PDA

View Full Version : Footswitch zelf maken via dit 'schema'?



Orpheo
15 april 2010, 01:11
http://img.photobucket.com/albums/v11/JacksonSL-1/8-pin.gif

Kan je via dit schema, als je dit nog een schema kunt noemen, een footswitch maken om de amp aan te sturen?

Dit is wat de manual zegt over het switchen zelf:



Footswitch jack

The RIVERA(TM) FS-1 three function Illuminated footswitch (supplied) comes with a five-meter shielded 8-conductor cable. The connectors are 8-pin DIN plugs and jacks.

When FS-1 is connected to the Footswitch 1 jack, channel, reverb, and effects loop selection can be made through the footswitch. LED indicators on the footswitch, which correspond to their counterparts on the front panel, indicate when a function has been turned on.

When the FS-1 is connected to the Footswitch 2 jack, SLAVEMASTER, NINJA BOOST, and (in stereo models) CHORUS are footswitchable.

Additionally, there is an optional FS-2 footswitch available for monaural Combos for switching SLAVEMASTER and NINJA BOOST, and an FS-3 footswitch available for stereo Combos for switching SLAVEMASTER, NINJA BOOST, and CHORUS.

Midwolda
15 april 2010, 06:23
Tsjesis, Orpheo, dat zou zelfs mij nog wel lukken... :chicken:
het is wat te vroeg om nu met Paint aan de gang te gaan maar moeilijk is het niet.
Als je de spullen in huis hebt is het tien minuten solderen, netjes afwerken kost meer tijd (maar da's meestal zo).
Maak er wel gelijk twee he, FS-1 en FS-2, of bouw het in èèn kasje met zes switches, ook cool.

iWishmaster
15 april 2010, 09:22
Dat is volgens mij hetzelfde schema als de FS-7 footswitch. Die wordt nog gewoon gemaakt en is nieuw te koop / te bestellen bij de Rivera dealer.

Orpheo
15 april 2010, 10:41
ja, dat vroeg ik me dus ook af. kan ik gewoon dat 'schema' dubbelen en 2 jacks solderen voor in beide footswitch-jacks? zou de amp dat 'snappen'? dan zou ik dus de hele mikmak kunnen schakelen...

iWishmaster
15 april 2010, 11:31
Dat is volgens mij hetzelfde schema als de FS-7 footswitch. Die wordt nog gewoon gemaakt en is nieuw te koop / te bestellen bij de Rivera dealer.

Even nagekeken: de schakeling is vrijwel hetzelfde, maar een paar draadjes zijn anders aan de DIN-connector.

Zelf maken is simpel, afhankelijk van wat je wilt. Je kunt een DIN-kabel leggen of een omzetstuk maken van DIN naar 2 stereo jacks. Zijn overigens lastig aan te komen, die rare DIN's. Ze zijn er in 2 soorten/vormen: hoefijzer en rond, je moet de ronde hebben.

Zoals het op het schema staat aansluiten:
Led-draad aan de anode van de LED (kathode aan de ground).
Footswitch werkt door die draad kort te sluiten naar ground.

Weerstanden voor stroombegrenzing LED's zitten al in de amp, LED wordt automatisch meegeschakeld (hoef je niet zelf te doen met een 2-polige switch).

Orpheo
15 april 2010, 11:53
Even nagekeken: de schakeling is vrijwel hetzelfde, maar een paar draadjes zijn anders aan de DIN-connector.

Zelf maken is simpel, afhankelijk van wat je wilt. Je kunt een DIN-kabel leggen of een omzetstuk maken van DIN naar 2 stereo jacks. Zijn overigens lastig aan te komen, die rare DIN's. Ze zijn er in 2 soorten/vormen: hoefijzer en rond, je moet de ronde hebben.

Zoals het op het schema staat aansluiten:
Led-draad aan de anode van de LED (kathode aan de ground).
Footswitch werkt door die draad kort te sluiten naar ground.

Weerstanden voor stroombegrenzing LED's zitten al in de amp, LED wordt automatisch meegeschakeld (hoef je niet zelf te doen met een 2-polige switch).

ok, thanks. Ik denk dat ik 't wel snap zo. De switches zelf hebben ook een pootje voor het draadje en een pootje voor aarde geloof ik, dus dat is redelijk eenvoudig, lijkt me...tis een beetje een doorwerking van dit topic/schema:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134521

http://i729.photobucket.com/albums/ww295/Dark_Merlin/footswitch.jpg

alleen dan met meer draadjes, switches en een andere jack. maar in principe is dit 'm dus.




edit: ik ga vandaag denk ik die switch maken, en OOK 2 speakerkabels, lekker lange kabels denk ik. oh, en een gitaarkabel.

