PDA

View Full Version : Advies bij het ontwerpen van een high-end gitaar



Aspekle
13 april 2010, 15:28
Beste mensen,

Ik ben een student op de opleiding Industrieel Product Ontwerpen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In het kader van afstuderen heb ik bij een high-end audio bedrijf, een producent van high-end audio- en video kabels, de opdracht gekregen om een exclusieve high-end elektrische gitaar te ontwikkelen.

Ik heb zelf al een uitgebreid onderzoek gedaan naar de 'anatomie' van de gitaar en ben nu bezig met het bekijken van mogelijkheden met materialen als carbon en aluminium. Het is mij daarbij al opgevallen dat aluminium een hoog uitzettings coëfficiënt heeft i.t.t. carbon, hout en kunststof.

Met de gitaar wil de opdrachtgever een zo breed mogelijk klankgebied/muziekstijlen kunnen bespelen. Daarbij kwam ik bijvoorbeeld al uit op een 'true-duo' HSH combinatie van de elementen. Iemand advies over topmerken?

Ook ben ik door gebruiksonderzoek te weten gekomen dat de tremolo een gewenste extra dimensie aan de gitaar toevoegt. Het gevolg van een tremolo is dat de gitaar sneller ontstemt, waardoor ik vrijwel al snel bij een floyd-rose tremolobrug terecht kom. Is dit een goede waarneming? En heeft een locking stemmechaniek (evt. i.c.m. roller-nut) hetzelfde effect als een locking-nut?


Mijn vraag aan jullie is of jullie enige adviezen hebben tot materialen, onderdelen en samenstellingen bij het ontwerpen van een high-end gitaar?
(geld speelt vrijwel geen rol)

Ik ben zeer dankbaar aan degenen die mij met deze ontwikkeling kunnen helpen!

Groeten,

Arjan

Bolder
13 april 2010, 15:37
Met een high-end gitaar bedoel je een ontzettend goede gitaar of iets anders?

Aspekle
13 april 2010, 15:48
Ja inderdaad, met high-end richt ik op een zeer goede gitaar. Deze moet zowel visueel als kwalitatief zeg maar 'state of the art' worden.

allochthomas
13 april 2010, 15:52
Om te beginnen moet de gitaar blauw worden

Madcow
13 april 2010, 15:53
EMG pickups
Schraller hardware

rozh
13 april 2010, 15:53
mischien dat je wat kan doen in de trant van de gibson digital

Realeigo
13 april 2010, 15:53
EMG pickups
Schraller hardware

das meer slet-metal, niet heel erg high end.

arcane
13 april 2010, 15:57
Je zou eens kunnen kijken bij het merk 'Status'. die doen veel met carbon. Ik heb zelf een Status basgitaar met carbon hals.

http://www.status-graphite.com/

Bram+
13 april 2010, 16:08
Met 'high end' kun je twee kanten op: juist erg 'traditioneel' en 'conventioneel' zoals je ziet bij jongens als PRS en Nik Huber, maar die werken juist met hout en zonder Floyd Rose tremolo's. De andere kant is dus meer de Steinberger of Parker kant, met inderdaad vaak minder conventionele materialen en (toevalligerwijs?) ook vormen. Het lijkt mij dat je een beetje die kant op zit te zoeken.

Het nadeel van het gebruik van kunststoffen i.p.v. hout is dat het wellicht niet over de tonale eigenschappen beschikt die een aanzienlijke groep gitaristen (de meerderheid?) vaak wel willen. Dat kunststof het niet direct klinkt of kan klinken als de favoriete gitaarmodellen is misschien een beetje een vooroordeel, maar het is wel een hardnekkig vooroordeel. Met kunststof gitaren kun je waarschijnlijk wel de ergonomie van een gitaar verbeteren.

