PDA

View Full Version : Wie neemt er altijd een back-up mee?



Arvoitus
11 april 2010, 12:23
Ik ben al redelijk vaak tegengekomen dat mensen na transport, tijdens soundchecken of tijdens het optreden opeens een kapotte versterker hebben.

Vaak hebben deze bands een leuke Marshall/engl/etc stack van 2000 euro, maar GEEN backup. Meestal kan er dan nog vlug iets van de andere bands geleend worden maar ik vind het best zorgwekkend dat mensen geen back-up bij hebben.

Aangezien buizenversterkers nog steeds vrij kwetsbare dingen zijn, hoe hebben jullie dat geregeld?
Als ik zou gaan optreden zou ik minstens een extra Vox amplug of Line 6 pod meenemen voor de zekerheid.

deefke666
11 april 2010, 12:27
ik nam altijd een eenvoudige floodpod mee als back-up,
ik heb deze nu een weekje of twee geleden vervangen door een tweedehands xt live pod, die ik ook thuis gebruik om wat te oefenen met de hoofdtelefoon...
en dan heb ik ook nog een ht dual die ook eventueel rechtstreeks in de mengtafel zou kunnen gaan

ik zou nooit zonder back-up gaan optreden

grtz d

Chroxy
11 april 2010, 12:28
reserve buisjes willen soms nog helpen..

Daarnaast is het denk ik belangrijk om je amp in topconditie te houden, zodat je zeker weet dat hij er niet zo maar meestopt. Regelmatig dus na(laten)checken of alles nog ok is. ZEker met die moderne amps waar printbanen nog wel eens willen smelten (bij mijn dsl401 combo gebeurd!)

speedmusic
11 april 2010, 12:30
Nope geen back-up, maar ja ben ook geen pro of semi pro.
Mocht blij zijn als de consumpties en het eten werden betaald door de toko waar we moesten optreden.

Voor de vele kermisbandjes hier in de regio lijkt het mij wel verstandig om een back-up mee te nemen, zij worden dan ook goed betaald.

a.c.
11 april 2010, 13:42
ik neem altijd een klein ampie mee, tweed deluxe of fame gta15. Die laat ik dan in de achterbak liggen.

bass blom
11 april 2010, 13:55
ik heb sinds gisteren een backup.
roland BC-60 12 inch.
kans is groot dat ik ze beiden ga gebruiken.
effect send van de ene naar effect return van de andere.

moet ik er dan nog twee hebben? :crazyhappy:
nouja, 1 zal dan afdoende zijn :D

kidrock
11 april 2010, 14:37
Yep, altijd een backup bij me inclusief reserve buizen, want je weet maar nooit! Een tijdje terug had onze bassist zn versterker opgeblazen en dan sta je toch mooi te kijken zonder backup. De gig voortgezet door over de P.A. te spelen, maar dat was niet fijn spelen, dat kan ik je wel vertellen. Dus ik neem altijd het zekere voor het onzekere.

Rinze
11 april 2010, 14:46
In het verleden had ik nooit een backup bij me, terwijl we toch eens bij een optreden twee versterkers achter elkaar eruit bliezen (tweede versterker was van de zusterband waar we veel mee optraden). Nu was het meestal vrij gemakkelijk om iets te lenen (hardcore festivals he), maar toch.

Ik geloof dat ik voortaan toch wel een tweede versterker mee zal nemen, er gaat toch net wat te vaak iets mis met versterkers.

Plus natuurlijk reserve snoeren en wat gereedschap. Ooit een plugingang van mijn 4*12 kast een uur voor het optreden in de kast zien verdwijnen. Lekker al die schroeven los draaien en daarna met een lamme pols spelen.

marc_o
11 april 2010, 15:13
Qua backup voor m'n Bogner heb ik een Blackstar HT-Dual pedaal mee. Klinkt fantastisch, maarja, we hebben dan ook een vaste geluidsman die er iets mee kan.

guitarkid
11 april 2010, 15:29
Ik heb sinds twee weken een Bugera V22 erbij gekocht, vooral vanwege de lol van zo'n lekkere versterker voor zo weinig...
Ik heb 'm laatst mee gehad naar een optreden (op de eerste verdieping) en dat was naar volle tevredenheid, alleen nam ik toen geen back-up mee omdat de bassist van de band een muziekzaak heeft op 100 mtr. van die zaal. Anders zou er een gemodificeerde Cube 60 mee zijn gegaan, omdat de Bugera's zich nog wel even moeten bewijzen, qua uithoudingsvermogen.
Maar ik bedacht me net dat je er voor dat geld (299 euro) gewoon een tweede Bugera bij kunt kopen..... De ultieme back-up?
Zeg maar nee, dan krijg je er twee.... ;)
Als ik met mijn andere set speel (100 W. top, 2x12 V30 en pedalen-bak) neem ik eigenlijk niets extra's mee. Ik moet dan al genoeg meenemen....
Bovendien zit daar een Blackstar HT-Dual bij, die evt. rechtstreeks gebruikt kan worden, net als Marc-O al schreef.

Gr. C.

guitarnijboer
11 april 2010, 15:37
Sinds ik mijn ENGL heb weggezet in 2003 of zo heb ik geen backup meer nodig gehad. Dat ding was regelmatig stuk, printbanen van de eindtrap enzo. Echt een drama qua betrouwbaarheid. (geluid was wel mooi trouwens) Sindsdien speel ik bijna alleen met versterkers die ik zelf heb gemaakt en vrijwel niet kapot kunnen. Sindsdien nooit een probleem meer gehad. Daarnaast is een beetje voorbereiding ook nooit weg. Zo heb ik bijvoorbeeld een speak-on connector op mijn 4 x 12 kast gemonteerd en heb ik na 20 jaar eindelijk een gitaarkabel gevonden die echt nooit meer stuk gaat! (Klotz Titanium) Teminste, de afgelopen twee jaar heeft de kabel het zonder problemen gedaan en dat is veel langer dan ik ooit met een kabel kon redden. Een onverwoestbare koffer om de gitaar is ook echt een aanrader, zeker als je op een Gibson speelt. Een samsonite koffertje voor de kabels en andere zooi en een oude Gibson 'protector' case (jaren '70) voor de gitaar en er kan niets meer fout gaan...

Nee, ik heb nooit backup spullen bij me (nou ja, alleen een setje snaren dan.)

casper innosence
11 april 2010, 16:05
Ik had in mijn tijd dat ik nog zeker 3x per maand speelde nooit n backup bij. In de 8jr dat ik druk was hiermee ook maar 1x gehad dat er iets mis ging (bleek achteraf aan het betreffende cabinet, welke niet mijn eigen was, gelegen te hebben). Gewoon n versterker geleend van n collega band.

Tijdens de 3 tours die ik gedaan heb ook nooit backups meegehad. Voor de gitaar was het 1 backup met zn 2en.

Het scheelt natuurlijk dat ik in veeeel gevallen in Nederland de bands kende waar we mee speelden. En ook dat mochten er brokken zijn, dat het geen probleem zou zijn om wat te lenen.

budje
11 april 2010, 17:00
Heb wel een backup versterker, maar eigenlijk nooit plek om m mee te nemen. Dus dan moeten we ff omrijden :seriousf: is me trouwens nog niet overkomen

ieme
11 april 2010, 17:13
ik heb vaak 2 amps mee, had eerder een pod pro in mn rack zitten, tegenwoordig zit daar de pod pro xt....

Smits
11 april 2010, 19:55
Een backup hebben is natuurlijk heerlijk, maar het beste scenario is natuurlijk om full proof betrouwbaar spul te hebben.

Ik loop zelf sinds 1 week weer tegen het zelfde probleem als altijd aan. Mijn Randall RH300 viel wederom tegen het einde van een optreden stil. Nu bleken er wat schroeven los in te zitten maar boven al bleek mijn kabinet de problemen te veroorzaken doordat er af en toe wat weerstand in weg valt. Iets waar ik totaal geen verstand van heb maar goed, dat probleem ga ik nog wel in een aparte post aankaarten.

Iig zijn er twee problemen met backup. Je moet er het geld voor hebben, en de ruimte om twee keer zoveel meuk mee te zeulen. Ik ga toch trachten om voor 1 betrouwbare set up te zorgen.

DeiDRagonas
11 april 2010, 21:29
Ik ga toch trachten om voor 1 betrouwbare set up te zorgen.

Dat is niet mogelijk... Als je maar 1 amp bij je hebt is je set pertinent onbetrouwbaar! Want er mist een back-up ;)

Ik neem altijd 2 amps mee, waarmee ik in stereo speel. Gaat er 1 stuk, speel ik de rest v/d avond dus mono. Ook heb ik altijd extra gitaren, xtra pedalboardje, snaren, buisjes etc etc mee. The show must go on.

D.
:punk:

casper innosence
11 april 2010, 22:49
Dat is niet mogelijk... Als je maar 1 amp bij je hebt is je set pertinent onbetrouwbaar! Want er mist een back-up ;)

Ik neem altijd 2 amps mee, waarmee ik in stereo speel. Gaat er 1 stuk, speel ik de rest v/d avond dus mono. Ook heb ik altijd extra gitaren, xtra pedalboardje, snaren, buisjes etc etc mee. The show must go on.

D.
:punk:

tja, je kunt wel alles dubbel meenemen denk ik dan, heeft de rest van je band ook alles dubbel of iig dat wat nodig is? En wat nu als jij of 1 van je bandleden doodziek wordt tijdens het optreden, heb je dan ook een vervanger bij?

Wat ik wil zeggen is dat n risico niet geheel is uit te sluiten. En ik denk dat zelfs al heb je maar 1 amp bij je, en je kent het verleden van deze amp, dat je daar best op kunt vertrouwen.

FruscianteFan
11 april 2010, 22:58
Dat is niet mogelijk... Als je maar 1 amp bij je hebt is je set pertinent onbetrouwbaar! Want er mist een back-up ;)

Ik neem altijd 2 amps mee, waarmee ik in stereo speel. Gaat er 1 stuk, speel ik de rest v/d avond dus mono. Ook heb ik altijd extra gitaren, xtra pedalboardje, snaren, buisjes etc etc mee. The show must go on.

D.
:punk:
extra pedalboard?! Is dat niet een beetje veel van het goede?

Arvoitus
11 april 2010, 23:10
tja, je kunt wel alles dubbel meenemen denk ik dan, heeft de rest van je band ook alles dubbel of iig dat wat nodig is? En wat nu als jij of 1 van je bandleden doodziek wordt tijdens het optreden, heb je dan ook een vervanger bij?

Wat ik wil zeggen is dat n risico niet geheel is uit te sluiten. En ik denk dat zelfs al heb je maar 1 amp bij je, en je kent het verleden van deze amp, dat je daar best op kunt vertrouwen.
Versterkers hebben tijdens transport/e.d. best wel wat te lijden, en OOIT met een probleem komen te staan. Als je dan een pod van 50 euro hebt dan zal je toch heel blij zijn.

Mensen slepen 3 gitaren mee, halfstacks, pedalboards zo groot als een gitaarkoffer. Maar zo'n dingetje als backup meenemen is teveel moeite:
http://www.oreillynet.com/digitalmedia/blog/images/line6-pocketpod-finger.jpg

Bandleden zijn niet 123 te vervangen, maar een versterker probleem is iets wat je zeer makkelijk kan verhelpen door vlug je pod aan te sluiten.

DeiDRagonas
11 april 2010, 23:17
tja, je kunt wel alles dubbel meenemen denk ik dan, heeft de rest van je band ook alles dubbel of iig dat wat nodig is? En wat nu als jij of 1 van je bandleden doodziek wordt tijdens het optreden, heb je dan ook een vervanger bij?

Wat ik wil zeggen is dat n risico niet geheel is uit te sluiten. En ik denk dat zelfs al heb je maar 1 amp bij je, en je kent het verleden van deze amp, dat je daar best op kunt vertrouwen.


Op een verleden van een amp kun je imho dus juist NIET vertrouwen. En echt heel eerlijk: Ja, we hebben voor elk bandlid een eventuele invaller! Maar je hebt wel gelijk.. Als er echt op t laatste moment iets gebeurt heb je gewoon pech. Maar aan mij zal het niet liggen.. En als de andere gitarist een gitaar breekt kan ie evt op een back-up van mij spelen.