Orpheo
15 april 2010, 12:04
ik snap alleen niet waarom er 2 leds zijn voor de kanalen, en maar 1 switch...gaat ie groen branden als ik clean heb, en rood als ik de switch indruk voor kanaal 2 ofzo?




en: zie ik in dat schema de pinnetjes, of juist wat er uit de amp komt??



edit: de manual zegt 'pin assignments'. kortom: de kabel zelf. stupid me.

Orpheo
15 april 2010, 12:32
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/footswitch.jpg

dat zou t schema moeten zijn.


zijn het dan 'klik' schakelaartjes, of met momentary switches? die je indrukt zonder klik...

iWishmaster
15 april 2010, 14:32
Zo klopt het schema inderdaad (even uitgaande van mijn Rivera dan). Daar zijn het ook latching switches (gewoon aan/uit, geen momentary of puls dus).

De LED's kun je op verschillende manieren intrepeteren. Bij mijn footswitch gaat de LED aan voor kanaal 1 (crunch) en uit voor kanaal 2 (clean). Je kunt 2 LED's gebruiken, maar misschien is een 2-kleuren (groen/rood) LED wat mooier. Of natuurlijk maar 1 aansluiten zoals mijn footswitch.

Orpheo
15 april 2010, 15:09
Zo klopt het schema inderdaad (even uitgaande van mijn Rivera dan). Daar zijn het ook latching switches (gewoon aan/uit, geen momentary of puls dus).

De LED's kun je op verschillende manieren intrepeteren. Bij mijn footswitch gaat de LED aan voor kanaal 1 (crunch) en uit voor kanaal 2 (clean). Je kunt 2 LED's gebruiken, maar misschien is een 2-kleuren (groen/rood) LED wat mooier. Of natuurlijk maar 1 aansluiten zoals mijn footswitch.

dank voor je input. Ik zit met 1 groot probleem. Welke switch moet t zijn? moet 't een schakelaartje zijn met een klik, dat ie in die positie blijft staan, of is een momentary switch de juiste.

rijsberman
15 april 2010, 15:30
lezen, Orph.
Zo klopt het schema inderdaad (even uitgaande van mijn Rivera dan). Daar zijn het ook latching switches (gewoon aan/uit, geen momentary of puls dus).
De LED's kun je op verschillende manieren intrepeteren. Bij mijn footswitch gaat de LED aan voor kanaal 1 (crunch) en uit voor kanaal 2 (clean). Je kunt 2 LED's gebruiken, maar misschien is een 2-kleuren (groen/rood) LED wat mooier. Of natuurlijk maar 1 aansluiten zoals mijn footswitch.

Orpheo
15 april 2010, 15:42
lezen, Orph.

ja, ik had moeten lezen. tis echter goed dat ik geen 'normale' switchs heb gekocht, want van het testen blijkt dat 't dus wel pulsen zijn.

Orpheo
15 april 2010, 16:18
Even nagekeken: de schakeling is vrijwel hetzelfde, maar een paar draadjes zijn anders aan de DIN-connector.

Zelf maken is simpel, afhankelijk van wat je wilt. Je kunt een DIN-kabel leggen of een omzetstuk maken van DIN naar 2 stereo jacks. Zijn overigens lastig aan te komen, die rare DIN's. Ze zijn er in 2 soorten/vormen: hoefijzer en rond, je moet de ronde hebben.

Zoals het op het schema staat aansluiten:
Led-draad aan de anode van de LED (kathode aan de ground).
Footswitch werkt door die draad kort te sluiten naar ground.

Weerstanden voor stroombegrenzing LED's zitten al in de amp, LED wordt automatisch meegeschakeld (hoef je niet zelf te doen met een 2-polige switch).

hoi, hoe heb je het nagekeken? heb je je eigen FS opengegooid? of heb je een eigen schema? zo ja, kanje die aub posten? ik probeer mijn FS te maken, maar het schiet niet op. het lijkt wel alsof de pootjes niet corresponderen met hetgeen rivera zegt...

