PDA

View Full Version : een of ander draadje zit los? o.0



Sixten
14 april 2010, 12:27
ik heb nu ong. 3 maanden m'n epiphone wilshire. maarja, voor het geld kun je het ook wel verwachten, er zit ergens een contactje los in de volume knop voor m'n nek element. soms doet ie het, en dan een paar minuutjes later niet meer. en dan rommel ik er wat mee (schroefje losser / strakker doen etc.) en dan doet ie het weer eventjes.

ik weet zeker dat dat hem is (al genoeg tests gedaan om dat 100% zeker te weten).

dus ik heb ff de schoefjes eruit gehaald van de slagplaat om eronder te kijken of een draadje los zit. maar er zitten dus 1293819023871902 draadjes daaronder en allemaal kris kras door elkaar heen. ik heb dus echt geen idee welk draadje los kan zitten xD. dus ik hoopte dat een van jullie me kan vertellen welk draadje het waarschijnlijk is en hoe ik hem dan wel beter contact kan geven.

hier zijn wat plaatjes: (de rode pijl wijst naar de boosdoener)

http://i40.tinypic.com/jsltok.jpg

http://i41.tinypic.com/i1k5rq.jpg

driesp
14 april 2010, 12:34
Garantie !!
dichtmaken die handel, want als je er zelf aan loopt te foefelen vervalt die.

McVenco
14 april 2010, 12:39
Garantie !!
dichtmaken die handel, want als je er zelf aan loopt te foefelen vervalt die.

:seriousf::seriousf::seriousf:

Wat een nonsens :dontgeti:



Maar wel een kleine kern van waarheid: ga er gewoon even mee langs bij een muziekwinkel met een gitaartech, die heeft het waarschijnlijk in no-time opgelost. Het zou ook een slechte potmeter kunnen zijn natuurlijk...

Squier4ever
14 april 2010, 12:41
Garantie !!
dichtmaken die handel, want als je er zelf aan loopt te foefelen vervalt die.

Dat is echt gelul. Lekker openschroeven, multimetertje erbij. Welk schroefje moet je verdraaien voor wel/niet contact? Volume pot, Tone pot, jackplug of switch? Het bedradingsschema is heel gemakkelijk, zijn er genoeg te vinden op internet. Garantie is voor mietjes, lekker zelf doen.Dan leer je er ook nog eens heel veel van.

Sixten
14 april 2010, 12:43
Garantie !!
dichtmaken die handel, want als je er zelf aan loopt te foefelen vervalt die.

ga ik niet doen, want ik heb hem gekocht in nijmegen. ik woon zelf in de buurt van utrecht. ALS ik hem naar een gitaarwinkel breng is het dan nog wel dirk witte in utrecht. dan betaal ik er maar wat voor...

:seriousf::seriousf::seriousf:

Wat een nonsens :dontgeti:



Maar wel een kleine kern van waarheid: ga er gewoon even mee langs bij een muziekwinkel met een gitaartech, die heeft het waarschijnlijk in no-time opgelost. Het zou ook een slechte potmeter kunnen zijn natuurlijk...


Dat is echt gelul. Lekker openschroeven, multimetertje erbij. Welk schroefje moet je verdraaien voor wel/niet contact? Volume pot, Tone pot, jackplug of switch? Het bedradingsschema is heel gemakkelijk, zijn er genoeg te vinden op internet. Garantie is voor mietjes, lekker zelf doen.Dan leer je er ook nog eens heel veel van.

haha, handig! 3 totaal verschillende reacties :p

maar wat is een multimetertje?

allochthomas
14 april 2010, 12:47
Haal eens de gehele slagplaat er uit en leg hem op zijn kop. Zo kan je beter zien of er inderdaad wat los zit. Pas wel op dat je niet te hard aan de draden naar de jack plug trekt.

Squier4ever
14 april 2010, 12:54
Haal eens de gehele slagplaat er uit en leg hem op zijn kop. Zo kan je beter zien of er inderdaad wat los zit. Pas wel op dat je niet te hard aan de draden naar de jack plug trekt.

ook dat maakt niet/weinig uitt aangezien de input op de slagplaat zit. Je trekt hooguit de pickupleads los van de slagplaat.

