PDA

View Full Version : Vervanging Tune-O-Matic brug - TonePros?



groovieguitarguus
13 april 2010, 23:18
Op één van mijn gitaren, een The Heritage H-535 (ES335 model) uit '88,
zit een shaller (roller) bridge en staartstuk.
Ik vind deze vooral cosmetisch niet heel fraai en wil deze eigenlijk vervangen voor een TonePros.
1. Je hebt deze in nickel en Chrome... Nickel is toch meer 'Vintage'???
2. Heeft iemand een idee over het 'draad' dat Shaller gebruikt. Is dit Metrisch???

Tonepros brug:

http://images6.thomann.de/pics/prod/225019.jpg

Brug van mijn gitaar:

http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3308/gearpics/view-additionalphoto1.jpg

E-J
18 april 2010, 16:12
Nikkel werd volgens mij op de oudere Gibson elektrische gitaren gebruikt, en ging men pas over op chroom in de jaren '60. Ik vind nikkel een iets chiquere uitstraling hebben...

Tonepros zal een goede verbetering leveren! Ik heb zelf een paar maanden Faber hardware op mijn Les Paul en daar het staartstuk van aluminium is en de brug van een soort staal is de klank van de gitaar ook wat veranderd... het is wat opener en gebalanceerder geworden. De intonatie is nu beter te regelen. Faber is trouwens niet zo heel duur, ik geloof zelfs goedkoper dan TonePros. Zie Tokaiguitar.de voor de enige dealer...

Wat bedoel je overigens met 'draad'? Je Heritage is een Amerikaanse gitaar en ik denk dat je dan gewoon de 'inch'/imperial maten moet hebben..

groovieguitarguus
19 april 2010, 17:39
Wat betreft het draad, de Hardware is Shaller... dus ik zou denken Metrisch.
Mijn gevoel zegt idd om voor Nikkel te gaan. De gitaar is ondertussen 22 jaar oud, dus een wat 'vintage' look lijkt mij wel gaan i.p.v. nagelnieuw Chrome.

Overigens ziet dat spul van Faber ook heel mooi uit...
Een complete set Tonepros is bij Thomann.de € 88,- (brug + staartstuk).

niekb
19 april 2010, 18:10
Als het goed is heeft die Schaller kleinere pootjes. Volgens mij moet je dan de gaten uitboren. Als je de brug even verwijderd dan kan je zien of dat zo is.