PDA

View Full Version : JJ EL 84 vraag



Aca Ilic
13 april 2010, 17:29
Hey guys,

ik heb vanmiddag van Eurotubes nieuwe set preamp en powerampbuizen voor mijn Peavey Delta blues gekregen( allemaal JJ's) .
Nadat ik ze geinstaleerd heb, had ik na tien min. een plop en klein beetje ruis gehoord , 3 sec. lang, maar er was niks aan geluid veranderd. Tien minuten later was dit nogmaals gebeurd, weer zonder gevolgen voor geluid.
IK heb naar eindtrap buizen gekeken, en van 4 stuks zijn alleen 2e en 4e die licht geven, maar 1e en derde voelen ook warm aan ( maar niet warm als 2e en 4e).Kan het wel eens voorkomen dat JJ El 84 niet gloeien maar wel functioneren.
Is het verstandig om buizen te verplaatsen, bijv. 2e en 4e in midden of buiten te zetten?
Amp klinkt gewoon goed, alleen vind ik raar dat twee buizen feller gloeien en warmer aanvoelen dan andere twee, terwijl ze allemaal nieuw zijn.
alvast bedankt voor input

cheers
Alex

habberdoedas
13 april 2010, 19:33
Ben geen buizendoctor maar moeten de buizen niet gebiast worden. Lees ff verder hier op het forum of check ff YouTube of google BIASSEN TUBE AMPLIFIERE. Als je er geen verstand van hebt zou ik niet zelf gaan prutsen maar ff naar een expert gaan. Schiet me nog te binnen. Je kan ook ff een e-mail sturen naar DrTube de buizengoeroe van Nederland.
Suc6 ermee

nico verduin
13 april 2010, 19:39
Ben geen buizendoctor maar moeten de buizen niet gebiast worden. Lees ff verder hier op het forum of check ff YouTube of google BIASSEN TUBE AMPLIFIERE. Als je er geen verstand van hebt zou ik niet zelf gaan prutsen maar ff naar een expert gaan. Schiet me nog te binnen. Je kan ook ff een e-mail sturen naar DrTube de buizengoeroe van Nederland.
Suc6 ermeeIk zou eens beginnen met meten. Meet de stroom door de buis. Dat een buis feller gloeit dan de ander komt meestal door de plaats van de gloeidraad in de kathode. Hoeft niets te betekenen. Een plop, kan zijn dat de buis nog wat verder moet inbranden. Kan ook zijn dat er een of 2 rotte tussen zitten.
Maar zoals ik al eerder zei, zou ik eerst meten.

bass blom
13 april 2010, 20:25
ik kocht setje JJ's voor mijn TSL en had ineens een plok, als ik m van standby af zette.
na een oud philipsje proberen en toen geen plok meer hebben heb ik een nieuwe JJ (V1) gekregen en had ik ineens een hok vol belletjes :cheerup:

Aca Ilic
13 april 2010, 20:55
guys thanks for de reacties, al achtergekomen dat ze idd naar de knoppen zijn ( zijn ook aan de top grijs uitgeslagen).
Ik heb een warm afgesteld ( blues) setje besteld, maar volgens mij waren twee van 4 te warm gebiased.
Voor de check twee ouden ingepropt, en amp doet het weer.Dat wordt helaas buzien terugsturen.

> Habberdoedas, Peavey delta blues is cathode biased amp, je kunt nieuwe buizen inzetten zonder amp te biasen.
Potverdikkie, wat klonk amp lekker fris eerste tien minuten....

nico verduin
13 april 2010, 21:24
guys thanks for de reacties, al achtergekomen dat ze idd naar de knoppen zijn ( zijn ook aan de top grijs uitgeslagen).
Ik heb een warm afgesteld ( blues) setje besteld, maar volgens mij waren twee van 4 te warm gebiased.
Voor de check twee ouden ingepropt, en amp doet het weer.Dat wordt helaas buzien terugsturen.