@ FruscianteFan: Nah, is maar een klein bordje met alleen het hoognodige (distortions en boost) en ik ga altijd met de auto, dus kan meenemen wat ik wil.

D.

marc_o
11 april 2010, 23:38
Nou, ik blijf erbij, voor nog geen 200 euro heb je 2 zeer goed bruikbare basisi-sounds met de Blackstar en inderdaad, het is wellicht niet je droomversterker, maar het zal je maar overkomen....een buis is maar een dure lamp hoor, kan gewoon stuk.

FruscianteFan
11 april 2010, 23:48
Ik heb zelf de HT-Drive (ook met speaker-emulated output), dat werkt dus ook?

Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat m'n versterker er voor of tijdens een optreden mee stopte, geen ervaring mee dus.

big dooley
12 april 2010, 00:51
ik ga d'r wellicht nog een keer mee op m'n bek....

ik gebruik nooit een back-up, zowel in de versterking als gitaar...
heb wel buizen, zekeringen en snaren bij, plus wat gereedschap... waaronder een multimeter... wil graag weten hoeveel voltage er uit de muur komt en of de aarding wel klopt...
heb al zat keren een opdonder gehad als ik aan het spelen was en m'n lippen op een microfoon zette.... klotezooi....

Mr.Bluesbreaker
12 april 2010, 01:56
Ik heb mijn FX unit (Vox Tonelab LE) in de loop van mijn Hook Captain hangen. Nu gebruik ik de preamps en de cabinetsimulator niet zodat het alleen een progammeerbare effectunit is. Mocht er iets live misgaan in de Hook dan ga ik zeker niks doen om het ding open te halen en dingen als buizen verwisselen. Live kan de show daar niet voor plat liggen. Ik pak dan simpelweg de Tonelab, verbind die met mijn DI die op mijn pedalboard ligt, en gebruik ik mijn bank 10 en 11, oftewel een handvol basissounds met de preamps en cabsimulatie weer aan met 1 druk op de knop. Zo hoef ik geen extra backup mee te nemen. 1 handgebaar naar de monitorman en je hebt je geluid op je monitor en je optreden hoeft feitelijk maar een refrein zonder gitaar te zitten. Gelukkig is dit nog niet voorgekomen.

Verder altijd wel genoeg instrumentkabels mee mocht er eentje de geest geven natuurlijk, en een kabeltester. Reservegitaar om in de pauze op je number one de snaar kunnen te vervangen. Als er op tournee iets stukgaat, is het een stuk vervelender omdat je dan niet terug naar huis kan en in alle rust een vervangend onderdeel kan kopen.

Ik merk wel dat de hardware van mijn gitaren (vooral tuners, schroeven, topkam etc) het nu wel hard te verduren krijgen. In sommige weken moet ik 3 keer door het land verspreid spelen en gaat nu ook echt alles stuk wat stuk kan. Laatst een mechaniek van mijn Ibanez RT afgebroken, daar moet je dan weer 3 weken op wachten om een speciaal setje Gotoh's locking tuners te krijgen, balen.

marc_o
12 april 2010, 09:42
Ik heb zelf de HT-Drive (ook met speaker-emulated output), dat werkt dus ook?

Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat m'n versterker er voor of tijdens een optreden mee stopte, geen ervaring mee dus.


Gaat zeker lukken. Dan heb je een 1 kanaals-versterker waarbij je je volumeknop kunt gebruiken voor clean/crunch naar lead te gaan....zeker niet ideaal, maar als het dat of niets is, lijkt me het geen moeilijke keuze. Voordeel van de HT-Dual is dat ie al 2 kanalen heeft.
Wanneer je het pedaal op bypass zet heb je wel clean, maar daar kun je verder niets aan regelen. ook hier geldt dat het clean op zich best te doen is en dan zou je dat volume als basis moeten nemen en daar je pedaal op aanpassen.
Ik heb al dure versterkers minder goed horen klinken hoor!

marc_o
12 april 2010, 09:45
Ik heb mijn FX unit (Vox Tonelab LE) in de loop van mijn Hook Captain hangen. Nu gebruik ik de preamps en de cabinetsimulator niet zodat het alleen een progammeerbare effectunit is. Mocht er iets live misgaan in de Hook dan ga ik zeker niks doen om het ding open te halen en dingen als buizen verwisselen. Live kan de show daar niet voor plat liggen. Ik pak dan simpelweg de Tonelab, verbind die met mijn DI die op mijn pedalboard ligt, en gebruik ik mijn bank 10 en 11, oftewel een handvol basissounds met de preamps en cabsimulatie weer aan met 1 druk op de knop. Zo hoef ik geen extra backup mee te nemen. 1 handgebaar naar de monitorman en je hebt je geluid op je monitor en je optreden hoeft feitelijk maar een refrein zonder gitaar te zitten. Gelukkig is dit nog niet voorgekomen.

Verder altijd wel genoeg instrumentkabels mee mocht er eentje de geest geven natuurlijk, en een kabeltester. Reservegitaar om in de pauze op je number one de snaar kunnen te vervangen. Als er op tournee iets stukgaat, is het een stuk vervelender omdat je dan niet terug naar huis kan en in alle rust een vervangend onderdeel kan kopen.

Ik merk wel dat de hardware van mijn gitaren (vooral tuners, schroeven, topkam etc) het nu wel hard te verduren krijgen. In sommige weken moet ik 3 keer door het land verspreid spelen en gaat nu ook echt alles stuk wat stuk kan. Laatst een mechaniek van mijn Ibanez RT afgebroken, daar moet je dan weer 3 weken op wachten om een speciaal setje Gotoh's locking tuners te krijgen, balen.

Prima oplossing, je kunt gewoon doorspelen. Klinkt niet als een Hook, maarja, je moet er ook nog eens vanuit gaan dat de gemiddelde luisteraar het niet eens in de gaten zal hebben, die staan gewoon voor hun lol een biertje te drinken en mee te lallen, zal ze werkelijk een worst wezen of daar voor 2500 euro aan buizenhemel staat te blazen.
Om die reden gaat op den duur mijn Bogner ook uit de live-set en zal de Koch Pedaltone het compleet gaan overnemen....we spelen toch in-ear en de geluidsman is erg goed.

Henri H
12 april 2010, 10:22
Dus de bierdrinkende, mee-lallende toeschouwer heeft geen recht op een goeie sound. :dontgeti: ;)

Ik heb nooit een backup bij me.
Tot voor kort (jaar geleden ofzo) had ik een BOSS GT-8, en die kan dus in principe hetzelfde als de ToneLab van Mr. Bluesbraker.
Op zich wel ideaal natuurlijk, maar ik zit er ook over te denken om 's een keertje zo'n Pocket POD o.i.d. erbij te kopen.
"k Zie nu al op tegen het inregelen van zo'n ding.... :s

HaroldA
12 april 2010, 10:36
Gitaar backup: altijd!
Versterker backup: nooit...

Als 'ie het niet doet ben ik inderdaad de zak maar waar wij spelen nooit alleen op een avond dus dan valt er vast wel iets te regelen...

Liquid_Metal
12 april 2010, 10:59
Dus de bierdrinkende, mee-lallende toeschouwer heeft geen recht op een goeie sound. :dontgeti: ;)

Ik heb nooit een backup bij me.
Tot voor kort (jaar geleden ofzo) had ik een BOSS GT-8, en die kan dus in principe hetzelfde als de ToneLab van Mr. Bluesbraker.
Op zich wel ideaal natuurlijk, maar ik zit er ook over te denken om 's een keertje zo'n Pocket POD o.i.d. erbij te kopen.
"k Zie nu al op tegen het inregelen van zo'n ding.... :s

Ik heb ook een poosje met de Boss GT-8 gespeeld (voornamelijk studio) en dat lijkt me ook wel weer wat om aan te schaffen als backup.
Maar wat denken jullie van bijvoorbeeld Guitar Rig op een laptop meenemen? Werkt best aardig. Ik gebruik het nu in de studio voor repetities en het klinkt behoorlijk. Zeker zo goed als de GT-8 sounds.

Kim Wilson
12 april 2010, 11:05
Het enige wat bij mij als backup meegaat zijn een paar pakjes snaren en wat kabels. Eén gitaar en één ouwe Fender amp, meer heb ik niet. Nu spelen we ook niet zo vaak (momenteel zelfs helemaal niet), maar ik heb ook nog nooit problemen gehad met een versterker. Ik zal er heus nog wel een keer mee op mijn bek gaan, maar dat zien we dan wel weer. Nadeel is wel dat we meestal als enige op een avond spelen. Voordeel is dat we de boel ruim van te voren opgebouwd hebben.

Misschien toch maar een keer een Vox AD30VT erbij halen of zo...

DeiDRagonas
12 april 2010, 11:07
Als 'ie het niet doet ben ik inderdaad de zak maar waar wij spelen nooit alleen op een avond dus dan valt er vast wel iets te regelen...

Ik denk dat het ook meespeelt of je wel of niet de enige band van de avond bent. Wij spelen bijv haast nooit samen met nog een andere band... Als er iets dood gaat kan ik niet ff lenen van een ander bandje dus. Ik neem overal een back-up voor mee... Gitaar, amp, boardje, alles..

D.

Pepe
12 april 2010, 11:08
Nee, ik ben ook niet van de gitaar backup, het streven is ALLES in 1 loopje te kunnen doen. Liever lui dan moe.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik ooit, duizenden optredens, een probleem met een amp gehad heb. En een hoop oude buizen ampjes zitten daarbij. Afkloppen natuurlijk.

Zelfde met gitaren, Ik sleep er 2 mee maar 1 keer in de 10 jaar breekt er een snaar op een podium en dan nog, alsof het een ramp is om even een snaar te wisselen tussen 2 nummers door. Het is geen Flash Gordon Broadway Disney show he.

Kim Wilson
12 april 2010, 11:11
Zelfde met gitaren, Ik sleep er 2 mee maar 1 keer in de 10 jaar breekt er een snaar op een podium en dan nog, alsof het een ramp is om even een snaar te wisselen tussen 2 nummers door. Het is geen Flash Gordon Broadway Disney show he.
Grote plus 1! Als er een snaar breekt, rag ik het nummer wel uit (voordeel van een Tele, vaste brug) en hebben we een vervroegde pauze. Jammer dan. Liever één goeie gitaar dan een redelijke main axe en een crappy backup die 95% van de tijd niet wordt gebruikt. Een gebroken snaar is niet de grootste ramp.

Een amp die niet meer wil, dat is wel een probleem. Dan heb je helemáál geen geluid meer...

casper innosence
12 april 2010, 11:15
Op een verleden van een amp kun je imho dus juist NIET vertrouwen. En echt heel eerlijk: Ja, we hebben voor elk bandlid een eventuele invaller! Maar je hebt wel gelijk.. Als er echt op t laatste moment iets gebeurt heb je gewoon pech. Maar aan mij zal het niet liggen.. En als de andere gitarist een gitaar breekt kan ie evt op een back-up van mij spelen.

@ FruscianteFan: Nah, is maar een klein bordje met alleen het hoognodige (distortions en boost) en ik ga altijd met de auto, dus kan meenemen wat ik wil.

D.

Het hangt ook wel af van wat voor soort band je hebt, genre en het soort optredens wat dat met zich mee brengt. Maar zoals ik al eerder zei, en ik zie het Harold A ook zeggen, wij speelden zelden (nooit?) alleen op een avond, in veel gevallen zelfs met bevriende bands, dus mocht er wat mis gaan, dan is er best wat te regelen.

Verder ben ik ooit met top en al (in flightcase) onderuitgegaan (lang leve de sneeuw), top had niks, dus tja, ik durf met mijn top (Soldano) best t risico te nemen en geen backup mee te nemen.

edje kadetje
12 april 2010, 11:16
Ik heb altijd twee gitaren bij me die ik in verschillende nummers gebruik. Maar die kunnen elkaar ook vervangen.

