PDA

View Full Version : Dagje Keulen, natuurlijk musicstore



caliban
15 april 2010, 00:11
Vandaag in Keulen geweest, en buiten knappe Duitse meisjes te zien ook heel wat gitaar-en-aanverwante-spullen getest. (Voor de bas-spul-ervaringen check bas subforum.)

Eerst de Bugera Vintage (ik weet niet meer of het nu de 22 of 55 was, sorry :s).
Súper clean, heel simpel, lijkt me echt een perfecte lowgainamp. Ik heb er niet echt een nodig maar de gas is er. Overdrivekanaal was wat minder, maar voor een vuile sound toch zeer bruikbaar, en waarschijnlijk een pedaaltje ertegen aangooien zou ook leuk zijn!

Dan heel kort de Rectoverb combo, en de elektradyne, beide mesa boogie. En ik vond ze beide echt helemaal niks. Rectoverb is een en al modder, clean vond ik matig. Elektradyne heeft mooie clean, maar qua overdrive kwam er niet veel uit, in ieder geval niks fatsoenlijks high-gain.

(Getest met Epi LP)

Later wilde ik graag de Fireball en SE AB vergelijken. Eerst zat er een dude in het highgainhok wat pedalen te checken over een Marshall DSL. Yerasov pedaaltjes. Klonken geweldig! En qua prijs goed te doen. Geen bugeraprijzen, maar toch..

Daarna dan de vergelijking gedaan :). Beide over een ENGL 2*12 cab (V30 zou dat geweest moeten zijn na vraag aan de verkoper :)).

Eerst een Mayones Setius genomen, later een LTD (mottige X-vorm, maar klonk wel heel leuk) met EMG-pu's. De Mayones vond ik btw een heerlijke axe.

Eerst de Fireball dus. Het was de nieuwe 100W versie. Klonk super, vette pinch-harmonics, zo een beetje als die thuis :D (de 60 watter). Clean is natuurlijk wel bruikbaarder dankzij gedeelde gaincontrols. En de midboost is heel leuk, maar voor rythmstukken niet direct nodig.

Dan zo snel mogelijk de SE proberen onder handen krijgen. (Voor zover ik kon zien was het de 6L6 uitvoering.) Clean mooi, en natuurlijk meer opties dan bij de Fireball. Crunch vond ik leuker dan de vorige keer, maar geen marshall :p. Dan de lead kanalen. Heel vet, en natuurlijk met alle basfuncties aan ook geprobeerd. Bedoeling was om te zien in hoeverre de Fireball qua lowend moet onderdoen voor de dure broer in het gezin. En zoals ik eigelijk verwacht had, was het verschil eerder aan de kleine kant. De SE heeft meer bass on tap :soinnocent: (die loser van guitar world gebruikt toch altijd 'on tap' hč :D), maar echt niet overdreven. De gain is een beetje anders vond ik. De SE klinkt dichter op een of andere manier, misschien iets dichtgesmeerder, negatief gezien dan, maar van de andere kant misschien wat minder korrel. Dan nog, het verschil is klein, en de Fireball blijft een ongelofelijk goed ding, als je natuurlijk op zoek bent naar een ietwat extremere metal sound. En met een EQ in de fxloop denk ik dat de leadkanalen 99.5% hetzelfde moeten te krijgen zijn.

Later nog even met een american tele over een Fender Vibrolux gespeeld. Ik vind dit supervette versterkers uitzien, klonk ook zeer mooi. Vibrato doet wat hij moet doen, reverb is zeer aangenaam, maar overstuurt echt niks, dus clean moet echt helemaal je zaak zijn.

Vragen? Zeg maar hoor!

Orpheo
15 april 2010, 00:59
Leuke review. Interessant ook om te zien hoe jij de se ziet naast de fireball. Ik vind juist dat de fireball een krasserige, schelle bak is, en de SE net genoeg warmte heeft voor mijn stijlen. Ik heb ook gemerkt dat de juiste kast net zo belangrijk is als de amp zelf. Ik heb de amp+kast gekozen, niet alleen amp, of alleen de kast. Dat maakt enorm veel uit.

