sluiten.
Is dit gewoon een hoog vermogen weerstand van 8 of 16 ohm die ik aan een jackplug soldeer?

cluseau
27 augustus 2010, 17:28
Is dit gewoon een hoog vermogen weerstand van 8 of 16 ohm die ik aan een jackplug soldeer?

Yep, zeker 20Watt voor een 6L6je en dag nog wordt hij loeiheet.

Frans.

Thiez
27 augustus 2010, 17:42
Ja ik had al gezien op internet idd dat veel mensen hem in een behuizing bouwen. Gaan we eerst zo een load bouwen en dan kan ik aan het meten gaan. Mijn werkhok is boven en mijn speakers staan beneden dus zo een dummyload werkt wat makkelijker.

Thiez
27 augustus 2010, 19:43
Een kleine meevaller :D

Ik kwam net achter een hele domme fout van mezelf. Ofjah... eigenlijk niet van mezelf.
Ik twijfel altijd met potmeters aansluiten wat nou 1, 2 en 3 is. Dus ik dacht ik kijk het even na in een boek wat ik heb. Daar staat het dus precies verkeerd in. dus alle potmeters zaten verkeerd om aangesloten.
Dus was bezig met alle draden weer om te wisselen en toen merkte ik dat de las tussen de aardedraad van de turret en het chassis niet goed gehecht had. Deze opnieuw gedaan en nu doet hij het. Helemaal stil, geen brom, weinig tot geen ruis en een echt gitaargeluid!

Ik moet echter nog wel het een en ander doormeten denk ik en eventueel nog weerstandwaarden en dergelijke aan gaan passen want het geluid is nog niet helemaal top. Het heeft heel weinig sustain en is redelijk zacht. Zelfs als ik gain en volume helemaal open draai komt er niet echt oorverdovend geluid uit. Terwijl 5watt buizen nog redelijk hard moet kunnen volgens mij?

nico verduin
27 augustus 2010, 20:32
Een kleine meevaller :D

Ik kwam net achter een hele domme fout van mezelf. Ofjah... eigenlijk niet van mezelf.
Ik twijfel altijd met potmeters aansluiten wat nou 1, 2 en 3 is. Dus ik dacht ik kijk het even na in een boek wat ik heb. Daar staat het dus precies verkeerd in. dus alle potmeters zaten verkeerd om aangesloten.
Dus was bezig met alle draden weer om te wisselen en toen merkte ik dat de las tussen de aardedraad van de turret en het chassis niet goed gehecht had. Deze opnieuw gedaan en nu doet hij het. Helemaal stil, geen brom, weinig tot geen ruis en een echt gitaargeluid!

Ik moet echter nog wel het een en ander doormeten denk ik en eventueel nog weerstandwaarden en dergelijke aan gaan passen want het geluid is nog niet helemaal top. Het heeft heel weinig sustain en is redelijk zacht. Zelfs als ik gain en volume helemaal open draai komt er niet echt oorverdovend geluid uit. Terwijl 5watt buizen nog redelijk hard moet kunnen volgens mij?Geef de spanningen op de pinnen eens door.

iWishmaster
27 augustus 2010, 20:36
Top dat er alvast geluid uit komt! Loop altijd even alles na (incl spanningen), van 5 Watt kun je behoorlijk doof worden.

Thiez
27 augustus 2010, 20:47
Helaas lig ik er momenteel ff uit. Mijn multimeter was al een tijdje moeilijker aan het doen maar de batterij heeft het nu helemaal begeven. Er zit een 12v 23A batterijtje in. Dus morgen ff kijken of ze die hier bij elektra zaak hebben.

Zal morgen de waardes meten op de pinnen van pre- en poweramp buis.

cluseau
27 augustus 2010, 22:05
Er zit een 12v 23A batterijtje in. Dus morgen ff kijken of ze die hier bij elektra zaak hebben.

12V 23A :crazyhappy: ......Probeer het eens bij kwikfit, daar hebben ze tot wel 90A voor weinag.

