PDA

View Full Version : Axe-Fx: patches



Yek1
14 april 2010, 12:59
De "Axe-Fx anno 2009" discussie is zóóóóóó 2009, dus maar een aparte discussie gestart. Deze is bedoeld om geluiden (patches) voor de Axe-Fx uit te wisselen.

Yek1
14 april 2010, 13:21
Onderstaande post had ik gepost op het Fractal forum. Omdat ik lui ben, vertaal ik 'm lekker niet. Het ZIP-bestand met de patches vind je hier (http://www.xs4all.nl/~engelen/Yeks_patches_2010-04-13.zip).

Let op: alles ingesteld op de Ultra en voor FRFR weergave (mono!). Ik gebruik Global Amps, en dat betekent dat je alléén Axe-Edit kan gebruiken om de patches correct te uploaden naar de Axe-Fx. Ik gebruik altijd user cabs 2 t/m 10 in de CAB blocks, dus als je die niet hebt gevuld, hoor je niets!

--------------------------------
Hi,
Here are my patches. Have fun.

Created using an Ultra and Fractomics (FR). Some of the patches use an Ultra-only effect (synth) or need the extra capacity of the Ultra.

My patches are set up for LIVE use (FR). They'll start to come alive when the volume is turned up. They are designed for mono use (output mode "Copy L>R"), there's one dedicated STEREO patch too.

I use these patches with SCs as well as HBs. Global EQ is flat. Power amp and Cab sims are on. The noise gate is set per patch.

Note: I'm using Red Wirez IRs in the user cab slots! Scroll down for the mix recipes. If you don't have anything in the user slots (1-10) you won't hear a thing! And if you don't use the RW IR's, you won't get the tones I'm experiencing.

MAIN patches

Patches between 0-14 are my allround patches. There's one for each of my favorite amp sims. Note that I use Global Amps almost all the time; you need Axe-Edit to see the amp settings (I think).

The grid of each patch is almost identical, makes it easy to edit. Differences are:

Clean/Breakup: Tube drive or Blues OD for a raw edge, BB Preamp for overdrive and Reverb
Dirty: TS808 to smoothen the gain, ..dB Filter to boost gain, no Reverb.
Now that I've found the IRs that I like, I keep the amp settings pretty close to default. The amp's advanced controls are mostly not touched. If the main controls (Drive, Master, Bright and Presence are right, there's little else needed to get the tones I want. For some of the patches I peeked at patches from others.

About the effect blocks in the main patches:
I made sure that levels are consistent when effects are switched on or off. AMP, CAB and PEQ are always on. The PEQ blocks highs (5520kHz) and lows (152Hz) to make the sound fit well in the mix; you can turn the PEQ off for home use. The rest of the effects is switched using IA switches, or through patches I create on my footcontroller (not the same as Axe-Fx presets).

VOL: employs an Envelope for automated volume swell effects. Try this with Delay2 and a compressor.
WAH: attached to pedal #1, set to auto-engage. I use different settings for clean ("Dunlop") versus dirty ("Morley Bad Horsie") amps.
COMPRESSOR: Studio mode (Pedal mode when CPU% is tight), mostly off.
DRIVE: Tube Drive or Blues OD for a little edge (clean amps only).
DRIVE: TS808 (smoothens the gain, with dirty amps) or BB preamp (clean amps).
PHASER: slow Phase 90-type phasing, based on Javajunkie's settings.
PHASER: Uni-vibe, pedal #2 controls speed.
RING MODULATOR: nice tracking low octave.
FILTER: ..dB gain boost into the amp (boosts dirty amps).
AMP, almost always set to a Global Amp.
PEQ: blocks highs (5.5kHz) and lows (152Hz) on my FR system. Radley's tip.
CHORUS: analog sounding chorus.
ROTARY: pedal #2 controls speed.
PITCH: a little bit of detuning.
FLANGER: jet style.
REVERB: clean amps only. Default settings plus Radley's tip for pre-delay.
TREMOLO: pedal #2 controls speed.
DELAY1: vintage delay, dual mode.
DELAY2: modulated delay trails.
5dB NULL FILTER: boosts the volume for leads.
CAB: Red Wire IR, mono Hires.
Special patches

Here are some specific patches. Some of them have the same grid as my main patches. Almost all use a Global Amp.

