PDA

View Full Version : Mijn ultieme Fender: Jazzmaster '62ri



Mitch
11 april 2010, 17:59
Een aardige tijd terug heb ik een CIJ Jaguar verkocht en een CIJ Jazzmaster er voor teruggekocht. Uitstekend klinkend ding, maar behoefde wel enig werk. Paar kleine cosmetische dingen zoals het vervangen van de hagelwitte knoppen en pickup covers (staat niet zo bij een vintage white body, ahum). Vervangen van delen van de electronica: 250k pots in plaats van 1M voor wat minder extreme helderheid en een beter verloop van het volume bereik. Maar ook wat groter werk als een refret: het weke Japanse staal was al erg ver heen en dan kun je die vintage fretjes wel gaan vlakken maar dan blijft er helemaal geen drol over. Er zaten locking kluson-style mechanieken op, maar ik ben teruggegaan naar normale, die bevallen me prima. Er zaten al mooie elementen op van Curtis Novak, een JM Vintage bij de hals en een JM90 bij de brug (P90-in Jazzmaster-behuizing). De combinatie is erg populair bij de jazzmaster fans, maar ik vond de JM90 een beetje teveel duwen in het mid en hij was niet zo lekker open als de JM-V bij de hals wél was. Uiteindelijk is er een JM Fat in de brug gekomen, een soort strat-pup-on-steroids. En laat ik vast verklappen dat zelfs een strat-hater als ik daar helemaal van onder de indruk kan raken! Daarnaast kon ik tweedehands aan een Mastery brug komen. Stukje vakwerk en een prachtig alternatief voor het traditioneel grote nadeel van een JM: de brug.
Het heeft nogal wat vertraging opgelopen, maar uiteindelijk is -ie dan toch klaar, mijn ultieme Fender. Klinkt heel vol en dynamisch, verrassend goede sustain, prima werkende tremolo, stemvast... hij is afgelopen vrijdag meteen mee de studio ingegaan dus over een kleine maand volgen clips.

Maar genoeg geluld:

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4931.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4925.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4926.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4923.jpg

macwilliams
11 april 2010, 18:06
Schoonheid:ok:

Lexvandoef
11 april 2010, 18:10
Mooi Mitch! Ben benieuwd, vond hem de vorige wel erg vet met die JM90!

Mitch
11 april 2010, 18:15
Thanks! Deze set is veeeeel meer in verhouding. Kijk, de standaard brug pickup is gewoon iel. Dat zegt Novak zelf ook over zijn versie, de JM V voor de brug. Da's echt voor puristen.
De JM90 smeert wel lekker op medium crunch, maar van clean tot een randje vond ik 't niet veel soeps. De JM Fat heeft nog steeds een beetje meer mids maar heeft veel minder compressie, heeft diezelfde openheid als de JM V en dat was wat ik zocht. De tussenstand werd ook echt perfect, bijna een akoestisch soundje, ontzettend goed bruikbaar.

Chroxy
11 april 2010, 18:21
erg, erg mooi!

Welke snaren heb je erop liggen? 0.10? 0.11?

Midwolda
11 april 2010, 18:22
Wauw.
Wauw (10 tekens...)

bass blom
11 april 2010, 18:25
vaag die brug?
per 3 snaren in twee delen met elk 2 schroeven af te stellen, zie ik dat goed?

Rock Bottom
11 april 2010, 18:30
:lovelove::lovelove::lovelove:
Geweldig ding geworden.

Als je de jm90 kwijt wil ben ik evt. wel geintereseerd dus een evt. prijs mag wel via pm.

Mitch
11 april 2010, 18:35
Dank heren!
Er ligt 010-056 op, mijn favoriete set op al mijn gitaren. Dankzij de Mastery brug geen probleem met wegglippen van de snaren. Die brug is overigens prima te intoneren en op hoogte af te stellen. De bedenkingen zijn begrijpelijk, maar het is een mooi compromis tussen massa onder de snaar en afstelbaarheid. Zie het een beetje als gecompenseerde bronzen zadels voor een 52 Tele maar dan anders.
De JM90 is dankzij forumlid j-op reeds verkocht aan een mede-Offset liefhebber!

vulvasonic
11 april 2010, 19:15
Het voelt wat vreemd om te moeten bekennen dat jij me wederom aan een hevig orgasme hebt geholpen, Mitch. :nervous:

Wat een SCHITTERENDE Jazzmaster!!!
Gefeliciteerd!
:cheerup:

Riky
11 april 2010, 19:36
Wat een schoonheid zeg!! Prachtige gitaar. Gave brug!

Mitch
11 april 2010, 22:21
Het voelt wat vreemd om te moeten bekennen dat jij me wederom aan een hevig orgasme hebt geholpen, Mitch. :nervous:

Zo krijgt 'Vintage white' wel een rare betekenis :confused:
Even zo goed: graag gedaan!

j-op
11 april 2010, 22:31
Mooi man! Hoe is de JM-V vergeleken met een standaard Jap neck pickup? Ik ben heel benieuwd, want ik heb de mijne nog niet kunnen proberen...

