PDA

View Full Version : Gezocht, veelzijdige overdrive / distortion



Martijn-w
12 april 2010, 19:41
Ik krijg uit mijn versterker (valveking) eigenlijk geen lekker "clean met een randje" geluid. Het is of clean, of meteen een tamelijke scheur. Een licht randje / crunch is al lastiger om er mooi uit te krijgen.
Ik heb zelf al een line6 pod xt live, maar ik vind dit ding bij nader inzien zo ingewikkeld dat mijn zin om er mee te stoeien meestal vrij snel over gaat. Vandaar dat ik op zoek ben naar mijn eerste losse pedaaltje, namelijk een overdrive / distortion die erg veelzijdig is. Ik wil eigenlijk van clean met een randje tot een lekkere volle scheur kunnen.

In de wereld van pedaaltjes ben ik het spoor een beetje bijster, er zijn er zo ontzettend veel. Misschien kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

JeroenP
12 april 2010, 20:01
Wat is je budget? En bij jouw omschrijving zou ik gaan voor een OD/distortion met een boost (2 van die switches). Denk aan Blackstar HT, fulltone fulldrive 2, Analogman KOT(al zijn dat 2overlappende distortions). Ik denk dat er zodadelijk nog wel wat meet van die pedalen gepost worden.

Jelle6
12 april 2010, 20:04
De tc electronic vintage is wel een mooie. Als je de drive helemaal uitzet en volume vrij hoog heb je een lekker mooi geluidje.

Martijn-w
12 april 2010, 20:09
Ahja, budget, niet aan gedacht.

Dat heb ik eigenlijk nog niet echt vastgesteld, ik ben me nog vooral aan het ori๋nteren. Het moet geen boutique pedaaltje worden van 250 euro ofzo. Dat vind ik dan weer zonde van het geld.

Mitch
12 april 2010, 20:26
Van goedkoop naar duurder zou ik zeggen: Boss BD2/OD3, Catalinbread Dirty Little Secret.

alfred
12 april 2010, 20:38
Barber: LTD (licht overdrive) en/of Direct Drive (medium gain)
Brunetti: Mercury Box (erg veelzijdig, van Overdrive tot Distortion)

Kim Wilson
12 april 2010, 20:44
Die Boss BD-2 is idd een aanrader. Het is een goedkoop pedaaltje, maar klinkt echt te gek. Reageert ook lekker op je aanslag. Voor een zware scheur zou ik hem niet gebruiken, maar clean met een randje is top.

Toaster
12 april 2010, 20:55
ik vind die Boss BD-2 niet echt goed advies hoor. Ik heb er ook eentje gehad met keely mod. En ik kreeg dat ding maar niet lekker. Klonk gewoon cheap.

ALS je een Boss BD-2 koopt haal em dan tweedehands voor een paar tientjes want ze devalueren keihard als je een nieuwe koopt en je vindt het niks.

Barber kan ik mezelf helemaal in vinden. En je kan ook nog naar de t-rex moller kijken. Klinkt wat bijtender dan een een Barber. De T-rex Moller heb ik ook en is ook een handzaam apparaat. Zit gelijk een volume boost op zodat je kan soleren Barber is behoorlijk smooth. Ik heb zelf een Direct Drive en die kan van crunch naar hard rock.

Is alleen een lief geluid en dus niet scooped of met veel mid. Maar klinkt gewoon goed en komt mee met de boutiquers voor een goede prijs.

En een Menatone Red snapper wordt ook vaak geadviseerd voor een randje.
Als je een heeeeeel licht randje wil. Dat bijna niet hoorbaar is. Dan is dit een goed appraat. Maar voor het zwaardere werk vond ik het een schel apparaat (ik heb de oude drieknopper gehad)

Verder zou ik je als advies geven dat als je gaat testen je altijd je gitaar en je amp mee de winkel in moet nemen. (en zelfs dan kies je nog het verkeerde apparaat ;) )

Kim Wilson
12 april 2010, 21:23
ik vind die Boss BD-2 niet echt goed advies hoor. Ik heb er ook eentje gehad met keely mod. En ik kreeg dat ding maar niet lekker. Klonk gewoon cheap.

