PDA

View Full Version : actie - strat



Morio66
12 april 2010, 22:51
Ibanez strat model laten afstellen (door winkel), intonatie was niet goed..
Nu wel, maar verder staan mijn brugzadels nu bijna op max..
D snaar "trilt" vanaf positie 9 (12 pas wat "erger")..

Op zich speelt ie verder wel lekker, ook al stond ie te koop en heb ik dat onder zware druk van enkele forumleden weer ingetrokken ;)
Weet niet of er ook iets met de hals is gedaan (denk het niet).

Wat voor ruimte hebben jullie ongeveer op positie 7 en 12 (mm)?
Vind de actie bij mij toch nog vrij hoog, maar kan dat niet lager zetten (rammelt de D snaar uiteraard nog erger).. Zit nu op ongeveer 4 mm....(grof gemeten)

Ben niet zo ervaren, dat maar zal wel duidelijk zijn...:dontgeti:

hielos
12 april 2010, 23:56
Als je last van fretbuzz hebt terwijl je actie hoog is, ligt dit hoogstwaarschijnlijk aan je hals. Laat je gitaar afstellen door iemand die echt verstand van zaken heeft, daarna zul je veel fijner kunnen spelen!

Morio66
13 april 2010, 09:37
Als je last van fretbuzz hebt terwijl je actie hoog is, ligt dit hoogstwaarschijnlijk aan je hals. Laat je gitaar afstellen door iemand die echt verstand van zaken heeft, daarna zul je veel fijner kunnen spelen!

Thanks,

Heb het idee dat de "bolling" wat groot is (zo noem je dat toch?)

Hendriks
13 april 2010, 09:46
Op : www.donhofstee.nl vind je alle afstel gegevens , 4 mm is wel heel veel.

geert1976
13 april 2010, 12:54
4 mm is erg veel.

Ben gisteren begonnen aan het afstellen van een Squier Strat en de ruimte tussen de lage E en de 12e fret is nu 1,9 mm en tussen de hoge E en de 12e fret 1,7 mm, zonder dat de snaren kletteren.

Gisteren de halspen een tikkeltje losser gezet (de hals stond iets te recht/bol).

DeiDRagonas
13 april 2010, 13:31
Op : www.donhofstee.nl vind je alle afstel gegevens , 4 mm is wel heel veel.

Hele mooie info idd! Klein detail: Ik heb wel eens een gitaar over moeten doen na een afstelbeurtje bij Westerhaven (waar Don werkt..). Die was echt niet netjes afgesteld. En daarbij, iedere speler heeft weer andere voorkeuren qua actie en hals e.d... Zelfs al weet je wat je doet (want Don heeft echt wel de juiste kennis..), garandeerd dit niet altijd dat je jou perfecte afstelling krijgt.

D.

Morio66
13 april 2010, 16:52
Gebeld..
Hals is afgesteld, maar hoe en wat wist ie niet meer...
Lekker dan...
Die bolling was in ieder geval niet zo als nu...

Ondertussen naast deze handige tips (thnx) nog even het archief alhier ingedoken. Ga het zelf (voorzichtig en met beleid) proberen.
Verkloot het liever zelf, heb het nu betaald laten verkloten..

Heeft een kwartslag draai (losser) over het algemeen al veel effect?

bass blom
13 april 2010, 17:25
Heeft een kwartslag draai (losser) over het algemeen al veel effect?

rustig aan doen, kwartslag, (ik deed minder) paar uur wachten, kijken wat er gebeurt. en dan weer iets en weer afwachten.
een neck moet settelen..

Morio66
16 april 2010, 19:52
Yo..
Zo, afstelling is redelijk gegaan denk ik..
Mede dankzij de gewaardeerde forum leden.

Rustig aan gedaan, hals kwartslag per keer aangedraaid en dan een dag gewacht. Actie is een stuk beter nu, loopt her en der nog iets aan vanaf fretje 12..
Wat mij (nu pas?) opvalt is dat de afstand tussen de rand van de hals en de lage E verschilt tussen het begin en het einde van de hals (bij de body minder afstand), bij de hoge E wel zo goed als gelijk.. hoe kan dit en moet ik niet zeuren?

Vraagje 2, hoe meet je de actie? bovenkant fret tot onderkant snaar of?

barno
16 april 2010, 20:17
Yo..
Zo, afstelling is redelijk gegaan denk ik..
Mede dankzij de gewaardeerde forum leden.

Rustig aan gedaan, hals kwartslag per keer aangedraaid en dan een dag gewacht. Actie is een stuk beter nu, loopt her en der nog iets aan vanaf fretje 12..
Wat mij (nu pas?) opvalt is dat de afstand tussen de rand van de hals en de lage E verschilt tussen het begin en het einde van de hals (bij de body minder afstand), bij de hoge E wel zo goed als gelijk.. hoe kan dit en moet ik niet zeuren?

Vraagje 2, hoe meet je de actie? bovenkant fret tot onderkant snaar of?


kan aan verschillende dingen liggen:
hals niet helemaal recht in de body
brug niet helemaal goed gecentreerd
brug met andere spacing
hals/fretboard niet helemaal juist (maar dat zal wel niet)

op zich geen drama als je er geen last van hebt bij het spelen