PDA

View Full Version : Bereikbaarheid hogere fretten



SunnMustang
12 april 2010, 20:58
Hallo,

Ik loop er al een tijd mee rond, ik kom niet lekker bij de 18tm 21 fret. Hebben jullie dit ook, of is dit alleen bij mijn gitaar?

rijsberman
12 april 2010, 21:06
wat is 't er voor een?

Portel
12 april 2010, 21:07
Wat voor gitaar heb je?
Misschien zijn je handen te kein?

Is geen enorm probleem, lijkt me.

JohnLord
12 april 2010, 23:57
Ook dit kan door oefening worden verbeterd. Zeker als je nogmaarkort speelt zou ik me geen zorgen maken, en anders ook niet trouwens.

vulvasonic
13 april 2010, 00:36
Probeer op de 2de hands markt een Gibson Les Paul Standard Lite DC te scoren. 24 frets en allemaal perfect bereikbaar. :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/GibsonLP_Standard_DC_amber.jpg

iwamoto
13 april 2010, 00:53
Of een Ibanez Egen ?

http://resources.ibanez.com/resourceservicehost/images/Ibanez/web/insets/zoom/EGEN18TVS_ScallopedHornBack.jpg

Ook daarbij kom je perfect overal bij...

Hiro
13 april 2010, 09:58
dat is inderdaad per gitarist (handen, skill) en per gitaar verschillend, een les paul bijvoorbeeld heeft een hiel waardoor je minder makkelijk bij de hogere frets kan terwijl een SG zn nek hoger heeft zitten waardoor je overal makkelijker bij kan

SunnMustang
13 april 2010, 21:36
Het is een Sunn Mustang,

Ong 30 jaar oud. Speelt heerlijk (half jaar ervaring)
Het probleem is vooral de plek waar de hals de body ingaat.
Er zit een ''blok'' dat naar mijn mening te groot is, ik moet mn hand echt heel anders plaatsen. Maar gewoon lekker verder oefenen?

JohnLord
13 april 2010, 22:11
Probeer op de 2de hands markt een Gibson Les Paul Standard Lite DC te scoren. 24 frets en allemaal perfect bereikbaar. :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/GibsonLP_Standard_DC_amber.jpg

Ben ik nou gek?

Thmz
13 april 2010, 22:29
Ibanez heeft speciale necks (niet alleen die van de Egen serie) die goed tot aan de hoogste frets kunnen. RG's kunnen makkelijk tot aan de 24ste.

Bram+
13 april 2010, 22:36
Ben ik nou gek?
Ik mis er volgens mij ook twee.

vulvasonic
13 april 2010, 22:39
Ben ik nou gek?

Waarschijnlijk wel, maar vanwaar die vraag?
Aaaaaah, ik zie het al. Dit is waarschijnlijk een latere versie (met een andere naam en twee frets minder). De mijne ziet er zo uit en heeft ECHT 24 frets. :D

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/LesPaulStandardLite.jpg

Bolder
14 april 2010, 17:08
mijn sg haalt ook aaaaaaaaaalles. en nog mojo ook :)

Shades-Of-Grey
14 april 2010, 19:20
Mischien zeg ik iets idioots, maar hoewel het wat makkelijker op sommige gitaar modelen dan andere gaat is de frets bereiken boven de 15e per definitie moeilijk.

Iets met frets die te klein worden, armen die in een rare houden moeten als je je gitaar niet boven je sternum hebt hangen en dat je dan waarschijnlijk ook nog eens de body zelf hebt die dan onder de nek zit.

Tenzij je body echt tegenwerkt is het een kwestie van oefenen. Of je kan proberen op een hogere snaar de noot te pakken, het is niet dat gitaren een gebrek aan mogelijke noten hebben :p Tenzij je die noot op je hoge e (of mischien b) snaar moet hebben.

vulvasonic
15 april 2010, 01:48
Mischien zeg ik iets idioots, maar hoewel het wat makkelijker op sommige gitaar modelen dan andere gaat is de frets bereiken boven de 15e per definitie moeilijk.

Iets met frets die te klein worden, armen die in een rare houden moeten als je je gitaar niet boven je sternum hebt hangen en dat je dan waarschijnlijk ook nog eens de body zelf hebt die dan onder de nek zit.

Al deze dingen zijn niet van toepassing op mijn Les Paul Standard Lite DC (zie foto boven). Door de dunne body en het samenkomen van de hals en de body ter hoogte van de 22ste fret, zijn alle frets uitstekend te bereiken. Er is nergens een noemenswaardige verdikking doordat een echte hiel ontbreekt.
Verder is de balans van de gitaar, door de plaatsing van de strapbuttons, ideaal. De hele gitaar, dus ook de hals, hangt verder naar links dan normaal. Als je je arm in de meest natuurlijke houding laat hangen, grijp je automatisch naar de hogere regionen van de gitaar. Dit alles zorgt ervoor dat je makkelijk je standaard licks kunt spelen tussen de kleinere ruimtes van de hoog gelegen frets.

Als je de hoogte in wilt, zonder daar moeite voor te willen doen, is dat de perfecte gitaar, al is het wel even wennen, omdat je van nature hoger speelt dan gebruikelijk.

Madcow
15 april 2010, 08:03
Je moet je duim ook niet op het blok leggen.

cerpintaxt
15 april 2010, 09:04
Ja, Ik begrijp je probleem heb zelf ook een LP. Alleen ik heb er niet zoveel problemen mee, gewoon een beetje proberen wat relaxt voelt spelen(zelf plaats ik me duim dan meestal ter hoogte van de 14+/- Fret).

Gibson Les Paul Standard Lite DC! wat een ongelofelijk geil ding!
Krijg er spontaan een GAS aanval van!

Quicksilver
15 april 2010, 11:00
Probeer eens een poosje op je linkerbeen je gitaar te zetten en zo te spelen?

En gebruik je je pink wel? Veel gitaristen hebben daar moeite mee.. :strat:

caliban
15 april 2010, 12:32
V-gitaren vind ik het beste hoge frets toelaatbaar-makend, maar op mijn RG is het ook wel goed doenbaar.

Riky
15 april 2010, 12:44
http://img4.imageshack.us/img4/1654/washburn9of11.jpg

Stephen's Extended Cutaway vind ik persoonlijk ook een hele gave oplossing.
Van de voorkant amper te zien en het speelt en heel fijn.

Ik zelf heb er niet zoveel lastig van. Heb lange vingers, maar het mag soms idd wel wat makkelijker.

Wiellem
15 april 2010, 13:14
Gewoon veel oefenen uiteindelijk kon ik ook vrij makkelijk bij de 20ste fretten komen bij mijn Les Paul, met de Schecter is het nu wel een heel stuk makkelijker :)

Rembull1980
15 april 2010, 15:45
Heb ook een Les Paul, maar je kan gewoon je hand anders plaatsen.. tenzij je echt "hele" kleine handen hebt. Ik weet dat ik korte vingers heb en het lukt mij ook na oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat loont wel hoor ;)

SunnMustang
15 april 2010, 21:23
Dankje voor jullie reacties,

Ik ga lekker verder oefenen en rek mn vingers wat verder uit, kan nooit kwaad. En over een tijd, wat modellen proberen die wel goed bereikbaar zijn.