ALS je een Boss BD-2 koopt haal em dan tweedehands voor een paar tientjes want ze devalueren keihard als je een nieuwe koopt en je vindt het niks.
Ligt misschien aan je amp, maar op mijn ouwe Fender klinkt ie echt goed hoor. Gewoon een standaard BD-2. Ik heb het ding al jaren en is waarschijnlijk het enige pedaal wat nooit meer weggaat.

Ik ben het wel met je eens dat je hem tweedehands moet scoren, of diverse pedalen testen en daaruit de beste kiezen. Want het is vooral erg smaakgebonden. Mitch is helemaal gek op de Catalinbread DLS. Ik heb hem ook getest, en ik vond hem niet lekker klinken.

Martijn-w
12 april 2010, 21:50
Ik heb es gekeken en bij musicstore hebben ze bijna alle pedalen die hier genoemd zijn. Misschien eens een keertje heen rijden, is maar een dik uurtje vanaf hier :)
En ze hebben er de peavey valveking, hoef ik dat zware ding niet van huis uit mee te nemen.

Mitch
12 april 2010, 22:40
Da's zeker een aanrader. Pedalen testen op je eigen setup is het beste. Want wat nu voor het gemak wordt vergeten in dit topic is de combinatie amp/pedaal. En sowieso heb ik al een paar tips en omschrijvingen gezien waar ik me absoluut niet in kan vinden. Dat maakt geen zak uit natuurlijk, maar geeft wel aan hoe persoonlijk het is.

hielos
12 april 2010, 22:44
Denk ook aan Jeckyll & Hyde van Visual Sound, mooi pedaal, super geluid, overdrive en distortion in 1 pedaal. Redelijk onbekend, maar wel een om rekening mee te houden vind ik.

Tankman
12 april 2010, 23:11
Denk ook aan Jeckyll & Hyde van Visual Sound, mooi pedaal, super geluid, overdrive en distortion in 1 pedaal. Redelijk onbekend, .

Redelijk onbekend? Je wordt platgegooid met dat ding. Niet dat er wat mis mee is, ik verkoop ze graag. Ze klinken ook best goed. Mijn medegitarist in de band gebruikt er een en de gitarist van mijn vorige band inmiddels ook. Alleen jammer dat ze de vormgeving van dat ding helemaal verkloot hebben.

Daarnaast is de TC Electronic Nova Drive ook een idee. Heel veelzijdig. Een Distortion en een Overdrive in een, die je ook kunt stacken. Je kan ook presets maken. Hij is geschikt voor alle muziekstijlen. Kost wel meteen 250 euro, maar goed, dan heb je ook wat.

hielos
13 april 2010, 00:45
Redelijk onbekend? Je wordt platgegooid met dat ding.

Dat wist ik niet. Ik vind de vormgeving wel retestrak maar goed, dat is mijn mening:).

Toaster
13 april 2010, 01:08
Da's zeker een aanrader. Pedalen testen op je eigen setup is het beste. Want wat nu voor het gemak wordt vergeten in dit topic is de combinatie amp/pedaal. En sowieso heb ik al een paar tips en omschrijvingen gezien waar ik me absoluut niet in kan vinden. Dat maakt geen zak uit natuurlijk, maar geeft wel aan hoe persoonlijk het is.

Ja dat zal best ;)

Ik heb hier verschillende amps staan Blackface en Brownface Fender en super lead en Bass en nog een 20 wattertje van Marshall.

Op al deze versterkers en speaker combi's klinkt het allemaal anders. Dus inderdaad met je eigen gear testen is heel erg belangrijk. En dan nog mis je bijvoorbeeld de interactie die je hebt met je bandje of als je buiten speelt op een open podium.

p.s. op al deze combi's klonk voor mij de BD2 niet.

Kim Wilson
13 april 2010, 08:34
Ook je gitaar is van belang natuurlijk. Wat voor gitaar heb jij, Toaster? Ik heb een Tele. Die BD-2 werkt het beste met singlecoils.

marc_o
13 april 2010, 09:58
Nou, inderdaad, gitaar is van belang en wat vind je een " randje"? Wil een een SRV-sound benaderen...is dat een randje voor jou?

Zo ja, dan kun je je met de Jeckyll & Hyde geen buil vallen of met een Tubescreamer of tubescreamerkloon kom je er wel.


Er staan hier al goede tips hoor.

Barber LTD of Direct Drive doen het prima, maar ook de veel goedkopere Boss DynaDrive voor een randje gaat te gek.