Ik gebruik een roland gp100 (pre-amps, effecten, speakersim) plus pedalen richting mixer en/of richting eigen power amp en speakers. Omdat de roland ook al wat op leeftijd wordt heb ik een poosje terug een Boss gt-8 gekocht die ik ook direct richting mixer kan prikken of naar mijn eigen versterker.

DeiDRagonas
12 april 2010, 11:18
Het is geen Flash Gordon Broadway Disney show he.

Zo behandel ik mn optredens dus juist wel!! Het maakt niet uit waar we staan.. Een bruiloft, feesttent of kroegje, elk optreden moet staan als een huis. The show must go on.. ten all tijde. En vervroegde pauze doen we al helemaal niet aan, dat kunnen we echt niet maken! Als er een snaartje knapt heb ik binnen een couplet of refrein een nwe gitaar te pakken. Niks niet "liever lui dan moe." Het streven is om de beste en strakste show neer te zetten die het publiek ooit gezien heeft, en al moet ik daar tien keer voor op en neer lopen.. Dan moet dat maar.

D.

FruscianteFan
12 april 2010, 11:22
Gaat zeker lukken. Dan heb je een 1 kanaals-versterker waarbij je je volumeknop kunt gebruiken voor clean/crunch naar lead te gaan....zeker niet ideaal, maar als het dat of niets is, lijkt me het geen moeilijke keuze. Voordeel van de HT-Dual is dat ie al 2 kanalen heeft.
Wanneer je het pedaal op bypass zet heb je wel clean, maar daar kun je verder niets aan regelen. ook hier geldt dat het clean op zich best te doen is en dan zou je dat volume als basis moeten nemen en daar je pedaal op aanpassen.
Ik heb al dure versterkers minder goed horen klinken hoor!
Kanalen zijn het probleem niet, ik heb ook nog een Rat die ik dan wat vaker zou kunnen gebruiken. Maar wat is het voordeel t.o.v. gelijk in de PA? Want dat werkt volgens mij ook gewoon.

marc_o
12 april 2010, 13:03
Kanalen zijn het probleem niet, ik heb ook nog een Rat die ik dan wat vaker zou kunnen gebruiken. Maar wat is het voordeel t.o.v. gelijk in de PA? Want dat werkt volgens mij ook gewoon.


Ik snap je vraag niet helemaal.
Wil je een Rat direct in de PA proppen? Dat gaat niet klinen. De Blackstarpedalen hebben een uitgang die er speciaal voor geschikt is. Als je de gain daarvan wat lager houdt, kun je wel met extra drivepedalen boosten of je sound veranderen, zolang je de speciale uitgang maar direct in de PA of zangversterker prikt.....of praten/schrijven we nu langs elkaar?

Heibel
12 april 2010, 13:04
Wanneer je zo als ik regelmatig 'n snaar breekt, leer je 't wel af om met één gitaar af te reizen..Ik sleep er dus minimaal 2 mee, 'n strat en 'n tele en die zijn wat betreft sound en feel inwisselbaar mocht het misgaan. Wat betreft amps is het tot nu toe goed gegaan, maar we gaan binnenkort wat meer spelen en dan ben ik er toch over aan het denken om m'n Fender Champion mee te nemen als backup. We spelen altijd versterkt, dus ook met 5 watt zou het moeten lukken. Ik mis dan alleen de directe monitorfunctie van m'n versterker, maar dat is dan maar even aanpassen..

FruscianteFan
12 april 2010, 13:10
Ik snap je vraag niet helemaal.
Wil je een Rat direct in de PA proppen? Dat gaat niet klinen. De Blackstarpedalen hebben een uitgang die er speciaal voor geschikt is. Als je de gain daarvan wat lager houdt, kun je wel met extra drivepedalen boosten of je sound veranderen, zolang je de speciale uitgang maar direct in de PA of zangversterker prikt.....of praten/schrijven we nu langs elkaar?
Wat betreft die Rat: die kan ik meer gaan gebruiken in het geval dat de Blackstar als 'amp' fungeert, zodat ik nog wel een aparte distortion heb. Zo heb ik maar 1 kanaal op de Blackstar nodig.

Verder: ik heb weleens direct in de PA gespeeld, zonder (pre)amp(simulatie), en hoewel ik liever op mijn versterker speel, vond ik dat helemaal niet verkeerd klinken. Dus vraag ik me af wat de meerwaarde is van een Blackstar ertussen.

marc_o
12 april 2010, 13:26
Wat betreft die Rat: die kan ik meer gaan gebruiken in het geval dat de Blackstar als 'amp' fungeert, zodat ik nog wel een aparte distortion heb. Zo heb ik maar 1 kanaal op de Blackstar nodig.

Verder: ik heb weleens direct in de PA gespeeld, zonder (pre)amp(simulatie), en hoewel ik liever op mijn versterker speel, vond ik dat helemaal niet verkeerd klinken. Dus vraag ik me af wat de meerwaarde is van een Blackstar ertussen.


Ah, op die manier.....ik neem aan dat je dan een HT-Dual hebt?
Je kunt daarvan kanaal 1 ook Clean zetten, feitelijk is het een beetje een marshall DSL, kanaal 1 kun je clean of overstuurd gebruiken en kanaal 2 is volle bak gain. Op die manier kun je er inderdaad zelfs een 3 kanaals-sound uitkrijgen door middel van een extra drivepedaal.

Met direct in de PA vind ik persoonlijk dat clean nog wel een beetje te handelen is, wat uiteraard afhangt van de kwaliteit van de PA en je geluidsman, maar zodra het moet oversturen word ik in ieder geval niet blij, maar dat is afhankelijk van je smaak en welk geluid je zoekt.
Denk dat je voor dat geld een bijzonder acceptabele oplossing in huis haalt voor noodgevallen.
Versterkers kunnen op ieder moment kapot gaan, heb 2 keer een toestandje gehad, 1 keer met een Engl Sovereign die niet meer naar het voetpedaal wilde luisteren en 1 keer met een johnson Millennium die ermee ophield en na een kwartiertje weer begon alsof er niet gebeurd was...

guitarkid
12 april 2010, 13:53
......en 1 keer met een johnson Millennium die ermee ophield en na een kwartiertje weer begon alsof er niet gebeurd was...

En dat is dan het meest vervelende; je weet niet wat er aan de hand is...
Ik vind dat dingen, als ze er mee ophouden ook echt stuk moeten gaan !!!!

Gr. C.

Kim Wilson
12 april 2010, 14:18
Wanneer je zo als ik regelmatig 'n snaar breekt, leer je 't wel af om met één gitaar af te reizen...
Ja zie, dat maakt wel een verschil. Ik heb een jaar voor Jan Lul een backup gitaar meegezeuld die alleen maar uit de koffer kwam om gestemd te worden en daarna in de standaard, en na het optreden ging ie zo weer de koffer in. Ik breek bijna nooit een snaar, en als ik er al één brak, was dat tijdens het laatste nummer voor de pauze. Ik heb mijn backup dus nooit nodig gehad, vandaar dat ik er geen meer heb.

Qua amps is het puur een financiele kwestie. Ik heb een retedure amp (voor mijn doen iig wel, ik vind 1200 euro een hoop geld), en daar ga ik geen tweede van kopen. En iets wat voor mij zou voldoen als backup, kost ook gelijk een paar honderd euro...

Liquid_Metal
12 april 2010, 14:30
Zo behandel ik mn optredens dus juist wel!! Het maakt niet uit waar we staan.. Een bruiloft, feesttent of kroegje, elk optreden moet staan als een huis. The show must go on.. ten all tijde. En vervroegde pauze doen we al helemaal niet aan, dat kunnen we echt niet maken! Als er een snaartje knapt heb ik binnen een couplet of refrein een nwe gitaar te pakken. Niks niet "liever lui dan moe." Het streven is om de beste en strakste show neer te zetten die het publiek ooit gezien heeft, en al moet ik daar tien keer voor op en neer lopen.. Dan moet dat maar.

D.

En naar zulk soort shows kijk ik graag! Als je het soepel doet hebben de meeste fans het niet eens door.

Kim Wilson
12 april 2010, 15:01
Och, ik vind het niet erg als er iemand lachend doorspeelt met een kapotte snaar. In een minuutje zit er een nieuwe op, en dat minuutje kan de zanger of wie dan ook best wel even aan elkaar lullen. Als bluesband heb ik niet de illusie dat we een spetterende show neerzetten waarbij alles gesmeerd gaat al was het een concert van Iron Maiden. Het mag best wat rammelen. Rommelen mag niet, maar rammelen is niet erg.

Pepe
12 april 2010, 16:16
Het maakt niks uit, de een sleept alles dubbel mee to be sure en de ander lost een gebroken snaar op met een akkoordje of lickje anders te pakken. Voor een zanger die een show neerzet kan het enorm vervelend zijn als er achter hem op de rem wordt getrapt maar een gebroken snaar is aan de andere kant gewoon part of the package. Bij iemand als Evan Johns werd een gebroken snaar aangegrepen om even te gaan sliden met een bierfles, naar een D stemming te gaan of toeren uit te halen met een sok. Maar je moet dan wel gewend zijn aan improviseren en niet gelijk de weg kwijt te zijn als er iets onvoorspelbaars gebeurd.

FruscianteFan
12 april 2010, 16:26
Ah, op die manier.....ik neem aan dat je dan een HT-Dual hebt?
Je kunt daarvan kanaal 1 ook Clean zetten, feitelijk is het een beetje een marshall DSL, kanaal 1 kun je clean of overstuurd gebruiken en kanaal 2 is volle bak gain. Op die manier kun je er inderdaad zelfs een 3 kanaals-sound uitkrijgen door middel van een extra drivepedaal.

Met direct in de PA vind ik persoonlijk dat clean nog wel een beetje te handelen is, wat uiteraard afhangt van de kwaliteit van de PA en je geluidsman, maar zodra het moet oversturen word ik in ieder geval niet blij, maar dat is afhankelijk van je smaak en welk geluid je zoekt.
Denk dat je voor dat geld een bijzonder acceptabele oplossing in huis haalt voor noodgevallen.
Versterkers kunnen op ieder moment kapot gaan, heb 2 keer een toestandje gehad, 1 keer met een Engl Sovereign die niet meer naar het voetpedaal wilde luisteren en 1 keer met een johnson Millennium die ermee ophield en na een kwartiertje weer begon alsof er niet gebeurd was...
Ik heb dus de HT-Drive, die je heel clean kunt instellen. Maar ik speel sowieso op een 1-kanaalsversterker en als ik meer kanalen heb, dan gebruik ik er nog steeds maar 1. Mede daarom heb ik 2 drive-pedalen, waarvan ik er dus 1 zou kunnen 'opofferen' als versterker. Misschien dat ik het binnenkort eens probeer tijdens de repetitie (we hebben daar een volledig mengpaneel).

Laatst toen we een nummer gingen opnemen (met alleen cleane gitaren), hebben we wel eerst geprobeerd om de blackstar direct naar de PC te sturen, maar dat klonk totaal niet bevredigend. Then again, het clean van een Blues Junior is natuurlijk wel wat anders dan een pedaal dat een Marshall nabootst, ook al zit daar ook een buisje in en hoef je niet te klooien met een microfoon en de omgeving van de versterker.

Fuhgawz
12 april 2010, 16:28
Nope, ik neem een backup gitaar mee en leg een extra snaren en wat plectrums bovenop mijn versterker. Ik heb geen van allen ooit hoeven gebruiken. Maar ik treed dan ook niet zo vaak op. Ik vind mijn huidige set al zwaar genoeg om mee te slepen en een extra versterker vind ik te veel van het goede. Er spelen altijd wel andere bands en mocht er iets mis gaan dan zal ik iets moeten lenen. Gaat dat niet, dan pech gehad!

