PDA

View Full Version : Hoe sound gitaar bepalen?



Johan91
15 april 2010, 08:39
Zat wat rond te kijken bij zelfbouwgitaren, niet dat ik er een wil kopen, maar hoe wordt de sound bepaald? Gebeurd dat door de elementjes zoals humbucker en single coils?

Les Paul R8
15 april 2010, 08:51
De sound van een gitaar wordt door heel veel factoren bepaald: houtsoorten, hardware materialen, bouwkwaliteit, houtkwaliteit.
Met de keuze voor bepaalde houtsoorten kan je iets zeggen over hoe de klank gaat worden. Maar uiteindelijk moet je maar afwachten hoe het resultaat exact gaan worden.
2 identieke gitaren qua materialen kunnen nog steeds behoorlijk verschillend klinken. Een hele goeie gitaar heeft voor mij nog altijd iets magisch. Alles lijkt dan bij elkaar te komen.

Fenderfan
15 april 2010, 11:01
Een wezelijk verschil zit hem in de soort gitaar waarover je spreekt. Klassiek, country en western of elekrisch?
Bij klassieke gitaren zit een groot gedeelte van de klank in het hout, en de aansluiting kast/nek. Ook met de verstevigingslatjes in de klankkast valt of staat de klank. Iedere bouwer heeft over dit laatste een eigen idee. Hoewel er wel een vorm van consensus bestaat zijn afwijkende methoden te vinden omwille van de klank.

Bij solidbody,s is hout en frezingen ook van belang, maar wezelijk minder dan de invloed van pickups en hardware. Hoe die verhoudingen liggen weet ik niet precies.

Quicksilver
15 april 2010, 11:06
Een wezelijk verschil zit hem in de soort gitaar waarover je spreekt. Klassiek, country en western of elekrisch?
Bij klassieke gitaren zit een groot gedeelte van de klank in het hout, en de aansluiting kast/nek. Ook met de verstevigingslatjes in de klankkast valt of staat de klank. Iedere bouwer heeft over dit laatste een eigen idee. Hoewel er wel een vorm van consensus bestaat zijn afwijkende methoden te vinden omwille van de klank.

Bij solidbody,s is hout en frezingen ook van belang, maar wezelijk minder dan de invloed van pickups en hardware. Hoe die verhoudingen liggen weet ik niet precies.

"Zat wat rond te kijken bij zelfbouwgitaren, niet dat ik er een wil kopen, maar hoe wordt de sound bepaald? Gebeurd dat door de elementjes zoals humbucker en single coils?"

Kijkend naar het forumgedeelte waar het gepost word en er word gesproken over elementen, zegt iets mij dat hij het niet over akoestische gitaren heeft.. :sssh::seriousf:

Shades-Of-Grey
15 april 2010, 11:48
Natuurkundig gezien heeft echt alles invloed op je sound.
Maar sommige dingen meer dan andere.

Het geluid van een solidbody electrische gitaar komt voornamelijk van de snaren die boven de elementen trillen. Je kunt dus zeggen dat de snaren en elementen het meeste invloed hebben op je geluid. (De electronice die tussen de elementen en de output zitten heeft ook veel invloed, maar dat is meer electrische beinvloeding en staat meer op zich zelf)

Andere dingen hebben invloed op het geluid omdat ze het trillen van de snaren beinvloeden.
Hoe dichter bij of meer contact iets bij de snaren zit, des te meer invloed.
De hout in je gitaar heeft veel imo ook veel invloed. Niet iedereen is het er over eens hoeveel en of het uberhaupt uitmaakt, maar ik denk het wel.
Als je het uitganspunt van snaarconatct neemt, is de hout van je toets en hals belangrijker dan de body omdat die gewoonweg meer boven de snaren hangen.

Wat voor brug en het materiaal maakt ook nog eens veel uit. Het materiaal van je topkam zal ook wat invloed hebben. Stemknopjes wat minder, gezien tussen de stemknopjes en de topkam er niet/nauwelijks trillingen zijn.

Het materiaal van je afdekplaatje of gordelknopjes zal natuurkundig ook wel invloed hebben, maar niet hoorbaar.. het heeft zo weinig contact met de snaren.

Johan91
15 april 2010, 16:40
Ja ik bedoel elektrisch natuurlijk ;) Heeft iemand op dit forum al eens geprobeerd om een gitaar letterlijk vanaf 0 te maken. Dus zelf een hals laten frezen en zo? Lijkt me erg boeiend!

st.robot
15 april 2010, 16:41
Ja ik bedoel elektrisch natuurlijk ;) Heeft iemand op dit forum al eens geprobeerd om een gitaar letterlijk vanaf 0 te maken. Dus zelf een hals laten frezen en zo? Lijkt me erg boeiend!

kijk is bij het zelfbouw gedeelte, mensen genoeg die dit gedaan hebben :ok:

rijsberman
15 april 2010, 16:43
Lees het zelfbouwforum eens door. Er zijn legio zelfbouwers hier. Teveel om op te noemen zelfs (straks vergeet ik er één).

En zelfbouw is dan vanaf 0.

edit: @St.Robot, great minds think alike. ;)

aaronstonebeat
15 april 2010, 16:44
Ik doe sinds een jaar of twee nauwelijks anders; en ik ben lang de enige niet. Zie vooral 'Volg het bouwproces'.

EDIT:

Drie maal is scheepsrecht:stop:

barno
15 april 2010, 17:15
de belangrijkste factor in geluidsbepaling van een electrische gitaar is de versterker. Over houtsoorten bij een solid wordt hier op het forum geweldig veel geluld (het is ook een leuk onderwerp) maar de invloed ervan is een pak minder groot dan die van de amp.