> Habberdoedas, Peavey delta blues is cathode biased amp, je kunt nieuwe buizen inzetten zonder amp te biasen.
Potverdikkie, wat klonk amp lekker fris eerste tien minuten....Als ze grijs uitslaan, dan zijn ze lek.

cluseau
13 april 2010, 23:15
> Habberdoedas, Peavey delta blues is cathode biased amp, je kunt nieuwe buizen inzetten zonder amp te biasen.......

"deltablues" is niet kathode biased hoor, tenzij je dat zelf gemaakt hebt. Hij heeft een vaste biasspanning waardoor je een vast ingestelde bias hebt. Je kan wel twee buizen vervangen maar zorg dan wel dat de trap in balans is. Dus aan de ene kant een sterke en een zwakke buis en aan de andere kant ook. Mooier is om een quad te plaatsen. In alle gevallen per buis de bias meten.

Frans.

Aca Ilic
14 april 2010, 09:15
"deltablues" is niet kathode biased hoor, tenzij je dat zelf gemaakt hebt. Hij heeft een vaste biasspanning waardoor je een vast ingestelde bias hebt. Je kan wel twee buizen vervangen maar zorg dan wel dat de trap in balans is. Dus aan de ene kant een sterke en een zwakke buis en aan de andere kant ook. Mooier is om een quad te plaatsen. In alle gevallen per buis de bias meten.

Frans.

klopt Frans, Peavey delta blues heeft fixed biasspanning.
Ik heb iig contact met Eurotubes gehad, en ze gooien het op "physical" probleem ( wat het ook mag zijn), ook al heb ik alles heel voorzichtig gedaan. Tegen 30$ zouden ze me nieuwe paar opsturen.....

nico verduin
14 april 2010, 10:56
klopt Frans, Peavey delta blues heeft fixed biasspanning.
Ik heb iig contact met Eurotubes gehad, en ze gooien het op "physical" probleem ( wat het ook mag zijn), ook al heb ik alles heel voorzichtig gedaan. Tegen 30$ zouden ze me nieuwe paar opsturen.....Ik denk dat ie betwijfeld of je voorzichtig hebt gedaan. Kijk een buis kan lek zijn, maar 2....

cluseau
14 april 2010, 11:18
Ik heb iig contact met Eurotubes gehad, en ze gooien het op "physical" probleem ( wat het ook mag zijn), ook al heb ik alles heel voorzichtig gedaan. Tegen 30$ zouden ze me nieuwe paar opsturen.....

Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen, ik heb menigmaal gezien hoe luchtvracht behandeld wordt en vind het niet zo gek dat ze lek zijn, hoewel je moet er aardig wat voor doen he! Ik zou ze gewoon ff hier (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=43_47_102&products_id=737) bestellen. Voor een tientje meer heb je gelijk een quad setje en als er iets mee is wordt er niet moeilijk gedaan.

Hoe het ook gaat uitpakken, als je het goed wilt doen zal je toch vanwege de fixed bias voor alle buizen de ingestelde waarde moeten meten en/of aanpassen.

Frans.

guitarnijboer
14 april 2010, 11:52
Als ze grijs uitslaan, dan zijn ze lek.

Was dat niet wit? (retorische vraag)

Aca Ilic
14 april 2010, 12:04
Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen, ik heb menigmaal gezien hoe luchtvracht behandeld wordt en vind het niet zo gek dat ze lek zijn, hoewel je moet er aardig wat voor doen he! Ik zou ze gewoon ff hier (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=43_47_102&products_id=737) bestellen. Voor een tientje meer heb je gelijk een quad setje en als er iets mee is wordt er niet moeilijk gedaan.

Hoe het ook gaat uitpakken, als je het goed wilt doen zal je toch vanwege de fixed bias voor alle buizen de ingestelde waarde moeten meten en/of aanpassen.

Frans.