016 - HAMMOND B3 Ped.2: Hammond organ sound, pedal #2 controls rotary speed.
017 - DUB.DELAY Ped.2: oscillating delay, based upon a patch in a thread. Pedal #2 controls oscillating.
018 - VIOLIN: the famous violin (synth).
019 - FUZZ / OCTAVIA / RING: lets me choose between a Fuzz, Octavia and Ring Modulator. I use my footcontroller to select specific effect.
020 - FOR ACOUSTIC: I use this one with my acoustics/piezos. I do not a cab sim with it.
021 - LOOPING DEVICE: this contains a delay in Looper mode. Controlled with my footcontroller.
022 - ELECTR. > ACOUSTIC: based upon a Fremen patch I believe. Turns a single coil into an acoustic.
023 - IMPRESS Ped.2: based upon a patch by Raca. Press pedal #2 hear the effect.
024 - SEEK / ENV / FORMANT: lets me choose between a Seek Wah, Envelope Filter and Formant Filter (ped.#2). I use my footcontroller to select the specific effect.
025 - LO-FI: lo-fi tone, based upon a factory preset.
026 - REV.DLY / THRU-ZERO: lets me choose between Reversed Delay and Thru-Zero Flanging. I use my footcontroller to select the effect.
027 - SHIMMER: shimmering tones.
028 - U2 DELAY/SHIMMER: another shimmer patch, now with delays. Based on a patch by Jocce.
029 - WHAMMY Ped.2: 100% wet Whammy, pitch controlled by pedal #2.
030 - EBOW Ped.2: a patch that Javajunkie recently made. Lets me keep my Ebow at home. Press pedal #2 for the effect.
031 - SITAR: I discovered this one in Axe-Exchange.
032 - WINDSTORM: just an "blowing wind" effect, found it somewhere.
033 - WHISTLE: found it in Axe-Exchange ("Andy's Whistle").
034 - SYNTH SHORT: short bass-synth notes.
035 - SYNTH GOOPY: wonderful bass-synth sound (play low!), posted by a bassplayer.
036 - SYNTH FUNKY: variation on a factory preset.
037 - SYNTH LONG: old style synth.
038 - DANCE: for a specific song, uses the violin.
040 - YES: variation on the factory preset ("Owner of a lonely heart").
041 - MUZE PROBLEMATIQUE: from Axe-Exchange.
042 - NOONE HARMONICS: use of the Intelligent Harmonizer.
043 - KNOW YOUR ENEMY: a patch I created for the RATM song. I use parts of this patch for different song parts. The filter uses the settings in the "Clockwork Orange" factory preset.
046 - VOCODER Ped.2: Vocoder patch by Voes. Use Pedal #2 and connect a microphone to Input2.
047 - DIVE DOWN DIVE UP: automated whammy bar diving. Useless to you unless you have the Gordius MIDI controller and its patch!
048 - PHASED DELAYS: variation on the factory preset.
Red Wire IRs

Here are the Red Wire IR mix recipes. You can enter these recipes in the online Red Wire mixer, if you already bought these cabs.

NAME: 1
Empty (used by Axe-Edit when auditing IRs).

NAME: 2 FenderTweed [Vibroverb Brownface]
TwinD120s-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
TweedDeluxeP12R-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
TweedDeluxeP12R-KM84-BackOfCab-0in.wav,0.028

NAME: 3 VoxV30 [AC30, Matchless]
Uberkab-V30-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
Uberkab-V30-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
CelestionBlue12-KM84-BackOfCab-0in.wav,0.028

NAME: 4 UberV30 [Euro JCM800 Cornford]
Uberkab-V30-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
Uberkab-V30-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
Uberkab-TC30-Back-0in.wav,0.028

NAME: 5 G12M [Plexi Brown]
Marshall1960A-G12Ms-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
Marshall1960A-G12Ms-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
Marshall1960A-G12Ms-D6-BackCab-0in.wav,0.028