Wat betreft pickups: het lijkt mij in eerste instantie voor de hand liggend om eerst naar de rest van de gitaar te kijken (welk materiaal, welke hardware, etc.) en daar de pickups op aan te passen. Een HH of HSH-configuratie, al dan niet met splitbare humbuckers (true duo is volgens mij meer een Ibanez term voor min of meer hetzelfde effect) kan een hoop bruikbare geluiden opleveren. Nog meer variatie krijg je bijvoorbeeld met een piezo-brug (zie Parker).

Een (Floyd Rose-achtige) tremolo is handig, maar niet ieder z'n vriend. Wel stemvast, maar niet per definitie makkelijk in het gebruik. De uitdaging is denk ik om een dergelijk systeem te combineren met meer gebruiksvriendelijkheid. Floyd Rose doet al iets dergelijks met hun speedloader-systeem. Je brug makkelijk kunnen vastzetten voor andere stemmingen of snaren wisselen zoals met het tremol-no systeem is ook handig.

Al met al moet ik zeggen dat je met kunststof, floyd rose en HSH erg in de 'jaren 80 metal' hoek zit, althans, dat is waarschijnlijk wel het imago dat je ermee oproept. Als je naar dit gitaarforum kijkt, zul je waarschijnlijk meer fans vinden van een 'ouderwetse' houten plank met dito hals, 'klassieke' vorm en simpele electronica en hardware.

Tot slot moet ik er aan toe voegen dat de kern van een goede nieuwe gitaar ontwerpen volgens mij ook proberen met een geïntegreerd concept te komen is i.p.v. een beetje te shoppen en op zich goede componenten te combineren.

Kakihara
13 april 2010, 16:13
Da's een gevaarlijke vraag om hier te stellen, zoveel leden en evenveel meningen. Grote kans dat je hier de wensen van een paar forumleden voor hún ideale gitaar op je bord krijgt :)

Wat je eerst zou moeten bepalen, is de mensuurlengte. De meest gebruikte maten zijn 25,5 inch, 25 inch en 24,75 inch. Ze hebben allemaal hun voor-en nadelen en voor-en tegenstanders. Vergelijk het geluid van een Gibson Les Paul eens met dat van een Duesenberg 49er: de eerste heeft een mensuurlengte van 24,75 inch, de tweede een mensuurlengte van 25,5 inch. Qua bouw zijn ze haast identiek. Vervolgens de constructie : doorlopende hals, ingelijmde hals of geschroefde hals, solidbody, semi-hollow of volledig hol. Gezien de gitaar zoveel mogelijk stijlen moet aankunnnen, is het wellicht aan te raden te gaan voor een semi-hollow model. Als je van plan bent om met veel oversturing te spelen en/of een Floyd Rose-achtige tremelo te gebruiken, wordt een volledig holle wat moeilijker, maar niet onmogelijk.
Houtselectie is misschien wel het belangrijkste én het moeilijkste : wetenschappelijk onderzoek over de klankeigenschappen van de verschillende houtsoorten is nauwelijks tot niet voorradig, dus dat wordt vertrouwen op de oren en smaken van gitaristen, misschien dat dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918) je wat kan verderhelpen. Afgezien van de houtsoort, is het erg belangrijk te kijken naar de kwaliteit van het hout. Hout dat er op het eerste zicht mooi uitziet, kan verborgen gebreken hebben, en dat wil je niet tegenkomen als je begint te schaven.
Pickups. Wat voor de ene kil en doods is, is voor een ander net wat hij/zij zoekt. Zelf ben ik gek van de pickups van Bill Lawrence (Wilde pickups (http://wildepickups.com/)). Ze hebben de reputatie hifi en steriel te klinken, maar dat is mijns inziens gemakkelijk op te lossen door wat te sleutelen aan de eq en met de volumepot te spelen. Andere personen zullen je wellicht DiMarzio, Seymour Duncan, EMG, Lollar, Kinman, Harmonic Design of andere merken aanraden.
Wat betreft de schakelmogelijkheden kan je misschien eens op zoek gaan naar de schakelmogelijkheden van een ouwe BC Rich Bich : die had zowat alle mogelijkheden ter zijner beschikking (de gewone schakeling + faseschakeling, serie/parallelschakeling, coiltap, varitone etc...) of je kan onder andere hier (http://www.1728.com/guitar.htm) kijken.
Voor de topkam kan je kijken naar Graphtech, voor stemmechanieken naar Schaller, Gotoh, Sperzel, de een is al wat duurder dan de andere, maar kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zo heel veel.

