PDA

View Full Version : G Major 2



habberdoedas
12 april 2010, 11:11
Hoi ik heb sinds kort de GM2 en zit te stoeien met de intelligente pitchshifter. Heb op YouTube een video van Five Finger Death Punch gezien en de gitarist van deze band heeft een mooie patch deze: http://www.youtube.com/watch?v=tdF8UBA2uNc. Ik krijg het niet voor elkaar om deze te maken. Ik weet dat het in Bminor is met een 3e en een octaaf. Heeft iemand tips en trick hoe ik dit moet doen. Alvast thanx......

Liquid_Metal
12 april 2010, 14:12
Volgens mij moet je dan de ionische scale hebben in D (want D Majeur en B mineur hebben dezelfde tonen). Dan zet je de eerste voice op +3 en de tweede op +12 (of is het 8, ligt er een beetje aan, maar volgens mij heet 'ie gewoon 'oct'). Misschien werkt het bij jou wel in een keer goed :P.

Hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisch_%28toonladder%29) wat info over de ionische kerktoonladder.

habberdoedas
13 april 2010, 10:04
Hoi LM,

Thanx voor de info. Heb vandaag m'n rack thuis en ga er mee aan de slag. Geef wel een reply als het gelukt is......Andere vraag je kan de GM instellen op PRO of Consumer in het Global menu (dacht ik?). Heb het een keer veranderd en merk dat er meer output is. Maar waar heeft deze instelling mee te maken. Vond wel een vaag berichtje bij TC Electronic forum en volgens mij ging het iets te maken met een serieele of parallele fx loop aansluiting?

Liquid_Metal
13 april 2010, 10:22
Pro/Consumer heeft te maken met gain. Pro is voor een +4 dB fx loop en Consumer is voor een -10 dB loop. Hoe je erachter komt wat voor loop je hebt weet ik niet :P.

habberdoedas
13 april 2010, 15:04
Hoi LM. 'Tis gelukt met de intelligent pitchshifter zoals je voorstelde, thanx man. Heb nu een patch gemaakt met deze coole vette sound, echt killing man. Ben ook met de Pro en Consumer instelling aan de gang gegaan. Consumer geeft meer output zoals je al zei. Heb de indruk dat de effecten wat beter tot zijn recht komen. Kijken hoe zich dit in een live situatie gaat verhouden want ik zou ook zo niet weten welke loop het beste is. Ga de vraag uitzetten bij TC, kijken zij te vertellen hebben over Pro en Consumer.

habberdoedas
16 april 2010, 19:12
Hoi LM,

Zit te klooien met m'n midiboard en GM2. Gebruik Roland FC200 als midiboard en stuur daarmee de GM2 aan. De FC200 heeft 1 expressie pedal. Nu heb een paar mooie presets gemaakt en deze opgeslagen in de userbank van de GM2. Een preset bestaat uit distiortion van m'n preamp en als efx Reverb, Delay Compression en de Diatonic pitchshifter. Nu wil ik in deze preset de Diatonic Pitchshiter met het expressie pedal aan en uit zetten. Heb dit geprobeert via MOD menu en dacht dat het gelukt was. Echter in mijn andere presets zet hij nu ook de Diatonic pitchshifter aan. Hoe krijg ik het voorelkaar dat ik met m'n expressiepedaal in deze preset de pitchshifter aan en uit kan zetten? Snap er geen Yota meer van. De hele manual doorgespit maar kom er niet uit. Thanx for reply

Liquid_Metal
17 april 2010, 00:05
Hey

Je hebt 4 modulators die je globaal instelt (M1 tm M4). Je zet M1 dus bijvoorbeeld op CC8 en M2 op CC10 (da's bij mij het geval). Dan kun je per preset (door op de modulator op de enterknop (ronde knop indrukken) te drukken) instellen wat die specifieke modulator doet. On/off gaat echter niet lukken met de modulator, je zou dan mix kunnen gebruiken. On/off van effecten stel je wederom globaal in, dus daarvoor gelden in alle patches dezelfde CC's.
Als je het toch in 1 patch wilt doen zou je het met de mix kunnen doen. Dan zou ik mix min op 0% zetten, max uiteraard op 100% en mix mid op 0% of op 100%. Heeft allebei volgens mij redelijk hetzelfde effect, alleen zit de overgang ergens anders.
Waarom zou je dit overigens met het expressiepedaal willen doen? Ik verwacht omdat je geen aparte CC-knoppen hebt. Klopt dat?