NAME: 6 Uberkab [FasModern Uber]
Uberkab-T75V30-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
Uberkab-T75V30-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
Uberkab-TC30-Back-0in.wav,0.028

NAME: 7 Bassman [synths]
BassmanP10Qs-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
BassmanP10Qs-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
BassmanP10Qs-TC30-Back-0in.wav,0.028

NAME: 8 BasketweaveG12M20_25 [Plexi Brown]
BasketweaveG12M20s-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
BasketweaveG12M25s-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
BasketweaveG12M20s-TC30-Back-0in.wav,0.028

NAME: 9 Vox [AC30]
VoxAC30Blues-R121-CapEdge-2in.wav,0.486
VoxAC30Blues-SM57-CapEdge-2in.wav,0.486
VoxAC30Blues-KM84-BackOfCab-0in.wav,0.028

NAME: 10
For the Acoustic2048_1 cab, for acoustic instruments like violin.

hole
14 april 2010, 13:47
Zijn dat de Peterson recepten (cabs)

(enne, ik kan me er om de een of andere reden maar niet to zetten om op de "buy" knop te drukken op g66.com...misschien dat 8 mei helpt ;) )

Yek1
14 april 2010, 13:58
Zijn dat de Peterson recepten (cabs)

(enne, ik kan me er om de een of andere reden maar niet to zetten om op de "buy" knop te drukken op g66.com...misschien dat 8 mei helpt ;) )

Klopt! De meeste mixes zweven rond R121, Sm57, Cap en CapEdge. Gewoon de adviezen van Red Wirez volgen, altijd goed.

hugo
22 april 2010, 22:29
He Yek (Alexander)

Hoe heb jij je axefx aangesloten op je computer? Ik ben al een tijd bezig om wat lekkere sounds te maken over mijn monitoren (behringer 2030) maar klinkt toch wel een heel stuk minder lekker dan over een normaal cabinet. Nu heb ik van de axe-fx een crap stereo kabel naar mijn crappie soundcard en vraag af in hoeverre dat nog invloed heeft.

Ik heb je patch geprobeerd maar die klinken bij heel dof en ver weg, ik heb de redwirez ook gekocht en die maken het wel beter maar nog voldoende.

Hugo

Yek1
23 april 2010, 16:11
ik download de patches naar mijn computer via Axe-Edit. Mijn midi controller is mijn usb/midi interface. Ik gebruik de computer niet om sounds te maken/testen. Dat doe ik met mijn Atomics.

Mijn patches zijn echt voor livegebruik bedoeld. Klinken pas lekker op volume. En zijn daardoor minder geschikt voor recording / thuisgebruik.


He Yek (Alexander)

Hoe heb jij je axefx aangesloten op je computer? Ik ben al een tijd bezig om wat lekkere sounds te maken over mijn monitoren (behringer 2030) maar klinkt toch wel een heel stuk minder lekker dan over een normaal cabinet. Nu heb ik van de axe-fx een crap stereo kabel naar mijn crappie soundcard en vraag af in hoeverre dat nog invloed heeft.

Ik heb je patch geprobeerd maar die klinken bij heel dof en ver weg, ik heb de redwirez ook gekocht en die maken het wel beter maar nog voldoende.

Hugo

herrieman
25 april 2010, 18:32
Yek,

Zou je een nieuwe link kunnen aanmaken? De huidige doet het niet meer.

Thanks

Yek1
25 april 2010, 19:42
Tuurlijk, geupdate link:


http://www.xs4all.nl/~engelen/Yeks patches.zip

herrieman
25 april 2010, 21:17
Thanks,

Imiddels de link aan de slag gekregen. Moest een spatie tussen.

Eens testen wat jij hebt gefabriceerd!

See Ya

Herrieman

Yek1
5 mei 2010, 19:00
Update (http://www.xs4all.nl/~engelen/Yeks_patches.zip)

Yek1
16 mei 2010, 13:12
Update (http://www.xs4all.nl/~engelen/Yeks_patches.zip) geplaatst.

In de patches is eea veranderd: andere PEQ-settings, andere Univibe, andere wah, Tube Drive ipv TS808 in de crunch/gain-patches, enkele amps vervangen.