Epic
13 april 2010, 16:23
als je echt met 'nieuwe' materialen aan de slag wilt, kijk dan ook naar http://www.aristidesinstruments.com en Catalyst (kan geen website meer vinden).
Beide merken gebruiken ook composiet materialen.

niekb
13 april 2010, 16:41
Wat moet je prescies ontwikkelen dan? Gaat het om een heel nieuw idee, materialen ed?

Zelf zou ik eens kijken naar Q tuner pickups. Ze zien er kek uit en passin IMO zeer zeker in een moderne gitaar. Je kan er mooie cleane sound uithalen en ook zwaar overstuurd als dat gewenst is.

http://www.q-tuner.com/

Het is een Neerlands product, wat ook een leuke bijkomstigheid is.

Zoals gezegd zijn veel dingen afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Heb je zelf ervaring met gitaren of is het puur de opdracht zelf? maw speel je zelf ook? Ik neem aan dat je ook een uiteindelijk product gaat afleveren.

Wel een intressante opdracht.

superken_nl
13 april 2010, 18:14
En heeft een locking stemmechaniek (evt. i.c.m. roller-nut) hetzelfde effect als een locking-nut?


Als je de floyd gebruikt voor subtiele schommelingen in je geluid dan voldoet een gewone nut. Als je extreem gaat duiken a la Van Halen dan heb je echt een locking nut nodig omdat de snaren anders niet goed op stemming terugkomen. Locking tuners zijn trouwens er handig om snel snaren te wisselen!!

Zoals eerder genoemd, de Floyd is een extra dimensie voor je gitaarspel, maar het doet wel concessies aan de gebruiksvriendelijkheid.


. Zelf ben ik gek van de pickups van Bill Lawrence Ze hebben de reputatie hifi en steriel te klinken, maar dat is mijns inziens gemakkelijk op te lossen door wat te sleutelen aan de eq en met de volumepot te spelen. Andere personen zullen je wellicht DiMarzio, Seymour Duncan, EMG, Lollar, Kinman, Harmonic Design of andere merken aanraden.

Van de commerciele merken heeft Dimarzio (betreffende de passieve pickups)veruit de meeste keuze qua sound, colors & finishes, en ze lopen qua technisch ontwikkeling voorop met diverse principe-patenten.


voor stemmechanieken naar Schaller, Gotoh, Sperzel, de een is al wat duurder dan de andere, maar kwalitatief ontlopen ze elkaar niet zo heel veel.

Mijns inziens loopt sperzel, ondanks de grotere ratio, toch duidelijk voor op de rest qua stemvastheid. :ok:

flitslicht
13 april 2010, 18:33
Even denken...

Ik zou een modulaire gitaar maken waar je alle belangrijke onderdelen makkelijk in kan klikken zodat iedereen zonder moeite zijn eigen voorkeur kan volgen door de diverse onderdelen zelf uit te kiezen. Dus inklikbare hals, elementen en potmeters. De hals moet natuurlijk goed vast zitten dus die zal je een end in de body moeten kunnen schuiven ofzo.

Als je dat ontworpen hebt kan je heel makkelijk met verschillende materialen gaan experimenteren.

barno
13 april 2010, 18:43
wat ik raar vind in je opdracht is dat "geld bijna geen rol speelt". Zal deze gitaar ook echt gebouwd worden? Heeft de opdrachtgever er een doel voor of is het doel op zich het ontwerp?

meestal zijn juist budget, materiaalkost, productiekosten,doelgroep enz... erg bepalende parameters bij een ontwerpopdracht.