Kim Wilson
12 april 2010, 16:32
Het maakt niks uit, de een sleept alles dubbel mee to be sure en de ander lost een gebroken snaar op met een akkoordje of lickje anders te pakken. Voor een zanger die een show neerzet kan het enorm vervelend zijn als er achter hem op de rem wordt getrapt maar een gebroken snaar is aan de andere kant gewoon part of the package. Bij iemand als Evan Johns werd een gebroken snaar aangegrepen om even te gaan sliden met een bierfles, naar een D stemming te gaan of toeren uit te halen met een sok. Maar je moet dan wel gewend zijn aan improviseren en niet gelijk de weg kwijt te zijn als er iets onvoorspelbaars gebeurd.
Da's het voordeel van blues. Het hangt van improvisatie aan elkaar. :D

Chiel
12 april 2010, 16:34
Ik neem altijd twee gitaren mee en heb standaard een 15 jaar oude Boss GT3 onder de passagierstoestel liggen (één keer ook daadwerkelijk moeten gebruiken). Daarnaast heb ik standaard een paar spare tubes en een soldeerbout ergens in een koffer liggen.

Eko
12 april 2010, 16:48
Ik heb naast m`n main amp altijd een back-up in de wagen. Ook staat er altijd een AER voor de acoustische dingen op een avond. Ik heb al eens een avond afgemaakt met alleen de AER. Niemand van het publiek die dat opvalt of erg vind. Gewoon je werk doen en blijven lachen. Zorg dat je een goede indruk achter laat. We hebben al eens optredens gedaan met alleen de powermonitors omdat de grote p.a. een storing had. Dan maar geen monitoring Aanpassen en gewoon optreden.
Qua gitaren heb ik altijd een acoustisch en 4 electrische bij me. Snaren breek ik zelden of nooit. Wel plectrums,meestal de Dunlop Ultec , die heb ik altijd in overvloed bij me.

fuchs
12 april 2010, 16:49
Ja zie, dat maakt wel een verschil. Ik heb een jaar voor Jan Lul een backup gitaar meegezeuld die alleen maar uit de koffer kwam om gestemd te worden en daarna in de standaard, en na het optreden ging ie zo weer de koffer in. Ik breek bijna nooit een snaar, en als ik er al één brak, was dat tijdens het laatste nummer voor de pauze. Ik heb mijn backup dus nooit nodig gehad, vandaar dat ik er geen meer heb.

Qua amps is het puur een financiele kwestie. Ik heb een retedure amp (voor mijn doen iig wel, ik vind 1200 euro een hoop geld), en daar ga ik geen tweede van kopen. En iets wat voor mij zou voldoen als backup, kost ook gelijk een paar honderd euro...

Vraag ik me af welk nummer dit is... :)

JvD.
12 april 2010, 17:55
Ik neem altijd mijn zelfbouw ruby amp en een sm57 mee.
die ruby amp heeft gewoon een ontzettend mooie clean op goede speakers. met de sm57 is het een goede backup als mijn amp er mee kapt.

Kim Wilson
12 april 2010, 18:01
Vraag ik me af welk nummer dit is... :)
Rock this place van de Fabulous Thunderbirds.

marc_o
12 april 2010, 20:59
Ik heb dus de HT-Drive, die je heel clean kunt instellen. Maar ik speel sowieso op een 1-kanaalsversterker en als ik meer kanalen heb, dan gebruik ik er nog steeds maar 1. Mede daarom heb ik 2 drive-pedalen, waarvan ik er dus 1 zou kunnen 'opofferen' als versterker. Misschien dat ik het binnenkort eens probeer tijdens de repetitie (we hebben daar een volledig mengpaneel).

Laatst toen we een nummer gingen opnemen (met alleen cleane gitaren), hebben we wel eerst geprobeerd om de blackstar direct naar de PC te sturen, maar dat klonk totaal niet bevredigend. Then again, het clean van een Blues Junior is natuurlijk wel wat anders dan een pedaal dat een Marshall nabootst, ook al zit daar ook een buisje in en hoef je niet te klooien met een microfoon en de omgeving van de versterker.


Je moet wel de emulated output gebruiken als je 'm direct ergens inprikt. Met singlecoils zou je er een dikkig cleancrunch geluid uit moeten kunnen krijgen. Met je volumeknop en een extra drivepedaal regel je de rest.
Over het in een computer proppen van een pedaal weet ik niets. Heb al wel en hoop studiotakes gehoord die met de HT-Dual zijn opgenomen en die klinken prima.

Chroxy
12 april 2010, 21:33
ik speel standaard met 2 amps: Vox combo (clean), marshall halfstack (drive).. De andere gitarist ook (fender/orange).. Ten alle tijden dus amps zat om het 'over te nemen', op het moment dat een amp kapot gaat..

Sowieso speel ik tijdens repetitie vaker over maar 1 versterker, gezien het wat eenvoudiger vervoeren is.

DaveItUp
13 april 2010, 09:35
Nooit backup. 1 amp, 1 gitaar. Geen reservekabels, een tijdlang zelfs geen reservesnaren :D

Dit laatste toch maar wel tegenwoordig. En idd, als er tijd is vervang ik die snaar effe snel. Loopt het al tegen het einde, dan is de show gewoon wat korter. Versterker leen ik wel van de andere band(s).

marc_o
13 april 2010, 09:50
Wat lenen mensen toch makkelijk spullen van anderen, valt me op...
Ik heb ooit 1 keer eens een versterker uitgeleend aan Eat Roadkill, die vlak daarna hun naam veranderden in Racoon, maar dat was een festival waarvan de backline het zo'n beetje begaf.
Het moet al raar lopen wil ik het doen, maar wij staan ook zelden tot nooit meer op festivals nu we avondvullend spelen...
Ik vind wel dat je verantwoordelijk bent voor je eigen sound uiteindelijk, maar nood breekt wetten en het vergt natuurlijk ook wel een investering iets extra's te kopen.
Je moet op z'n minst 2 gitaren en een extra kabel meenemen op een festivalletje..

DaveItUp
13 april 2010, 10:21
Mja ik denk dat dat in de wereld waarin ik optreed(hardcore punk) wat makkelijker is. De meeste bands kennen elkaar toch ook wel. Ik ben zelf bereid om uit te lenen, mocht het nodig zijn. Nu ik op een SS amp speel helemaal. Verder proppen we meestal in 1 wagentje met gitaren en tops, backups zijn dan niet echt mogelijk.

HaroldA
13 april 2010, 10:26
Ik ben zelf bereid om uit te lenen, mocht het nodig zijn.

Same here, alleen al omdat als ik zelf in die positie zou zitten ik het ongelofelijk fijn zou vinden als ik zelf bij een ander ook iets kon lenen.

FruscianteFan
13 april 2010, 10:58
Wat lenen mensen toch makkelijk spullen van anderen, valt me op...
Ik heb ooit 1 keer eens een versterker uitgeleend aan Eat Roadkill, die vlak daarna hun naam veranderden in Racoon, maar dat was een festival waarvan de backline het zo'n beetje begaf.
Het moet al raar lopen wil ik het doen, maar wij staan ook zelden tot nooit meer op festivals nu we avondvullend spelen...
Ik vind wel dat je verantwoordelijk bent voor je eigen sound uiteindelijk, maar nood breekt wetten en het vergt natuurlijk ook wel een investering iets extra's te kopen.
Je moet op z'n minst 2 gitaren en een extra kabel meenemen op een festivalletje..
Ik zou het zelf misschien niet doen omdat de Blues Junior niet heel betrouwbaar is. Soms moet ik een beetje friemelen aan de buizen, wil hij het doen (is al een paar keer gerepareerd, simpele ingreep, volgende keer dat het misgaat laat ik gewoon de buizenvoeten vervangen), maar in principe vind ik het geen probleem om andere mensen op mijn spullen te laten spelen. Een beetje de 'wie goed doet, goed ontmoet'-mentaliteit. En bovendien is het nu al zo dat ik mijn spullen uitleen omdat in beide bands de 2e gitarist zelf geen elektrische gitaar of effecten heeft ;)

LordRiffenstein
13 april 2010, 11:00
Ik heb altijd sowieso 2 gitaren bij me, meestal 3, reserve lampen, snaren, kabels ed. Meestal wel een of andere mogelijk backup maar heb net een Tonelab SE gekocht die specifiek als backup mee zal gaan om rechtstreeks in de PA of eventueel via mijn power amp te spelen.

marc_o
13 april 2010, 11:04
Natuurlijk zou ik het ook fijn vinden, daar niet van...maar ik ga er nooit van uit, waarbij komt dat ik een zeur ben qua geluid, maar dat is mijn probleem, haha.

Misery Signals
13 april 2010, 18:42
Een goed idee is ipv een kwartet een octet gematchte lampen te kopen voor een 100 watt amp. Vliegt er een lamp voor dan kan je twee of zelfs vier nieuwe steken on the spot. Ga ik in de toekomst wel doen.

MS

guitaraddict
13 april 2010, 19:32
Als een (eind)buis er uit vliegt zou ik niet zomaar zonder de reden te weten er een andere in zettten. Er kunnen andere onderdelen beschadigd zijn ( screen resistor bv. ) en het kan ook aan iets anders liggen waarom de (Buis)lamp het begeeft.
De negatieve roosterspanning kan b.v. weggevallen zijn !

Lijkt mij veel beter eerst eens vast te stellen wat de oorzaak is .

Dus een backup amp is een betere optie.

Baker
13 april 2010, 19:44
Ik heb meestal een 2e hands line6 POD 2.0 + 4 channel footswitch bij me.
Je weet maar nooit.

minoin
13 april 2010, 20:14
Phoe, ik zou wel een backup willen hebben, maar een replica van wat ik nu heb, gaat hem zowiezo niet worden. Wellicht zou ik een extra head erbij kunnen kopen, voor het geval mijn pre/poweramp kapot gaat.
Verder altijd een soldeerbout, pluggen en snoer bij je hebben. Op die manier heb je binnen 5 minuten de snoer die je nodig hebt :) Buisjes, plectra ;), snaren en dergelijken heb ik wel.
Alles wat je extra meeneemt kan ook allemaal extra kapot...

Thiez
13 april 2010, 21:26
ik vind 1 amp genoeg zeul werk. van mij hoefd een 2e niet zolang ik geen roadies heb.

DaveItUp
13 april 2010, 22:52
Lekker op 't podium solderen :D

minoin
13 april 2010, 23:31
Lekker op 't podium solderen :D

Ja jonge, rockersleven :rockon:
Kijk, ik heb zoveel snoeren; klein, lang, XLR, Speakon, Jack, en alle combinaties. Ik kan niet van alle soorten dubbele versies hebben. Oplossing: Kabel per meter + pluggen :D
Maar altijd beter dan niet spelen.

schizo910
14 april 2010, 10:29
Hangt af van de gig en de locatie. Is het een zaal die ook eigen backline heeft is er dus altijd wel een amp te regelen als vervanging. Bij grotere gigs neem ik als extra dan wel een ouwe POD mee, rechtstreeks de tafel in. Ik kan ook nog de HT5 meenemen als monitor dan...

laccio
14 april 2010, 11:28
het wordt pas echt klote als ook je backup het laat afweten:( maar dan met gitaren ipv versterkers:p

vorig optreden ging in het eerste liedje de snaar van mijn Schecter kapot en even later sputterde de input tegen van mijn Ibanez. Later die dag hadden we nog een optreden en deed mijn Ibanez helemaal niets en ik was een kleine pitstang vergeten dus ik kon geen nieuwe snaar leggen om mijn Schecter (met floyd rose brug :()

dan maar op de backup van de andere gitarist gespeeld :d


moraal van het verhaal: vergeet niet de backup van je backup :o

heinz3110
14 april 2010, 11:50
moraal van het verhaal: vergeet niet de backup van je backup :o

Van je backup van je backup van je backup.

Gitaren en snaren: elk optreden nieuw setje snaren erop . Gemiddeld doe ik met een setje 1 optreden en 3 oefensessies voordat er iets breekt , dus voor één gig houd ie het altijd goed uit.

Dus geen gesjouw met een backup gitaar. Wel gehad in het verleden, maar die ging voor jan doedel mee. En ik haat sjouwen voor jan doedel, dus hoe kleiner, lichter en minder ik mee hoef te nemen, des te beter.

RedBuell
14 april 2010, 11:59
Op deze manier heb je dus alles dubbel en moet je alles dubbel meenemen?

Ik nam 2 gitaren (met nieuwe snaren), 2 multikabels, extra batterijen (EMG's he) extra snaren en plectrums mee. Als mijn top het begeeft dan kan ik het toch niet zelf maken. Misschien dat een GT8 oid een mooie backup zou kunnen zijn maar ik heb er ooit een gehad en snel weggedaan omdat ik er niet mee overweg kon, laat staan als mijn amp stuk gaat en ik ff snel zou moeten switchen.

