PDA

View Full Version : GT10, Global EQ en global Reverb functies



mokumhum
11 april 2010, 18:21
Hallo

Sinds een maandje of wat heb ik een GT10 in huis.

In eerste instantie vondt ik de bediening wat lastig en omslachtig als je het een beetje goed probeert te doen. Van de week heb ik een programmaatje op me computer gezet en van daaraf de GT10 real-time bestuurd en een beetje zitten uitproberen. Daarmee ging het een stuk makkelijker allemaal ineens en wist er in een veel kortere tijd veel mooiere geluiden uit te halen, zie
http://gtx.tinfoilmusic.net/GT10-download.html

( By The Way, Verschil computerinterface vs. groundlevel interface kwam ik niet tegen in de recente thread van de post van Jelle6 .)

Waar ikzelf eerder een probleem mee heb is de global EQ en global reverb functies van de GT10.

Low Gain: schaal -12 dB/ +12 dB
Mid Gain : schaal -12 dB/ +12 dB
Mid Freq: schaal 20 Hz /10.000 khz
Mid Q: schaal 0.5 / 16
High Gain:schaal -12 dB/ +12 dB

Rev level: schaal 0% / 100%.

Als ik de handleiding goed begrepen (correct me if I'm wrong) dan zou ik dus met deze parameters/instellingen kunnen compenseren voor verschillen in de ruimtes waarin gespeeld wordt met de GT10, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat aan zou moeten pakken. In de handleiding onbreekt deze cruciale info hoe je dat dan in de praktijk moet doen.
Ik bedoel, stel dat ik thuis een lekkere sound met de koptelefoon aanmaak.

Hoe zorg ik ervoor dat de sound nadien in bijvoorbeeld de oefenruimte van 10 bij 5 hetzelfde uit de verf komt, of in een zaal van 30 bij 40 , een kroeg van 8 bij 18 etc.etc.

Is hier een natuurkundige formule voor ofzo ?

Laterz.
-Mokumhum

dml
11 april 2010, 18:54
Nee, daar is geen natuurkundige formule voor maar daar heb je je oren voor. Stel dat je ergens staat te soundchecken en je vindt dat je wat laag mist t.o.v. het geluid dat je thuis hebt, dan voeg je dus wat laag bij met de Global EQ. Zo ook met mid en hoog. Heeft de ruimte waarin je speelt van zichzelf al behoorlijk wat galm, dan kun je dit corrigeren met de Global Reverb. Dus niets berekenen maar gewoon luisteren.

mokumhum
11 april 2010, 20:48
Hoi dml,
Je stelt een praktische oren-benadering voor. Zeker goed om te doen idd,
wat je hoort geeft altijd de doorslag natuurlijk.

Neemt niet weg dat enig denkwerk van te voren in de vorm van een algemene natuurkundige formule wat extra's op zou kunnen leveren met me GT10.

En daar ben ik naar op zoek in dit gitaarnet-forum.


Grts
-Mokumhum






















Nee, daar is geen natuurkundige formule voor maar daar heb je je oren voor. Stel dat je ergens staat te soundchecken en je vindt dat je wat laag mist t.o.v. het geluid dat je thuis hebt, dan voeg je dus wat laag bij met de Global EQ. Zo ook met mid en hoog. Heeft de ruimte waarin je speelt van zichzelf al behoorlijk wat galm, dan kun je dit corrigeren met de Global Reverb. Dus niets berekenen maar gewoon luisteren.

dml
12 april 2010, 07:53
Hoi dml,
Je stelt een praktische oren-benadering voor. Zeker goed om te doen idd,
wat je hoort geeft altijd de doorslag natuurlijk.

Neemt niet weg dat enig denkwerk van te voren in de vorm van een algemene natuurkundige formule wat extra's op zou kunnen leveren met me GT10.

En daar ben ik naar op zoek in dit gitaarnet-forum.


Grts
-Mokumhum

Mijns inziens is enig denkwerk totaal overbodig, je oren beslissen uiteindelijk.
Een natuurkundige benadering kun je alleen toepassen in een homogene ruimte, waarvan van tevoren de zaken die invloed hebben op de akoestiek, zijn bepaald en vast staan.
Stel dat je het toch natuurkundig wilt benaderen en je een formule wil bedenken, dan heb je een x-aantal parameters nodg om de formule te vullen. Om het natuurkundig correct te doen, heb je zoveel mogelijk parameters nodig die van invloed op het geluid kunnen zijn. Daarbij moet je denken aan:
-afmetingen ruimte (had je zelf al aangegeven)
-jouw positie in die ruimte, t.o.v. muren, plafond en vloer
-wat is de afwerking van de muren, plafond en vloer (hout, baksteen, beton)
-is er ergens akoestisch dempend materiaal gebruikt, zo ja, waar
-waarvan is het dempend materiaal gemaakt
-sta je op een podium
-welke materialen zijn gebruikt voor het podium
-is het podium akoestisch ontkoppeld van de ruimte
-is het podium hol of massief
-staan er andere objecten op het podium
-welke speakers gebruik je
-wat is het materiaal van de gebruikte speakerkast
-wat is de positie van de speakerkast
-staan er objecten in de ruimte, bijv. een bar, een mengtafel op flightcases
-waar staan deze objecten
-van welke materialen zijn deze objecten gemaakt
-wat is de relatieve vochtigheid van de ruimte
-zijn er personen in de ruimte
-hoeveel personen zijn het
-hoe groot zijn deze personen
-waar bevinden deze personen zich in de ruimte
-enz. enz. enz.
1. Personen die zich in de ruimte bevinden, dus zowel publiek als medemuzikaten als (bar)personeel dienen te allen tijde stil te staan.
2. Het aantal personen in de ruimte mag tijdens het optreden niet wijzigen.
3. De luchtvochtigheid in de ruimte mag niet wijzigen, dus tijdens het optreden mag er niet gezweet worden, ook mag er geen bier gemorst worden.
4. Jij mag je ook niet bewegen, jouw luisterpositie moet altijd hetzelfde blijven.