Sixten
14 april 2010, 12:58
ik heb ff op de gibson website gekeken naar het schema ding. en vond wel de plek waar je alle schema's kunt zien. maar de schema van mijn gitaar staat er nou net niet tussen :S

en nogmaals: wat is een multimetertje?

allochthomas
14 april 2010, 13:04
ook dat maakt niet/weinig uitt aangezien de input op de slagplaat zit. Je trekt hooguit de pickupleads los van de slagplaat.
Ging er even van uit dat hij een zelfde jack ingang had als een strat. Gewoon even de gehele slagplaat er uit halen en een paar foto's van de onderkant maken.

Een multimeter is een apparaatje waarmee je kan meten hoeveel spanning er op onderdelen staat

Exi
14 april 2010, 13:05
Misschien komt dit er een beetje bij in de buurt:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=mini_humbuckers

Als de volumeknop je volume niet mindert is er iets mis met de aarding van de volumeknop. (Het signaal wordt niet afgevoerd naar ground).
Als je kijkt naar de volumepot in het schema zie je dat het derde pootje geaard is door op de potbehuizing gesoldeerd te worden (het kan ook met een draad gesoldeerd zijn). controleer of er contact gemaakt wordt met een multimeter of beweeg de draad terwijl je aan de volumeknop draait (of soldeer het opnieuw vast en kijk of het daarna wel werkt).
Het kan ook zijn dat de pot zelf niet goed is.

Sixten
14 april 2010, 13:15
Misschien komt dit er een beetje bij in de buurt:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=mini_humbuckers

Als de volumeknop je volume niet mindert is er iets mis met de aarding van de volumeknop. (Het signaal wordt niet afgevoerd naar ground).
Als je kijkt naar de volumepot in het schema zie je dat het derde pootje geaard is door op de potbehuizing gesoldeerd te worden (het kan ook met een draad gesoldeerd zijn). controleer of er contact gemaakt wordt met een multimeter of beweeg de draad terwijl je aan de volumeknop draait (of soldeer het opnieuw vast en kijk of het daarna wel werkt).
Het kan ook zijn dat de pot zelf niet goed is.

dat is hem idd :)

probleem is opgelost! :D ik zag dat dat zwarte draadje de gesoldeerde plek van het groene draadje aanraakte (en dat zwarte draadje heeft geen rubber dinges erover, het is gwn een ijzerdraadje met niks eromheen). dus dat ijzerdraadje heb ik een beetje vervormt tot een bocht en nu doet ie het gwn weer helemaal :D

bedankt allemaal ^^

Exi
14 april 2010, 13:17
Dat "blote" ijzerdraadje is een aardedraadje. Als die de hot signaal aanraakt krijg je dus kortsluiting.:D
Fijn dat het is opgelost:cheerup:

allochthomas
14 april 2010, 13:17
beetje tape om het draadje voorkomt dat het nog eens gebeurd:ok:

Sixten
14 april 2010, 13:24
Dat "blote" ijzerdraadje is een aardedraadje. Als die de hot signaal aanraakt krijg je dus kortsluiting.:D
Fijn dat het is opgelost:cheerup:

kortsluiting.. dat klinkt niet best :p

beetje tape om het draadje voorkomt dat het nog eens gebeurd:ok:

ja, ik heb hem nu al weer helemaal dicht geschroeft xD doe ik wel weer een andere keer... draadje zit nu overal minimaal 5 mm verwijdert van dat andere ding. moet voorlopig wel genoeg zijn

Shades-Of-Grey
14 april 2010, 14:47
kortsluiting.. dat klinkt niet best :p

Is minder heftig dan het klinkt. De spanning die door elektrische gitaren loopt is normaal zo laag dat er niet dingen gaan fikken ofzo.
Je moet het meer zien als dat de bedrading dan niet helemaal loopt zoals het hoort en daardoor je gitaarsigneel niet helemaal loopt zoals het hoort.