Bij het ontwerpen van gitaren is mijn dada vooral de ergonomie(met name de balans enz...) en de visuele vibe

budje
13 april 2010, 18:49
een strat dus :seriousf:

edit: dat was als reactie op flitslicht bedoeld

Realeigo
13 april 2010, 19:04
Een high end gitaar moet voldoen aan de volgende eisen:
- De klankkleur moet voldoen aan de zeer discriminerende eisen van de doelgroep.
- De kwaliteit van alle onderdelen moet zo goed zijn dat ze het langer volhouden dan hun baasje.
- De afwerking moet 100% zijn, er mag gewoon geen foutje in zitten.
- De gitaar moet zeer goed tot uitstekend bespeelbaar zijn.

Verder nog:
- Rome
- Wegen
- Veel

Orpheo
13 april 2010, 19:08
Ik wil alleen even zwggen dat floyd rose niet perse het beste is... kahler,tremking en supervee heb je ook nog. Compleet anders dan floyd, ook geen afgeleide ervan.

budje
13 april 2010, 19:12
Iedereen denkt dus direct weer naar zijn eigen straatje, er zijn dus ook mensen voor wie die gitaar absoluut geen tremolo hoort te krijgen, of een ander type dan de floyd-rose achtigen :seriousf:

Orpheo
13 april 2010, 19:21
Als je de floyd gebruikt voor subtiele schommelingen in je geluid dan voldoet een gewone nut. Als je extreem gaat duiken a la Van Halen dan heb je echt een locking nut nodig omdat de snaren anders niet goed op stemming terugkomen. Locking tuners zijn trouwens er handig om snel snaren te wisselen!!

Zoals eerder genoemd, de Floyd is een extra dimensie voor je gitaarspel, maar het doet wel concessies aan de gebruiksvriendelijkheid.



Van de commerciele merken heeft Dimarzio (betreffende de passieve pickups)veruit de meeste keuze qua sound, colors & finishes, en ze lopen qua technisch ontwikkeling voorop met diverse principe-patenten.



Mijns inziens loopt sperzel, ondanks de grotere ratio, toch duidelijk voor op de rest qua stemvastheid. :ok:

Dimarzio heeft minder octrooien dan bill lawrence, en zeker minder techniek in het ontwerp en winding. Een kleine leegte in de pup noemen ze airbucker,en is vasrgelegd. BL heeft we'll wat kunstigere dingen vastgelegd. Maar dat dimarzio meer keuze heeft in looks is zeker waar.

Ik vind gotoh beter dan sperzel. Sperzels willen we'll eens slippen, het klem mechaniek en het stemmechaniek, bij hoge snaren en lage snaren,respectievelijk.

niekb
13 april 2010, 19:24
Iedereen denkt dus direct weer naar zijn eigen straatje, er zijn dus ook mensen voor wie die gitaar absoluut geen tremolo hoort te krijgen, of een ander type dan de floyd-rose achtigen :seriousf:

Dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Juist daardoor kan TS evt bepalen wat hij gaat doen. Tenzij er duidelijke wensen van de opdrachtgever zijn.

Voor mij heeft een high end gitaar bijvoorbeeld een setneck en geen geschroefde.

aaronstonebeat
13 april 2010, 20:09
Wat een geweldige opdracht om te krijgen!

Dat 'een zo breed mogelijk klankgebied/muziekstijlen' lijkt me een lastige. Is dat bijvoorbeeld van klassiek tot metal?
Toen ik mijn eerste gitaar maakte, dacht ik een beetje in dezelfde richting; ik wilde in ieder geval het maximale uit de schakelmogelijkheden halen. Met drie spoelen, wat schakelaars (aan/uit, fase en serie/parallel) en een voorversterkertje heeft het instrument uiteindelijk zo rond de 150 verschillende standen.
Als je ook nog elementjes in zou bouwen die een digitaal signaal afgeven, is in principe alles mogelijk.

Het was een erg leerzaam experiment op het gebied van gitaarelektronica maar uiteindelijk vind ik het in die vorm geen echte meerwaarde bieden. Liever heb ik dan een gitaar met één karakter, met bijvoorbeeld drie standen die me bevallen dan een gitaar met 150 standen waarvan ik er 147 uiteindelijk niet gebruik.