Stel dat je alle parameters nauwkeurig hebt kunnen invoeren in de formule en de uitkomst voer je in in de Global EQ en Reverb van de GT-10 en het blijkt toch niet helemaal lekker te klinken, je oren beslissen uiteindelijk, wat dan?

mokumhum
13 april 2010, 01:01
Hoi

Mij is het te doen om een praktische guideline voor het instellen van de globale parameters op een GT-10 in termen van ratio's.
Kan een formule zijn, een vuistregeletje, of algemene richtlijn etc. etc.

Deze globale set van instellingen effectueert alle 50 banken a 4 patches.
200 in totaal.
Kun je allemaal met je oren checken als je heel erg veel tijd hebt.

grts

-Mokumhum


























Mijns inziens is enig denkwerk totaal overbodig, je oren beslissen uiteindelijk.
Een natuurkundige benadering kun je alleen toepassen in een homogene ruimte, waarvan van tevoren de zaken die invloed hebben op de akoestiek, zijn bepaald en vast staan.
Stel dat je het toch natuurkundig wilt benaderen en je een formule wil bedenken, dan heb je een x-aantal parameters nodg om de formule te vullen. Om het natuurkundig correct te doen, heb je zoveel mogelijk parameters nodig die van invloed op het geluid kunnen zijn. Daarbij moet je denken aan:
-afmetingen ruimte (had je zelf al aangegeven)
-jouw positie in die ruimte, t.o.v. muren, plafond en vloer
-wat is de afwerking van de muren, plafond en vloer (hout, baksteen, beton)
-is er ergens akoestisch dempend materiaal gebruikt, zo ja, waar
-waarvan is het dempend materiaal gemaakt
-sta je op een podium
-welke materialen zijn gebruikt voor het podium
-is het podium akoestisch ontkoppeld van de ruimte
-is het podium hol of massief
-staan er andere objecten op het podium
-welke speakers gebruik je
-wat is het materiaal van de gebruikte speakerkast
-wat is de positie van de speakerkast
-staan er objecten in de ruimte, bijv. een bar, een mengtafel op flightcases
-waar staan deze objecten
-van welke materialen zijn deze objecten gemaakt
-wat is de relatieve vochtigheid van de ruimte
-zijn er personen in de ruimte
-hoeveel personen zijn het
-hoe groot zijn deze personen
-waar bevinden deze personen zich in de ruimte
-enz. enz. enz.
1. Personen die zich in de ruimte bevinden, dus zowel publiek als medemuzikaten als (bar)personeel dienen te allen tijde stil te staan.
2. Het aantal personen in de ruimte mag tijdens het optreden niet wijzigen.
3. De luchtvochtigheid in de ruimte mag niet wijzigen, dus tijdens het optreden mag er niet gezweet worden, ook mag er geen bier gemorst worden.
4. Jij mag je ook niet bewegen, jouw luisterpositie moet altijd hetzelfde blijven.

Stel dat je alle parameters nauwkeurig hebt kunnen invoeren in de formule en de uitkomst voer je in in de Global EQ en Reverb van de GT-10 en het blijkt toch niet helemaal lekker te klinken, je oren beslissen uiteindelijk, wat dan?

dml
13 april 2010, 10:25
Je gaat mij niet vertellen dat je 200 presets ook daadwerkelijk gebruikt.....
Sowieso is de opzet van een Global EQ (en Reverb) dat het globaal werkt op alle presets. Dus je kan wel een beetje van tevoren nagaan wat bijvoorbeeld Lo +3 db op alle presets doet. Het zal het geluid van alle presets niet gigantisch beïnvloeden en de gebruikte effecten veranderen al helemaal niet.
Succes!!

edje kadetje
13 april 2010, 11:23
misschien dat je hier nog specifiekere ervaringsdeskundigheid treft.

http://www.bossgtcentral.com/forum.php

Liquid_Metal
13 april 2010, 13:16
offtopic: waarom quote je op zo'n vervelende manier? Het kost bakken ruimte en het is ook niet handig lezen.

ontopic: lees eens wat boeken over audioakoestiek en ga eens in verschillende ruimtes luisteren. Bijvoorbeeld door in je handen te klappen.