Frans.

nico verduin
28 augustus 2010, 08:30
12V 23A :crazyhappy: ......Probeer het eens bij kwikfit, daar hebben ze tot wel 90A voor weinag.

Frans.Is het model batterij slimmerik :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
http://vanalleswatshop.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/11ef2442ba1bf85818f3155bfd47b261.jpg

cluseau
28 augustus 2010, 08:35
Is het model batterij slimmerik :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Ja ik dachal , lekker metertje, zeker veel functies :seriousf:

Beetje humor moet kunnen hoor, dat houd het leven leuk toch?

Thiez
28 augustus 2010, 09:27
haha zo een blok van een accu op je bureau voor het multimetertje wat ik heb.

nico verduin
28 augustus 2010, 09:27
Ja ik dachal , lekker metertje, zeker veel functies :seriousf:

Beetje humor moet kunnen hoor, dat houd het leven leuk toch?Absoluut. Nou veel plezier julle vandaag..... Ga de hele dag schilderen... Zoon heeft een huis gekregen..... Dus het filantropisch instituut kan aan de bak :(:(

cluseau
28 augustus 2010, 09:32
haha zo een blok van een accu op je bureau voor het multimetertje wat ik heb.

Ehhhhnn .... met steekwagen natuurlijk...

@Nico .... sterkte, je zal het nodig hebben

Thiez
28 augustus 2010, 09:33
Absoluut. Nou veel plezier julle vandaag..... Ga de hele dag schilderen... Zoon heeft een huis gekregen..... Dus het filantropisch instituut kan aan de bak :(:(

Haha succes nico. Zolang het binnen schilderen is valt het nog enigzins mee ;)

Ehhhhnn .... met steekwagen natuurlijk...

@Nico .... sterkte, je zal het nodig hebben

Steekwagentje is natuurlijk altijd handig. Ik vermoed dat hij het wel langer volhoud als zo een batterijtje dus dat moet ik toch maar even tegen elkaar afwegen dan.

Thiez
28 augustus 2010, 13:50
Goed, ik heb nieuw batterijtje gehaald. Wat ik me afvroeg tussendoor. Stroom is dodelijk zeggen ze, niet het voltage. Zo een batterijtje is 23A, dat is toch redelijk hoog. Waarom voel je hier niks van?

De gemeten waarde:
Let op! eindbuis is een 6L6GC ipv de EL84 van het ax84 schema.
Eindbuis:
pin 3: 348V
pin 4: 344V
Pin 8: 21,9V

Preamp:
pin 1: 395V
pin 3: 2,71V
pin 6: 397V
pin 8: 2,84V

Zo te zien moet de anodespanning van de preamp wel iets omlaag. Aangezien ik met 300V gerekend heb en geloof dat hij nu redelijk tegen max anode voltage van ECC83 aan zit toch?

Tijdens het meten was er een klein probleempje. Toen ik meette aan pin3 sprong er een klein vonkje over naar pin2 wat een sluiting maakte ergens. Gelijk de stroom eraf gegooit uiteraard toen ik die vonk zag overslaan.
Daarna nog een keer alles nagemeten en alle waardes zijn hetzelfde. Enige verschil is dat ik mijn volume helemaal open moet draaien voor er geluid komt nu. Standje 1t/m10 doet niks en standje 11 krijg ik ineens geluid. (jaja mijne gaat tot 11).
Weten jullie zo wat die vonk aangericht kan hebben?

cluseau
28 augustus 2010, 13:59
De gemeten waarde:
Let op! eindbuis is een 6L6GC ipv de EL84 van het ax84 schema.
Eindbuis:
pin 3: 348V
pin 4: 344V
Pin 8: 21,9V
Pin 5:

Preamp:
pin 1: 395V
pin 3: 2,71V
pin 6: 397V
pin 8: 2,84V

Toen ik meette aan pin3 sprong er een klein vonkje over naar pin2 wat een sluiting maakte ergens.

Sluiting is niet erg, kathode rooster voor korte tijd zorgt voor een hogere stroom in het buisje maar door de hoge anode weerstand kan dat geen kwaad.