Marc Oblivian
14 april 2010, 13:38
Zolang ik niet professioneel speel en het regelmatig voorkomt dat men in kroegen nog allerlei dingen op het laatste moment moet regelen om de gig uberhaupt van start te kunnen laten gaan, neem ik geen backup mee.
Ik bedoel: ik heb al voor meer dan 4000 euro aan spullen mee naar een kroeg, dus dan ga ik niet nog een backup meenemen naar een kroeg die slechts onkostenvergoeding betaalt:-)

DeiDRagonas
14 april 2010, 14:36
Op deze manier heb je dus alles dubbel en moet je alles dubbel meenemen?

Bingo, jij snapt hem.. Ga je door voor het schemerlampje? Ik neem altijd ALLES (letterlijk!) dubbel mee.

Oh btw... Als een kroegje alleen onkosten betaald natuurlijk niet! Maar dan heb ik weer het voordeel dat ik voor enkel onkosten helemaal niet kom opdagen. Ik speel enkel betaalde gigs en dan vind ik dat je gewoon je shizzle goed voor elkaar moet hebben..

D.

VanMeekeren
14 april 2010, 15:06
Ik had altijd een Randall RG100ES mee als back-up. Het haalde het nooit bij mijn DSL100, maar wat is het een fijn gevoel om een back-up bij je te hebben. :)


Van Meekeren

LordRiffenstein
14 april 2010, 15:51
Bingo, jij snapt hem.. Ga je door voor het schemerlampje? Ik neem altijd ALLES (letterlijk!) dubbel mee.

Oh btw... Als een kroegje alleen onkosten betaald natuurlijk niet! Maar dan heb ik weer het voordeel dat ik voor enkel onkosten helemaal niet kom opdagen. Ik speel enkel betaalde gigs en dan vind ik dat je gewoon je shizzle goed voor elkaar moet hebben..

D.

Zo denk ik er ook over! Ik krijg een beetje de Spaanse spetter van al die muzikanten die te beroerd zijn om wat gear te sjouwen. Bende mietjes, ga dan triangel spelen. Hebben ze thuis een hoop vette gear staan maar live nemen ze een Crate combootje meer "want dat is minder sjouwen" :roll::roll:

Rutger
14 april 2010, 16:05
Nooit backup amps meegenomen en ook nooit nodig gehad. Wel altijd wat buisjes meegehad, maar die heb ook nooit nodig gehad. k Zorgde er wel voor dat m'n amp altijd goed onderhouden was, zodat er niets kon gebeuren. Kon me ook niet voorstellen dat m'n amp het zou begeven eigenlijk...

Wel altijd een backup gitaar, maar dat was meer omdat ik van die periodes had dat ik op een avond zo 3-4 snaren kon breken :soinnocent:

steph
15 april 2010, 07:52
Zo denk ik er ook over! Ik krijg een beetje de Spaanse spetter van al die muzikanten die te beroerd zijn om wat gear te sjouwen. Bende mietjes, ga dan triangel spelen. Hebben ze thuis een hoop vette gear staan maar live nemen ze een Crate combootje meer "want dat is minder sjouwen" :roll::roll:

Persoonlijk vindt ik het nooit zo prettig de helft van m'n spullen in de auto te hebben staan als de andere helft nog op het podium staat, en dus beiden onbeheerd moet achterlaten in hartje A'dam, R'dam, den Haag, Delft etc. Daarom neem ik niet altijd alles mee, en speel vaak zonder backup amp, neem wel altijd minimaal 2 gitaren mee. Overigens nooit een versterker gehad die het begaf...

Maurits
15 april 2010, 08:54
Als backup heb ik een Koch Pedaltone voor wanneer m'n Koch Multitone het plots zou begeven. Prima geluidje!

heinz3110
15 april 2010, 09:05
Zo denk ik er ook over! Ik krijg een beetje de Spaanse spetter van al die muzikanten die te beroerd zijn om wat gear te sjouwen. Bende mietjes, ga dan triangel spelen. Hebben ze thuis een hoop vette gear staan maar live nemen ze een Crate combootje meer "want dat is minder sjouwen" :roll::roll:

Hap.

Ik vind sjouwen niet erg hoor. Hoort erbij. Maar onnodig sjouwen ? Nee dank je. Vroegah sjouwde ik mijn buizenbak vrolijk van 4 hoog trappenhuis naar beneden inclusief gereedschap, reservebuizen zekeringen en de pleuriszooi, want je wist maar nooit. Nu heb ik inderdaad een fijn transistorbakkie wat het altijd doet, adekwaat presteerd en mooi compact de auto in kan zonder dat ik er een hernia van krijg.
En dat is mijn "vette gear" :)

Als je timmerman bent sjouw je ook geen reserve-gereedschapskist mee,zo denk ik erover. Wel het goede gereedschap kopen wat betrouwbaar is, geen troep kopen wat uit elkaar kan rammelen.

DaveItUp
15 april 2010, 09:22
Ik heb gewoon een torrenbak gekocht die menig buizenamp laat klinken als een oefenversterkertje. Altijd fijn om naar de zaal te lopen, terwijl m'n bassist z'n 70's Ampeg v4 tilt :D

marc_o
15 april 2010, 09:53
En wat voor Torrenbak mag dat dan wel zijn?

Kim Wilson
15 april 2010, 09:54
Ja, ik ben ook wel benieuwd.

DeiDRagonas
15 april 2010, 10:10
Persoonlijk vindt ik het nooit zo prettig de helft van m'n spullen in de auto te hebben staan als de andere helft nog op het podium staat, en dus beiden onbeheerd moet achterlaten in hartje A'dam, R'dam, den Haag, Delft etc. Daarom neem ik niet altijd alles mee, en speel vaak zonder backup amp, neem wel altijd minimaal 2 gitaren mee. Overigens nooit een versterker gehad die het begaf...

Een back-up amp hoort niet in de auto.. Die moet op het podium staan. Liefst ook aan... :soinnocent:

D.

DaveItUp
15 april 2010, 10:26
Een Sunn Concert Lead. 70's ding. Superveelzijdig. Zal niet iedereens kop thee zijn, maar voor mij perfect. 160w, ongelooflijk luid, heel erg buizenachtige sound en druk. OD is sabbath/classic rock achtig. Clean glashelder doch warm, reverb erop. Footswitchable reverb, boost en distortion. In Europa naar mijn weten nooit geleverd.

http://farm4.static.flickr.com/3111/2826134518_fdf342b07d.jpg

Harry
15 april 2010, 10:26
ik heb er geen plek voor, dus ik reken op mijn spulletjes. Moet wel zeer binnenkort wat nieuwe snoeren en een extra pedalenvoeding kopen. De rest verkeert in onberispelijke staat, en ik verwacht niet dat daar iets mee gebeurt.
Voor mij geldt trouwens ook dat ik voor die 100+ euro die ik na een gig in een kroeg meekrijg niet al te veel dure troep wil meeslepen (als het al in de auto zou passen).

Valerius
15 april 2010, 10:37
Als backup heb ik een Koch Pedaltone voor wanneer m'n Koch Multitone het plots zou begeven. Prima geluidje!


En dan.. pedaltone direct in de PA?

FruscianteFan
15 april 2010, 10:37
Als backup heb ik een Koch Pedaltone voor wanneer m'n Koch Multitone het plots zou begeven. Prima geluidje!
Als ik me niet vergis speelt Blof ook met zoiets. En Vulv gebruikt het dus ook als backup. Mijn vraag - waarom gebruik je dan nog een versterker?

marc_o
15 april 2010, 10:44
Blof speelt al een jaar of 5 met alleen de Pedaltones, hetzij gemodificeerd met extra regelbaar leadkanaal en alle verdere opties eruitgesloopt.
Alleen voor nummers van de laatste 2 CD's wordt een combo gebruikt.

Je hebt ook niets anders nodig dan zo'n Pedaltone, als het je sound is. Ja, een goede installatie, monitoring en een geluidsman die weet wat hij doet, dat is erg handig.

FruscianteFan
15 april 2010, 10:53
Dat is wel een punt ja. Met mijn versterker en stand-back (dus altijd de mogelijkheid de versterker op mijn hoofd te richten), ben ik om mezelf te horen van niemand afhankelijk.

Neemt niet weg dat je sowieso van de installatie en geluidsman afhankelijk bent. Want als die kut zijn, heb je nog niks aan een perfect gitaargeluid.

Harry
15 april 2010, 11:13
zo'n Koch pedaltone, werkt dat lekker in combinatie met een powered monitor? Wij hebben Mackie SRM350's als monitoren, en daar zou ik er eentje van om kunnen draaien, mocht mijn versterker het begeven, en zou ik alsnog een back-up hebben.

(wij spelen zelden over PA, maar brengen meestal onze eigen zanginstallatie mee. Gitaar doe ik liever niet over de boxen daarvan. De monitor zou hard genoeg moeten zijn...)

FruscianteFan
15 april 2010, 11:31
Ik bedenk net trouwens dat ik behoorlijk veel met feedback. Dan gaat zo'n ampsimulatie in de PA niet werken he? Tenminste, niet als je geen eigen monitor hebt?

The Running Man
15 april 2010, 11:32
Twee Laney GH50L voor lead & rhythm
Omdat het buizenamps zijn: 1 Laney GH50L reserve; auto zit al barstens vol maar 1 head extra is wel prettig. We zetten die achter de lead set op de grond. Amp is ook lekker simpel. I.g.v. ellende speel je binnen 1 minuut weer.:punk:

Nobler
15 april 2010, 12:28
Ik heb altijd backup spullen mee, niet alleen een reserveamp, maar ook een extra gitaar, Tubescreamer, snoeren, natuurlijk snaren en plectra, maar ook bijvoorbeeld een extra gitaarriem. Verbazingwekkend hoevaak ikzelf, maar ook de andere gitarist en de bassist hun riem vergeten. Wat amp betreft geloof ik ook in de parapluie-theorie: als je gaat wandelen en je wilt niet nat worden, moet je een parapluie meenemen, dan heb je hem geheid niet nodig. Zo werkt het ook met backupversterkers. Ik kan er donder op zeggen dat mijn amp kapot gaat als ik een keertje geen backup meeneem.

The Running Man
15 april 2010, 13:04
Ik heb altijd backup spullen mee, niet alleen een reserveamp, maar ook een extra gitaar, Tubescreamer, snoeren, natuurlijk snaren en plectra, maar ook bijvoorbeeld een extra gitaarriem. Verbazingwekkend hoevaak ikzelf, maar ook de andere gitarist en de bassist hun riem vergeten. Wat amp betreft geloof ik ook in de parapluie-theorie: als je gaat wandelen en je wilt niet nat worden, moet je een parapluie meenemen, dan heb je hem geheid niet nodig. Zo werkt het ook met backupversterkers. Ik kan er donder op zeggen dat mijn amp kapot gaat als ik een keertje geen backup meeneem.

Paraplu theorie zette me nog ff aan denken

Extra (ongeveer gelijke) gitaren doen we ook, compleet met riem (alleen omhangen en inpluggen)

Les Paul Studio Studio - back up Faded SG

JPN Squier Strat - MIM Strat


Snoeren, plectra
Alle FX true bypass om niet definitief stil te vallen bij kapotte voeding

Extra voeding voor pedalboard en daisychains moeten er nog komen

marc_o
15 april 2010, 13:52
Ik bedenk net trouwens dat ik behoorlijk veel met feedback. Dan gaat zo'n ampsimulatie in de PA niet werken he? Tenminste, niet als je geen eigen monitor hebt?


Inderdaad, je zult niet zo vlot gaan feedbacken, daar heb je wel een monitor voor nodig op dat moment.

@ Harry, werkt prima met powered monitors! Bovendien laat ie zich ook erg goed boosten met een overdrive, mocht je daar behoefte aan hebben (ik wel). Hang in de effectloop een delay of reverb en je hebt een volwaardige gigmachine....die ook nog eens geweldig opneemt. (je hebt legio aansluitmogelijkheden aan de achterkant, waaronder eentje voor een poweramp, een recording/PA, eentje voor een ingang van een combo, kortom, je kunt er alle kanten mee op.

