PDA

View Full Version : Advies bij het ontwerpen van een high-end gitaar



Aspekle
13 april 2010, 15:28
Beste mensen,

Ik ben een student op de opleiding Industrieel Product Ontwerpen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

In het kader van afstuderen heb ik bij een high-end audio bedrijf, een producent van high-end audio- en video kabels, de opdracht gekregen om een exclusieve high-end elektrische gitaar te ontwikkelen.

Ik heb zelf al een uitgebreid onderzoek gedaan naar de 'anatomie' van de gitaar en ben nu bezig met het bekijken van mogelijkheden met materialen als carbon en aluminium. Het is mij daarbij al opgevallen dat aluminium een hoog uitzettings coëfficiënt heeft i.t.t. carbon, hout en kunststof.

Met de gitaar wil de opdrachtgever een zo breed mogelijk klankgebied/muziekstijlen kunnen bespelen. Daarbij kwam ik bijvoorbeeld al uit op een 'true-duo' HSH combinatie van de elementen. Iemand advies over topmerken?

Ook ben ik door gebruiksonderzoek te weten gekomen dat de tremolo een gewenste extra dimensie aan de gitaar toevoegt. Het gevolg van een tremolo is dat de gitaar sneller ontstemt, waardoor ik vrijwel al snel bij een floyd-rose tremolobrug terecht kom. Is dit een goede waarneming? En heeft een locking stemmechaniek (evt. i.c.m. roller-nut) hetzelfde effect als een locking-nut?


Mijn vraag aan jullie is of jullie enige adviezen hebben tot materialen, onderdelen en samenstellingen bij het ontwerpen van een high-end gitaar?
(geld speelt vrijwel geen rol)

Ik ben zeer dankbaar aan degenen die mij met deze ontwikkeling kunnen helpen!

Groeten,

Arjan

Bolder
13 april 2010, 15:37
Met een high-end gitaar bedoel je een ontzettend goede gitaar of iets anders?

Aspekle
13 april 2010, 15:48
Ja inderdaad, met high-end richt ik op een zeer goede gitaar. Deze moet zowel visueel als kwalitatief zeg maar 'state of the art' worden.

allochthomas
13 april 2010, 15:52
Om te beginnen moet de gitaar blauw worden

Madcow
13 april 2010, 15:53
EMG pickups