PDA

View Full Version : tips voor sweet child o mine?!



DJL1993
14 april 2010, 21:54
hallo,
ik probeer vanaf gister sweet child o mine te coveren, de intro lukt al aardig
http://www.youtube.com/watch?v=3BKpttE_l18
behalve mijn plectrum werk. maar daar heb ik al langer last van, ik heb nooit les gehad ofzo maar ik heb mezelf aangeleerd de plectrum met 3 vingers vast te houden. en volgens mij hoort dat niet zo?
maar kunnen jullie mij nog wat tips geven? hou ik nou precies op de intro moet aanslaan? down of up of allebei?

bedankt:ok:

Gothra
14 april 2010, 22:08
Plectrum houden de meeste mensen met 2 vingers vast, maar er zijn wel gitaristen die m met 3 vasthouden.

Ik gebruik altijd alternative picking, beginnend met een downstroke. Verder gewoon oefenen oefenen oefenen

LaszloVersteeg
14 april 2010, 22:09
Je plectrum met 3 vingers vasthouden is inderdaad volgens 'de norm' niet goed nee, maar er zijn denk ik genoeg gitaristen die dit doen en die erg goed zijn, dus eigenlijk maakt het niks uit.

Het up en down picken is wel aan te raden. Toen ik begon met gitaarspelen wilde ik er niet aan, maar ik ben blij dat ik 't wel heb geleerd. Vooral als je verder komt met solo's zal het nodig zijn. Maar bij deze intro maakt het niet veel uit:)

Als je de metal in wilt gaan, dan is het wel aan te raden om je down picking te oefenen, en te versnellen. Met een beetje oefenen en opwarmen zit je zo op 220/230 BPM. Dit maakt (naar mijn mening) het een stuk strakker klinken (vooral bij Master of Puppets bijvoorbeeld).
Voor alletwee geld; je bent ff bezig, maar je spel wordt er wel nog 'n stuk beter door.


'N tip voor SCOM is de grote solo niet te overschatten, die is namelijk knap lastig. Maar als je 'm onder de knie krijgt kan je mensen er wel mee imponeren;):blast:


@ Gothra: Ik moet soms met een upstroke beginnen, bij nummers die de andere gitarist heeft geschreven. maar dat is echt 'n pain in the ass in het begin ghehe

DJL1993
14 april 2010, 22:16
nee die solo lijkt me ook lastig, ik weet niet hoe lang ik er over doe om het te leren, maar ik ga wel mijn best doen en van genieten wat ik nu al kan :cooler:

Gothra
14 april 2010, 22:19
@ Gothra: Ik moet soms met een upstroke beginnen, bij nummers die de andere gitarist heeft geschreven. maar dat is echt 'n pain in the ass in het begin ghehe

Ik begin ook vaak genoeg met een upstroke, maar ik had het over de intro van sweet child, die begin ik altijd met een downstroke, is makkelijker doorgaan met de volgende noot als upstroke.

LaszloVersteeg
14 april 2010, 22:20
nou hij is enorm lastig, ofja, vind ik:cheerup:

succes!

DJL1993
14 april 2010, 22:26
oh ja weten jullie ook ongeveer hoe ik mijn versterker moet instellen, ik krijg steeds de juiste geluid er niet of net niet uit.

gaat om een Vox ad30-vt XL:)

smullie
14 april 2010, 23:45
oh ja weten jullie ook ongeveer hoe ik mijn versterker moet instellen, ik krijg steeds de juiste geluid er niet of net niet uit.

gaat om een Vox ad30-vt XL:)

drive 10, treble 3, mid 5, bass 7, reverb 3, with overdrive

ooit ergens online gevonden en dat klonk niet slecht...

Portel
15 april 2010, 07:20
Ik speel hem met mijn wijsvinger plat over de onderste 3 (4?) snaren.
Dan hoef je je daar al minder zorgen om te maken en kun je je beter focussen op de andere vingers.
En: Neem les.
Helpt heel veel.

MartinG1981
15 april 2010, 07:46
Ik zou je wel aanraden je plectrum met twee vingers vast te houden. Dus tussen je wijsvinger en je duim.