Tja Frans, in principe heeft niemand klachten over Eurotubes, maar ik heb hele set ( preamp en power amp buizen Blues set) besteld. Ik zocht een website waar ik alles bij elkaar kon kopen ( om over financieel niet te beginnen) en Eurotubes waren op het gebied van JJ buizen hoog geprezen.
En ja , om retorisch vraag te beantwoorden, het is wit idd, maar ik ben nooit voor zwart -wit daarom bestaat bij mij ook grijs gebied ;-)

Aca Ilic
19 april 2010, 21:25
Nou, gisteren eerste gig mee gehad en meteen raak met nieuwe buizen ( in negatieve zin dan wel te verstaan). Na een uur spelen, viel geluid gewoon uit. Ale buizen gloeien, visueel niks aan de hand, heel raar.
Nog vreemder is dat ik vandaag meteen setje oude voor en eindtrapbuzien terug ingepleurd heb, en voila, hij doet het weer. Merkwaardig.
Iemand bekend met deze fenomeen...?

cluseau
19 april 2010, 21:55
Ale buizen gloeien, visueel niks aan de hand, heel raar.

Het elektronengebeuren is ook meestal niet zichtbaar, als je het zelf wilt aanpakken kun je alleen buis voor buis proberen te wisselen en daar het effect van beluisteren. Verder is het in mijn visie niet mogelijk dit verbaal op te lossen zonder te kunnen meten.

Is hij helemaal stil of hoor je nog iets van restgeluid? Lijkt erop dat je voeding wegvalt. Ik geloof namelijk niet dat hij helemaal stil kan vallen als er een eindbuis sneuvelt. Zelfs op één eindbuis moet je nog geluid horen.


Frans.

Aca Ilic
19 april 2010, 22:32
Frans, bedankt voor input. Geluid viel helemaal weg, je kon niks meer horen. Nadat ik V3 omgewisseld heb deed 'ie nog 2 minuten en toen viel 'ie weer weg. Ik heb vermoeden dat het toch aan nieuwe voorversterker buizen lag.

cluseau
19 april 2010, 22:50
...Nadat ik V3 omgewisseld heb deed 'ie nog 2 minuten en toen viel 'ie weer weg. ...
V3 is je fase inverter, je hebt hiermee nog niets bewezen. Als hij uitvalt prik dan een signaalbron in de return, een tuner of zo iets. Geeft dat maar enigsinds geluid dan is je eindtrap/PI in orde. Markeer je buizen en begin dan één voor één je prebuisjes te wisselen en test gedurende lange tijd. Valt hij op een gegeven moment niet meer uit heb je waarschijnlijk de boosdoener te pakken. Probeer dan voor jezelf je bevinding te bewijzen door de verdachte weer terug te plaatsen en ook idd te constateren dat het probleem weer terug is. Zo ga ik zelf ook altijd te werk. Alleen op deze manier kun je straks tevreden zijn over je werk. Er is nix zo vervelend als een amp die tijdens een voorstelling uitvalt lijkt me.

Frans.

nico verduin
20 april 2010, 06:40
Zou bijna denken dat die oude buizen bijna geen stroom gebruiken..... En die nieuwe juist veel. Gevolg er wordt een weerstand warm (zeg maar loei heet), het soldeer gaat smelten en er vindt kontaktbreuk plaats. Dat zou verklaren waarom het geluid na verloop van tijd volledig uitvalt.
Zou niet de eerste keer zijn dat er weer eens een ontwerpfout is in een print. Mesa Calibers .50 zijn ook van die lekkere bakken daarvoor.

Aca Ilic
20 april 2010, 07:44
Zou bijna denken dat die oude buizen bijna geen stroom gebruiken..... En die nieuwe juist veel. Gevolg er wordt een weerstand warm (zeg maar loei heet), het soldeer gaat smelten en er vindt kontaktbreuk plaats. Dat zou verklaren waarom het geluid na verloop van tijd volledig uitvalt.
Zou niet de eerste keer zijn dat er weer eens een ontwerpfout is in een print. Mesa Calibers .50 zijn ook van die lekkere bakken daarvoor.


Ja Nico, dat zei eergisteren na de gig mijn drummer ook dat er misschien door combinatie te warm afestelde buizen en koeling van kleine ventilator aan de achterkant ergens contactbreuk in de print is ontstaan .
Ik moet het toch uit elkaar halen en alles opmeten ( hoe ontoegankelijk die printjes van Pevaey ook zijn)