Presetnamen met (p2) erachter gebruiken expressiepedaal #2.

De Red Wire IR-mixes (user cabs) zijn versimpeld tot een Royer 121, CapEdge 1" + SM57, CapEdge 1" (50%-50%).

User cabs:
1 Leeg
2 TweedDeluxeBlue
3 Matchless: Uberkab-V30 75% + VoxAC30Blues (25%)
4 UberkabV30
5 BasketweaveG12H30 (plexi)
6 BasketweaveG12M20 (brown sound)
7 UberkabT75V30
8 Bassman
9 leeg
10 Mama Bear 7.7 (voor akoestische instrumenten)

De rest staat in de 1e post.

Yek1
25 juni 2010, 16:33
Update geplaatst.
Alles staat beschreven in de Readme.

http://www.xs4all.nl/~engelen/Yeks_patches.zip

LikCharmant
6 juli 2010, 12:34
Een van de leukste features van de AXE FX is toch de mogelijkheid om controllers aan allerlei parameters te koppelen en daarbij de controller tot in detail in te stellen. In mijn zoektocht naar goed auto-wah achtig geluid heb ik deze (http://www.milankracht.nl/userfiles/119%20-%20Envelope%20fuzz.syx) patch gemaakt. Je mag het niet eens een auto-wah noemen, maar ach, wat maakt dat uit? Ook met dank aan de Fuzzface van firmware 10.

Zoals je wellicht weet valt of staat de bruikbaarheid van dit soort geluiden bij een juiste instelling van de envelope follower (control > env). Het heeft niet zoveel zin dat ik hier mijn waarden ga geven, de juiste instellingen zijn afhankelijk van de pickups en de stand van de volumeknop op je gitaar.

Ik heb de patch even ontdaan van de global amp instelling en de custom cab simulaties. Ik gebruik zelf de RedWirez TweetDeluxeBlue (SM57 & Royer).

Veel plezier ermee, en mocht je nog verbeteringen in petto hebben, dan houd ik me daarvoor aanbevolen.

Yek1
6 juli 2010, 13:11
Een van de leukste features van de AXE FX is toch de mogelijkheid om controllers aan allerlei parameters te koppelen en daarbij de controller tot in detail in te stellen. In mijn zoektocht naar goed auto-wah achtig geluid heb ik deze (http://www.milankracht.nl/userfiles/119%20-%20Envelope%20fuzz.syx) patch gemaakt. Je mag het niet eens een auto-wah noemen, maar ach, wat maakt dat uit? Ook met dank aan de Fuzzface van firmware 10.

Zoals je wellicht weet valt of staat de bruikbaarheid van dit soort geluiden bij een juiste instelling van de envelope follower (control > env). Het heeft niet zoveel zin dat ik hier mijn waarden ga geven, de juiste instellingen zijn afhankelijk van de pickups en de stand van de volumeknop op je gitaar.

Ik heb de patch even ontdaan van de global amp instelling en de custom cab simulaties. Ik gebruik zelf de RedWirez TweetDeluxeBlue (SM57 & Royer).

Veel plezier ermee, en mocht je nog verbeteringen in petto hebben, dan houd ik me daarvoor aanbevolen.

Geinige sound. Doet me ergens aan denken maar ik weet nog niet wat precies....

hole
6 juli 2010, 14:15
Doet mij denken aan de 6 dagen die ik nog moet wachten tot ze de mijne op de post doen...als het niet NOG eens uitgesteld wordt.

:)

Kun je ook een clipje/mp3tje of zo posten, dan kunnen wij ook meegenieten!