Orpheo
15 april 2010, 20:03
Heren, laat maar. He tis me GELUKT! Ik heb een paar foutjes gemaakt aanvankelijk. ik had gewoon zeg maar de verkeerde draadjes verbonden. maar het WERKT nu! morgen ga ik de switches kopen. het zijn dus wel van die puls-switches :) maar goddank, alles werkt nu. Nu nog de casing bouwen

Mitch
15 april 2010, 21:06
Ik wilde net gaan opmerken dat het volgens mij non-latching switches waren, maar da's dus al niet meer nodig. Nou, gefeliciteerd dan maar :)

Orpheo
16 april 2010, 00:19
Ik heb voor dit projectje een 10 meter lange 8 aderige internetkabel gekocht. Veel te lang, en onhandelbaar! Dus....

ik heb 'm in tweeen geknipt en in elkaar gevlochten. Ik denk dat er geen krimpkous van 5 meter bestaat ;) anders had ik dat genomen. maar goed, voor de tweede streng die nodig is voor de andere features in het tweede footswitch-gat, heb ik al de ledjes gesoldeerd. ik heb een vierde, en ik denk niet dat die nodig is, maar ach, een 'pilot' light kan nooit kwaad.

ik heb een leuke plaat aluminium gevonden; een bakblik :P en ook een zijkant van een computer, haha. Morgen ga ik beginnen met die computer-zijkant. Insnijden/zagen, omvouwen, en helaas is aluminium niet met gewoon soldeer aan elkaar te 'lijmen' dus ik moet 't anders aanpakken, maar daar denk ik nog wel over na. Ik heb genoeg aluminium om het dubbellaags te doen zodat 't lekker stevig is. ik heb 6 van die knoppies nodig, dus dat gaat me ook wel flink wat kosten. maar dan nog, tis allicht goedkoper dan 'm los kopen :)

Frits van Mourik
16 april 2010, 01:03
Ik denk dat er geen krimpkous van 5 meter bestaat ;) anders had ik dat genomen. :)

Welzeker bestaat dat! Maar da's geen optie, want gekrompen is krimpkous nogal stijf en zeker kwetsbaar.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dan toch:
Google eens op "braided sleeving", - of op z'n Hollands - "vlechtkous"; da's pas mooi (en degelijk...)!

Orpheo
16 april 2010, 01:07
Welzeker bestaat dat! Maar da's geen optie, want gekrompen nogal stijf.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dan toch:
Google eens op "braided sleeving", - of op z'n Hollands - "vlechtkous"; da's pas mooi (en degelijk...)!

hm okay, thanks. maar goed dat je me zegt dat 't stijf is, had 't zo gedaan als je me niet had gewaarschuwd :)

nico verduin
16 april 2010, 12:48
Welzeker bestaat dat! Maar da's geen optie, want gekrompen is krimpkous nogal stijf en zeker kwetsbaar.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dan toch:
Google eens op "braided sleeving", - of op z'n Hollands - "vlechtkous"; da's pas mooi (en degelijk...)!Dit dus: http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/0cef/0900766b80cef91f.pdf

Orpheo
16 april 2010, 12:55
Dit dus: http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/0cef/0900766b80cef91f.pdf

ja, ik heb 't gevonden :)

ik zit nu nog te kniezen hoe ik de behuizing moet maken. Ik heb 2 bijbladen van een ouwe pc. Ik kan wel wat zagen en bewerken, maar ik heb GEEN idee hoe ik zo'n kastje zou moeten maken. Gewoon omvouwen als een bouwpakket kan, maar dat lijkt me niet sterk genoeg, maar wel een goed uitgangspunt...toch?

iWishmaster
16 april 2010, 14:18
Ik zou twee lange platen nemen (even groot) en er dan 2 U's van vouwen. De één in de lengte en de ander in de breedte. Dan één van de U's nog een keer heel smal omvouwen en je hebt een bevestigingspunt voor wat schroeven. Zorg voor een goede trekontlasting als je de kabel direct de behuizing in zet. Als je chassisdelen gebruikt maakt dat minder uit (kan ik overigens aanraden: een pedaal met een draad er vast aan is altijd een gedoe bij op/ombouwen van een pedalboard).

Zoiets, maar andere verhoudingen uiteraard. Dit vouwt het makkelijkst als je niet al teveel gereedschap voorhanden hebt.
http://rocky.digikey.com/weblib/Hammond/Web%20Photo/1401E.jpg

Orpheo
16 april 2010, 14:25
ik gebruik geen pedalboards ;) de enige pedalen die ik heb, zijn schakelaars voor de amps.