Het wordt ook vrij snel wat onoverzichtelijk :sssh:

Mesjoggah
13 april 2010, 20:11
Intonatie is ook altijd een probleem, lijkt mij dat er een compensated nut op moet. Bijvoorbeeld: http://www.earvana.com/index.html of http://www.buzzfeiten.com/

flitslicht
13 april 2010, 20:54
een strat dus :seriousf:


Pfff, daarvan moet je de slagplaat helemaal los halen, elementen lospeuteren, solderen... Allemaal veel te vermoeiend. Gewoon elementen die je er van achteren in kan knallen op het podium tijdens een nummerwisseling. En dan lekker allerlei verschillende halsjes met diverse mensuurlengten, diktes en shapes en van diverse materialen... Heb je toch veel meer te kiezen dan alleen een kleurtje.

Het wordt tijd dat we eens afrekenen met die 'vintage' Fender en Gibson meuk :soinnocent:

Plant
13 april 2010, 21:16
Ga maar eens met Rudo Enserink praten.

Paar linkjes:

http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/-het-is-gewoon-de-beste-gitaar-van-de-wereld/8381
http://www.enserinkdesign.com/ en click op het tabje "electric guitar".

Kijk ook eens bij Aristides Poort (Catalyst) waar b.v. Adje Van den Berg op speelt:

http://www.aristidesinstruments.com/the-story

Catalyst had zelfs een Jan Akkerman signature, de "Jakkerman".

Edit: Epic had Aristides / Catalyst ook al genoemd.

Bolder
13 april 2010, 22:07
Het wordt tijd dat we eens afrekenen met die 'vintage' Fender en Gibson meuk :soinnocent:

:dontgeti::makeup::???:

:stop:

snaarplukker
13 april 2010, 22:36
Als je een grote doelgroep wilt bereiken moet je een carved telebody met stratneck ontwerpen en schakelmogelijkheden voor de klanken van een strat, tele en Les Paul.;)

Nagramoth
13 april 2010, 23:47
Liever heb ik dan een gitaar met één karakter, met bijvoorbeeld drie standen die me bevallen dan een gitaar met 150 standen waarvan ik er 147 uiteindelijk niet gebruik.

Inderdaad, liever meerdere gitaren met een eigen persoonlijkheid dan een alleskunner die maar half werk aflevert.

Maar wel een erg leuke opdracht hoor. Het zou niks voor mij zijn: geef mij genoeg tijd, geld en resources, en ik zou helemaal los gaan. Waarschijnlijk met nul resultaat, maar wel een geweldige ervaring rijker...

superken_nl
14 april 2010, 00:02
Gewoon elementen die je er van achteren in kan knallen op het podium tijdens een nummerwisseling.

Dat is cool!!! :ok:

Doet me denken aan gibson, die hebben ooit een aantal kale BFG/studio achtig showmodellen gemaakt voor winkels, met open pickupruimtes aan de achterkant. De winkeleigenaar kon dan vrij snel elementen eruit trekken en nieuwe erin klikken om te demonstreren.

muziekschuur
14 april 2010, 00:47
Wat zou ik willen in een high end gitaar.

Eentje die me het geluid van P90's, humbuckers en sensor lace strat elementen zou kunnen geven (keuze).
Eentje die weinig gestemd hoeft te worden
Eentje die aantoonbaar meer sustain heeft
Eentje die bijdraagt aan harmonische vervorming (dik klinkt)
Eentje die niet afwijkt in speelgemak van de standaard gitaar.

Wat ik ook leuk zou vinden; een SHOW GITAAR. Bijv.
Een gitaar die van kleur kan veranderen
Een gitaar die reklame weer kan geven
Een gitaar die led achtige effecten heeft

Wat handig zou zijn;
Een trainingsgitaar die ledjes in de hals heeft zodat midi files weergegeven kunnen worden en dus via brandende ledjes & metronoom de gebruiker snel zijn vingerzettingen leert en dus een goede leercurve heeft.