Yek1
15 juli 2010, 14:05
URL gewijzigd vanwege andere webhost.

http://members.ziggo.nl/alexandervanengelen/Yeks_presets.zip

hole
15 juli 2010, 14:44
..
Ga ik vanavond meteen proberen Alexander :cheerup::rockon::cheerup::rockon:

JeroenSchaaf
15 juli 2010, 14:47
De Axe eindelijk binnen?:D

Yek1
15 juli 2010, 14:53
..
Ga ik vanavond meteen proberen Alexander :cheerup::rockon::cheerup::rockon:

Oh, je hebt 'm!
Gefeliciteerd. Jij komt de komende maand niet meer buiten.

hole
15 juli 2010, 14:54
Yep :sssh:

Volgens Track en Trace issie thuis afgeleverd..alleen ik zit op kantoor...... minder optimale combinatie ;)

Yek1
15 juli 2010, 15:16
Aha. Toen ik net je vrouw sprak, vroeg ze zich al af wat die grote doos in huis deed. Toen ik vertelde dat het geen kado voor haar was, mocht ik 'm van haar meenemen. Thanks!



:seriousf:

hole
15 juli 2010, 15:32
die grote doos in huis
Heej, zo praat je niet over mijn vrouw he..


....... dat mag alleen ik :soinnocent:

Yek1
15 juli 2010, 15:37
Heej, zo praat je niet over mijn vrouw he..


....... dat mag alleen ik :soinnocent:

hahaha :-)

JeroenSchaaf
15 juli 2010, 15:46
Yep :sssh:

Volgens Track en Trace issie thuis afgeleverd..alleen ik zit op kantoor...... minder optimale combinatie ;)

Mooi man! Gefeliciteerd:D

hole
16 juli 2010, 08:33
:rockon:

Alleen nog de fabrieks patches en die van Yek geprobeerd (met veel moeite omdat ik nog niet echt weet hoe de editor werkt..kreeg het alleen voor elkaar om ze te beluisteren, niet naar de Axe over te zetten (permanent), maar dat vind ik nog wel)

Eerste indruk:
Fabriekspatches, zitten leuke tussen, en om de mogelijkheden van 't ding te demonstreren wel aardig, maar grotendeels onbruikbaar.

Yeks patches : klinken meteen lekker over mijn setup, zowel via de VHT/CAA als over cheap koptelefoon. Fluit is briljant, viool ook.

Favoriete amp tot nu toe: Buttery, en dan met een randje...hmmmmmmmmm

Maar goed, zoveel lekkers nog te proberen ;)

Van het weekend even snel wat patches in elkaar flatsen, clean, crunch, gain voor repetitie dinsdag. Ben benieuwd hoe dat gaat klinken (rechtstreeks naar de mixer en over de PA)

Yek1
16 juli 2010, 10:24
Fabriekspatches, zitten leuke tussen, en om de mogelijkheden van 't ding te demonstreren wel aardig, maar grotendeels onbruikbaar.


Een paar favorieten:
Ned Beatty, 312
Brown sound, 7

hole
16 juli 2010, 11:18
...is het al 4 uur? Dan kan ik naar huus!

Trouwens, wil die Redwirez ook wel eens proberen, kijken of het echt zo'n verschil maakt.

Welke 3 (om te beginnen) raden jullie aan?

Yek1
16 juli 2010, 12:55
1. Bogner Uberkab V30: bevat de Bogner V30, ideale Celestion V30, kun je voor alles gebruiken. Plus deze bevat de T75/V30 combinatie, voor heavy shit (Uberschall).

2. Marshall 1960 4x12 Celestion G12Ms: greenbacks. Voor alles wat Marshall is. Ik gebruik vaak de combi van deze met de Uber V30. Geeft veel body aan de toon. Kun je ook heel goed gebruik voor Vox.
Alternatieven:
- '68 Marshall Basketweave Vintage G12M25s: ook greenbacks, wat meer vintage
- '68 Marshall Basketweave Vintage G12H30s: voor een ander type Marshall.

3. Als je Fenders gebruikt: de Twin of Tweed.

Overigens zou ik gewoon lekker beginnen met de stock cabs. RW geeft meer keus maar de stock zijn ook prima.

1x12 Black: voor alles wat Fender is.
4x12 German: vgl.baar met de RW Uberkab V30. Werkt ook goed i.c.m. 4x12 V30 of 4x12 25w.
4x12 25w: vgl.baar met de RW Marshall greenbacks
4x12 Cali: uitstekend voor hi-gain
stereo cab 4x12 T75 + 4x12 German: i.p.v. Uberkab
2x12 Brit: Vox.

