PDA

View Full Version : Basamps getest



caliban
14 april 2010, 23:46
Vandaag in musicstore geweest, en vlug een paar basamps getest.

Eerst de goedkope 180 watt behringer. Ultrabass XB 1800 Combo.
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Behringer-Ultrabass-BX-1800-Combo-/art-BAS0002207-000
Hélemaal niks, ging totaal niet luid, onmogelijk mee boven een drum en gitaar uit te komen dacht ik, tenzij hij stuk was...



Dan de iets duurdere. Ultrabass BXL 3000 Combo.
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Behringer-Ultrabass-BXL-3000-Combo-/art-BAS0002135-000
Klonk prima, ging best wel hard. Lijkt me perfect voor in bandsituatie. Ik heb nu iets anders op het oog, maar als ik met een vrij beperkt budget voor een nieuwe combo zou gaan, zou ik deze overwegen.



En dan bij wijze van grap in feite. De Orange AD 200B top met er twee cabinets onder, beide ook van orange, welke weet ik niet helemaal vanbuiten.
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Orange-AD200B-MK3-200-Watt-Basstopteil/art-BAS0001316-000
Wat een FOKKING BEEST! Ongelofelijk echt. Alle knoppen buiten master of 12h. En met de master op 9h trilde de kamer al. Diepe klank, perfect echt. Alleen maar heel onbetaalbaar...

Alles is getest met een Fender P-bas :)

Basvarken
15 april 2010, 00:05
Nou, gefeliciteerd dan maar. Je bent vandaag geïnfecteerd met het buizenvirus.:cooler:

Zo'n AD200B duikt af en toe wel eens tweedehands op. Dat scheelt allicht in stuk in de prijs...

HaroldA
15 april 2010, 00:08
Jammer dat je Ampeg (duur en vet) of Ashdown (goedkoop en leuk) niet in je test meegenomen hebt...

caliban
15 april 2010, 00:13
Nou, gefeliciteerd dan maar. Je bent vandaag geïnfecteerd met het buizenvirus.:cooler:

Zo'n AD200B duikt af en toe wel eens tweedehands op. Dat scheelt allicht in stuk in de prijs...
In gitarenland ben ik al langer door dat virus besmet, maar ik had nooit gedacht dat het bij bas zoveel deed :dontgeti:

Jammer dat je Ampeg (duur en vet) of Ashdown (goedkoop en leuk) niet in je test meegenomen hebt...

Het moest snel gaan, en veel was niet aangesloten :s De Orange heb ik ook stiekem zelf ingestoken. Hing niet eens een powerkabel aan, dus die vlug van een andere amp gepakt..

Wabbie
15 april 2010, 10:03
Dan moet je een eens een goede hybride of transistor top proberen ;). Dat gaat minstens net zo hard als die Orange.
Mijn persoonlijke ervaring is dat bij een buizenversterker voor bas hij iets minder strak is in het laag en mid laag. En aangezien ik erg hou van een strak en punchy geluid zijn (goede) hybride amps dan een uitkomst. Buizensound met de strakheid van een enorme eindtrap. Tenminste dat is zo bij mijn Eden.

Wat niet wegneemt dat ik ooit nog eens een keer een oude Trace Elliot V-type naast mijn Eden WT800 wil hebben.

Heb je ook Hartke getest? De HA3500 en HA5500 zijn toch echt wel goede versterkers ( en die zijn er ook in combo vorm, vroeger tenminste). Dat zijn ook hybride versterkers en de klinken best goed en gaan knetterhard en zijn vooral niet stuk te krijgen.
Ik heb zelf jarenlang opgetreden met een HA3500 voordat ik overstapte op Eden omdat ik mijn Hartke een beetje zat was, altijd een prima geluid gehad en met de uitgebreide EQ die er op zit ook nog eens veelzijdig.

Basvarken
15 april 2010, 10:20
Ik ben het niet eens met je advies Wabbie. Een Full tube geeft een veel betere dynamiek dan Solid State of Hybride met SS eindtrap. Het piekvermogen ligt veel hoger.
Als je bij een zware full tube BOEM doet op je basgitaar dan krijg je ook BOEM uit je amp.

Het "minder strakke" van een buizenversterker wordt meestal niet veroorzaakt door de eindtrap, maar juist door de voortrap.