Het kan overigens ook zijn dat Engl heeft zitten knoeien in mijn SE (op een positieve manier!) want dat 'modderige' wat ie eerst had (en jij ervaren hebt) is er TOTAAL uit. sterker nog, de hele tonestack is compleet veranderd. van eerst passief, naar nu actief lijkt 't. de tonestack deed eerst 'wel wat', maar nu is het verschil enorm. tis nog gevoeliger dan m'n rivera :P

sjaak1990
15 april 2010, 01:48
Het kan overigens ook zijn dat Engl heeft zitten knoeien in mijn SE (op een positieve manier!) want dat 'modderige' wat ie eerst had (en jij ervaren hebt) is er TOTAAL uit. sterker nog, de hele tonestack is compleet veranderd. van eerst passief, naar nu actief lijkt 't. de tonestack deed eerst 'wel wat', maar nu is het verschil enorm. tis nog gevoeliger dan m'n rivera :P

Wat heeft ENGL dan gedaan? Weet niet waarom hij weggeweest is maar bijvoorbeeld nieuwe buizen kunnen een amp veel strakker maken en ook zorgen dat een draai aan de knoppen voor meer verschil zorgt, of dat dat minder nodig is natuurlijk.

Orpheo
15 april 2010, 02:05
Wat heeft ENGL dan gedaan? Weet niet waarom hij weggeweest is maar bijvoorbeeld nieuwe buizen kunnen een amp veel strakker maken en ook zorgen dat een draai aan de knoppen voor meer verschil zorgt, of dat dat minder nodig is natuurlijk.

Mijn SE had echt grove fouten qua schakelen. De pots deden niet wat ze moesten doen. Soms als ik bv kanaal2 had, reageerden de pots van kanaal2 niet, maar wel die van kanaal4. Ik heb 'm teruggestuurd, en toen ie terug kwam, had ik inderdaad nieuwe buizen (de ouwe buizen hebben denk ik 200uur gedraaid, bij lange na nog geen lange tijd dus). maar het probleem was verholpen.


dat niet alleen. de pots reageerden ook anders. verschil in tone door buizen? best. maar dat de pots helemaal geen geluid meer doorgeven als alles op 0 staat (tonestack bedoel ik dan) terwijl dat eerst niet zo was (het klonk dan alleen wat muffig), dat is een van de directe tekenen van een actieve tonestack ipv passief.

er is nog wel meer aan geknutseld denk ik, maar dat is een 'gevoel'ik kan t niet aanwijzen.

Kortom: mijn amp is van een bruikbaar stuk techniek een ENORM bruikbaar stuk techniek geworden! Engl doet alsof hun neus bloed...

sjaak1990
15 april 2010, 02:34
Apart van ENGL ben benieuwd wat ze dan echt gedaan hebben maar daar kom je vast nooit achter. Mooi dat de amp je nu nog beter bevalt :)

Was je zomaar aan het testen of echt naar wat opzoek? Een vervanger voor je fireball misschien?

caliban
15 april 2010, 12:26
Niet echt, ik vind de Fireball nog altijd super klinken, en de zelfbouw preamp in de fx loop daarbij maakt het helemaal af :). Deze zijn overdrive is misschien iets minder strak, maar nog een heel pak dikker.
De SE vond ik altijd zowat het van het om te hebben, maar ik had nooit goed langs elkaar vergeleken tussen SE en Fireball. Nu ik het vergelijk gedaan heb, vind ik het prijsverschil echt veel te groot voor wat je hoort. Natuurlijk heeft een Fireball een minder clean en (buiten met de gain volopen op het cleankanaal) weinig rock-sounds (tenzij een heel erg moderne rocksound), maar again, mijn zelfbouw, zijn buiten die hele dikke scheur, ook super rockgeluiden uit te halen.

De vintage functie op de SE is trouwens echt wel geweldig om je sound rock'n'roll te doen klinken. Compleeeet anders dan de modern echt.

Orpheo
15 april 2010, 12:45
Niet echt, ik vind de Fireball nog altijd super klinken, en de zelfbouw preamp in de fx loop daarbij maakt het helemaal af :). Deze zijn overdrive is misschien iets minder strak, maar nog een heel pak dikker.
De SE vond ik altijd zowat het van het om te hebben, maar ik had nooit goed langs elkaar vergeleken tussen SE en Fireball. Nu ik het vergelijk gedaan heb, vind ik het prijsverschil echt veel te groot voor wat je hoort. Natuurlijk heeft een Fireball een minder clean en (buiten met de gain volopen op het cleankanaal) weinig rock-sounds (tenzij een heel erg moderne rocksound), maar again, mijn zelfbouw, zijn buiten die hele dikke scheur, ook super rockgeluiden uit te halen.

