PDA

View Full Version : Snaren voor Folk muziek.



degrotepeter
13 april 2010, 16:26
Ik ben de laatste tijd steeds meer bezig met ierse/folk muziek. Vandaar dat ik eigenlijk ook wel een setje snaren hebben die een beetje een folk sound hebben.
Ik zat zelf te denken aan een wat lichter setje die wat helder (bright) klinkt. Iemand suggesties? ^^

Wiellem
13 april 2010, 18:04
Akoestisch of electrisch?

Uhm.. denk niet dat er veel evrschil zit in verschillende soorten snaren maar het is wel zo dat je met dikkere snaren over het algemeen een dikker geluid krijgt.

degrotepeter
13 april 2010, 19:08
Akoestisch of electrisch?

Uhm.. denk niet dat er veel evrschil zit in verschillende soorten snaren maar het is wel zo dat je met dikkere snaren over het algemeen een dikker geluid krijgt.

Oja akoustisch idd, stalen snaren.
Yamaha f310 om het compleet te maken. Ik zat eigenlijk juist te denken aan een wat lichter setje. Ook door de zomer he (A)

Fingerpick
13 april 2010, 21:58
Ik heb voor een debuterend neefje een okkasie F310 gekocht, afgesteld en van snaren voorzien : voor de bouw (en lichtheid) van dit toch wel degelijk gitaartje heb ik er .011 elixirs phospfor bronze op gezet : sprankelend en evenwichtig qua klank .
Ik zou niet zwaarder gaan in dikte : het is ook maar een lichtgebouwd (laminaat) gitaartje hé?

degrotepeter
14 april 2010, 08:48
Ik heb voor een debuterend neefje een okkasie F310 gekocht, afgesteld en van snaren voorzien : voor de bouw (en lichtheid) van dit toch wel degelijk gitaartje heb ik er .011 elixirs phospfor bronze op gezet : sprankelend en evenwichtig qua klank .
Ik zou niet zwaarder gaan in dikte : het is ook maar een lichtgebouwd (laminaat) gitaartje hé?

F310 is een hardtop, dus geen laminaat volgens mij?
Maar ik zal eens kijken naar zo'n setje.

duckman
14 april 2010, 10:23
een gelamineerde top is niet minder sterk dan een solid top.
Ik denk zelfs dat de kans op scheuren bij een solid groter is..

Klank is een andere discussie :cheerup:

edit OT : voor een heldere sound zou je D'adarrio EXP 80/20 custom light ( 11-52) kunnen proberen.

Plant
14 april 2010, 21:31
Als je een heldere klank zoekt, moet je die in eerste instantie bij de gitaar zelf zoeken. Gebruikte houtsoorten, constructie ...

Dunnere snaren betekent doorgaans een ielere klank (da's wat anders dan helder) en minder volume.

Ik ben eigenlijk alleen maar naar dikkere snaren overgegaan. Ooit begonnen op dunne snaren, zowel elektrisch als akoestisch, omdat mijn eerste gitaren nu eenmaal niet zo best waren en zwaar speelden. Toen ik goede gitaren kocht en deze prima bespeelbaar waren kwam de behoefte aan een beter geluid en meer akoestisch volume en dus... dikkere snaren.

Ik ben nu volledig 'into folk' en ben maar wat blij met .012 snaren. Ik heb 2 oude Washburn gitaren (met laminated top! Wat een onzinpost over sterkte) die van zichzelf een heel helder karakter hebben.
Ik oefen met vrienden akoestisch thuis en heb het volume (en dus de dikke snaren) hard nodig. Ik denk er wel eens over om nog dikker te gaan.

Folkgitaristen spelen vaak ook in alternatieve stemming, waarbij snaren lager gestemd staan en dan heb je alleen al vanwege de snaarspanning ook dikkere snaren nodig.

Mijn advies dus: niet dunner. Daar word het niet helderder van en je hebt er alleen maar hinder van.

degrotepeter
16 april 2010, 01:10
Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar het D'adarrio EXP 80/20 custom light setje.
Ik kan me helemaal vinden in jou kijk er op Plant, maar ik vind mijn gitaar te zwaar spelen dus ik neem liever een iets lichter setje voor de bespeelbaarheid.

In ieder geval bedankt iedereen.

Plant
16 april 2010, 20:05
Oh, ik dacht dat het om een heldere klank ging. Nu is het ineens de bespeelbaarheid :???:

In dat geval zal een goede afstelbeurt weleens wonderen kunnen doen. Ik snap dat het een goedkope gitaar gaat (hoeft niet slecht te zijn, Yamaha maakt over het algemeen goede gitaren) en dat je waarschijnlijk geen zin hebt om relatief veel geld aan het laten afstellen van een gitaar uit te geven. Maar ik denk wel dat dit de oplossing van dit probleem is. Mits de gitaar dit mogelijk maakt natuurlijk.

Ik heb mensen op mijn gitaren zien spelen die stomverbaasd waren omdat mijn gitaren met .012 snaren lichter bespeelbaar bleken dan hun eigen gitaren waar dunnere snaren opzitten.

Nu heb ik makkelijk praten, want ik stel zelf mijn gitaren af en heb de middelen dus het kost me alleen tijd. Maar toch... ik zou dit serieus overwegen i.p.v. er maar dunnere snaren op te zetten.