Hoeveel meet je op pin 5? Moet nul zijn! Als dat niet zo is amp direct weer uitzetten en componenten checken. Als dat wel goed is dan staat de eindbuis redelijk ingesteld.

Wat ik vreemd vind is je anode van de ECC, die is hoger dan de hoogst mogelijke spanning, lijkt me niet correct. Ten eerste is de voeding voor de preamp lager dan de Ub van de eindbuis door de activere filtering en ten tweede moet je van die spanning ongeveer de helft meten op de anode voor een redelijke versterking. Ik verwacht daar iets van 150V= in goede toestand.

Er moet 104V= over de anode weerstand vallen wat betekend dat B3 500V= zou zijn, klopt geen reet van.
Check maar eens goed de waarde van de anode weerstanden.

Vraag:
Hoe hoog zijn de spanningen B1, B2 en B3.

Thiez
28 augustus 2010, 14:31
Op de eerst voedingselco heb ik 366V
B1: 358V
B2: 352V
B3: 327V

Opnieuw de preamp:
Na de anode weerstand mee ik 197V op beide. Dus dit zijn pin 1 en pin 6.
Op de kathode meet ik 1,55 op pin8 en 1,6 op pin3.

De eindbuis:
Pin3 is de plate en die hangt aan B1 (358V). Pin 3 meet ik 349V.

cluseau
28 augustus 2010, 14:38
Op de eerst voedingselco heb ik 366V
B1: 358V
B2: 352V
B3: 327V

Opnieuw de preamp:
Na de anode weerstand mee ik 197V op beide. Dus dit zijn pin 1 en pin 6.
Op de kathode meet ik 1,55 op pin8 en 1,6 op pin3.

De eindbuis:
Pin3 is de plate en die hangt aan B1 (358V). Pin 3 meet ik 349V.

Knoppen maakt niet zoveel uit, de waardes die je nu geeft zijn oke al vind ik het nog aan de hoge kant. In je eerdere post gaf je 395V= op waar je B3 maar 325 is. Foutje?

Wil je meer versterking probeer dan 180k of 220k anode weerstanden.

frans.

Thiez
28 augustus 2010, 14:48
Ja ik vermoed idd dat er een meetfoutje in zat ergens.

Ik krijg nu 197V op de anode van de buis. Ik had bij het berekenen van de kathode weerstand een voedingspanning van 300V aangenomen. Deze is nu 326V.
Kan ik dan beter met deze waarden de kathode weerstand opnieuw bepalen of kan ik beter de B3 wat reduceren naar de 300V?

Hogere anodeweerstand zorgt voor meer spanningsval dus een lager voltage op de anode.
Hierdoor word de loadlijn minder stijl wat zorgt voor een grotere swing wat weer een grotere versterking geeft. Klopt deze beredenering?

cluseau
28 augustus 2010, 14:57
Hierdoor word de loadlijn minder stijl wat zorgt voor een grotere swing wat weer een grotere versterking geeft. Klopt deze beredenering?

Klopt helemaal, dat was ook mijn bedoeling. Let wel op dat je in een recht deel van de karakteristiek blijft ivm de niet lineaire vervorming van de buis. Dit zul je goed moeten bekijken. De 1mA welke nu door de buis loopt is dacht ik vrij algemeen dus die zou ik aanhouden. Vergroting van de kathode weerstand laat je instelpunt naar rechts verschuiven op de loadlijn, misschien kom je dan in een meer lineair gebied.

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 15:08
Ok, dan denk ik gewoon dat ik de preampbuisjes enigzins ga begrijpen.
In dat boek van blencowe staat ook mooi stukje over warm en koud instellen en wat voor toon je krijgt daarvan.