Wat interessant zou zijn;
Een gitaar die via een solidstate gitaarversterker "een buizen geluid" zou produceren.
Als de gitaarversterker clean zou blijven, maar via een "volumeknop" je kan varieren van "no effect" naar "clean tube" tot "overdrive tube" .

Een draadloze gitaar is altijd handig.

Suc6


Frans

Olorin
14 april 2010, 07:58
Bij een high end gitaar heb ik meteen een beeld voor me waar de potmeters en schakelaars niet bestaan, maar waar een (klein) beeldscherm inzit (liefst een touchscreen) waar je dan via software het volume en de toon kunt regelen.
Indien mogelijk evt. zelfs een effectprocessor inbouwen die je via datzelfde scherm kunt bedienen.

Blijft alleen de vraag.... waar laat je de accu ? :(

lindstrom
14 april 2010, 10:40
De gitaar voorzien van een sustainerkit die onder het hout verwerkt zit, daarvoor is het wel belangrijk dat de snaren mooi laag op de body liggen.

wellicht in de neck verwerken? de toets iets verlengen en daar onder de sustainer kit verstoppen naast een reguliere neck humbucker.

Pickups ala B&O blind monteren, zonder zichtbare schroeven e.d. allemaal heel strak.

brugdelen uit magnesium oid maken, mat tinten en/of een combi van mat zwarte brug bodem plaat met mat chrome zadels of mat goud. en ook de brugdelen blind maken, zonder schroeven en zichtbare motage delen.

minoin
14 april 2010, 10:52
Ala Parker, carbon exoskelet met het best klinkende hout erin (Verschilt per persoon uiteraard). 11pc Halsje van walnut, rosewood, maple en mahogany. Ebony toets zonder markers.
Bareknuckle's erin met een birdseye maple/wenge kapje erop. Music Man JP tremolo met piezo brug en piezo/magnetisch knop. Sperzel locking tuners en graphtech nut.
Stainless steel 6100 frets.

Als je zo'n gitaartje hebt, ben je toch wel badass :rockon:

Hiro
14 april 2010, 11:02
ja dit had je natuurlijk kennen verwachten dat iedereen hun eigen droomsamenstelling hier vertellen.
De droom is voor iedereen anders, ander hout andere samenstelling de een wil m mat de ander wil m glanzend (klink zo een beetje als die opa van die MW2 reclame :P )

Johannes
14 april 2010, 11:11
Magnetische pickups, in welke eeuw leven jullie :P ? http://www.lightwave-systems.com/ Kijk ook es naar de gitaar die Moog een tijdje terug heeft gemaakt. http://www.moogmusic.com/moogguitar/

Aspekle
14 april 2010, 14:59
wat ik raar vind in je opdracht is dat "geld bijna geen rol speelt". Zal deze gitaar ook echt gebouwd worden? Heeft de opdrachtgever er een doel voor of is het doel op zich het ontwerp?

meestal zijn juist budget, materiaalkost, productiekosten,doelgroep enz... erg bepalende parameters bij een ontwerpopdracht.

Bij het ontwerpen van gitaren is mijn dada vooral de ergonomie(met name de balans enz...) en de visuele vibe


Wat moet je prescies ontwikkelen dan? Gaat het om een heel nieuw idee, materialen ed?

___________________________________

De gitaar wordt ook daadwerkelijk gebouwd in een gelimiteerde oplage van 25 stuks. Het doel van de opdrachtgever is om de gitaar als marketingtool te gebruiken van zijn merk in de audiowereld. De opdrachtgever wil een exclusief product (solidbody elektrische gitaar) van hoogwaardige kwaliteit leveren. De gitaar moet dus een indrukwekkende uitstraling en een zeer goede functionaliteit bevatten.

Het bedrijf produceert hoogwaardige audiokabels voor particulier gebruik en heeft zelf nog geen ervaring in het ontwikkelen van instrumenten.

