PDA

View Full Version : bevestigingsgaten voorboren Strathals



Freakoutus
14 april 2010, 08:37
Hallo,

Ik heb gisteren mijn nieuwe Strat hals ontvangen, nu is mijn vraag.. met welke boor (welke maat) kan ik het beste voorboren? heb gehoord dat het voorboren van deze gaten zeer belangrijk is en hecht hier dus ook veel waarde aan.

Alvast bedankt

Ello
14 april 2010, 12:32
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Ik ben bezig met de bouw van mijn eigen Tele.

Ik heb wel gelezen dat er geadviseerd wordt om de schoeven in te smeren met wat zeep zodat ze er makkelijker ingaan.

aaronstonebeat
14 april 2010, 12:52
Ik meet het smalste deel van de schroefdraad en gebruikt die maat als dikte voor de boor; dan hoeft alleen de schroefdraad zelf zich in het hout te vreten en hoeft de schroef niet het hele gat wijder te drukken. Het laatste leidt doorgaans allleen tot beschadiging van de schroef (uitslijten van de kop of afbreken).

loose-fur
14 april 2010, 13:09
En zoals Edwin zegt, een beetje vet, tikje boter, streepje kaars, zeep,... doet wonderen bij het schroeven in harde(re) houtsoorten.

Cocobolo
14 april 2010, 13:14
Wat Aaron zegt + doe het heel rustig aan als je ze erin schroeft. Als je het gevoel hebt dat de schroef erg zwaar gaat, pas dan op dat je niet te ver gaat met het risico dat hij afbreekt of de kop vernielt raakt! Gewoon weer voorzichtig er uit draaien, het gat iets ruimen en opnieuw proberen.

Voor het ruimen gebruik ik trouwens geen boormachine, maar zo'n hand elsje
Ik noem het zo, maar weet eigenlijk niet of het echt zo heet. Het is een soort priem met schroefdraad, zie hier (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/61/Handboortje-eenvoudig.jpg/800px-Handboortje-eenvoudig.jpg)

Freakoutus
14 april 2010, 13:47
Mijn dank is groot, ik moet nog even wachten op de body. Dan zal ik eens kijken of dit goed af gaat lopen. In ieder geval ga ik niks forceren.

Mijn dank is groot voor jullie tips!

snaarplukker
14 april 2010, 21:17
Voor het ruimen gebruik ik trouwens geen boormachine, maar zo'n hand elsje
Ik noem het zo, maar weet eigenlijk niet of het echt zo heet. Het is een soort priem met schroefdraad.....Het klinkt gek en je zal het met het maken van een fretbord niet nodig hebben, maar het heet fretboortje.;)

Cocobolo
14 april 2010, 22:28
Het klinkt gek en je zal het met het maken van een fretbord niet nodig hebben, maar het heet fretboortje.;)

:seriousf:
Daar was ik nooit opgekomen! Weer wat geleerd (zoals zo vaak op gitaarnet :satisfie: )

Van Dattum
15 april 2010, 09:33
Ik boor zelf de gaten in de body met 4mm en de hals met 3,5mm. En inderdaad even een klein likje vet o.i.d. op de schroefdraad om vastlopers te voorkomen.