Kim Wilson
13 april 2010, 10:01
Nou, inderdaad, gitaar is van belang en wat vind je een " randje"? Wil een een SRV-sound benaderen...is dat een randje voor jou?
Ja, ook zoiets persoonlijks. Een bevriende gitarist vond dat hij in zijn band met weinig gain speelde. Dat was alleen wel ongeveer de hoeveelheid gain die ik alleen in de heftigste gevallen zou gebruiken.

Toaster
13 april 2010, 10:11
Ook je gitaar is van belang natuurlijk. Wat voor gitaar heb jij, Toaster? Ik heb een Tele. Die BD-2 werkt het beste met singlecoils.

ik gebruik ook een tele ;)

DJ_HOEK
13 april 2010, 10:41
ik weet niet of je er al over uit bent wat je budget is, maar het hoeft niet veel te kosten imo.
toevallig weet ik uit ervaring dat de digitech bad monkey heerlijk werkt met de valveking (sowieso in het algemeen werkt ie lekker:)).
ik gebruik hem zelf voor een lekker randje op het clean kanaal en als boost op het gain kanaal. in beide gevallen werkt het fantastisch! het doet (vrijwel) niet onder voor een tubescreamer, welke 3 keer zo duur is.
echt een distortionpedal lijkt me met je valveking overbodig, hij heeft imo meer dan genoeg gain. zo'n bad monkey (of andere tubescreamer-achtige) als boost in het gain kanaal maakt het af.

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=123823
hier staat er toevallig eentje;) daar kun je je geen buil aan vallen.

Rick trodat
13 april 2010, 11:34
MI audio blues pro. Vind ik samen met een standaard ts-9 echt lekker.

Martijn-w
13 april 2010, 11:54
Ik bedoel dat ik echt van net niet clean, tot een lekkere scheur als in metallica of iets dergelijks wil kunnen met mijn set-up. Ik speel in een coverbandje, dus het is wenselijk dat het over de hele range lekker klinkt. Ik ben dus niet op zoek naar een specifiek geluid. Ik speel slag en geen lead, dus shredden hoeft niet ;)

Henri H
13 april 2010, 12:18
Het lekkerste clean met een randje wat ik ken komt uit mijn Mesa Stiletto, en dan zonder pedalen. :)
Qua pedalen vond ik de Mad Professor Sweet Honey Overdrive te gek, heel dynamisch, helaas wel wat duur.
Iemand (ik dacht Pepe) had mij ook 's de Rockett Chicken Soup Overdrive aangeraden, maar die heb ik nog nooit getest.
Ik vond de Dirty Little Secret maar niks, maar heeft waarschijnlijk te maken met mijn gear.
Een Blues Pro zou ook goed voor je kunnen werken wellicht.
Brunetti Mercury Box vond ik meer een echte distortion, ook met low gain settings klonk ie al aardig dik, wel een enorm gaaf pedaal, beste distortion-pedaal wat ik ooit gehoord heb.

Edit: Als je een tubescreamer-achtig pedaal (b.v. Bad Monkey) over je scheur kanaal gooit, heb je waarschijnlijk je "Metallica-sound".
Wie weet klinkt ie ook te gek over je cleane kanaal. In dat geval heb je 4 kanalen. :cooler:

Martijn-w
13 april 2010, 20:12
Ook je gitaar is van belang natuurlijk.

Ik heb overigens een Guttlin Thin King met 2 gfs retrotrons.
Maar ik zie het al, ook hier zijn de meningen natuurlijk weer verdeeld. Het enige wat ik kan doen is met een lijstje namen naar de winkel gaan om ze daar te testen.

Hanzemannetje
13 april 2010, 22:35
Heb zelf al een boel OD/Dist pedalen getest en gehad, ben uiteindelijk uitgekomen op een Barber Direct Drive. Hoe ik hem ook instel, hij klinkt gewoon altijd te gek. Nog nooit zo'n veelzijdig pedaal gehad. Warm, natuurlijk, dynamisch. Was nieuw maar 140 euro dus ook nog eens crisis-proof!

Martijn-w
13 april 2010, 22:57
Heeft iemand ervaringen met de byoc pedalen? Die kan ik natuurlijk niet uitproberen, maar een beetje hobbyen heeft ook wel wat. Anders staat die soldeerbout zich ook maar wat te vervelen in de kast.