Heeft iemand opmerkingen op een gefreesde body van aluminium? Aluminium en carbon liggen, qua uitstraling, sterk bij de opdrachtgever in voorkeur.

Ook ben ik zoek naar voor- en nadelen van een verstelbare hals.

___________________________________


Bedankt voor de al vele reacties, ik heb ze allen aandachtig gelezen en er staat veel nuttige informatie tussen!

minoin
14 april 2010, 15:19
Ik denk niet dat de combinatie van carbon en aluminium te meeste gitaristen gaat bekoren. Een de tonale kwaliteiten zijn naar mijn weten ook niet je van het...
Een groot bedrijf met een mooie CNC machine zou prima een aluminium body kunnen produceren. Wat ik zou doen is een Mahogany tone block in de positie van de elementen, in een aluminium body met een carbon transparante top.
Dat moet de gitaar exclusief eruit laten zien, aluminium gevormde body hebben en een sexy transparante carbon top.

Aluminium necks zijn een aantal decennia geleden al eens door Kramer gedaan en is dus ook te doen.

iwamoto
14 april 2010, 15:37
Aluminium necks zijn een aantal decennia geleden al eens door Kramer gedaan en is dus ook te doen.

http://guitarz.blogspot.com/2010/02/travis-bean-aluminium-necked-guitars.html

http://guitarz.blogspot.com/2009/11/travis-bean-tb1000-display-guitar.html

aaronstonebeat
14 april 2010, 15:53
Ik heb van horen zeggen dat aluminium halzen wel heel erg temperatuurgevoelig zijn en koud aanvoelen.

Fender heeft een tijdje gitaren met verstelbare halzen gemaakt; een 3-punts bevestiging waarmee je de hoek tov van de body kon verstellen. Ik geloof dat niemand daar blij van is geworden, oa omdat die bevestiging niet stabiel genoeg was.

Quink
14 april 2010, 16:08
oa omdat die bevestiging niet stabiel genoeg was.

Voor zover mij bekend is er met de bevestiging op zich niet zozeer iets mis, maar ze leverden bij Fender gewoon broddelwerk. Daardoor zat e.e.a. soms niet helemaal goed vast, paste niet lekker, etc. De 3-punts verbinding kreeg de "bad press", en wordt nog steeds gezien als slecht / minder.

Maar op basis van mijn "ruime" ervaring (ahum, 1 Squiertje SQ) kan ik zeggen dat de hals al 26 jaar netjes op zijn plek blijft. :cheerup:

Dweezman
14 april 2010, 16:40
als de gitaar als marketingtool ingezet gaat worden, is de mening van gitaristen eigenlijk niet zo belangrijk lijkt me. Eerlijk gezegd de tonale eigenschappen ook niet: niemand gaat er toch op spelen. Het gaat meer om innovatieve features die de aandacht kunnen trekken, want dat wil je baas volgens mij, aandacht.

Ik haat marketing.

ellisvertellis
14 april 2010, 17:18
Volgens mij wordt zo'n marketingding ingezet bij shows, demo's, opendeurdagen e.d. en zal er dan wel degelijk op gespeeld worden door een min of meer degelijke gitarist die dan voor die gelegenheid wordt ingehuurd. Wat eruit komt moet kwalitatief hoogstaand zijn (lees: gebalanceerd en helder) en opvallen door veelzijdigheid en vooral ruisloos. Het gaat hier tenslotte om een kabelfabrikant. Vgl. met het Variax systeem van Line6. En dan verder uiteraard de looks...

muziekschuur
14 april 2010, 19:06
In reactie op Aluminium. Ik heb een Applause gitaar gehad. Een acoustische gitaar met houten bovenblad, een plastic achterkant (Applause was een B merk van Ovation). De nek was een gietsel van epoxyhars met bovenop een aluminium toets met aluminium frets. Echter na 4 jaar spelen begonnen de fretten te slijten. Omdat het 1 onderdeel betrof kon deze gitaar niet opnieuw gefret worden.

