PDA

View Full Version : wat is een piezo element precies?



Stringkiller
23 april 2003, 08:39
Kan iemand mij vertellen wat een piezo element is, waar het in verschilt van andere elementen, microfoontjes? Ik heb gen idee wat ik me er bij moet voorstellen.

ReinoutV
23 april 2003, 10:07
Een piezo-element zit onder het zadel in de brug van je gitaar. Deze vangt de trilling per snaar op, maar dan de mechanische trilling. Als je op je zadel tikt hoor je dat ook eel goed over je versterker. Het is dus anders dan een microfoon die de trilling in de lucht opvangt en anders dan de normale elementen, die iets met inductie-stroom (of iets in die geest) doen.

suzanne
23 april 2003, 20:58
volgens mij heb ik ook zo'n element, klinkt erg mooi.

iwan
24 april 2003, 13:03
Een piezo pikt op die manier ook de trilling van je bovenblad mee, waardoor je ook de mooie harmonische boventonen die je klankkast voortbrengt oppikt en naar je versterker stuurt.
Daarom is een piezo uitermate geschikt om het acoustische geluid weer te geven en zijn de meeste semi-acoustische gitaren met een piezo uitgerust (maar er zijn ook sommige solidbody electrische gitaren die ze hebben).

Het verschil met een magneetspoel pick-up is inderdaad dat die alleen de verandering in zijn magnetische veld door het trillen van een metalen snaar oppikt (de trilling van de klankkast of solidbody wordt alleen maar doorgegeven omdat daardoor de snaren langer doorvibreren).

piezo
26 april 2003, 09:48
Piezo is een afkorting van piezo-elektrisch.
Dit is de eigenschap van sommige materialen, met name kristallen, om bij vervorming een elektrische spannning te genereren.

Het "kristal"element van oude platenspelers werkte zo. Zo'n vonkaansteker voor je gaskooktoestel ook, al worden daarbij de piezo eigenschappen kunstmatig aangebracht.

Toen ik nog maar net gitaar speelde heb ik de toepassing van het piezo principe voor de versterking van akoestische gitaren hoogstpersoonlijk uitgevonden. Helaas voor mij verdiende Ovation er toen al 15 jaar geld mee.