Henri H
13 april 2010, 23:29
BYOC-pedalen heb ik geen ervaring mee.
Ik heb wel 's zelf een Flowerbooster (SHO-kloon van http://www.newtone-online.nl/catalog/) in elkaar gezet, da's in principe ook wel een goed pedaal voor die sound die je zoekt denk ik. Kost maar €20,-, en het houdt je een paar uurtjes van de straat. ;)
Het enige nadeel van dat pedaal, en min of meer tegelijk ook de bedoeling ervan is, dat ie een behoorlijke volume boost geeft.
Dat zou je met een volume pedaal in de loop van je amp evt, kunnen opvangen, of als de Valveking een 2e master volume heeft zou het daarmee kunnen.
Ik vind dat teveel gedoe, dus ik gebruik het eigenlijk niet.

Edit: url aangepast :D

Martijn-w
13 april 2010, 23:34
Als ik op die link klik kom ik op iets heel anders uit :D

De overdrive 2 van byoc lijkt me wel wat. Erg veelzijdig :)

Martijn-w
14 april 2010, 00:38
Hmm, het Byoc idee geeft me enorm GAS..

En aangezien ik ook badeenden spaar heb ik al een idee voor de finish en een naam: Overdrijf :P

Henri H
14 april 2010, 08:39
url even aangepast. :noob:

lindstrom
14 april 2010, 10:15
Die Boss BD-2 is idd een aanrader. Het is een goedkoop pedaaltje.

en zo klinkt hij ook,.. goedkoop.



Brunetti: Mercury Box (erg veelzijdig, van Overdrive tot Distortion)

Dit is pas een pedaal! erg goed en zeer breed inzetbaar. en niet te vergeten, goeie looks! en blauwe led!

Kim Wilson
14 april 2010, 10:28
en zo klinkt hij ook,.. goedkoop.

Heb je hem wel eens echt goed gehoord? :stop:

lindstrom
14 april 2010, 10:49
Heb je hem wel eens echt goed gehoord? :stop:

Ja, meerdere malen,... zowel bij bandjes als zelf getest..

blijft een kwestie van smaak natuurlijk. en Kim,.. deze discussie hebben we al eerder gehad, straks kom je weer met "ik hou van low-fi blues geluid" etc.
en dat is prima, want dat is jouw sound en dat is een goed iets..

iedereen zijn eigen sound.

Kim Wilson
14 april 2010, 10:53
De laatste keer dat we het ding eens echt goed aan de tand hebben gevoeld, was bij Gio thuis. Bert K was er ook, en hij ้n Gio waren er allebei buitengewoon enthousiast over.

Je hebt wel gelijk, het is een smaakkwestie, maar het is een prima pedaal. Als het niet jouw smaak is, klinkt ie niet gelijk goedkoop.

HaroldA
14 april 2010, 10:58
"ik hou van low-fi blues geluid"

Dan is de BD-2 ideaal ja. Het is het pedaaltje wat ik het snelst weer verkocht heb van de ~40 pedalen die ik in m'n bezit gehad heb. Ik kon er werkelijk niets mee.

Mijn tip: MI Audio Blues Pro. En als je een cleane, "dunne" versterker hebt: Fulltone OCD.

Brent Ray Vaughan
14 april 2010, 11:31
Zelf gebruik ik een Boss SD-1, nieuw nog geen 50 €, gecombineerd met een Fulltone ultimate octave. Met deze combinatie heb ik een oneindig aantal mogelijkheden en ik raad ze dan ook iedereen aan.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. :ok:

Toaster
14 april 2010, 11:51
Dit wordt mijn volgende overdrive voor dat randje en net iets meer:

http://www.youtube.com/watch?v=jcjlOFyeXYc&feature=related

En dan heb ik zelf ook nog de Maxon rod881 op mijn lijstje staan en dan ben ik wel klaar wat betreft od's.

De od's die ik dan heb:
T-rex Moller voor een goeie crunch en een bonus kanaaltje dat een cleanboost geeft.
Barber Direct Drive voor een lekkere volle warme rocksound of een lekkere solo
Tonefreak severe voor lekkere chugga chugga geluiden en wederom vette solos
Een Rockbox boiling point die alles nog eens dunnetjes over doet maar vooral lekker is voor dat randje. Maar ook heel goed kan hard rocken maar ook heel goed kan soleren ;)

Nou dan dus de signa drive voor een mooi randje en dan nog een Maxon rod voor over the top drives.