Tot dat moment was ik tevreden over het instrument. Wel waren de frets "scherp". Ze waren niet afgerond. Nu speel ik op houten instruments met nickel messing jumbo frets en dat is toch wel veel comfortabeler.

Nitefly7
14 april 2010, 23:13
Ja inderdaad, met high-end richt ik op een zeer goede gitaar. Deze moet zowel visueel als kwalitatief zeg maar 'state of the art' worden.

ik weet niet of iemand dit al (tig) keer gepost heeft, maar kijk eens naar eerdere (Nederlandse!) innovatie ideetjes zoals:

- de nieuwe recente Aristides gitaar : http://www.aristidesinstruments.com/

- en de 'oudere' voorloper hiervan, de Catalyst instrumenten

bert k
14 april 2010, 23:51
Vergeet aluminium (en andere metalen), niet toonzuiver te krijgen. Gewoon door de temperatuurgevoeligheid.
Carbon is wel mooi, maar allang gebruikt, dus nauwelijks innovatief te noemen. Vergeet ook niet dat gitaristen aartsconservatief zijn, en allemaal geilen op een gitaar die 50 jaar geleden is ontworpen. Denk eens na over je doelgroep. Zijn dat gitaristen of hi-end audioliefhebbers? Dat zijn twee totaal verschillende groepen, met heel andere ideeën over hi-end.

aaronstonebeat
15 april 2010, 00:48
Ik heb bij echte audiofielen altijd een beetje het gevoel ze graag heel veel geld uitgeven aan spullen waarvan ze denken dat die superieure prestaties leveren. Luidsprekersnoer van goud enzo :seriousf: Sorry :makeup:

Ik zou een zo goed mogelijke, exclusieve en veelzijdige gitaar (laten) maken; wat leuke snufjes erin die vooral duur zijn. En dan er een uiterlijk aan geven dat past bij het bedrijf en de spullen die het verkoopt. Zoals bijvoorbeeld OCC thema-bikes bouwt voor bedrijven.
Als de gitaar gewoon goed is, kun je vast voor 99% van het publiek elk verhaal opdissen waarom ze zo geweldig goed is.
Er is een model met een klein uitstekend puntje aan de kont, net boven het midden. Dat wordt als 'tone tail' aangeprezen, zou voor een betere weergave van de lagere frequenties zorgen.
Toch ;)

cerpintaxt
15 april 2010, 09:17
Zoiets is misschien wel iets:
http://i193.photobucket.com/albums/z117/bukanbasabasi234/gibson_les_paul_standard_60s_nec_p-.jpg

lindstrom
15 april 2010, 10:19
maar dan met dimarzio humbuckers ;)

Fenderfan
15 april 2010, 10:38
Ik zou maar eens beginnen met hier duidelijk te posten wat je wil bereiken.
Misschien de opdrachtomschrijving hier posten? Klinkt als een opdracht die zomaar even verzonnen is, zonder dat de opdrachtgever zelf er goed over nagedacht heeft.

Wat is high end? je schrijft: high end zowel in kwaliteit als in estetisch opzicht. Dat zijn twee totaal subjectieve begrippen die zich niet zo makkelijk laten inkaderen.

Het toepassen van nieuwe composieten kan geinig zijn maar is het nodig? High - end gitaren zijn er al genoeg. Ik zou een ander opdracht zoeken als ik jou was. Dit klinkt als iets waar je je vingers aan gaat branden.

Toch doorgaan?
Ik zou eerst eens gaan kijken waarom we electrische gitaren bouwen zoals we dit nu al 70 jaar doen. Waarom die keuzes gemaakt zijn. Onderzoek dit eerst. De onvolkomenheden of onlogica en alternatieven komen dan vanzelf boven water drijven.

bert k
15 april 2010, 12:44
Goeie post, Wim. De doelstellingen zijn te vaag. Hi-end is een subjectieve beleving. Kijk je naar de eisen van de gebruikers of van de opdrachtgevers?
De meeste grensverleggende ontwerpen van de laatste decennia zijn geen succes geworden.