Maar weet jij misschien wat er mis gegaan kan zijn met die vonk, frans? Kan dat zijn dat ik daar te dicht bij pin2 gekomen ben met het meten aan pin3 of hoe kan zoiets ineens gebeuren?
En kan het zijn dat mijn volumepot beschadigd is? Aangezien ik alleen nog maar op max volume signaal heb. en de rest van de pot niet meer, terwijl ik dat voor die vonk wel had?

iWishmaster
28 augustus 2010, 15:37
Even de draadjes eraf solderen en meten ...

cluseau
28 augustus 2010, 15:54
dat zijn dat ik daar te dicht bij pin2 gekomen ben met het meten aan pin3 of hoe kan zoiets ineens gebeuren?
En kan het zijn dat mijn volumepot beschadigd is?

Kortsluiten van pin 2 en 3 zorgt dat de buis even vol stroom gaat trekken. Maakt niets uit, zeker niet voor de potmeter. Wel moet alles zijn aangesloten zoals in het schema. Meet eens op de potmeter of er DC opstaat.

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 16:01
Staat 0,002V op de middelste aansluiting. Lijkt me niks.

Zal binnenkort even draadjes losmaken en de pot zelf doormeten.
Let wel, ik heb een 6L6GC gebruikt ipv EL84 zoals in schema. Dus pin2 en 3 zijn de gloeispanning en de plate. Een aan de plate hangt weer de uitgangstrafo.

cluseau
28 augustus 2010, 16:04
Let wel, ik heb een 6L6GC gebruikt ipv EL84 zoals in schema. Dus pin2 en 3 zijn de gloeispanning en de plate. Een aan de plate hangt weer de uitgangstrafo.

Ow dat veranderd de zaak, ik dacht dat je het over de ECC had omdat daar ook de pot zit en je daar aan het meten was.
2 en 3 is dus een verbinding tussen B+ en het gloeidraad cirquit. Niet zo fijn maar ik zie geen relatie met het sneuvelen met de pot. Het gloeidraad cirquit heeft gewoon even op een DC level van 300V= gestaan wat eventueel overslag kan betekenen tussen gloeidraad en kathode. Maar dan nog zie ik geen relatie met een potm. Maak de draadjes los en meten is weten. Tis het ergste niet.

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 16:09
Nee het is de master volume. Eerst deed hij het netjes en nu alleen nog maar als ik hem max open draai. halverwege geeft hij niks geen geluid.

cluseau
28 augustus 2010, 16:14
Nee het is de master volume.

Alleen bij sluiting op pin 5 kun je de potmeter fucken. Maar zelfs dan zit er nog een rooster weerstand voor, erg onwaarschijnlijk.

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 16:35
Het feest word steeds beter. De potmeter losgehaald, doormeten. Helemaal niks aan de hand...
Potmeter terug solderen. Nog een proberen aan te sluiten. En..... It's alive!
Vermoedelijk heeft de potmeter al verkeerd gezeten want hij gaat nu ook tenminste echt tot 11! Gain en master volume helemaal open vinden de buren misschien niet zo leuk maar hij scheurd dan al best lekker, zelfs met 2 'lineaire' gainstages.
Bedankt in ieder geval voor de hulp weer frans. Het blijkt toch weer een fout van mij te zijn zie je wel.

cluseau
28 augustus 2010, 16:41
Het blijkt toch weer een fout van mij te zijn zie je wel.

Dat is het meestal, geeft niet, daar leer je van toch?
Verder...graag gedaan.

Je zal wel trots zijn he!

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 16:48
Jah het voelt zeker goed. Je bent zo lang er mee bezig en halverwege had ik echt zoiets van dit gaat nooit goedkomen. Want je begint er leuk aan maar dan merk je pas wat er allemaal bij komt kijken van berekeningen enzo. Dan zakt de moed wat in je schoenen haha.
Maar met name jij en nico hebben erg geholpen en heb veel van jullie opgestoken in ieder geval.
Nu heb ik een mooie basis waarmee ik dingen kan gaan uitproberen. Zou eigenlijk eens voor een scope moeten gaan kijken dat ik beter zie wat er gebeurd in elke stage enzo.
En uiteindelijk zal deze basis langzaam uitgebreid worden met nog een extra gainstage, en een fxloopje erin waarschijnlijk. maar dat zie ik tzt allemaal wel haha.

nico verduin
28 augustus 2010, 17:17
En dan nu de foto's???????