Uiteraard zijn er verschillen klank hout, met name het hout en de dikte van de neck zijn vrij bepalend bij een electrische gitaar

bass blom
15 april 2010, 17:25
de belangrijkste factor in geluidsbepaling van een electrische gitaar is de versterker. Over houtsoorten bij een solid wordt hier op het forum geweldig veel geluld (het is ook een leuk onderwerp) maar de invloed ervan is een pak minder groot dan die van de amp.

Uiteraard zijn er verschillen klank hout, met name het hout en de dikte van de neck zijn vrij bepalend bij een electrische gitaar

mwah.. waarom testen ik en vele anderen een nieuwe gitaar dan eerst 'droog'?

Jilles
15 april 2010, 17:31
Ja de sound zit hem in een hoop dingen. Eigenlijk is alles wel genoemd, maar de speeltechniek van de speler zelf heb ik volgens mij nog niet gehoord. Een niet te verwaarlozen factor. :seriousf:
Ik hoop dat mijn gitaar een beetje lekker gaat spelen.. lijkt me niets zo rot als veel tijd in een gitaar stoppen om er vervolgens achter te komen dat hij niet niet lekker genoeg speelt..

Les Paul R8
15 april 2010, 18:04
de belangrijkste factor in geluidsbepaling van een electrische gitaar is de versterker. Over houtsoorten bij een solid wordt hier op het forum geweldig veel geluld (het is ook een leuk onderwerp) maar de invloed ervan is een pak minder groot dan die van de amp.

Uiteraard zijn er verschillen klank hout, met name het hout en de dikte van de neck zijn vrij bepalend bij een electrische gitaar

Vreemd dat ik dan 2 gitaren heb, die totaal verschillend klinken, terwijl alleen de houtsoort van de hals en de bevestiging daarvan verschillen.

barno
15 april 2010, 18:40
mwah.. waarom testen ik en vele anderen een nieuwe gitaar dan eerst 'droog'?

omdat je op die manier verschillen kan horen die je minder hoort als je 'm versterkt gebruikt... uiteraard zal een goede gitaar beter klinken op een amp dan een slechte gitaar

maar ik speel liever met mijn chinees squiertje door een goede bassman, dan met mijn high end usa strat door een pruts transistortje

pasqual
15 april 2010, 22:49
omdat je op die manier verschillen kan horen die je minder hoort als je 'm versterkt gebruikt... uiteraard zal een goede gitaar beter klinken op een amp dan een slechte gitaar

maar ik speel liever met mijn chinees squiertje door een goede bassman, dan met mijn high end usa strat door een pruts transistortje

Barno: je hebt hier een goed punt. MAAR: een strat klinkt op iedere versterker als een strat ( door de single coils, alder body en maple hals ). de versterker zorg echter voor de finetuning van de sound: iedere versterker laat het specifieke strat geluid weer een beetje anders ( beter/slechter ) klinken.

zo ook een les paul: voorbeeld: David Gilmour heeft een hele mooie goldtop met p 90's wat single coils zijn, en toch hoor je duidelijk een les paul, mede door de bouwwijze en gebruikt hout.

of zeg ik nu rare dingen?

groeten Pasqual.

barno
15 april 2010, 22:54
zo ook een les paul: voorbeeld: David Gilmour heeft een hele mooie goldtop met p 90's wat single coils zijn, en toch hoor je duidelijk een les paul, mede door de bouwwijze en gebruikt hout.

of zeg ik nu rare dingen?

groeten Pasqual.

nee, maar ... voor mij is een P90 technisch een scoil maar qua sound toch meer een humbucker. Ik heb een strat met 3 P90's en ik kan je verzekeren, het is een bom van een gitaar, maar dus geen strat klank meer

bass blom
15 april 2010, 23:04
P90's zijn oerpickups :cheerup:

aaronstonebeat
15 april 2010, 23:08
Is Never Mind the Bollocks niet ook op P90's gespeeld?

pasqual
15 april 2010, 23:28
nee, maar ... voor mij is een P90 technisch een scoil maar qua sound toch meer een humbucker. Ik heb een strat met 3 P90's en ik kan je verzekeren, het is een bom van een gitaar, maar dus geen strat klank meer

nou, laten we deze discussie dan ff nog een stapje verder doorvoeren: gooi 2 p90's in een strat en hij zal echt niet als een les paul gaan klinken. gooi 3 SC's in een les paul en je hebt géén instant stratsound te pakken. snappie waar ik naar toe wil? hoe dan ook; ieder gitaar heeft z'n eigen karakter en andere elementen zal daar verandering in brengen maar dan wel richting de specifieke sound van de gitaar. ( 3 humbuckers in een strat zal meer klinken als een strat met humbuckers als dat het ineens een les paul zou zijn...anyway, je zult mijn punt ondertussen wel begrijpen;) ).

etc....etc....

groeten Pasqual.

oigun
15 april 2010, 23:46
Wat ook veel verschil maakt zijn de mensuur en snaardikte. (een mahonie strat met een 24.75 mensuur en humbuckers zal qua sound wel redelijk in de buurt komen van een les paul)Ik denk dat het veel uitmaakt of de hals brug en fretten akoestisch goed met elkaar gekoppeld zijn. Het scheelt ook echt of de fretten goed gecrowned en gepolijst zijn zodat de snaar niet wordt belemmerd bij het trillen.