Waarbij je je wijsvinger krult om je duim er op te leggen en daar tussenin je plectrum vast te houden.

Ik heb zelf ook jarenlang met drie vingers mijn plectrum vast gehouden. Maar toen ik de metal wilde gaan spelen bleek dat onmogelijk voor mij. Toen ik van een metalgitarist had afgekeken hoe hij zijn plectrum vasthield. Kon ik niet alleen vrij snel metal spelen. Maar is mijn spel over het algemeen erg vooruit gegaan.

Hiro
15 april 2010, 08:33
inderdaad dit nummer is alleen maar oefenen oefenen oefenen.
maar na verloop van tijd ga je de trapjes zien en emrk je dat alles eigenlijk wel hetzelfde blijft vooral in de intro, je hebt maar 3 noten die veranderen de rest blijft hetzelfde.

Verder de solos zou ik nog niet aan beginnen als je de intro nog niet voor elkaar krijgt, ik kan bijvoorbeeld heel dat nummer spelen op die laatste grote solo na, die krijg ik gewoon niet uit mn vingers.

Maar ga anders s met guitar pro spelen, daarmee kan je een nummer langzaam laten spelen en kan je wennen aan de noten die je moet pakken

marc_o
15 april 2010, 10:07
Aan de topicstarter:

Ik neem aan dat jij de gitarist in het Youtubefilmpje bent?


1 goede tip om verder niet in de knoei te komen.
Guns and Roses staan altijd een halve toon lager gestemd (je E wordt een Es). Wanneer je dat doet, zul je merken dat je het nummer makkelijker spelen kunt, je komt beter uit met je akkoorden en je speelt je riffs ook vanuit E.
Niet al teveel gain in het intro, probeer dat zo schoon en netjes mogelijk te spelen.

JohnLord
15 april 2010, 13:16
Probeer, als je het intro speelt, je wijsvinger binnen de 11e of twaalfde fret (afhankelijk van of je het intro in D of Des speelt) te houden, als een soort vaan basis zeg maar. Verder zou ik de middelvinger helemaal niet gebruiken en de ringvinger en pink gebruiken voor de 13e (14e) en 14e(15e) positie. Daarmee worden je bewegingen nog een stuk kleiner en dat komt de precisie weer ten goede.

LesPas89
15 april 2010, 15:41
Probeer eens om je overige drie (of iig twee) vingers te laten rusten op je slagplaat. Drie vingers lukt niet altijd. Maar je pink en ringvinger is ook prima. Zo krijg je iets meer vastigheid, en kun je iets accurater aanslaan. Je plectrum dus tussen duim en wijsvinger, voor de duidelijkheid :) Dit is vooral handig als je over de nekpickup moet spelen, aangezien je dan je handpalm niet op de brug kan laten rusten. Probeer het jezelf aan te leren!

Jimi Hendrix
15 april 2010, 15:59
nog even over dat met drie vingers plectrum vasthouden:
dat doe ik ook. Geleerd op 't conservatorium haha.
een beetje zoals je een pen vasthoudt. En dan steunen met pink. Maar dat beide niet altijd... aanpassen aan de situatie.
Overigens leer ik 't mijn leerlingen met twee vingers...

Kortom: zit 't je dwars met drie vingers, dan kun je twee overwegen. Als het niet de bottleneck op je spel is: houden zo.

DJL1993
15 april 2010, 17:10
Bedankt iedereen, ik probeer nu met 2 vingers te spelen lukt al aardig maar soms lijkt het alsof de plectrum tussen mijn vingers wilt weg glijden.
maar goed, gitaar spelen is dus oefenen oefenen oefenen?. maar je moet er wel plezier in hebben toch?:)

LesPas89
15 april 2010, 17:16
Bedankt iedereen, ik probeer nu met 2 vingers te spelen lukt al aardig maar soms lijkt het alsof de plectrum tussen mijn vingers wilt weg glijden.
maar goed, gitaar spelen is dus oefenen oefenen oefenen?. maar je moet er wel plezier in hebben toch?:)

Probeer een plectrum met wat profiel. (Jim Dunlop bv) Dat helpt de grip te verbeteren.