Overigens heb ik laatst een Ashdown BTA400 geprobeerd. Die heeft een SS voortrap en buizen eindtrap. Dus een omgekeerde hybride.
Die gaf een superbruut geluid. Vet strak in het laag.
Maar is wel nogal aan de prijs...

HaroldA
15 april 2010, 10:22
Heb je ook Hartke getest? De HA3500 en HA5500 zijn toch echt wel goede versterkers.

Hartke cabinetjes zijn in ieder geval slaapverwekkend saai (categorie Behringer), de versterkers ken ik niet echt.

Wabbie
15 april 2010, 11:47
@Basvarken

Sorry, maar dan moet je de betere solid state eindtrappen maar eens proberen, mijn Eden WT800 is net zo dynamisch als een fulltube, en dat kun je ook zeggen van Glockenklang, Galien Krueger Markbass enz.
Een goede SS of Hybride komt makkelijk mee met een buizenversterker, ook qua vermogen en piekvermogen. Een WT800 heeft gebridged een rms vermogen van 1,2kW met 3dB headroom, als je dan nog te kort komt doe je echt iets verkeerd ;)

Buizenamps zijn ultiem voor gitaar, maar voor bas zijn er zeker genoeg andere opties. Ik til zelf niet zo zwaar aan een fulltube voor mijn bas. Ik blijf ze rommelig vinden, maar dat is meer een persoonlijk dingetje. Ik ben veel meer een fan van een moderne strakke bassound dan een old skool sound.
Ik durf met mijn huidige fullstack wel een willekeurige buizenbasamp aan qua hoeveelheid laag en definitie.

@HaroldA, de alu-cones van Hartke zijn vrij okee maar je moet van de sound houden, de overige cabinetten zijn troep inderdaad. Tenminste dat waren ze jaren geleden toen ik ze testte.

Basvarken
15 april 2010, 11:58
Ik zie het al Wabbie, wij zullen het nooit eens gaan worden.;)
Hoeft ook niet, ieder zijn eigen smaak.

Ik heb nog nooit een SS gehoord met de dynamiek van een Full Tube.
En ik heb er toch langzaamaan behoorlijk wat gehoord in mijn leven...

Wabbie
15 april 2010, 12:02
Nee, ik vrees dat we het dan daar maar wel over eens moeten worden ;).:hippie:

Basvarken
15 april 2010, 12:07
:grouphug:

caliban
15 april 2010, 12:21
Interessante discussie. Ik heb momenteel een tweedehandse Peavey mark VI head op het oog, waarbij ik daarna een cabinet koop. Deze ook liefst tweedehands.

Wabbie
15 april 2010, 12:36
Als je tweedehands aan het kijken bent kan ik je ook Trace Elliot aanraden. Zeker de wat oudere traces zijn oerdegelijk, goedkoop en gaan knetterhard. Een Trace combo moet nog wel goedkoop te scoren zijn als het even in de gaten houdt.

altheka
15 april 2010, 12:42
Ik heb zowel een buizenbeest als meerdere transistor beesten en die buizen gaat eruit.
Buizen doet het voor mij niet bij bas, ik wil bas strak hebben en clean tegen het kille aan dat lukt mij alleen met transistor.

En hard ? voor mij doet vooral de gekozen speakers dat, alles kan hard maar is het dan nog mooi ?

Luke-wannabe
15 april 2010, 14:08
Ik vind zo'n gritty oversturende bassound altijd lekker. Daarom lijkt mij die Orange ook super cool.
Bassist uit mijn band heeft een Aguilar. Mooi geluid hoor. Heel strak en rond, maar het zou mijn sound niet zijn. Te 'netjes' eigenlijk.

(Nutteloze bijdrage)

Thiez
15 april 2010, 14:33
Onze bassist is ook beetje aan het kijken naar een versterker waar hij mee kan optreden. Heeft zelf thuis alleen klein 30 wattertje ofzo.
In repetitieruimte staat bij ons een EBS classic 450. Geweldig ampje vind ik zelf. Alleen er staat een 4x10 hartke onder en die haalt het ampje echt naar benede helaas. Dit cab vind ik beetje bagger eerlijk gezegd. Maar de versterker is echt een mooie dingetje. goede sound maar schrokken ook wel beetje van de prijs toen we hem opzochten. 950 euries meen ik.