Dit is niet bedoeld als van: kijk mij nou met mijn pedalen, maar meer om te laten zien hoe ik mijn pedalboard voor me zie en misschien kan je via deze pedalen en youtube wat inspiratie opdoen.

lindstrom
15 april 2010, 11:34
"ik hou van low-fi blues geluid" .


Dan is de BD-2 ideaal ja. Het is het pedaaltje wat ik het snelst weer verkocht heb van de ~40 pedalen die ik in m'n bezit gehad heb. Ik kon er werkelijk niets mee..

Even rectificeren, dat is niet mijn uitspraak maar die van Kim.

Ook ik kon er echt niks mee.

superken_nl
15 april 2010, 11:38
De laatste keer dat we het ding eens echt goed aan de tand hebben gevoeld, was bij Gio thuis. Bert K was er ook, en hij ้n Gio waren er allebei buitengewoon enthousiast over.


Dat is juist het probleem Kim.

Pedalen die in de huiskamer goed klinken blijft vaak niks van over op hoog volume in bandomgeving. Is een wereld van verschil :ok:

lindstrom
15 april 2010, 11:42
Dat is juist het probleem Kim. Pedalen hoor je op hoog volume in bandomgeving testen, niet in de huiskamer. Is een wereld van verschil :ok:

Je weet natuurlijk niet hoe hard ze hem getest hebben in de huiskamer van Schizo ;)

Rick trodat
15 april 2010, 11:49
De boss bd-2 is gewoon een heel goed pedaal. Zelf vind ik dat ie beter voor slag dan voor lead gebruikt kan worden.

Voor solo vind ik em, zeker als er al een ander drive pedaal aanstaat, een beetje fuzzy klinken. Ik heb dat ding dan ook gemod, maar hij blijft toch een beetje scherp in de toon. Hij staat inmiddels niet meer op mijn pedalboard.

Voor een clean boost is ie goed te gebruiken, met veel low end. Wel de toon op 9 uur.

Zelf ben ik ook voor de mi audio erg goed pedaal. De lpb-1 boost is ook erg goed en effectief, maar ook deze legt het accent op de hoge tonen. Zelf ben ik nu een cloon aan het maken op basis van een germanium transistor icm met een hogere waarde van de condensators. Hoe dat uit gaat pakken weet ik nog niet.

lindstrom
15 april 2010, 11:59
De boss bd-2 is gewoon een heel goed pedaal. Zelf vind ik dat ie beter voor slag dan voor lead gebruikt kan worden.

En zo ga je van het ene net niet lekker bruikbare pedaal naar:


De lpb-1 boost is ook erg goed en effectief.

Die ik binnen 2 dagen terug bracht naar de grote landelijk bekende gitarenzaak omdat hij alles deed behalve fatsoenlijk clean boosten.

Rick trodat
15 april 2010, 12:22
Tja echt clean boost bestaat ook niet;)

Maar de lpb-1 werkt erg nauw samen met de versterker die je gebruikt. Zo zijn er verschillende versies met verschillende transistors. Ik dacht standaard een 5n2088, ik heb een versie met een 5n2089 gemaakt en die gaat sneller over zijn nek. Verder vind ik em erg transparant hoor.

HaroldA
15 april 2010, 12:24
Tja echt clean boost bestaat ook niet;)

Maar de lpb-1 werkt erg nauw samen met de versterker die je gebruikt. Zo zijn er verschillende versies met verschillende transistors. Ik dacht standaard een 5n2088, ik heb een versie met een 5n2089 gemaakt en die gaat sneller over zijn nek. Verder vind ik em erg transparant hoor.

2N5088/9 bedoel je zeker ;)

Ik vind 'm ook heerlijk! Lekker volume+druk boost na mijn OD voor solo's/extra gain stukken. Heerlijk! :ok:

Maar: het is geen "veelzijdige overdrive / distortion".

Nu ik er zo over nadenk ken ik die ook geen enkele. Een pedaal is goed in low-gain of high-gain, beiden in 1 doosje komt bijna niet voor, of er moeten 2 gescheiden circuits is zitten.

