PDA

View Full Version : Zoektocht element voor een Telecaster



FALLINGLEGACY
11 april 2010, 17:42
Hallo,

Heb net een tele'ke gekocht, een baja.
Klinkt supergoed, lekker vol! Enige wat ik een beetje minder vind is die tele-twang..
Natuurlijk koop je hiervoor een tele, maar ik ben toch opzoek naar een iets minder twang gehalte. Wat ik dus zoek is een volle niet te schelle sound zonder de twang..

Heeft iemand een idee welk element ik daarvoor moet hebben ? Een SD 'lil 59 of hotrail ofzo ? Iemand daar ervaring mee ?

Merci,
Thomas

Twelvebar
11 april 2010, 17:51
Hey,
In mijn tele heb ik het brugelement vervangen door een SD Lil'59. Dit twangt clean inderdaad minder, hoewel het tele karakter blijft. In principe heb je met de Lil'59 ook wat meer ballen icm een drive, dus dat is een mooie bijkomstigheid. Zelf heb ik ook een vierstandenschakelaar genomen en de zadeltjes vervangen door messing exemplaren (dit haalt tevens iets van het scherpe hoog af). Ik zou de Lil'59 adviseren, gezien je wensen. Succes met de zoektocht :)

akkebaas
11 april 2010, 17:53
Supergoedkoop tipje: Artec hotrail. Kost zo'n 20 euro en bevalt me uitstekend in de brugpositie op mijn Tokai.

Rock Bottom
11 april 2010, 18:37
Hallo,

Heb net een tele'ke gekocht, een baja.
Klinkt supergoed, lekker vol! Enige wat ik een beetje minder vind is die tele-twang..
Natuurlijk koop je hiervoor een tele, maar ik ben toch opzoek naar een iets minder twang gehalte. Wat ik dus zoek is een volle niet te schelle sound zonder de twang..

Heeft iemand een idee welk element ik daarvoor moet hebben ? Een SD 'lil 59 of hotrail ofzo ? Iemand daar ervaring mee ?

Merci,
Thomas

Waarom koop je dan een tele?

barno
11 april 2010, 18:40
Waarom koop je dan een tele?

+ 1

het is vooral de constructie van de tele die voor twang zorgt (combinatie van bolt on neck, fender scale, string through en scoil)

een P90 in de brug gaat wel minder snappy klinken.

FALLINGLEGACY
11 april 2010, 18:49
Waarom koop je dan een tele?

-Omdat ze er super uitzien
-Omdat ze super spelen
-Omdat de sound heel lekker vol is
..

Niemand ervaring met hotrails ? En bedankt @twelvebar, hier kan ik iets mee! ;)

FALLINGLEGACY
11 april 2010, 18:52
Supergoedkoop tipje: Artec hotrail. Kost zo'n 20 euro en bevalt me uitstekend in de brugpositie op mijn Tokai.

Kan je daar wat meer info over geven aub ? Wat doet dat met je klank ?

Hendriks
11 april 2010, 19:43
+ 1

het is vooral de constructie van de tele die voor twang zorgt (combinatie van bolt on neck, fender scale, string through en scoil)

een P90 in de brug gaat wel minder snappy klinken.

En nou is juist de Baja een twang-kanon , een 60's ri zou dan bv beter passen.

Ik heb eens een SD lead 2 in de brug gehad , die heeft ook veel minder twang, maar je houdt wel het tele karakter.

marc_o
11 april 2010, 19:56
Op Gitaarmarkt staat een lil'59 telebrug te koop voor 50 euro, kun je niet veel aan miskopen lijkt me.

RS-Rik
11 april 2010, 21:19
SD Quarterpounder of een Hotrails zijn ook opties. Hotrails is wel een vrij strak element, maar hij laat zich goed freten door de versterker dus je hebt daarmee echt niet meteen een kneitermetalsound. Seventies rock krijg je er ook mee uit.

FALLINGLEGACY
11 april 2010, 21:29
SD Quarterpounder of een Hotrails zijn ook opties. Hotrails is wel een vrij strak element, maar hij laat zich goed freten door de versterker dus je hebt daarmee echt niet meteen een kneitermetalsound. Seventies rock krijg je er ook mee uit.

Met die hotrails, hoe zit het dan met de twang ? En de bassen van het hout ?