PDA

View Full Version : Zingen en spelen all @ once



cerpintaxt
13 april 2010, 15:24
Hallo,

Ik wil graag leren om te Gitaarspelen en zingen tegelijk. Alleen ik moet zeggen dat ik dit best moeilijk vindt. Dus hoe oefenen ik dit het beste? En wat zijn makkelijke nummers om mee te beginnen?

Ik bezig met Hurt van Johnny Cash, Gaat wel steeds beter maar niet goed genoeg om buiten me slaapkamer te laten horen zeg maar.
volgens mij moet deze ook wel goed te doen zijn: CAT STEVENS - LADY D'ARBANVILLE (http://www.youtube.com/watch?v=vjfI3uSN8DQ)

Goet Swen

Sixten
13 april 2010, 15:48
Hallo,

Ik wil graag leren om te Gitaarspelen en zingen tegelijk. Alleen ik moet zeggen dat ik dit best moeilijk vindt. Dus hoe oefenen ik dit het beste? En wat zijn makkelijke nummers om mee te beginnen?

Ik bezig met Hurt van Johnny Cash, Gaat wel steeds beter maar niet goed genoeg om buiten me slaapkamer te laten horen zeg maar.
volgens mij moet deze ook wel goed te doen zijn: CAT STEVENS - LADY D'ARBANVILLE (http://www.youtube.com/watch?v=vjfI3uSN8DQ)

Goet Swen

een vriend van me (die drumt) gaat altijd reken sommen oplossen terwijl hij drumt, en pas wanneer dat helemaal lukt dan vind hij dat hij het nummer goed kan

ik denk dat je dat ook hiervoor als oefening kunt gebruiken. gwn een simpel akkoord nummertje nemen idd en dan reken sommen tegelijk oplossen xD dan denk je aan 2 dingen tegelijk
(en dan kan je het steeds verder opbouwen. beginnen met makkelijke + en - sommen, en wanneer dat lukt x en / sommen doen)

Hiro
13 april 2010, 16:06
inderdaad hier is geen makkelijke manier voor dan heel veel oefenen.
meerdere dingen naast het gitaarspelen doen, en je zal emrken naarmate dat je beter gitaar kan spelen dat je na verloop van tijd ook mee kan zingen.
En probeer met menen te praten terwijl je speelt dat heeft mij heel erg geholpen ik zat dagen met een gitaar in mn handen terwijl ik gewoon met iedereen praatte, dan krijg je automatisme

driesp
14 april 2010, 08:07
dat praten terwijl ik speel lukt echt totaaal niet :soinnocent:
ik moet dan gelijk stoppen met spelen of heel m'n timing valt in duigen.

Maarja, da's een kwestie van nóg meer oefenen denk ik !

Gitaro
14 april 2010, 12:46
1. Het hele gitaardeel uit je hoofd leren zodat je t zonder na te denken kan spelen
2. Melodie leren neurieën/lalala'en over de akkoorden
3. Tekst zingen

Alle begin is moeilijk, maar het lukt vanzelf

Paar goeie nummers:

Johnny Cash - Folsom prison blues
Johnny Cash - Man in black
Boudewijn de Groot - Meneer de president (sowieso, het hele repetoire van BdG kan je à-la-kampvuur met een plectrum spelen, geweldig studiemateriaal)
Drukwerk - Je loog tegen mij
George Baker Selection - Una paloma blanca
Donovan - Catch the wind
Bob Dylan - The times they are a-changin'

Dribbel_
14 april 2010, 14:14
Gewoon zingen dan, en bij iedere maat of akkoordenwisseling het akkoord 1 keer aanslaan dan hoef je niet na te denken over je slag. En dit langzaam uitbreiden naar alleen downstrokes, dan ook upstrokes erbij en dan later het ritme van de slagpartij zodat het er langzaam helemaal inzit.
Zo heb ik het gedaan maar het kan natuurlijk op vershcillende manieren :P

Jeroensnake
14 april 2010, 15:11
Meer topics m.b.t. zingen en spelen :

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132829
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=11945
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130327

cerpintaxt
14 april 2010, 17:03
@ iedereen, Bedank!!

hier heb ik zeker wat aan, meteen aan de bak!