Martijn-w
15 april 2010, 12:27
Nu ik er zo over nadenk ken ik die ook geen enkele. Een pedaal is goed in low-gain of high-gain, beiden in 1 doosje komt bijna niet voor, of er moeten 2 gescheiden circuits is zitten.

Dat heb ik denk ik nog liever. Althans dat je ze los van elkaar in kan trappen. Misschien is dan het beste dat je gewoon 2 losse pedaaltjes hebt, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van 1 pedaal met los schakelbare overdrive en boost.
Ik neig heel erg richting de byoc overdrive 2, mede door het knutselwerk wat ik ook wel leuk vind.

Kim Wilson
15 april 2010, 12:30
Dat is juist het probleem Kim.

Pedalen die in de huiskamer goed klinken blijft vaak niks van over op hoog volume in bandomgeving. Is een wereld van verschil :ok:
Wat denk je, dat ik hem nooit in een band heb gebruikt? Wat Rick ook al zegt, voor slag (wat ik voor 80% van de tijd doe) is het een heerlijk pedaal. Voor solo's heb ik een tubescreamer en een OCD tot mijn beschikking, en als het nog wat dikker mag trap ik ook nog mijn Dynacomp aan.

Daarnaast was het bij Gio in zijn studio, en stond het spul stevig aan.

Ah well, ik hoef me tegen jullie niet te verdedigen, maar het kan zomaar een heel geschikt pedaal zijn voor wat de TS ermee wil. Dus laat de optie dan gewoon open i.p.v. bij voorbaat affikken vanwege persoonlijke voorkeuren.

HaroldA
15 april 2010, 12:30
maar er zijn ook genoeg voorbeelden van 1 pedaal met los schakelbare overdrive en boost.

Een extra boost maakt van een low-gain pedaaltje niet ineens een high-gain pedaal...

Rick trodat
15 april 2010, 12:50
2N5088/9 bedoel je zeker ;)

Ja dat bedoel ik inderdaad

Lucaars
13 mei 2010, 22:24
De English Muff'n van EHX is perfect, heb hem gekocht voor 150 euro, er zitten lampen in, perfect dus!

Kim Wilson
14 mei 2010, 13:10
Dat er lampen in zitten, wil niet zeggen dat iets perfect is hoor. ;)

Bernardduur
15 mei 2010, 11:24
Ik vind de Muffin zo irritant je mids wegzuigen. Zeker icm een fender style amp (met wat minder mids) krijg je zo'n hol geluid!

FruscianteFan
15 mei 2010, 12:27
Ik vind de Muffin zo irritant je mids wegzuigen. Zeker icm een fender style amp (met wat minder mids) krijg je zo'n hol geluid!
En dat terwijl de Muff'n een driedelige EQ heeft?

cerpintaxt
15 mei 2010, 12:46
Vox Big Ben Overdrive daar kun je echt veel mee doen.
of een black star overdrive is ook de moeite van het proberen waard.

Bernardduur
15 mei 2010, 12:49
En dat terwijl de Muff'n een driedelige EQ heeft?

Yes!

tone stack heeft ook zo'n irritante mid dip (zoals in veel amps). OD karakter was leuk maar op een goede tube amp haalde het al het leven een aanwezigheid uit mn geluid.

FruscianteFan
15 mei 2010, 13:18
Toch typisch, want Frusciante gebruikt die Muff'n ook weleens en dat vind ik wel heel erg gaaf klinken.

http://www.youtube.com/watch?v=M4OBo1cltQA
vanaf 2:37 is een '62 Strat door een Muff'n (schijnbaar met alle EQ-knoppen helemaal voluit) door een Bassman.

Bernardduur
16 mei 2010, 19:02
Toch typisch, want Frusciante gebruikt die Muff'n ook weleens en dat vind ik wel heel erg gaaf klinken.

http://www.youtube.com/watch?v=M4OBo1cltQA
vanaf 2:37 is een '62 Strat door een Muff'n (schijnbaar met alle EQ-knoppen helemaal voluit) door een Bassman.

Brrrrr...... de youtube kwaliteit is belabberd.......... alles klinkt hier hol :D

Als t voor hem werkt, prima..... voor mij deed het niets. Zelfs met alle knoppen op max (EQ) blijf je die mid dip hebben.......