B0UDEWIJN
16 april 2010, 10:42
Bedankt iedereen, ik probeer nu met 2 vingers te spelen lukt al aardig maar soms lijkt het alsof de plectrum tussen mijn vingers wilt weg glijden.
maar goed, gitaar spelen is dus oefenen oefenen oefenen?. maar je moet er wel plezier in hebben toch?:)

Dat blijft idd het belangrijkste! Als je er geen plezier in hebt moet je ook niet gaan oefenen.
Maar als je nooit oefent (en het dus niet goed kunt) zul je er wss nooit echt plezier in hebben.

jannest
16 april 2010, 13:33
nog een tipje

oefen met een metronoom(saai),drumcomp of een backingtrack

Ibanez666
16 april 2010, 13:54
Ik zou mezelf wel aan gaan leren de plectrum met 2 vingers vast te houden (duim+wijs). Mocht je in de toekomst ooit willen hybrid picken, dan komt je middelvinger juist erg van pas en als deze aan je plectrum vastzit, mis je dus mogelijkheden

DJL1993
2 mei 2010, 11:18
na 2 weken ff wat geoefend, en met 2 vingers spelen lukt al aardig =D, alleen alternate picking nog niet... SCOM heb ik al gespeeld met backing track en de tempo zit erin.
ik die 2 weken dacht ik ook al ff aan een andere liedje die ik wou spelen en dat is nog 1 van GNR, knocking on heavens door. ik heb alleen ff de solo op filmpje gecoverd, ik ben de grepen op de intro nog aan het oefenen;)

http://www.youtube.com/watch?v=MvALe-__C0g

ik weet niet of jullie verbeteringen zien door de crappy beeld maar ik hou de plectrum met 2 vingers vast xD!. verder denk ik dat de versterker goed ingesteld is. toch?!

ik hoor het wel!

MartinG1981
2 mei 2010, 13:45
Dat klonk niet verkeerd. Ik kon niet goed zien hoe je het plectrum vast houdt.

Maar hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134915 vind je een goed voorbeeld, plaatjes!, hoe de meeste gitaristen hun plectrum vasthouden.

LesPas89
2 mei 2010, 15:28
Ik vind het helemaal niet verkeerd klinken hoor. Je hebt de juiste tone te pakken, en je kent de solo goed, dat kun je horen.

Toch vind ik het aanslaan wat onwenning overkomen. Probeer op de een of andere manier je hand wat meer rust te geven. Of door je pink + ringvinger op de slagplaat te plaatsen, of door je hand op de brug te laten rusten. Ik denk als je lang doorspeelt in deze houding, dat je op een begeven moment toch last krijgt van je hand.

Yoshida
2 mei 2010, 19:38
pff je hebt daar wel een uitdaging :s Sweet Child heeft misschien het moeilijkste introrifje dat ik (n)ooit heb geleerd.
Ter info ik speel nu zelf 2 jaar waarvan anderhalf jaar les, en wat ik nu vlekkeloos mee kan spelen is bijvoorbeeld Electric, Californication, Wheels, dat soort meuk. Ben nu bezig met In my time of dying (Led Zeppelin) en op de slidesolo's na zit die er goed in.

Maar goed nu reken ik met mezelf af. Slash is vrij onnavolgbaar hoewel het nummer Gotten van zijn nieuwe album vrij makkelijk te doen lijkt. Als ik een tip mag geven, een interpretatie van een nummer is leerzamer dan een 1 op 1 kopie. Het gaat je nu al beter af dan mij. Oefenen op je up/down en je bent er :)

Hiro
3 mei 2010, 14:15
klonk inderdaad niet verkeerd, maar ik zou ent als dat bovenstaande zegt wel je pickhand op een andere manier gebruiken, omdat hij zo "zweeft" heb je niet veel controle over die hand, als je je hand laat rusten (of op de palm of met je vingers op de slagplaat of langs t randje van je pickup) dan heb je meer controle over waar dat je plectrumterecht komt vooral bij snellere solos etc. is dit handiger en langer vol te houden.