PDA

View Full Version : [advies]Handtekening beschermen



trinax
14 april 2010, 20:45
hey hey,

Ik heb een handtekening van Tommy Emmanuel op mijn gitaar, maar ik wil er natuurlijk wel op blijven spelen. Ik vroeg mij daarom af hoe ik de handtekening kan beschermen. Met een sort vernis? of sticker?

Als je een oplossing hebt, wil je me dan ook alsjeblieft vertellen waar ik het kan kopen of hoe ik het moet doen?

Alvast bedankt.

foto1:
http://94.100.118.210/926750001-926800000/926794401-926794500/926794404_5_Ww55.jpeg

of directe link: http://94.100.118.210/926750001-926800000/926794401-926794500/926794404_5_Ww55.jpeg

foto2:
http://94.100.114.170/926750001-926800000/926794401-926794500/926794452_5_JCPL.jpeg

of directe link: http://94.100.114.170/926750001-926800000/926794401-926794500/926794452_5_JCPL.jpeg

Portel
14 april 2010, 20:56
Waarom denk je dat het er op DIE plek af gaat?

Ontopic: Vernis moet lukken. Maar je moet wel rekening houden met eventueel kleurverschil.

trinax
14 april 2010, 21:00
Waarom denk je dat het er op DIE plek af gaat?

Ontopic: Vernis moet lukken. Maar je moet wel rekening houden met eventueel kleurverschil.

Oke bedankt voor je snelle reactie!

weet je misschien ook waar ik dat kan kopen, en van welk merk?

kenx
14 april 2010, 21:02
Oke bedankt voor je snelle reactie!

weet je misschien ook waar ik dat kan kopen, en van welk merk?

Komop man, alsof je dat niet weet... Vernis kan je kopen in elke zelfbouwmarkt/houthandel...

trinax
14 april 2010, 21:06
Komop man, alsof je dat niet weet... Vernis kan je kopen in elke zelfbouwmarkt/houthandel...

Nee inderdaad dat weet ik niet, anders zou ik niet voor advies vragen. Er bestaat ook vernis dat de handtekening kan oplossen. het is daarom van groot belang dat ik het zeker weet.

Dus zou je het mij tog kunnen vertellen?

VanMeekeren
14 april 2010, 21:28
Wanneer heeft Tommy die handtekening erop gezet? :???:

trinax
14 april 2010, 21:35
Wanneer heeft Tommy die handtekening erop gezet? :???:

Maandag 12 april 2010 in Eindhoven. :D:D meet & greet was geweldig ^^

Iemand al een idee welk vernis ik moet gebruiken?

Portel
14 april 2010, 21:53
Vernis die de handtekening wegvaagt noemen ze Aceton, terpentine of thinner.
Die moet je dus niet nemen.

Misschien in de bouwmarkt even vragen welke je het beste kan gebruiken?

vederlicht
14 april 2010, 21:55
Nee inderdaad dat weet ik niet, anders zou ik niet voor advies vragen. Er bestaat ook vernis dat de handtekening kan oplossen. het is daarom van groot belang dat ik het zeker weet.

Dus zou je het mij tog kunnen vertellen?

Je hebt niet ongelijk Trinax dat een vernis de inkt van de handtekening kan oplossen. Is de handtekening met een viltstift erop gezet? Dan zou ik gewoon blanke vernis nemen op terpentine- basis( heel goed doorroeren) en probeer dan eerst een heel klein stukje van een letter. Enig verschil zal je altijd blijven zien maar dat wordt wel minder in de loop van de jaren. Er bestaat ook transparant plakplastic dat breder is dan plakband. Kun je er ook overheen plakken maar lijkt mij niet echt mooi.
Ik zou vernis gebruiken en het belangrijkste:gebruik een kwastje (of een volle penseel) met heel zacht haar. Breng het dun aan. Lukt dat goed dan zou je, om beter te beschermen,na droging eerste laag nog een laagje aan kunnen brengen.
succes en ben benieuwd welke oplossing je kiest en of het werkte.
p.s. géén aceton gebruiken. Dat is een vrij agressief oplosmiddel!!
Vederlicht

trinax
14 april 2010, 22:05
Je hebt niet ongelijk Trinax dat een vernis de inkt van de handtekening kan oplossen. Is de handtekening met een viltstift erop gezet? Dan zou ik gewoon blanke vernis nemen op terpentine- basis( heel goed doorroeren) en probeer dan eerst een heel klein stukje van een letter. Enig verschil zal je altijd blijven zien maar dat wordt wel minder in de loop van de jaren. Er bestaat ook transparant plakplastic dat breder is dan plakband. Kun je er ook overheen plakken maar lijkt mij niet echt mooi.
Ik zou vernis gebruiken en het belangrijkste:gebruik een kwastje (of een volle penseel) met heel zacht haar. Breng het dun aan. Lukt dat goed dan zou je, om beter te beschermen,na droging eerste laag nog een laagje aan kunnen brengen.
succes en ben benieuwd welke oplossing je kiest en of het werkte.
p.s. géén aceton gebruiken. Dat is een vrij agressief oplosmiddel!!
Vederlicht

Kijk dat is nog eens een uitgebreid antwoord, heel erg bedankt voor je reactie.

