PDA

View Full Version : Gibson tune o matic brug



ben79
11 april 2010, 20:58
Ok, op een of andere manier is het me gelukt een veer van de tune-o-matic brug van men Gibson Les Paul custom te breken. (het veertje dat de schroef van een zadeltje vasthoudt).
Nu ben ik echter op zoek naar een nieuwe brug MAAR:
ik ben al bij musicstore langsgegaan en zij hebben deze brug niet, ook al hebben ze het het op hun site wel, de reperateur vertelde dat de onderdelen heel erg moeilijk te verkrijgen zijn.
Ik heb al wel op de Gibson site gekeken en een tune-o matic brug gevonden, maar als ik dan op de foto klik, ziet er er iets anders uit, met name dat je niet door de brug kan kijken (bovenaf). met andere woorden, de brug is onderaan dicht, hoewel dit op men LP niet zo is, en ook niet bij de brug van men SG supreme.
Liefst heb ik natuurlijk een echte Gibson brug aangezien ik men LP custom zo origineel mogelijk wil houden. kijk ik dus naar de verkeerde brug op de site of kloppen de fotos niet?
En waar kan ik deze best vinden? Of stellen jullie toch een alternatief voor? of kan de veer toch gemaakt worden?

Mitch
11 april 2010, 21:06
Kijk eerst eens of het een ABR of een nashville is, misschien is dat het verschil? Google is your friend voor afbeeldingen en beschrijvingen van de verschillen...

ben79
11 april 2010, 21:18
het ziet er uit als de nashville, de schroef die de brug op de body houdt, gaat niet direct in de body maar in een soort boutje dat in de body zit.
Maar op de site van Gibson staat dat de nashville geen veren meer heeft.
Beide zijn onderaan gesloten, ipv open.
Misschien is het een oude nashville, en is de nieuwe nashville zonder veren en dicht onderaan..
Liefst wil ik naturlijk het originele..

bass blom
11 april 2010, 21:27
ABR heeft dat rottige draadje wat over alle schroefkoppen loopt.
dat rottige draadje wat er erg lastig in te prutsen is als het er uit gevallen is.
ik denk dat je een nasville hebt.
mijn oude custom had ABR die staat op boutdraad wat in de body zit, dan omhoog gehouden door een ring.
nashville staat op studs die in een ding zitten wat in de body geschroefd zit.

ben79
11 april 2010, 21:31
elke zadel heeft een apart V vormig veertje dat het schroefje vasthoudt

ik ben er bijna zeker van dat het de nashville tune-o-matic is.. maar blijkbar heeft Gibson die aangepast en ik wil liefst de originele

Mitch
11 april 2010, 21:46
Een foto uploaden zit er niet in?

bass blom
11 april 2010, 21:53
ah.. ff op mijn nieuwe custom geloerd en ja, onder de schroefjes, 'in' de brug, aan de stoptail kant zitten een soort vervangers van dat draadje, maar dan niet 1 maar 6..
1 onder elke schroef.
ga er maar vanuit dat het een nashville is.
en wellicht zijn die lullige draad dingetjes ergens los te vinden.
stewmac ofzo?
vox humana?
maar.. is het wel nodig? is het draadje niet alleen om te zorgen dat het schroef je er niet uitvalt als je de snaren er af haalt?
zou zomaar kunnen dat het net zo goed werkt zonder dat draadje.

bass blom
11 april 2010, 21:58
het lijkt een soort borgringetje dus.
ook even bij mijn oude custom gekeken, jaren geleden ABR met nashville vervangen, zitten ze ook in.
die van de hoge E hangt op half 7, niets van te merken met spelen.
alleen bij vervangen, als je je gitaar omkeert, dan kan wellicht het schroefje er uit vallen.
ik zou er niet een compleet nieuwe nashville voor gaan kopen, ben je zo ongeveer 100? eruo armer, zonde.

bass blom
11 april 2010, 22:11
http://www.stewmac.com/shop/Bridges,_tailpieces/Electric_guitar,_Tune-o-matic_bridges/Nashville_Tune-o-matic_Bridges_and_Parts/Nashville_Tune-o-matic_Saddle_Retainer_Clips.html

http://www.stewmac.com/catalog/images_1sm/4504_1sm.jpg

ben79
12 april 2010, 11:11
das wat ik zoek ! bedankt!