Thiez
28 augustus 2010, 18:53
haha nog eventjes rustig afwachten :P
Het cabinetje waar hij in moet komen is ook bijna klaar dus als die af ik post ik foto;s van de gehele versterker, chassis, etc etc.

Hij scheurt echt zo heerlijk met gain en volume vol open :P Maar dit komt dan omdat je preamp en eindbuis op zijn donder geeft lijkt me? De eindbuis zal ook wel gaan oversturen denk ik met beide op max.
Hij heeft voor mij in ieder geval een hoog smile-gehalte :D

tommus42
31 augustus 2010, 14:19
Leuk ja, ik zit nog te wachten op m'n volgende projektje, een Epiphone Blues Custom. Waarschijnlijk is de voeding ergens stuk. Geen idee wat het gaat worden (kan hem altijd nog naar Anne Doedens brengen). Maar wel zin in:strat:

Thiez
11 september 2010, 17:26
Vandaag mijn versterkertje volledig gekleed. Nu nog even afwachten tot de hoekjes, handvat en roostertje binnen zijn. Dan kan ik hem helemaal in elkaar zetten en komen er fototjes ;) nog even geduld dus.

Thiez
13 september 2010, 20:01
Ik had na het testen van mijn versterker de buis er weer uit gehaald om weer aan de versterker te kunnen werken en hem in de headshell te plaatsen enzo.
Ik had de buis in een keukenpapiertje gerold en deze gewoon op mijn kamer bewaard.
Nu wilde ik de buis er weer terug inzetten en zag dat de zilverkleurige laag in de top van de buis was veranderd in wit poeder.
Kan iemand mij vertellen waar die zilverkleurige laag voor is? hoe dit kan gebeuren en wat ik hiermee moet doen?

Frits van Mourik
13 september 2010, 20:13
Die zilveren laag is het z.g. getter.
Dat bindt de restgassen in de buis, die bij gebruik nog vrijkomen uit het metaal en vooral het gebruikte mica.
Als het getter wit is, betekent dat, dat je buis helaas lek is.:(:(:(

Thiez
13 september 2010, 20:14
hm das mooi kut dan.... word weer nieuwe buis bestellen dan.

Thiez
16 oktober 2010, 17:57
Bij deze een fototje van het eindresultaat. Het was lang wachten op het roostertje maar dan eindelijk is hij toch voltooid. Nu nog intern wat modden naar smaak.

http://foto-uploaden.nl/imgs/versterkertjeee.jpg

Thiez
13 november 2010, 12:33
Hier nog wat betere kwaliteit fototjes van het resultaat.
De achterkant moet ik nog vastschroeven. En ja het logotje zit scheef op de head haha. die moet ik nog een keer opnieuw plakken en de achterkant moet ik nog vastschroeven. Nogmaals nico, frans en alle andere die geholpen hebben, bedankt! Ik ga hem intern nog wel wat modden dus dit topic is nog niet klaar natuurlijk en zal jullie hulp misschien nog wel vaker nodig hebben. Maar momenteel ben ik erg tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk gaat nu eerst de carlsbro aan bod komen.
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst1.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst2.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst3.jpg

Thiez
12 mei 2012, 20:05
Vandaag eindelijk een nieuwe eindbuis in mijn zelfbouw ampje gezet. Heb eigenlijk nog niet op het ampje kunnen spelen nadat hij klaar was omdat gelijk die buis kapot ging. Nu draaide ik mijn MV harder en rond standje 1 of 2 knipperde het blauw in de eindbuis en draaide hem gelijk terug en weer op hetzelfde punt knipperde de eindbuis blauw met het nodige geluid uit mijn speakers. Gelijk uitgezet natuurlijk.
Daarna ben ik even gaan meten en het bleek dat er 50V op de kathode van de eindbuis stond..... en dus ook de kathode weerstand had een ander kleurtje gekregen aangezien die maar 1 watt is.
Ik heb zelf alles bekeken maar geen idee wat er aan de hand is... iemand een idee?
Onderstaand het schema met de bijbehorende waarden. Kathode weerstand van de eindbuis is 370 ohm, deze was ik vergeten op te schrijven.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EXJIGJ4.jpg

cluseau
12 mei 2012, 21:30
Daarna ben ik even gaan meten en het bleek dat er 50V op de kathode van de eindbuis stond..... en dus ook de kathode weerstand had een ander kleurtje gekregen aangezien die maar 1 watt is.