De handtekening is er opgezet met een stift die Tommy zelf bij zich had. ik kan het daarom ook niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat het met een "Sharpie" is gezet (een stift die je in australie, USA, en een aantal europese landen kan kopen). Ik zat ook te denken aan dat plastic, maar het resultaat zal niet mooi worden. Kleur verschil maakt mij echt niks uit, als die handtekening er maar op blijft zitten want ik bind er veel waarden en herineringen aan.

Ik ga het voor de zekerheid morgen bij de bouwmarkt praxis/gamma na vragen en kijken wat hun ervan zeggen. Alvast bedankt, en het resultaat zal ik morgen hier posten.

Groeten, Trinax

Jilles
14 april 2010, 22:23
Of met een spuitbusje blanke lag een aantal laagjes er overheen nevelen. Door het gebruik van de spuitbus krijg je dan een minder abrupte overgang in eventueel kleurverschil. Lijkt mij een betere optie dan kwasten.

vederlicht
15 april 2010, 00:45
Oke, Jiles...Een spuitbusje met blanke lak is more save. Ik wist alleen niet dat die bestonden. Verf wel natuurlijk maar blanke lak dus ook blijkbaar....
Vederlicht

--=HANS=--
15 april 2010, 08:13
De meeste gitaarmerken hebben ook transparante slagplaten. Ik zou denk ik bij de lokale gitaarboer een transparant exemplaar op de kop tikken en daar een passend stuk uit halen en dat over de handtekening plakken. Het resultaat is gegarandeerd strakker dan lak en de bescherming is beter.
Succes ermee!

Jedeel
15 april 2010, 19:15
Oke, Jiles...Een spuitbusje met blanke lak is more save. Ik wist alleen niet dat die bestonden. Verf wel natuurlijk maar blanke lak dus ook blijkbaar....
Vederlicht
En anders is er ook de mogelijkheid om een busje blanke lak/vernis aan te schaffen in combinatie met een 'mondspuit'.
Ik weet niet of je dat zo noemt maar dat is een buisje die in de pot lak/verf gaat en middels blazen van de mond
verneveld de lak/verf zich over het object.
Waarschijnlijk moet je de 'mondspuit' kopen bij een ...eh....eh....zaak die handelt in (verf)hobby's.

(Ik vrees dat de lijm van een doorzichtige sticker op den duur de lak én de handtekening kan aantasten.)

Succes met de "bescherming"!

willy
15 april 2010, 22:34
Hai,

Gaaf, zou ik ook wel op m'n gitaar willen die handtekening...
Ik zou met een watergedragen acryl vernis spuiten, spuitbusjes kant en klaar wellicht te koop via hobbyzaken ( modelbouwzaken e.d.) of gewoon met een airbrush ( en afplakken met tape vooraf natuurlijk.)
Ik heb nogal wat geairbrushed en gevernist, sommige lakken "eten" elkaar op.
Ook oppassen met je gitaarlak.
Met acryl kun je eigenlijk nooit fout gaan.
Groeten,

Wim

trinax
16 april 2010, 10:10
Ik heb gister eerst een test gedaan op een andere akoestische gitaar. Sharpie gebruikt en daarna de blanke lak erop gedaan. Het resultaat was dat de inkt uitliep van de handtekening.
Ik heb daarom maar besoten om er niks aan te doen omdat ik veel te bang ben dat het met andere middelen ook fout gaat en dan ben ik me handtekening kwijt.
Toch bedankt voor jullie hulp, en als iemand nou een oplossing heeft, maak dan een foto en post hem hier.

Groeten, Trinax

vederlicht
16 april 2010, 13:21
Jammer zeg! Dat lukt dus niet. Ik zou het ook niet meer weten.
Sharpie??????????
Vederlicht

--=HANS=--
16 april 2010, 13:55
(Ik vrees dat de lijm van een doorzichtige sticker op den duur de lak én de handtekening kan aantasten.)


Een transparante slagplaat is iets anders dan een doorzichtige sticker.

Jedeel
16 april 2010, 14:58
Een transparante slagplaat is iets anders dan een doorzichtige sticker.

Ik reageerde niet op jou Hans, maar op verderlicht. En een van de andere schrijvers had het over een doorzichtige sticker. ;)

--=HANS=--
16 april 2010, 15:57
Sorry, had niet alles helemaal gelezen :makeup:

Desalniettemin, mijn idee voor een stuk slagplaat over die handtekening lijkt me toch niet zo slecht, in een beetje goede gitaarzaak kunnen ze dat voor TS zo in orde maken.

Ronald.ZaZ
16 april 2010, 17:09
Heb totaal geen ervaring met houtbewerking of verf/lak etc.
Maar kun je niet je gitaar op haar rug leggen en gewoon wat blanke lak nevelen en laten drogen? Dus niet meteen verzuipen dat je het de kans geeft uit te lopen.
Dan na een dag (of paar uur) weer en dat herhalen meerdere malen. Lijkt me niet dat dat echt kan mislukken.

Brent Ray Vaughan
16 april 2010, 18:16
Eventueel stukje decal papier over kleven en dan wat blanke lak vernevelen? Ook niet de mooiste oplossing, maar zou wel werken.