Groet Swen

Portel
14 april 2010, 20:11
Ik heb geen/weinig moeite met spelen en zingen tegelijk.
Vanaf dat ik gitaarlessen volgde zong ik al mee met wat ik speelde.
(Ik heb 2 jaar en 4 maanden les)

Gewoon een kwestie van DOEN en veel HERHALEN.
Een gesprek voeren terwijl ik speel lukt me echter niet.

ThaBluesBreaker
14 april 2010, 22:28
Probeer gewoon eens met met mensen te praten als je gitaar speelt, dat is al een flinke stap vooruit.

Nobler
15 april 2010, 13:17
dat praten terwijl ik speel lukt echt totaaal niet :soinnocent:
ik moet dan gelijk stoppen met spelen of heel m'n timing valt in duigen.

Het kan best wel eens zijn dat, doordat het zo moeilijk is om te praten tijdens het muziekmaken, door de bards en troubadours van de oudheid het zingen is ontdekt;)

In principe is de oplossing inderdaad: heel veel doen. Daarbij is het wel iets waar de een aanleg voor heeft en de ander niet, dus het kan zijn dat je het ondanks veel oefenen nooit (goed) leert.

Wat voor mij indertijd een ontzettende boost is geweest: altijd je gitaar mee naar feestjes en samen met andere mensen gaan zitten zingen. Erg leuk! Dan moet je geen rocksongs moeten willen spelen, maar kampvuurliedjes, smartlappen en dergelijke. 'Je loog tegen mij' van Drukwerk of liedjes van André Hazes, bij voorbeeld de Vlieger, al hebben veel van zijn liedjes soms lastige akkoorden. Het liefst neem je liedjes die je met C, F en G kunt spelen en waarbij je de akkoorden op het gevoel kunt pakken. Normaal moet ik bijvoorbeeld niets van country hebben, maar het is erg leuk om een nummer als 'Somewhere between' van de Tumbleweeds, of 'Country roads' van John Denver met een groep mensen te zingen. Ook goed om je vaardigheden om ergens op gehoor een tweede stem bij te zingen te ontwikkelen.

Nielus
20 april 2010, 13:01
Hallo,

Ik wil graag leren om te Gitaarspelen en zingen tegelijk. Alleen ik moet zeggen dat ik dit best moeilijk vindt. Dus hoe oefenen ik dit het beste? En wat zijn makkelijke nummers om mee te beginnen?

Duidelijk iets met alleen simpele akkoorden en een simpel slagje. Een herkenbare, 'makkelijke' melodie helpt ook wel. Met andere woorden: neem een willekeurig top-40 nummer en zoek daar wat akkoorden bij.

TDZH
7 mei 2010, 17:32
Dingen van Nirvana (Unplugged?) zijn ook erg goed om te leren zingen/spelen

Diana
9 mei 2010, 11:51
in het begin wat zingen en gitaar spelen tegelijk bij mij ook een ramp.
maar dat is omdat je in het begin ook nog moeite hebt met de snelheid.
en ik wou ook graag zingen en gitaar spelen tegelijk doen.:seriousf:
En dat wil nu wel, maar heb veel geoefent.
ik weet niet hoevaak je speelt?
ik speel namelijk elkedag.
en ik heb me niet op 1 nummer gaan storten.
ik heb een map met een stuk of 34 nummers en elke dag neem ik die door.
en meestal bevallen sommige nummers beter dan andere en daar stort je je dan meer op.
ik speel nu 4 maand.
en ik kon na 2 maand al vele liedjes zingen en spelen tegelijk.

Zolang je de doorzettings vermoge hebt en tijd maakt voor het oefenen,
komt het wel goed.

het is ook erg belangrijk dat je het liedje qua akkoorden uit je hooft kent en de melodie zodat je daar niet op hoeft te letten.
want dan is zingen lastig.
(in het begin dan)
en als je het onder de knie hebt is het een eitje!!:B


nou succes!!

groetjes

cerpintaxt
9 mei 2010, 15:29
Ja het begint nu ook wel goed te lukken. Zorg er eerst voor dat ik het nummer zonder te veel denk werk kan spelen en daarna pak ik de zang erbij, begint nu wel aardig te lukken.