De vintage functie op de SE is trouwens echt wel geweldig om je sound rock'n'roll te doen klinken. Compleeeet anders dan de modern echt.

helemaal mee eens. de SE hebben alleen voor de overdrive is belachelijk. Ik nam 'm omdat mijn tone er precies uitrolde, en omdat ik op alle 4 de kanalen helemaal mijn ei kwijt kan/kon. En ik wilde perse reverb. al mijn amps (behalve de JMP en de CMW natuurlijk) hebben reverb...

caliban
15 april 2010, 12:55
Reverb mis ik ergens wel :). In de toekomst zal ik wel eens een goeie externe reverb kopen voor in de loop.

Spijtige de twee keer dat ik in Music Store geweest ben was dat hoewel beide amps op de site staan (denk ik toch :)), ze nooit Framus highgainers hebben en nooit een Diezel Herbert. De VH4 wel daarentegen

Liquid_Metal
15 april 2010, 14:32
Cool man, verbaast me niets dat je de Fireball nog steeds kicken vindt. Het verbaast me wel dat je maar zo'n klein aantal amps hebt uitgetest.
Ik heb sinds ik bij Guitar King over de Fireball heb gespeeld ook wel een beetje GAS voor die top. Misschien iets leuks voor later. Voorlopig hoop ik bij m'n huidige setup te kunnen/willen blijven.

guitarkid
15 april 2010, 23:16
Eerst de Bugera Vintage (ik weet niet meer of het nu de 22 of 55 was, sorry :s).
Súper clean, heel simpel, lijkt me echt een perfecte lowgainamp. Ik heb er niet echt een nodig maar de gas is er. Overdrivekanaal was wat minder, maar voor een vuile sound toch zeer bruikbaar, en waarschijnlijk een pedaaltje ertegen aangooien zou ook leuk zijn!


Ik vermoed dat je de V55 hebt geprobeerd. Die klinkt m.i. overstuurd minder dan de V22, die ik sinds een paar weken heb en echt een "hebbeding" is. De V22 klinkt erg goed op z'n overstuurde kanaal, met zowel een Strat, Tele als een LP, hoewel de LP wel mijn favoriete sound oplevert. Heerlijk ampje voor weinig en ook nog eens met coole looks.
En nu zal wel weer die discussie over de betrouwbaarheid komen.... ;)

Gr. C.

caliban
15 april 2010, 23:20
Ik denk eigenlijk dat het de 22'er was, en mijn oordeel over 'tegenvallende OD' is misschien weinig waard. Het blies me gewoon niet omver ala "wauw"! Prima sound wel hoor.

caliban
16 april 2010, 19:59
Cool man, verbaast me niets dat je de Fireball nog steeds kicken vindt. Het verbaast me wel dat je maar zo'n klein aantal amps hebt uitgetest.
Ik heb sinds ik bij Guitar King over de Fireball heb gespeeld ook wel een beetje GAS voor die top. Misschien iets leuks voor later. Voorlopig hoop ik bij m'n huidige setup te kunnen/willen blijven.

Klein aantal zou ik niet zeggen, maar wel weinig highgainers. Probleem was eigenlijk dat wat er stond me niet zo super interesseerde. Enkel die Fryettes zou ik nog wel eens willen proberen, maar ik denk eigenlijk dat ik het niet zo veel ga vinden.

FALLINGLEGACY
16 april 2010, 20:49
Klein aantal zou ik niet zeggen, maar wel weinig highgainers. Probleem was eigenlijk dat wat er stond me niet zo super interesseerde. Enkel die Fryettes zou ik nog wel eens willen proberen, maar ik denk eigenlijk dat ik het niet zo veel ga vinden.

Misschien beter wel gedaan..
Vandaag daar geweest en die Sig X was echt helemaal da bomb!
Toch ook nog eens die Elmwood M90 ingeplugd en die is met de andere gitarist naar huis gegaan! Supercool ding!

caliban
16 april 2010, 21:45
Ik vind die VHT's allemaal wat weinig aan saturatie hebben, maar dat weet ik enkel uit clips, dus mijn oordeel is natuurlijk niet waterdicht.