Maurits
15 april 2010, 14:29
En dan.. pedaltone direct in de PA?

Via een BSS DI-Box idd naar de tafel. Werkt prima en levert een bijzonder acceptabel geluid, al vind ik zelf een amp (als monitor) op het podium iets fijner. Zowel qua geluid als gebruik. Voor m'n akoestische gitaar gebruik ik op het podium een Ashdown Acoustic Radiator combo waarbij m'n BSS DI-Box als backup dient. Verder altijd genoeg kabels, snaren, buizen en voeding bij me voor het geval dat...

Rock Bottom
15 april 2010, 15:25
Ik heb gewoon een torrenbak gekocht die menig buizenamp laat klinken als een oefenversterkertje. Altijd fijn om naar de zaal te lopen, terwijl m'n bassist z'n 70's Ampeg v4 tilt :D

En een last van rugpijn dat frankie heeft.

JohnLord
15 april 2010, 16:51
Mijn backup amp is die van onze andere gitarist.

FenderPlayer
15 april 2010, 16:57
Heb nooit een backup-amp mee, omdat A: m'n Twin heel blijft(waarom? omdat het KAN!!!;)) en B: omdat die op zich al zwaar genoeg is!

Arvoitus
15 april 2010, 21:47
Heb nooit een backup-amp mee, omdat A: m'n Twin heel blijft(waarom? omdat het KAN!!!;)) en B: omdat die op zich al zwaar genoeg is!
Jouw twin heeft een open achterkant toch?

Als je nou eens zo'n dingetje in de achterkant gooit en met plakband vast zet, heb je ALTIJD een backup bij en qua gewicht merk je er niks van:
http://gizmodo.com/assets/resources/2007/09/vox_miniphoneamps.jpg

Je kan er wel heel zuinig mee zijn, en het kan best dat jouw Twin het de komende jaren blijft doen. Maar als je versterker net een te harde stoot krijgt, of een of andere idioot er bier overheen te gooit, of een stagehand per ongeluk je speakerkabel eruit te loopt/trekt. Dan ben je toch blij dat je een Vox amplug of een Line 6 Pod hebt.

HANNESSTINKT
15 april 2010, 22:48
ik heb geen geld voor een backup amp of eerder gezecht geen zin om me geld daar aan uit te geven :p

Baker
16 april 2010, 08:42
tja,

En wat doe jij dan als je 100 km gereden hebt, alles staat op het podium, je hebt gesoundchecked, de zaal staat vol publiek te wachten tot de band begint, het is 23.00 uur 's avonds, je zet je amp van standby om te beginnen aan je eerste set, de drummer zet in, de bas erbij, je slaat je eerste akkoord aan en...... NIKS!!
Wat je ook probeert.... geen geluid!

Wat doe jij in zo'n geval?
alle lokale gitaarwinkels en verhuurbedrijven zijn gesloten...

guitarkid
16 april 2010, 09:04
tja,

En wat doe jij dan als je 100 km gereden hebt, alles staat op het podium, je hebt gesoundchecked, de zaal staat vol publiek te wachten tot de band begint, het is 23.00 uur 's avonds, je zet je amp van standby om te beginnen aan je eerste set, de drummer zet in, de bas erbij, je slaat je eerste akkoord aan en...... NIKS!!
Wat je ook probeert.... geen geluid!

Wat doe jij in zo'n geval?
alle lokale gitaarwinkels en verhuurbedrijven zijn gesloten...

- "Bedankt en tot ziens...!!!" :seriousf: :seriousf:

deefke666
16 april 2010, 09:06
inderdaad +1 voor de vorige spreker

been there, en ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik een simplele floodpod onder de autozetel heb liggen ;)

verder heb ik mijn back-up gitaar bij en nog een extra micro samen met een hele lading reserve kabels....

ik speel zo goed als altijd in kroegen en kleine zaaltjes zonder andere bands erbij dus is het nogal moeilijk om spullen te lenen van anderen....

ik ben van mening dat als je betaald wordt voor op te treden, je wel een beetje professioneel mag zijn en er voor zorgen dat het optreden niet volledig de mist in kan gaan door dingen die vermeden hadden kunnen worden....
dat is tenslotte wat de organisator van je verwacht en waar je voor betaald word

grtz d

Harry
16 april 2010, 13:51
dank je Marc!

Arvoitus
16 april 2010, 17:41
ik heb geen geld voor een backup amp of eerder gezecht geen zin om me geld daar aan uit te geven :p
We hebben het niet over backup versterkers. Maar gewoon over een backup uberhaupt.
Dat hoeft niet meer dan een 50 euro te kosten.

Een gitarist van Stream of Passion had een Diezel Herbert + Bogner 4x12. Omdat die af en toe problemen gaf had ie daarvoor als backup een extra Diezel VH4 + Bogner 4x12 bij :rockon:

guitarnijboer
17 april 2010, 08:08
ik ben van mening dat als je betaald wordt voor op te treden, je wel een beetje professioneel mag zijn en er voor zorgen dat het optreden niet volledig de mist in kan gaan door dingen die vermeden hadden kunnen worden....
dat is tenslotte wat de organisator van je verwacht en waar je voor betaald word

grtz d

Nou, proffesioneel zijn gewoon betrouwbare goede spullen. Als je nu 3 a 4 keer per week speelt en je spullen toch in de vrachtwagen staan is het niet echt meer moeite er gewoon wat voor backup bij in te gooien, maar om zelf steeds allemaal extra zooi mee te sjouwen: ik dacht het niet.

Het slaat ook nergens op. Ja het kan gebeuren dat er iets stuk gaat, maar het kan ook gebeuren dat je auto stuk gaat, je een aanrijding hebt onderweg of weet ik veel de bliksem inslaat. Onze toetsenist had ooit eens een aanrijding en we hadden toen geen backup toetsenist...

En dan over de organisator: veruit de meeste storingen die ik heb meegemaakt tijdens optredens waren te wijten aan 'de organisator'. Onvoldoende dranghekken en beveiliging, podia waar je doorheen zakt (gewoon niet goed opgebouwd door goedbedoelende vrijwilligers) en stroomvoorzieningen die niet toereikend zijn. (50 meter krachtsroomkabel vanaf het clubhuis naar de tent waarna er bij het podium nog maar 180 - 190Volt over is of de beloofde krachtstroom aansluiting blijkt helemaal niet aanwezig. etc etc.

Ik heb wel meegemaakt dat bijvoorbeeld de Golden Earing optredens om een van de bovenstaande redenen niet door laat gaan. De crew rijd vooruit, inspecteerd de boel... Helaas voldoet niet aan de opgegeven voorwaarden en dan inderdaad: bedankt en tot ziens! Optreden wordt dan gewoon op de dag zelf afgelast.

big dooley
17 april 2010, 09:31
+1

of dan die kroegen in een oud pand... aarding? nee sorry, hebben we niet...
nou, haal maar stroom bij de buren, of zoek een ander... ik ben het zat om een opdonder te krijgen als ik mijn lippen op een microfoon zet...

nog eentje... feesttent van een oranjevereniging... perfecte stroomvoorziening... ja tuurlijk... totdat je naast de band, PA en verlichting er ook nog eens 3 monsters van friteuze's erbij zet en 2 grillplaten voor de hamburgers en sate's... vergeet de koelkasten niet... en dat allemaal op 1 zwerfkast... geweldig

soup
17 april 2010, 10:07
inderdaad +1 voor de vorige spreker

been there, en ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik een simplele floodpod onder de autozetel heb liggen ;)

verder heb ik mijn back-up gitaar bij en nog een extra micro samen met een hele lading reserve kabels....

ik speel zo goed als altijd in kroegen en kleine zaaltjes zonder andere bands erbij dus is het nogal moeilijk om spullen te lenen van anderen....

ik ben van mening dat als je betaald wordt voor op te treden, je wel een beetje professioneel mag zijn en er voor zorgen dat het optreden niet volledig de mist in kan gaan door dingen die vermeden hadden kunnen worden....
dat is tenslotte wat de organisator van je verwacht en waar je voor betaald word

grtz d

Maar hoe switch je met zo'n line 6 pod eigenlijk dan van clean naar een distortion?

Pepe
17 april 2010, 10:25
Het slaat ook nergens op. Ja het kan gebeuren dat er iets stuk gaat, maar het kan ook gebeuren dat je auto stuk gaat, je een aanrijding hebt onderweg of weet ik veel de bliksem inslaat.

We hadden ooit een gitarist die een hip beschilderde bandbus bezat die zo onbetrouwbaar was dat er altijd een vriendin met een auto erachter reed als backup vervoer. Dit was de pre mobile tijd. Als je panne kreeg op een provinciale weg was de enige redding de eerste boerderij die je liet bellen. Wilde tijden . http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Als Amsterdammer heb je relatief veel optredens in Amsterdam. Dat zijn de lastigste optredens kwa logistiek. De bus blijft thuis en iedereen komt op eigen gelegenheid wat inhoud dat de zanger aan komt fietsen en de gitarist in een taxi duikt, net zo duur als een avondje parkeergarage.
's kijken.. tas met eigen spullen, kist met snoeren en zooi.. 2 gitaren in hoezen en 25 kilo aan gitaaramp... ik vind het wel welletjes.

Maar goed, zoals Schizo al zei, het ligt er aan. Heb je een vaste bus, heb je roadies en ben je iemand die bretels draagt omdat ie zijn broekriem niet vertrouwd.. niets weerhoud je om alles dubbel mee te nemen in geval dat.

deefke666
17 april 2010, 10:40
Maar hoe switch je met zo'n line 6 pod eigenlijk dan van clean naar een distortion?

ik heb een viertal basisgeluiden in die pod gemaakt....
clean, clean lead, dirty en dirty lead en heel dirty ;)
klinkt niet echt zoals met mijn amp maar in geval van nood doet die pod wel goed hoor hehe.....

mits je er de nodige tijd in kan steken denk ik wel dat er een paar redelijke geluiden uit te halen zijn....
niet ideal maar voor een back up is het best te doen imo

grtz d

guitarkid
17 april 2010, 12:10
Maar hoe switch je met zo'n line 6 pod eigenlijk dan van clean naar een distortion?

Volumepot op de gitaar kan een hoop doen...!


......en ben je iemand die bretels draagt omdat ie zijn broekriem niet vertrouwd.. niets weerhoud je om alles dubbel mee te nemen in geval dat.

:) :) :)

Baker
17 april 2010, 12:53
Nou, proffesioneel zijn gewoon betrouwbare goede spullen. Als je nu 3 a 4 keer per week speelt en je spullen toch in de vrachtwagen staan is het niet echt meer moeite er gewoon wat voor backup bij in te gooien, maar om zelf steeds allemaal extra zooi mee te sjouwen: ik dacht het niet.

klopt, ik neem ook niet alles dubbel mee.
Maar buizenversterkers zijn nou eenmaal storingsgevoelig. En een POD kost haast niks...

Baker
17 april 2010, 12:54
Maar hoe switch je met zo'n line 6 pod eigenlijk dan van clean naar een distortion?

zo:
http://www.dv247.com/assets/products/6348_l.jpg

casper innosence
17 april 2010, 13:32
tja,

En wat doe jij dan als je 100 km gereden hebt, alles staat op het podium, je hebt gesoundchecked, de zaal staat vol publiek te wachten tot de band begint, het is 23.00 uur 's avonds, je zet je amp van standby om te beginnen aan je eerste set, de drummer zet in, de bas erbij, je slaat je eerste akkoord aan en...... NIKS!!
Wat je ook probeert.... geen geluid!

Wat doe jij in zo'n geval?
alle lokale gitaarwinkels en verhuurbedrijven zijn gesloten...

dan zeg ik tegen de gitarist van n andere band die avond "dude, mn amp weigert, kan ik de jouwe lenen", als ie t niet zelf al op t podium is komen aanbieden. Voordeel in de punk/hc, iedereen kent elkaar :). Verder zou ik weinig aan een laag wattage amp of n POD hebben, omdat wij vaak gewoon zonder PA spelen, alleen de zang (evt de kick) uitversterkt.