Het vouwen in een U-vorm kan, maar ik ben dan nog steeds bang dat ie doorbuigt in 't midden.

Orpheo
16 april 2010, 14:35
ik zat zo te denken...

wat nu als ik dit inbouw in de switch:

http://www.wesselingelektronika.nl/contents/media/l_d-sub%20connector%2025%20polig%20male%20print%20haak s.jpg

en dan een kabel gebruik met aan een kant de female-stekker, voor in de switch, en aan de andere kant de 2 8pinDIN connectoren. Dan kan ik mijn kabel altijd verlengen zolang ik 'm maar wil! hm, geen gek idee!

iWishmaster
16 april 2010, 15:01
Dan zou ik een midi-connector nemen. Mocht je ooit een optreden hebben, zonder kabel zitten oid, zijn die vaak in veel muziekwinkels kant en klaar te koop of hebben andere muzikanten/PA-mannen ze bij zich.

Orpheo
16 april 2010, 15:06
Dan zou ik een midi-connector nemen. Mocht je ooit een optreden hebben, zonder kabel zitten oid, zijn die vaak in veel muziekwinkels kant en klaar te koop of hebben andere muzikanten/PA-mannen ze bij zich.

een gewone pc-kabel werkt ook...die stekker is van een gewone pc :P

iWishmaster
16 april 2010, 15:11
een gewone pc-kabel werkt ook...die stekker is van een gewone pc :P

Snap ik. Ik geef alleen advies, aangezien in de muziekwereld midi-kabels vrij standaarduitrusting zijn.

Orpheo
16 april 2010, 15:36
ik heb nu net de grove behuizing af. ik ben echt verbaasd. tis echt nu al behoorlijk sterk, en tis nog maar gevouwen! ik kan er nu al op staan zonder flink doorbuigen . de zijkanten zijn 't zwakke punt, overigens. de bovenkant is sterk en buigt niet door. de zijkante ga ik nu verstevigen.

nico verduin
16 april 2010, 15:48
ik heb nu net de grove behuizing af. ik ben echt verbaasd. tis echt nu al behoorlijk sterk, en tis nog maar gevouwen! ik kan er nu al op staan zonder flink doorbuigen . de zijkanten zijn 't zwakke punt, overigens. de bovenkant is sterk en buigt niet door. de zijkante ga ik nu verstevigen.Is een Hammond 1590BB kastje niet handiger?

Orpheo
16 april 2010, 15:56
Is een Hammond 1590BB kastje niet handiger?
ja, echt wel. t was effe zoeken, maar ja, dank je! heb je enig idee waar je zoiets dan in NL voor weinig kunt kopen?



edit: maar dat is te klein. 4 tot 5 inch, das slechts 10 centimeter lang. ik heb er een nodig die minimaal 30cm lang is.



http://www.pedalpartsplus.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=PPP&Product_Code=1201&Category_Code=ENC14

zou dat niet wat zijn? tis 25 cm lang, dus lang genoeg voor 5 switches, en hoog en breed genoeg voor alles. ik weet alleen niet of dit echt bedoeld is voor een pedaal. zo niet, dan zou ik iets fouts kopen wat echt niet goed zou werken...

en, ik kan er gelijk een leuk kleurtje op laten kwakken geloof ik.

iWishmaster
16 april 2010, 16:31
www.tube-town.de vind ik een fijne site. Groot assortiment, redelijke prijzen en snelle levering (laatst maandagavond besteld en woensdag in huis).

Orpheo
16 april 2010, 16:49
www.tube-town.de vind ik een fijne site. Groot assortiment, redelijke prijzen en snelle levering (laatst maandagavond besteld en woensdag in huis).

dank je wel voor die link. ik heb gelijk een paar prachtige boxjes gezien. ik twijfel of ik nu een 'vierkant' model wil,of een 'langwerpig'. ik zit eraan te denken om dan een vierkant model te nemen met een schuine zijde aan de voorkant, zodat op de bovenkant de andere 2 switches kunnen zitten.

vraagje nog. hoeveel waren de verzendkosten bij jou?

iWishmaster
17 april 2010, 00:08
Ik geloof 8 euro. Dat was voor een vrij grote doos (incl 2 zware trafo's).