Hij is nu aan het kijken naar een 2e hands peavey TNT of een AMPEG SVT150 of iets dergelijks.

RUIS
15 april 2010, 18:25
Ik ben het volledig met Basvarken eens (maar dat wist-ie al). Er is zo ver ik heb meegemaakt geen enkele transistorversterker waar zo veel leven in zit als in een lekkere buizenbak. M'n Ampeg V4 is een blijvertje.
n.

Thiez
15 april 2010, 18:29
staat er een te koop voor 'nog' niet zo veel. http://link.marktplaats.nl/334316183

HANNESSTINKT
15 april 2010, 19:10
staat er een te koop voor 'nog' niet zo veel. http://link.marktplaats.nl/334316183

Die heb ik ook en ze zijn geniaal
Hey Ruis welke V4b heb jij een originele of ook een jaren 90 ding?

RUIS
15 april 2010, 21:20
Een V4 (geen b), een oudje, rond '76.

HANNESSTINKT
15 april 2010, 21:25
Een V4 (geen b), een oudje, rond '76.

leker die zijn echt gaaf ik vind die oude ampegs geweldig net ook die B-15 dingen vind ik geniaal

Basvarken
15 april 2010, 21:52
Ik ben zeer content met mijn V4B uit 1972. Maar ik moet zeggen dat ie voor live optredens net iets headroom te kort komt. Hij gaat boven standje 3 op de volume knop (zeg maar negen uur in klok-termen) niet veel harder meer; er komt alleen meer drive bij.
Maar in de studio is ie te gek.

Voor live had ik eerst een Ampeg SVT II pro. Maar wegens rugklachten heb ik die weg gedaan.

Daarvoor in de plaats kocht ik de Orange AD200 Mk1. Deze zit qua vermogen precies tussen de twee Ampegs in. En is nog prima te tillen.

HANNESSTINKT
15 april 2010, 22:36
ik heb een V-4B uit 1994 dus dat is dan meer een kleine SVT cl maar ik ben er super blij mee hij heeft een super sound maar ik kan niet wachten tot de dag dat ik ooit een vintage SVT kan kopen

trouwens Caliban is dit niet wat :
http://link.marktplaats.nl/332956351

caliban
15 april 2010, 23:17
Zoveel geld heb ik niet ;). In principe is de top geregeld, dus nu nog cabinet..

Thiez
16 april 2010, 10:24
zoiets eronder thuis in de woonkamer doet het vast goed
http://www.dv247.com/assets/products/46723_l.jpg

Vermijd zowizo hartke. dat valt echt tegen van cabinets vind ik.
Ashdown vind ik wel mooie cabjes hebben voor leuke 2e hands prijs vaak.

Basvarken
16 april 2010, 13:08
zoiets eronder thuis in de woonkamer doet het vast goed

Ik zou eerder zeggen in de keuken, qua koelkast...

caliban
16 april 2010, 15:48
Ik zou eerder zeggen in de keuken, qua koelkast...
Inderdaad :D

HaroldA
16 april 2010, 15:52
Ik zou eerder zeggen in de keuken, qua koelkast...

Dit is toch de koelkast?

http://img.photobucket.com/albums/v136/shagoo/SVT-810E_LG.jpg

Ik heb trouwens een keer iets gelezen over een bedrijf die er daadwerkelijk koelkasten inbouwt!

HaroldA
16 april 2010, 15:55
Ik heb trouwens een keer iets gelezen over een bedrijf die er daadwerkelijk koelkasten inbouwt!

http://www.acmebass.com/humor/OPEN.gif

Thiez
16 april 2010, 15:57
haha geniaal!

Wabbie
16 april 2010, 16:34
gaaf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

caliban
16 april 2010, 19:55
Extra dure koelkast dan?

HANNESSTINKT
20 april 2010, 21:52
maar wel de bom!

caliban
21 april 2010, 10:53
Bier blijft ook koud in een normale frigo

Basvarken
21 april 2010, 11:47
Het verschil tussen koud en cool...

caliban
21 april 2010, 12:19
Het verschil tussen koud en cool...

Inderdaad :)