Baker
17 april 2010, 13:44
Ja ok dat kan.

Wij spelen voornamelijk in kroegen en motorclubs.
99 van de 100 keer zijn we dan de enige band die avond.

casper innosence
17 april 2010, 14:22
Dat is een heel ander verhaal inderdaad. En dan praten we waarschijnlijk ook over andere lengtes van setlisten en gages.

DaveItUp
17 april 2010, 19:18
dan zeg ik tegen de gitarist van n andere band die avond "dude, mn amp weigert, kan ik de jouwe lenen", als ie t niet zelf al op t podium is komen aanbieden. Voordeel in de punk/hc, iedereen kent elkaar :). Verder zou ik weinig aan een laag wattage amp of n POD hebben, omdat wij vaak gewoon zonder PA spelen, alleen de zang (evt de kick) uitversterkt.

+1

10tekens

dml
18 april 2010, 08:54
Nu ben ik wel benieuwd, hoe vaak de mensen spelen, die zeggen dat ze altijd backup amps (zelfs pedalboards!!!) meenemen. En of ze dan ook avondvullend spelen of op festivalletjes.

Ik heb nog nooit een backup meegenomen, er is ook nog nooit wat voor of tijdens optredens kapot gegaan (ong. 80 gigs per jaar, hoofdzakelijk avondvullend). Amps: Koch en Mesa. Zoals eerder werd aangegeven is onderhoud van je spullen minstens zo belangrijk als het tijdig wisselen van snaren. En hoe je met je spullen omgaat of om laat gaan, goede bescherming, enz.

Mocht het ooit een keer voor komen dat er iets kapot gaat, dan is er altijd wel een gitarist in de zaal of iemand die een gitarist kent, er valt altijd wat te regelen.

deefke666
18 april 2010, 09:05
ik speel gemiddeld tussen de 40 en 60 keer per jaar zeg maar...
telkens avondvullend en zo goed als nooit samen met andere bands....
hooguit af en toe afwisselend met een dj op trouwfeesten en dergelijke...

ik speelde vroeger altijd over een multi effect boards rechtstreeks in de mengtafel, tot er op een kwade avond eens iemand een nummer kwam vragen en die kerel trapte de plug van mijn adaptor samen met de input ervan kapot....
ik ben toen ook geholpen geworden door een vriendelijke kerel die in de buurt woonde en zijn zoom ter beschikking wou stellen..
maar evengoed had het toen gedaan geweest met spelen voor die avond

sindsdien heb ik altijd zoveel mogelijk backup bij, just in case...

grtz d

Baker
18 april 2010, 10:29
@dml
Ik snap je punt wel, ik neem ik ook niet alles dubbel mee.
Aan de andere kant is het heel eenvoudig en eigenlijk niet eens zo duur om een voorziening te treffen die je zomaar flink uit de brand kan helpen op een gegeven moment.

Wij spelen 12 keer per jaar, altijd avondvullend en bijna nooit met andere bands. Eerder had de andere gitarist van de band altijd een Koch Pedaltone bij zich als backup voor ons beiden. Die heeft hij verkocht. Maar ongeveer tegelijkertijd heb ik een POD 2.0 + FB4 tweedehands gekocht op marktplaats als thuis amp. Deze gaat sindsien mee als backup amp voor ons beiden.

Verder gaat er geen backup mee.
Ja een tweede gitaar, die heb ik toch al dubbel bij me voor de sound.
(een LP en een Godin single coil geval)

marc_o
18 april 2010, 12:30
Ik erger me toch wel aan berichten dat je zonder backup komt opdagen.
Wij vragen als band een goed bedrag (tussen de 650 en de 1000 euro) en voor dat geld staan wij die avond in dienst van de zaaleigenaar of cafehouder. Je zorgt dus gewoon dat je op tijd bent, je normaal gedraagt en je werk doet!
We spelen een set van bijna 3 uur en ik zou me werkelijk kapotschamen mocht er iets met mijn versterker gebeuren en ik niet verder zou kunnen omdat ik te bedonderd ben iets mee te nemen waarmee ik de avond kan redden. Wat is het alternatief......stoppen? Ik dacht het niet, zal ik ook niet bij de rest van de band mee hoeven aankomen.
Alles kan kapot, ook mijn Bogner, want buizen zijn maar lampjes.
Ik hoop niet dat het voorkomt, maar met een pedaal als de Blackstar kan ik mijn set afmaken en goed ook.

Als je je eigen broek niet kan ophouden, ga je vroeg of laat met de billen bloot.

DaveItUp
18 april 2010, 12:45
Dat is een heel ander verhaal, dan zou zelf ik een backup nemen. Echter voor de max 25 a 30 min die we nu spelen op een avond met een zooitje bands, no way. Ik denk dat je je niet moet vergissen in de verschillende dingen die mensen hier doen qua band.

marc_o
18 april 2010, 13:10
Maar natuurlijk. Ik besef dat veruit de meesten hier erg jong zijn en alles te duur vinden.
Tegelijk hebben een fors aantal het verantwoordelijkheidsgevoel van een doperwt, en daar erger ik me vooral aan.
Ik ben ook jong geweest hoor, vroeger ook geen centen voor een backup, maar tegenwoordig heb je wel even wat andere spullen op de markt, zodat feitelijk iedereen na eventjes sparen een goede backup KAN kopen. Een degelijke backup is gewoon voor iedereen bereikbaar.

DaveItUp
18 april 2010, 13:13
Idd, de amp van een collega band. :)

Eko
18 april 2010, 13:56
Het meenemen van back-up materiaal is volgens mij ook typisch voor gitaristen. We zijn allemaal materiaalgek. De blazer bij ons in de band heeft nooit een back-up saxofoon bij zich. Wel kleinmateriaal zoals kabels / batterijen en zenders.
Als het bij hem fout gaat maakt een van ons gewoon de solopartijen van hem af.
Wij spelen 40-60 keer per jaar en meestal avondvullend. Ik ga er van uit dat kabels en dat soort zaken iedereen wel als back-up bij zich heeft. Het aantal keren dat we wel iemand anders moesten helpen met een kabel , 9V batterij , lampje voor muziekstandaard...... , plectrum , gitaarband , gitaar , microfoon , voeding enz zijn niet meer op 2 handen te tellen.
Trouwens een redelijke hoeveelheid gereedschap is ook geen overbodige luxe. Goede schroevendraaiers ,steeksleutels , bahco , soldeerboutje op gas , multimeter ,tangetjes enz is geen overbodige luxe voor als er weer een wiel onder een box uit trilt , tiltbackleg tegenwerkt , speakon plug weigert , microfoonkabel geen voeding geeft , muziekstandaard loszit en blijft zakken , handvat van een monitor of box loszit enz , enz.
Het komt vaak voor dat je in gehuurde zaaltjes staat in de middle of nowhere ( lekker pitoresk..) met een zaaleigenaar die alles prima geregeld heeft, maar er alleen niet is zodra de stroom uitvalt zodra je een stel lampen aan doet , randaarde nodig hebt op minimaal 2 groepen en meer van dat soort gein.
Na meer dan 30 jaar optreden weet je langzamerhand wel wat je leuk vind om mee te nemen en wat nodig is. Professioneel overkomen doet respect afdwingen bij verhuurders en opdrachtgevers. Je wordt gehuurd om een avond te verzorgen en dat doe je dan ook desnoods acoustisch , staand op een biljart ,als alles uitvalt.
Grote tip : vraag ook aan een zaaleigenaar hoe laat de zaal leeg moet zijn of wanneer de broodjes en koffie komen ( bij bruiloften ) en stuur daar een avond naar. Op tijd zaal leeg betekent voor de zaaleigenaar op tijd thuis en geen overuren voor personeel. Het aantal keren dat wij dan nog wat te eten kregen( of te drinken ) is legio.

Arvoitus
18 april 2010, 14:00
Het slaat ook nergens op. Ja het kan gebeuren dat er iets stuk gaat, maar het kan ook gebeuren dat je auto stuk gaat, je een aanrijding hebt onderweg of weet ik veel de bliksem inslaat. Onze toetsenist had ooit eens een aanrijding en we hadden toen geen backup toetsenist...
Onzin, dat zijn allemaal dingen waar je niks tegen kan doen. Waar je WEL iets tegen kan doen is een kapotte versterker.

Niemand zal jou boos aankijken als je toetsenist in het ziekenhuis ligt, maar als jij een kapotte versterker hebt en met het argument aankomt: "ik wou geen extra spullen meenemen". Volgensmij zullen er dan behoorlijk wat geërgerde gezichten verschijnen.


klopt, ik neem ook niet alles dubbel mee.
Maar buizenversterkers zijn nou eenmaal storingsgevoelig. En een POD kost haast niks...
Buizen zijn nog steeds breekbare dingen die door temperatuurverschillen en schokken kapot kunnen gaan .Afgelopen winter nog zien gebeuren: complete band in een oude mercedes bus zonder verwarming (-5), bandleden komen, een beetje geïrriteerd door het lange rijden, binnen in een door verwarming en lampen opgewarmde zaal (23c), gitarist zet zijn versterker een beetje te hard neer -> Klats, eindbuis kapot.

Als je een extra gitaar/pedaal/buis/kabel kan kopen en meenemen dan kan je ook een extra floorpod/Vox amplug kopen en meenemen.

Pepe
18 april 2010, 14:05
Ja, geen backup misschien maar onmisbaar is een haspel. In zaal het Gouden Wiel zit, zal je zien, er 1 contactpuntje 3 meter van het podium. En gitaristen zijn de enige die daar aan denken. Een bassist heeft NOOIT een stekkerdoos bij zich. En zaaleigenaren "gaan kijken" en blijven hangen bij een tap die niet werkt.
Ook altijd bij me, een DI box. De ingehuurde neef met een mengpaneel rekende niet op een akoestische gitaar.

Verder strooi ik met setjes snaren en plectra... in dashboard kastjes, in koffers, achter in amps...

FruscianteFan
18 april 2010, 14:54
backup van de haspel lijkt me niet nodig. Gewoon, een extra haspel is nooit verkeerd. Sjezus, is elk optreden weer een gedoe om alle versterkers (3 of 4), alle pedalen (3 stekkers) en keyboards (2) aangesloten te krijgen. Zeker als blijkt dat als je eenmaal alles hebt aangesloten, dat ene eurosnoer net te kort is om die versterker op de goede plek neer te zetten.

Over stekkers gesproken: het is me ook al eens overkomen dat de adapter die ik had voor de effecten van de toetsenist (doet ook gitaar, en soms wahwah op z'n keyboard), doorbrandde. Niet tijdens het optreden zelf, maar het was met carnaval en het grootste deel van de avond moeten we dus alaafjes en marsjes spelen. Ik heb dat toen opgelost door twee daisy chain-stekkertjes achter elkaar aan te sluiten op een stekkertje dat ik overhad op mijn reeds gedaisychainde One-Spot, dat was net lang genoeg. Maar fijn is zoiets natuurlijk niet.

guitarnijboer
18 april 2010, 17:41
Onzin, dat zijn allemaal dingen waar je niks tegen kan doen. Waar je WEL iets tegen kan doen is een kapotte versterker.

Niemand zal jou boos aankijken als je toetsenist in het ziekenhuis ligt, maar als jij een kapotte versterker hebt en met het argument aankomt: "ik wou geen extra spullen meenemen". Volgensmij zullen er dan behoorlijk wat geërgerde gezichten verschijnen.


Buizen zijn nog steeds breekbare dingen die door temperatuurverschillen en schokken kapot kunnen gaan .Afgelopen winter nog zien gebeuren: complete band in een oude mercedes bus zonder verwarming (-5), bandleden komen, een beetje geïrriteerd door het lange rijden, binnen in een door verwarming en lampen opgewarmde zaal (23c), gitarist zet zijn versterker een beetje te hard neer -> Klats, eindbuis kapot.


Als je een extra gitaar/pedaal/buis/kabel kan kopen en meenemen dan kan je ook een extra floorpod/Vox amplug kopen en meenemen.