Mijn JM is nog in Zweden trouwens, de lak moet alleen nog gepolijst worden.
:)

Luke-wannabe
11 april 2010, 22:33
Mooi, Mitch! Japanse Fenders zijn chill. Die van mij heeft alleen wel even afstelbeurtje nodig hoor (Tele)...

Congrats! Ik kan zelf nooit aarden met Jazzmasters omdat ze wat 'hol' klinken vind ik altijd. Ik wijt dat zelf aan het feit dat er zo'n grote afstand tussen brug en staartstuk zit, maar het kan ook aan de ietwat weake pickups liggen.
Ben benieuwd hoe deze dame klinkt!

Mitch
11 april 2010, 22:38
Mooi man! Hoe is de JM-V vergeleken met een standaard Jap neck pickup? Ik ben heel benieuwd, want ik heb de mijne nog niet kunnen proberen...

Mijn JM is nog in Zweden trouwens, de lak moet alleen nog gepolijst worden.
:)
Ik heb het standaard element niet gehoord in deze gitaar, dus dat moet je originele eigenaar Rowan maar vragen (ook forumlid alhier). Jammer dat die van jou er nog niet is!


Congrats! Ik kan zelf nooit aarden met Jazzmasters omdat ze wat 'hol' klinken vind ik altijd. Ik wijt dat zelf aan het feit dat er zo'n grote afstand tussen brug en staartstuk zit, maar het kan ook aan de ietwat weake pickups liggen.
Ben benieuwd hoe deze dame klinkt!
Ja, de langere snaarlengte doet wel degelijk wat met de sound, maar nog afgezien van de pickups doen die 1M pots ook een hoop hoor. Je wil niet weten hoeveel beter de gitaar klonk na het installeren van de 250k pots :nervous:
Hol klinkend zou ik 't nu niet noemen. In ieder geval veel voller dan de gemiddelde strat en ook voller dan mijn ex-Tele, die bepaald niet dun klonk. Maar goed, iedereen gebruikt dat soort termen weer anders. Wat mij betreft is het de ultieme Fender: goede single coil sound zonder dun of schel te klinken, een breed palet aan sounds en een goede trem.

Luke-wannabe
11 april 2010, 22:41
Okay!
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet vaak een JM over een decent amp gehoord heb hoor.. Grappig, want ik heb er zelf tijden een gehad. Maarja toen was ik 16 en niet echt bezig met sounds. Fender was Fender en Gibson Gibson. Dat verschil hoorde ik nog wel, maar een Tele, Strat, Jag, Mustang en Jazzmaster klonk allemaal vrij gelijk in mijn oren.

Mitch
11 april 2010, 22:45
Ach ja, de tijd dat een Epiphone met Seymour Duncans het hélemaal was ligt verhoudingsgewijs ook nog niet zo ver achter me, ghehehe :D

Kim Wilson
11 april 2010, 23:15
Wauw, wat een vreselijk mooie gitaar!! :mmmm:

Wabbie
12 april 2010, 09:36
Hey Mitch,

Gave jazzmaster! Hoe bevalt die mastery bridge? Ik loop al een tijdje te spelen met het idee om zelf ook een mastery op mijn jazzmaster te zetten, maar de prijs weerhoudt me op dit moment nog even. Plus dat de huidige brug met graphtech zadels op dit moment voldoet.

Trouwens, want voor effect hebben die andere potmeters? Mijn Jazzmaster heeft nog de orginele japanse potmeters en die zijn wel eens toe aan een upgrade misschien. Ik had gisteren sinds een tijdje mijn jazzy weer mee naar repetitie en ik vond dat hij toch een heel stuk wolliger klonk dan mijn strat die ik normaal gebruik.
Ik heb trouwens de mijne ook uitgerust met een set Novak JM-V en een JM-90.


@ J-op, vergeleken met de standaard japanse pickup is een Novak JM-V veel dynamischer en helderder zonder dat snerpende hoog te hebben wat die japanse pickups hebben. Tenminste dat is wat me nog bijstaat, het is alweer een tijdje geleden dat ik ze gewisseld heb.

Mitch
12 april 2010, 19:20
Het probleem dat ik met de 1M pots ondervond was dat ze extreem veel hoog doorgaven als ze vol open stonden, op standje 8 klonk het precies goed en daaronder werd het heel gauw veel te dof. Een treble bleed alleen leek me niet voldoende, dus de 250k pots erin. Dat werkt een stuk prettiger. Normaler tophoog, prettiger verloop.
De MAstery brug is een hoop geld voor een beetje betere sound. Tenzij je je scheel ergert aan rammelende of verschuivende zadels, dan is -ie alleen daarvoor al zijn geld waard. Ik vond het het experiment wel waard. De sustain is duidelijk een tikkie beter en de overall sound lijkt net iets voller te zijn. En sowieso vind ik het een erg mooi ontwerp :)

Wabbie
13 april 2010, 09:58
Het ontwerp is erg gaaf inderdaad, alleen als het maar zo weinig toegevoegde waarde heeft laat ik voorlopig mijn huidige brug wel zitten. Die voldoet nu prima dus dan zie ik niet in waarom ik dure mastery erop zou moeten zetten.

Met die pots ga ik misschien ook nog even experimenteren tzt.