Liquid_Metal
17 april 2010, 00:05
Hey

Je hebt 4 modulators die je globaal instelt (M1 tm M4). Je zet M1 dus bijvoorbeeld op CC8 en M2 op CC10 (da's bij mij het geval). Dan kun je per preset (door op de modulator op de enterknop (ronde knop indrukken) te drukken) instellen wat die specifieke modulator doet. On/off gaat echter niet lukken met de modulator, je zou dan mix kunnen gebruiken. On/off van effecten stel je wederom globaal in, dus daarvoor gelden in alle patches dezelfde CC's.
Als je het toch in 1 patch wilt doen zou je het met de mix kunnen doen. Dan zou ik mix min op 0% zetten, max uiteraard op 100% en mix mid op 0% of op 100%. Heeft allebei volgens mij redelijk hetzelfde effect, alleen zit de overgang ergens anders.
Waarom zou je dit overigens met het expressiepedaal willen doen? Ik verwacht omdat je geen aparte CC-knoppen hebt. Klopt dat?

Overigens, je expressiepedaal heb je natuurlijk globaal al voor iets anders ingesteld (waarschijnlijk volume). Dat verandert dan mee. Ik ga er over nadenken of het anders kan.

habberdoedas
18 april 2010, 15:24
Hoi LM,

Thanx for reply....ga er mee aan de slag en laat m'n bevindingen weten.

habberdoedas
23 april 2010, 11:39
Hoi LM,

Heb het voor elkaar. Ik gebruik mijn Roland FC200 midiboard om patches/presets op te roepen die ik opgeslagen heb in de userbank van de G-major. Dus 1 = clean met revb, 2 = lead1 met delay, etc etc. In een paar patches/presets control ik met het expressie pedaal van de Roland FC200 de mix parameter van de Delay, Pitchshifter, Reverb. Dat heb ik gedaan zoals jij voorstelde. Heb het nu ook voor elkaar dat in een patch/preset bestaande uit Lead2/Revb/Delay/Compr met het expressiepedal de diatonic pitchshifter er in mix.
Werk goed nu. Wil nu ook het expresiepedaal gaan gebruiken voor een setting in een patch/preset om hem als volumepedaal te gebruiken. Heb op TC Electronic forum gelezen dat dat niet gaat met de Globalinputvolume zodat je mooie swelltonen kan maken. Schijnt wel te gaan met Globaloutputlevel en Presetoutputlevel. Maar dan streft je geluid niet mooi uit heb ik begrepen. Tip die ik kreeg is om een expressiepedaal te kopen en deze of aan te sluiten op de FC200 midiboard of op de daarvoor bestemde input op de achterkant van de GM2 en daar de globalinputvolume van de GM2 mee te controllen. Of heb jij een ander mening hierin. Alvast thanx for reply.

hole
23 april 2010, 11:55
Swells zou ik JUIST met het inputvolume doen, want als je output gebruikt, zijn je delays/reverbs ook weg.

Liquid_Metal
23 april 2010, 14:09
Bij mij werkt global input prima voor mooie swells. En je delay en reverb blijven dan doorgaan als je het volume uittrapt, wat ik in ieder geval wil. Als je global (of patch) output bestuurt breng je het volume van de delay ook omlaag en hoor je dus niets meer. Ik denk dat je idd een ander expressiepedaal moet hebben. Tenzij je per patch kunt instellen welke cc je door kunt sturen. Dat kan in mijn GCP en in sommige patches stuur een CC7 door (standaard volume) en in andere CC8 (andere functies, zoals delaytime of mix van parameters).