Yek1
16 juli 2010, 16:00
@Hole:

was iets fout gegaan met upload. Kan zijn dat je oude presets hebt gedownload. Nu staat er de goede file.

http://members.ziggo.nl/alexandervanengelen/Yeks_presets.zip

LikCharmant
16 juli 2010, 23:29
...is het al 4 uur? Dan kan ik naar huus!

Trouwens, wil die Redwirez ook wel eens proberen, kijken of het echt zo'n verschil maakt.

Welke 3 (om te beginnen) raden jullie aan?

Ik sluit me helemaal aan bij de voorkeuren van Yek. Qua microfoons gebruik ik de Royer en de SM57, allebei op cap edge, op 0 of 1 inch afstand. Aangezien ik stereo speel pan ik de ene mic links en de andere rechts.

Voor cleane sounds gebruik ik de TweetDeluxeBlue, voor hi gain sounds de Ubercab V30 en voor crunch patches een combinatie van deze twee, bijvoorbeeld links een TweetDeluxeBlue met een Royer (links) en een Ubercab V30 met een SM57 (rechts).

Ga vooral zelf flink experimenteren, maar ik hoop dat ik je hiermee enigszins op weg heb geholpen. Er is namelijk nogal wat te kiezen.

Ivis
16 juli 2010, 23:46
ik zit toch ook wel een beetje te geilen op dat ding, ik vraag me alleen af of de ultra zijn geld wel waard is, en belangrijker: heb ik er wat aan?, ik speel eigenlijk alleen maar metal en het enige wat ik nodig heb is: brute(maar strakke) metalsound, delay, reverb, chorus, pitchifter(laatste 2 in mindere mate), noisegate en compressor.
of volstaat de "gewone" versie ook prima?
ik wil em trouwens voornamelijk als preamp door een poweramp gebruiken.

hole
17 juli 2010, 10:35
Standard zou moeten voldoen!


voor mij inprincipe ook, maar ja..dan krijg ik later weer het "had ik maar...." gevoel.. daarom maar wat doorgespaard en de Ultra gekocht ;)

@Yek ok zal ze nog eens downloaden....maar hoe krijg ik ze in de Axe (niet alleen om te auditen, maar gewoon ipv de fabrieks bank A, B of C?

Yek1
17 juli 2010, 11:03
@Yek ok zal ze nog eens downloaden....maar hoe krijg ik ze in de Axe (niet alleen om te auditen, maar gewoon ipv de fabrieks bank A, B of C?

Er zijn meerdere manieren, dit is hoe ik het doe:

Start Axe-Edit.
Klik op Preset Mgr (button aan linkerkant).
Klik in linkervenster van Preset Manager op Source.
Ga naar de map waarin je de presets heb opgeslagen en kies Choose.
Nu verschijnen de presets in het linkervenster.
Sleep een preset naar het rechtervenster in het nummer van het slot waarin je 'm wilt opslaan.
Klik in rechtervenster met je rechtermuisknop op de preset en kies Save (to source).
De preset wordt nu geupload. Je ziet het MIDI lampje even branden op de Axe, en als je geluid aan hebt staan, hoor je even een kleine onderbreking.
Nu staat de preset in de Axe-Fx (i.p.v. de factory preset).

Het gaat dus per preset.

Je kan ook een bulk save doen. Sleep alle presets naar het rechtervenster. Kies rechts bovenaan in Preset Mgr op Save. Dit werkt helaas niet altijd. Bij mij loopt de MIDI-transfer vast.

hole
19 juli 2010, 23:15
Dit (http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=1634) klinkt zo onwaarschijnlijk goed!!!

Akoestische sim d.m.v. een IR...doe dat maar eens na met je AC-2 van boss!

hole
23 juli 2010, 17:21
@Yek

Die Vibroverb patch van jou is echt LEKKER!!! (zelfs zonder FRFR, maar via poweramp + cab)

Die patch ga ik nog HEUL vaak gebruiken :D

Yek1
24 juli 2010, 00:59
Mooi!

(vanuit de jungle in Costa Rica)

hole
24 juli 2010, 12:25
Zit je op trainingskamp bij de FARC :soinnocent: