PDA

View Full Version : Overdrive voor aktieve bas



Rinze
11 april 2010, 14:33
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met overdrives en aktieve bassen? Onze bassist speelt over aktieve bassen en die blaffen elke overdrive compleet dicht, de mate van scheur is niet goed in te stellen en er blijft weinig van het geluid over. Iemand een idee voor een overdrive die dat wel goed gaat doen?

Wabbie
11 april 2010, 15:43
Gebruikt hij wel een overdrive pedaal voor een bas?? Een gitaarpedaal wil je sound echt totaal om zeep helpen. Verder vind ik persoonlijk dat je altijd wel laag inlevert als je distortion over een bas gooit.

Mijns inziens is de enige manier om dat goed voor elkaar te krijgen ervoor zorgen dat je naast je overstuurde signaal je cleane signaal meestuurt naar de versterker, dan hou je definitie en met name laag over.

Overigens kan ik met mijn overdrive pedaal ( een Nobels OBR geloof ik) wel prima mijn drive regelen met mijn twee actieve bassen ( een low output jazz en een uber high output jackson).

Qua overdrive pedaaltjes, een van de weinige waarvan ik vind dat 'ie wel goed in de mix ligt en nog wat overlaat van je sound is de Tech 21 VT bass, dus misschien dat je bassist die eens kan testen.

HaroldA
11 april 2010, 16:10
Ik heb net een Big Muff met clean blend voor onze bassist gemaakt. Hele vette overdrive, zeker wat verder op de hals gaat hij lekker zingen. Dankzij de clean blend is hij ook nog eens heel transparant maar toch vet!

Volgens mij is de (nieuwe) bass big muff van EHX ook uitgevoerd met clean blend.

Edit: hij had eerst de welbekende Boss ODB-3. De slechtste maar meest verkochte bas overdrive ter wereld. Zodra je die in trapt heb je direct een heel ander geluid.

Rinze
11 april 2010, 16:56
Ok, Tech 21 had ik ook al aan gedacht, Bass muff nog niet. Keep 'm coming! Ik zal mijn eigen actieve Schecter ook eens even door een paar pedalen gooien hier om te kijken of dat ding de boel ook zo dichtblaft.

bass blom
11 april 2010, 16:58
ik volg.
zoek iets voor mijn bassist en zijn rick..
we zijn maar met ik/bas/drums.
wil dat hij bij mijn solos iets goors kan intrappen om mijn ontbrekende slag wat op te vangen.

HaroldA
11 april 2010, 17:01
wil dat hij bij mijn solos iets goors kan intrappen om mijn ontbrekende slag wat op te vangen.

Big Muff.

Andere sugesties: Fulltone Bass Drive of Tech 21 Bass Driver DI.

bass blom
11 april 2010, 17:05
big muff klinkt lekker goor ja (samples bij thomann)
en is nog betaalbaar ook!

Wabbie
11 april 2010, 17:18
Over de big muff over een bas. Bedebk wel dat de big muff een gitaarpedaal is en geen baspedaal. Je gaat dus een boel laag inleveren. Big muffs werken het best met een cleane blend, een modificatie waar HaroldA het al over had. Dan is het zeer zeker een goed bruikbaar pedaal.

Rutger Molenberghs
11 april 2010, 17:27
Bedenk wel dat de big muff een gitaarpedaal is en geen baspedaal.


Psst... lees de post van HaroldA eens goed door. Het gaat hier over de bass Big Muff.

HaroldA
11 april 2010, 17:27
Big muffs werken het best met een cleane blend, een modificatie waar HaroldA het al over had. Dan is het zeer zeker een goed bruikbaar pedaal.

Inderdaad: clean blend is wel een dikke pre.

Wabbie
11 april 2010, 17:29
Psst... lees de post van HaroldA eens goed door. Het gaat hier over de bass Big Muff.

Goed punt, dat krijg je ervan als je probeert te multi-tasken :makeup:. Ik wist trouwens uberhaupt niet dat er ondertussen een bass big muff was.

Rutger Molenberghs
11 april 2010, 17:36
Die is er al een tijdje hoor. Maar vroeger werden de gitaarversies gebruikt door bassisten, terwijl er nu gitaristen zijn die de bassversie gebruiken. Tja, je moet iets doen om op te vallen. :dance:

bass blom
11 april 2010, 18:00
http://www.thomann.de/nl/electro_harmonix_bass_big_muff.htm

Wabbie
12 april 2010, 09:24
Ja, ik had hem inderdaad al gevonden op Thomann. Ooit wilde ik heel graag een big muff voor de bas, maar tegenwoordig hou ik absoluut niet meer van een overdrive of een distortion over mijn bas heen.
Dan verlies ik alleen maar definitie en voor het extra laagje vetheid en ranzigheid heb ik het niet nodig sinds ik mijn Eden WT800 met fullstack heb.
Ik ben nooit zo'n effecten man geweest ( ook als gitarist niet). Ik prefereer het om mijn sound uit een goede versterker te halen icm. een goede bas/gitaar/

Basvarken
12 april 2010, 10:44
Je zou Rogier aka Bernardduur eens kunnen vragen om iets moois voor je te bouwen. Ik heb een Basscreamer van hem met een cleane blend en dat werkt prima. Misschien kan hij zo'n pedaal voor jou bouwen maar dan aangepast voor actieve bas?
Zijn prijzen zijn zeer schappelijk.
http://technophobia.co.nr
(http://technophobia.co.nr)

altheka
12 april 2010, 17:58
ik volg.
zoek iets voor mijn bassist en zijn rick..
we zijn maar met ik/bas/drums.
wil dat hij bij mijn solos iets goors kan intrappen om mijn ontbrekende slag wat op te vangen.

Goor genoeg ??

http://www.miwian.nl/images/hondendrol.jpg

Ik gebruik zelf nooit iets goors voor bas, vind het gewoon over het algemeen niet lekker overkomen.
Wat ik wel regelmatig gebruik om net ff wat meer op te vullen is een flanger en heel soms een chorus.

bass blom
12 april 2010, 19:04
we zijn maar met drums bas en gitaar.
als ik dan solo doe valt er zo'n gat.
daarom wil ik de bas dan wat meer rraa raaah laten doen..

HANNESSTINKT
12 april 2010, 19:22
die fulltone is trouwens ook heel goed. trouwens als ik mijn muff gebruik met mijn actieve bass gebruik komt er niet veel soeps uit hoor dan moet je eerst helemaal gaan lopen piellen om de output van je bass omlaag te krijgen aangezien fuzz pedalen niet zo van die hoge output houden

Wabbie
12 april 2010, 19:33
Ik vind juist de Fulltone erg magertjes klinken. De bassist van mijn oude rockband gebruikte dat ding. Uiteindelijk heeft hij zijn hele pedalboard weg gedaan omdat het effect vrij miniem was naast twee gitaristen.

Ik speel zelf trouwens ook als bassist in een powertrio ( gitaar bas drums) maar wij maken metal ( zie link in mijn sig :hippie:). Ik gebruik geen effecten over mijn bas, en bij de solo's vul ik wat meer door akkoorden of octaven erbij te pakken. Dat klinkt dan vol genoeg naar mijn mening.
Rogier maakt trouwens ook erg goede pedaaltjes voor weinig, dus dat is zeker ook een aanrader.

HANNESSTINKT
12 april 2010, 19:37
ja acoorden enzo werken ook ja als je wat voller wil klinken maar dat is nog geen distortion.
als ik echte distortion wil laat ik gewoon me V4-b even over ze zuiger gaan :P

Wabbie
12 april 2010, 19:56
Nee, dat is inderdaad geen distortion maar je houdt er mijns inziens wel veel meer definitie door in je sound. Ik ben niet zo van dat gesmeer met distortions daarom heb ik ook een WT800, dat is toch wel heel wat anders dan een V4-b natuurlijk ;). Geef mij maar een lekker volle heldere bas sound.

HANNESSTINKT
12 april 2010, 20:08
Nee, dat is inderdaad geen distortion maar je houdt er mijns inziens wel veel meer definitie door in je sound. Ik ben niet zo van dat gesmeer met distortions daarom heb ik ook een WT800, dat is toch wel heel wat anders dan een V4-b natuurlijk ;). Geef mij maar een lekker volle heldere bas sound.

haha ja smaken verschillen nou eenmaal he :p
trouwens die bass muff is gewoon een aangepaste Russische muff met wat extra dingetjes en helemaal niet zo geweldig bedacht enzo

Wabbie
12 april 2010, 20:21
Gelukkig wel! Anders zou het zo saai worden.

Ik denk dat als ik ooit een big muff koop voor de bas, ik hem of wel zelf in elkaar soldeer of Rogier er een laat bouwen. Als ik heb goed zie op Thomann heeft de EHX bass muff alleen maar een aparte cleane en een overstuurde output en geen blend. Dat is wel erg jammer vind ik.

bass blom
12 april 2010, 20:25
Gelukkig wel! Anders zou het zo saai worden.

Ik denk dat als ik ooit een big muff koop voor de bas, ik hem of wel zelf in elkaar soldeer of Rogier er een laat bouwen. Als ik heb goed zie op Thomann heeft de EHX bass muff alleen maar een aparte cleane en een overstuurde output en geen blend. Dat is wel erg jammer vind ik.

ja, dat viel mij ook op.
je kunt hem dus alleen inzetten bij een amp met effectloop?

HANNESSTINKT
12 april 2010, 20:29
Gelukkig wel! Anders zou het zo saai worden.

Ik denk dat als ik ooit een big muff koop voor de bas, ik hem of wel zelf in elkaar soldeer of Rogier er een laat bouwen. Als ik heb goed zie op Thomann heeft de EHX bass muff alleen maar een aparte cleane en een overstuurde output en geen blend. Dat is wel erg jammer vind ik.

ja klopt en die switch klopt ook niet van de bass stand klinkt als een gewone sovtek en die ander standen klinken helemaal niet lekker
je hebt idd allemaal andere big muff clonen van andere merken met wel leuke extra's enzo die wel de moeite waard zijn maar die echte oude russen zien er wel gewoon gaaf uit :p

Wabbie
13 april 2010, 12:31
ja, dat viel mij ook op.
je kunt hem dus alleen inzetten bij een amp met effectloop?

Ja of je moet weer een A-B pedaaltje hebben waarmee je na je bigg muff je cleane en overstuurde signaal weer mengt. Dan kun je dus net zo goed of zelf gaan modden/laten modden of een aftermarketpedaaltje kopen waar al een cleane blend in zit.

HaroldA
13 april 2010, 12:36
Ja of je moet weer een A-B pedaaltje hebben waarmee je na je bigg muff je cleane en overstuurde signaal weer mengt. Dan kun je dus net zo goed of zelf gaan modden/laten modden of een aftermarketpedaaltje kopen waar al een cleane blend in zit.

Deze heb ik gebruikt:

http://diy-layout.com/diyl/29/render
FET Mini-blender (http://diy-layout.com/29)

Dit is vrij simpel aan ieder pedaal toe te voegen waar ruimte is voor een extra potmeter en een klein beetje ruimte voor het mini printje...

bass blom
13 april 2010, 13:29
vaag verhaal die big muff.

instructies gelezen, word ik ook niet echt wijzer van.
de ubuis demo is dan wel weer vet :D

http://www.ehx.com/products/bass-big-muff-pi

HaroldA
13 april 2010, 13:43
instructies gelezen, word ik ook niet echt wijzer van.

Simpel: overdrive/distortion/fuzz werkt het beste op bas met een clean blend. Als die er niet op zit is die er makkelijk in te modden.

bass blom
13 april 2010, 13:51
Simpel: overdrive/distortion/fuzz werkt het beste op bas met een clean blend. Als die er niet op zit is die er makkelijk in te modden.

maar je kan met t ding zelf toch wel mixen?

uit de instructions..