Als je 50V meet op je kathodeweerstand wordt de buis volledig afgeknepen, hij kan dan gewoon niet werken maar als je 50V meet over 370 ohm betekend dat een buisstroom van 135mA. Bij 261V is dat een vermogen van 35Watt. Dit is tegenstrijdig en zou beteken dat je buis kapot is. Meet die kathode weerstand maar eens door.

Thiez
12 mei 2012, 21:48
Ik vermoed dat de kathode weerstand inmiddels naar de 7e hemel is. Zal morgen eens meten en indien nodig vervangen.

cluseau
12 mei 2012, 23:34
Ik vermoed dat de kathode weerstand inmiddels naar de 7e hemel is. Zal morgen eens meten en indien nodig vervangen.

Weet het wel zeker, denk je ook om het vermogen?

Als je de weerstand gaat vergroten zal ook de spanning en het daaruitvolgende vermogen toenemen.

nico verduin
13 mei 2012, 10:01
Thijs
In een van je eerdere posts gaf je aan blauw knipperend en het nodige geluid. Wat voor soort geluid? Humm? Kan best dat er sluiting in die buis zit, kan ook zijn dat de grid zweeft. Dus een fout in de MV schakeling. Dat kan je testen door ff pin 5 van de eindbuis aan GND te hangen (verder geen gitaar inpluggen oid). en dan de spanningen meten op die eind pit. Wel eerst de weerstand vervangen.

Thiez
13 mei 2012, 19:07
Thijs
In een van je eerdere posts gaf je aan blauw knipperend en het nodige geluid. Wat voor soort geluid? Humm? Kan best dat er sluiting in die buis zit, kan ook zijn dat de grid zweeft. Dus een fout in de MV schakeling. Dat kan je testen door ff pin 5 van de eindbuis aan GND te hangen (verder geen gitaar inpluggen oid). en dan de spanningen meten op die eind pit. Wel eerst de weerstand vervangen.

Vandaag helaas geen tijd gehad om er naar te kijken. Even kijken of ik volgende week op een avond even er voor kan gaan zitten. Het geluid was geen hum, meer echt kraak/knallen uit de speaker gelijk met de vonken. Dus mij lijkt het idd een soort sluiting ofzo. Ik trok vanmiddag even de buis eruit pin 8 heeft een flinke sluiting gehad volgens mij want die heeft er een puntje aan gesmolten.

nico verduin
14 mei 2012, 19:14
Klinkt als een rotte buis. Stuur wel een nieuwe op.

Thiez
14 mei 2012, 21:41
Klinkt als een rotte buis. Stuur wel een nieuwe op.

Ok, dit komt weleens vaker voor? Of zit dan er misschien toch iets niet helemaal goed in de schakeling nog van me versterker?

nico verduin
14 mei 2012, 22:15
1 op de 200 in de laatste batch die ik heb gehad.dus valt wel mee.

Thiez
15 mei 2012, 08:08
1 op de 200 in de laatste batch die ik heb gehad.dus valt wel mee.

Haha dat valt dan inderdaad wel mee.

Thiez
15 mei 2012, 18:50
Ik ben even terug gaan bladeren. Ik had mijn eindbuis gebiasd op -20V. bij -20V had hij 80mA wat wilt zeggen dat ik 1,6watt weerstand nodig heb toch?
Er zat een 1 watt dus die weerstand is getoast. Ik heb momenteel geen 2 watt weerstand liggen dus dat moet even wachten nog.