In Dry mode, the bottom position, the original dry signal from your instrument is mixed with the output of the distortion circuit. The level of the Dry signal is constant and will not change as you turn the Volume knob up or down. This allows you to set the level of the distortion effect against your dry signal.

HaroldA
13 april 2010, 13:57
maar je kan met t ding zelf toch wel mixen?

uit de instructions..

In Dry mode, the bottom position, the original dry signal from your instrument is mixed with the output of the distortion circuit. The level of the Dry signal is constant and will not change as you turn the Volume knob up or down. This allows you to set the level of the distortion effect against your dry signal.

"mixen" is een groot woord. Je kunt een continue volume clean er doorheen laten gaan.

Wat ik voor "mijn" 2 bassisten heb gedaan is een gitaar big muff voorzien van clean blend en de tone-range wat aangepast (12k/8.2nF) omdat die echt een belachelijke range heeft, zeker voor basgitaar.

bass blom
13 april 2010, 14:05
heeft 1 van die twee bassisten toevallig een rickenbackert? :D
ben benieuwd hoe het klinkt.

'mijn' bassist is nogal een purist, rick, snoertje, amp. (bassman top & kast)
kan hem het ding natuurlijk gewoon laten proberen van thomann, niet goed 30 dagen terug.

bass blom
13 april 2010, 14:12
ah rick video..

http://www.youtube.com/watch?v=hJOhQwNznzg

das wel uber goor :D

HaroldA
13 april 2010, 14:18
heeft 1 van die twee bassisten toevallig een rickenbackert? :D

Nope: Fender Jazz en Precision op een Ampeg transistor top + 4x10" -vs- Gibson Thunderbird op Ampeg buizen top + 4x10"

HANNESSTINKT
14 april 2010, 18:16
nee maar ik zou er wel eentje willen hebben voor wat ik wel heb moet je me sig maar kijken

alias
14 april 2010, 21:40
Misschien buizen-basversterker gebruiken?
Is overdrive hebben en toch je laag behouden

HANNESSTINKT
14 april 2010, 22:27
haha ja dat doe ik dus ook maar ik ga zelf ook voor een sansamp en een mxr el grande kijken

HaroldA
14 april 2010, 23:32
haha ja dat doe ik dus ook maar ik ga zelf ook voor een sansamp en een mxr el grande kijken

Sansamp: aanrader! :ok:
El Grande: afrader... :(

Veel te veel volume en een echte pruttelfuzz. Ik/wij vonden het echt niets...

HANNESSTINKT
15 april 2010, 19:13
Sansamp: aanrader! :ok:
El Grande: afrader... :(

Veel te veel volume en een echte pruttelfuzz. Ik/wij vonden het echt niets...

ik ga hem eerst even een keer proberen voor de lol
trouwens die tech 21 Vt vind ik wel een krampen ding die doet niet wat ze zeggen

bass blom
23 april 2010, 15:45
ben net met 'mijn' bassist en zn rick wezen shoppen en hij heeft nu een MXR zakk wylde trapbakje.
we hebben er een stuk of 7 8 geprobeerd, deze klonk het lekkerst.
een maudio kwam op tweede plek.

HaroldA
23 april 2010, 15:47
ben net met 'mijn' bassist en zn rick wezen shoppen en hij heeft nu een MXR zakk wylde trapbakje.

Sloopt die het laag van de bas niet? Of zet hij er een blean blend/mixer omheen?

bass blom
23 april 2010, 15:52
dit ding viel me op was uitstekend regelbaar over het hele bereik.
ik heb de hele tijd staan knoppen draaien en aan/uit zetten bij alle dinkies die we probeerden.
het risico is er nu dat hij er straks 2 wil hebben, hij vond het standje gain op zn laagst erg lekker :D
de meeste van die andere dingen maakten vage plastic geluidjes en/of het lekkere zat maar in een paar mm draaien.

het kan nog zijn dat hij hem los gaat aansluiten, die rick heeft twee outputs..
en hij speelt bij optredens met een oude bassman, geen idee of hij daar iets met twee signalen kan.