@nico, stuur nog maar geen nieuwe buis. Eerst maar eens die kathode weerstand vervangen. Ik heb hier nog 4 6l6 buizen staan die ik voor mijn engl had besteld bij jou. Dan kan ik zolang zo een buis wel even pakken om te testen of het aan de buis of aan de schakeling ligt.

cluseau
15 mei 2012, 19:04
Thiez, neem maar rustig een 5Watter hoor.

nico verduin
15 mei 2012, 20:16
Ik ben even terug gaan bladeren. Ik had mijn eindbuis gebiasd op -20V. bij -20V had hij 80mA wat wilt zeggen dat ik 1,6watt weerstand nodig heb toch?
Er zat een 1 watt dus die weerstand is getoast. Ik heb momenteel geen 2 watt weerstand liggen dus dat moet even wachten nog.

@nico, stuur nog maar geen nieuwe buis. Eerst maar eens die kathode weerstand vervangen. Ik heb hier nog 4 6l6 buizen staan die ik voor mijn engl had besteld bij jou. Dan kan ik zolang zo een buis wel even pakken om te testen of het aan de buis of aan de schakeling ligt.
Veel te laat. Is al lang onderweg.

Thiez
15 mei 2012, 20:52
pfff ik zat was terug aan het lezen om even die eindtrap opnieuw te bekijken. Toen zat ik er helemaal in en snapte ik het allemaal wel maar ik zit nu terug te kijken en kom er gewoon niet goed meer aan uit.

Toen destijd heb ik zelf een grafiek getekend voor plate characterictics met een UG2 van 300V. nu blijkt als ik ga meten dat er 380V Ua op staat en G2 van ongeveer 365V. Wanneer ik daar een plate characterictics van maak dan zie ik dat -16V ongeveer het meest positieve voltage is wat mijn grid mag worden. Toen is er aangenomen dat het ongeveer een swing van 20V geeft dus als ik dan midden in de swing bias komt mijn bias punt op -20V (waar ik toen ook van uitgegaan ben). Dan zou er 115mA lopen en krijg ik een weerstand op de kathode van 20/115= 173ohm. Klopt dit dan? want ik had toen 370 ohm gepakt..

Wanneer ik het helemaal beschouw als een preamp buis en ik pak de primaire weerstand van de eindtrafo als load weerstand. dan is dat 2500ohm. wanneer ik die loadlijn teken komt -20V ongeveer op 130V Ua en 100mA.

Thiez
15 mei 2012, 20:53
Veel te laat. Is al lang onderweg.

Je service is weer veel te goed haha ;) bedankt in ieder geval. nu er nog aan uit zien te komen met die eindversterking. Op de een of andere manier krijg ik het maar niet voor elkaar het ''te zien''.

Thiez
17 mei 2012, 16:17
Iemand die nog even me nog een keer het een en ander kan uitleggen over die eindversterking misschien? Het blijft op de een of andere manier onduidelijk voor me. Tenzij het allemaal klopt wat ik twee posts geleden heb getypt, dan snap ik het denk ik..

Bij die laatste zinnen concludeer ik overigens niks... Daar moet nog bij 20/100mA= 200 ohm weerstand.

nico verduin
17 mei 2012, 17:44
Gezien de spanningen zou ik extrapoleren tot 400V. En ik zou eerder verwachten dat je dan een neg. Bias moet hebben van rond de de 25V-30V en mogelijk nog hoger. anders gewoon experimenteren door hem eerst lekker negatief te maken en dan terug werken. Jet zit namelijk op een vrij heet gebied te werken doordat je klasse A wilt en de spanningen eigenlijk veel te hoog zijn (je gaat denk ik teveel door de max curve. Je kan het jezelf ook gemakkelijk maken. Volgens mij zijn er wel datasheets van de 6L6 met spanningen opgegeven van rond de 400V. Of dat ook in klasse A is?.....

Thiez
17 mei 2012, 19:52
Bedankt nico. Klasse A versterking is toch niet helemaal optimaal. Je stromen gaan al snel veel te hoog voor de trafo.