Tja, als je gewoon zorgt dat er nooit wat stuk gaat heb je geen backup nodig. Klaar! Ik speel nu 7 jaar zonder backup en heb dat ook nog niet nodig gehad. Daarvoor wel want toen speelde ik met een versterker die wel eens haperde. Daarbij komt dat ik zelf electronicus ben en precies weet hoe de staat van mijn versterkers is en wat wel en niet kan. In tegenstelling tot wat hier beweerd wordt zijn buizenversterkers juist superbetrouwbaar! Mits je weet waar je mee bezig bent, je niet de goedkope buizen van de internet shop koopt die hoogst onbetrouwbaar zijn en geen versterker hebt met eindbuizen gemonteerd op een print.

Kijk een relatief goedkope productie versterker kopen en er dan ook nog goedkope crap buizen in steken 'omdat dat toch dezelfde zijn als die dure geselecteerde' is natuurlijk vragen om problemen!

En nog een tip: Het zijn niet de buizen die niet tegen temperatuur wisselingen kunnen (het glas van die dingen wordt soms tegen de 200 graden), maar als je van koud naar warm gaat vormt zich veel condens (vocht) in en op een versterker. (op alles wat koud is en in een warme ruimte staat trouwens, denk aan een glas koud bier) Door de hogere spanningen in een buizenversterker is deze hiervoor gevoeliger. Dus eerst even goed op temperatuur laten komen dat ding.

Baker
18 april 2010, 17:46
Tja, als je gewoon zorgt dat er nooit wat stuk gaat heb je geen backup nodig. Klaar!

Wat een bull shit zeg. je kunt nooit uitsluiten dat electronica faalt.
Zie het eerder genoemde voorbeeld, waar een bezoeker bovenop een adapter gaat staan. Sommige zaken kun je gewoon niet van te voren bedenken.

Wat ik wel van te voren kan bedenken is dat een amp het op een gegeven moment gewoon niet kan doen.

Een backup alla POD of pedal tone kost je de kop niet.
Dus heel verstandaig als je dat als backup meeneemt.

DeiDRagonas
18 april 2010, 19:10
Wat ik wel van te voren kan bedenken is dat een amp het op een gegeven moment gewoon niet kan doen.
Een backup alla POD of pedal tone kost je de kop niet.
Dus heel verstandaig als je dat als backup meeneemt.

Ja, ik snap sommige mensen ook gewoon niet... Oke, als je een half uurtje wat punk loopt te rammen in een kraakpand, dan neem ik ook geen backup mee. Maar zodra je ervoor betaald wordt en ook maar enigszins (semi) professioneel bezig bent moet je imho gewoon een backup hebben, in welke vorm dan ook.

Ik moet er niet aan denken dat ik eerst in de zaal moet gaan rondvragen of er ook gitaristen zijn die ff een amp van huis kunnen halen. Brr... Een gig moet binnen drie minuten weer lopen, mocht er iets vaut gaan! Sterker nog: mijn backup staat ook altijd aan en als een amp het begeeft hoort het publiek dat hopelijk niet eens!

Daarbij.. Als ik organisatie van een feest/gig zou zijn en de band neemt een uur pauze omdat er een lamlul bij zit die zn spullen niet voor elkaar heeft.. Dan kun je aan het eind van de avond de betaling wel vergeten dus!

D.

Dude
18 april 2010, 21:01
Allemaal heel cool dat iedereen complete backup voor zn eigen zooi meesjouwt (ik doe het ook hoor) maar wat als je PA er mee nokt....

of hebben jullie ook allemaal reserve mengtafels, monitors en speakers in de achterbak van je stationbak liggen dan ?

RazorBlade
18 april 2010, 21:30
ik volg dit draadje met plezier, leuk om te zien wie serieus ermee omgaat en wie "maar" vertrouwd op aanwezig publiek (al dan niet om de boel te slopen :seriousf:) Anyway,, Hier koch voor de buizen, line6x3live voor de geluiden, en nog wat pedalen.. tja sleep ik allemaal mee. Net als snaren, plectra en extra snoeren. En een verlengsnoer van 6 meter.. ik moet er niet aan denken dat door mij de hele avond verknalt voor andere.. als de koch het begeeft ga ik DI out van de line6 en visaverse zo werk ik al jaren, heb zelfs switchbox ertussen ;) zodat ik live direct kan switchen tussen die 2..

overigens in de bands waar ik in speel hebben de bassisten extra amp bij zich.. de drummerts extra snare, zowieso ook vellen.. toetsewonders hebben altijd 2 a 3 keydinges bij zich.. en de blazers.. ach da's apart volk daar moet je niet naar kijken alleen naar luisteren :) alhoewel ik met 5 mans blazerssecties gespeeld heb die allen backups bij zich hadden.. blijft alleen de stemband van de zingerts over maar die zijn vaak dubbel uitgevoerd..:hippie: de zingerts dan..

En de P.A. ? Die huren we in, en bij andere bands waar ze wel zelf de PA hosten is het 9van de 10x gescheiden groepen/eindversterking en reserve mengpaneel, tja een behringer vaak haha..

Eko
19 april 2010, 07:14
Dat van de p.a. is geen gekke opmerking. We hebben inderdaad een back-up in de vorm van powered monitors. Die hebben we al eens als boxen ingezet toen een versterker het af liet weten. Dat gebeurde omdat een zaal eigenaar de stroom prima de luxe in orde had ( maar niet heus). Een ober liep met z`n reet langs een schakelaar waar het geheel met 1 klap spanningsloos werd geschakeld en direct daarna gelijk maar weer aan. De software in de eindtrappen om zeep. Doe je niets meer. Dus dan maar behelpen met kleine boxen en het volume aanpassen , ook van de backline. Maar wel een avond afmaken , of wilde je het bruidspaar vertellen dat hun avond niet door gaat omdat je het niet voor elkaar hebt?

guitarnijboer
19 april 2010, 10:28
Ja, ik snap sommige mensen ook gewoon niet... Oke, als je een half uurtje wat punk loopt te rammen in een kraakpand, dan neem ik ook geen backup mee. Maar zodra je ervoor betaald wordt en ook maar enigszins (semi) professioneel bezig bent moet je imho gewoon een backup hebben, in welke vorm dan ook.



Professionals spelen veel en slepen echt niet tweemaal zoveel shit mee als nodig. Liefst zo klein en gemakkelijk mogelijk. Ik speel nu meer dan 20 jaar en weet ondertussen wel wat wel en niet kan. Ik heb twee jaar geleden in China getourd waarbij de zaal waar we speelden steeds de backline regelde. Avond aan avond weer een verassing wat er nu weer zou staan en de ene versterker nog afgetrapter en rotter dan de andere. (evenals de PA, drumstel, microfoons etc.) Met veel creativiteit en vooral veel rollen plakband is het steeds goedgegaan en daar in China waren ze niet anders gewend, dus ik maak mij nergens meer druk om. Supertijd gehad en erg leuke optredens!

minoin
20 april 2010, 12:33
Heb toch maar een Tonelab aangeschaft voor een prikkie. Ik had zowiezo een tijdelijke replacement nodig, omdat mijn rack er tijdelijk uit gaat voor onderhoud, maar daarna hou ik hem als back-up voor gigs.

Rick trodat
20 april 2010, 13:35
Beetje offtopic: Ik had van de week een optreden in een of ander tentje. Ik mijn hook mee en mijn fender (backup) aangesloten op de furman power conditioner. Tijdens het spelen merkte ik al dat de lichten dempte als de bassist een noot aansloeg. Halverwege het optreden, had ik geen geluid meer.

De powerconditioner had ingegrepen, enorme pieken stroom. 5 minuten later brandde er iets door in de basversterker. Flinke brandlucht.

Komt de organisator naar ons toe zo van,, Ja dan haal je toch die furman ertussen uit'' en dan speelt de bassist over die fender''.

Ik had toen maar aangegeven dat ie eerst de stroom maar eens op orde moest krijgen. We hebben alles afgebroken.

FruscianteFan
20 april 2010, 13:57
Herinnert me aan een optreden vorig jaar. Tijdens het laatste nummer van de eerste helft ging het mis.

Onze geluidsman (type helemaal vol van zichzelf, hij heeft ervoor geleerd en is professioneel dus hij weet alles beter. Sterker nog, toen ik bij een ander optreden vroeg of ik vast stroom kon krijgen zodat ik aan de slag kon met het stemmen enzo, zei hij doodleuk dat ik daar maar lekker mee wacht) wilde per se licht en geluid op dezelfde groep hebben. Ging de hele set goed, tot op een moment gewoon alle stroom uitviel. Vreemde ervaring! Even geen geluid meer, dat komt weleens voor. Maar nu hoorde je plotseling alleen nog de drums.

We hebben dus maar een lange pauze gehouden terwijl het probleem werd verholpen. Gelukkig was er ook een DJ.

minoin
20 april 2010, 14:01
Beetje offtopic: Ik had van de week een optreden in een of ander tentje. Ik mijn hook mee en mijn fender (backup) aangesloten op de furman power conditioner. Tijdens het spelen merkte ik al dat de lichten dempte als de bassist een noot aansloeg. Halverwege het optreden, had ik geen geluid meer.

De powerconditioner had ingegrepen, enorme pieken stroom. 5 minuten later brandde er iets door in de basversterker. Flinke brandlucht.

Komt de organisator naar ons toe zo van,, Ja dan haal je toch die furman ertussen uit'' en dan speelt de bassist over die fender''.

Ik had toen maar aangegeven dat ie eerst de stroom maar eens op orde moest krijgen. We hebben alles afgebroken.

Damn, helemaal gek geworden. Mooi dat je dat niet hebt gedaan!

Il_Falco
20 april 2010, 15:02
Doet me eraan denken: hoe beveiligen jullie jullie gear tegen stroompieken etc?
en is die furman M-10x iets?
http://www.thomann.de/be/furman_m10x_e.htm

Rick trodat
20 april 2010, 16:27
Doet me eraan denken: hoe beveiligen jullie jullie gear tegen stroompieken etc?
en is die furman M-10x iets?
http://www.thomann.de/be/furman_m10x_e.htm

Zolang er voltage protection opzit wel natuurlijk. Dat is het belangrijkste. Het moet niet beschadigen. De duurdere hebben een regelaar. Hierbij worden pieken opgeslagen en wordt het stroomniveau op peil gehouden. Op deze manier heb je altijd geluid.

MeneerJoost
20 april 2010, 19:30
Het optreden staat nu eventjes stil maar nóg een versterker oid vink toch beetje duur hoor om der voor de zekerheid bij te hebben..

Zijn ook geen professionele band en als we spelen kennen we meestal de andere band wel dus mag ik dan wel op een versterkertje van hun pingelen.

Ach ooit misschien, ga na de zomer wel de 'arme studententijd' tegemoet dus het wordt afwachten of der dan nog een centje overblijft voor iets extra's

DeiDRagonas
20 april 2010, 20:07
Professionals spelen veel en slepen echt niet tweemaal zoveel shit mee als nodig. Liefst zo klein en gemakkelijk mogelijk. Ik speel nu meer dan 20 jaar en weet ondertussen wel wat wel en niet kan. Ik heb twee jaar geleden in China getourd waarbij de zaal waar we speelden steeds de backline regelde. Avond aan avond weer een verassing wat er nu weer zou staan en de ene versterker nog afgetrapter en rotter dan de andere. (evenals de PA, drumstel, microfoons etc.) Met veel creativiteit en vooral veel rollen plakband is het steeds goedgegaan en daar in China waren ze niet anders gewend, dus ik maak mij nergens meer druk om. Supertijd gehad en erg leuke optredens!

Tja.. Verschil moet er zijn heh... :hippie:

D.

dml
22 april 2010, 10:01
Ik erger me toch wel aan berichten dat je zonder backup komt opdagen.
Wij vragen als band een goed bedrag (tussen de 650 en de 1000 euro) en voor dat geld staan wij die avond in dienst van de zaaleigenaar ..............t/m...............je vroeg of laat met de billen bloot.

Je dienstbaarheid is prijzenswaardig, laat ik dat voorop stellen. Als band vroegen wij ook een goed bedrag (vanaf 1000 euro voor een café tot net geen 2000 voor een feesttent) en waren prima bewust van onze verantwoordelijkheden, zoals geen alcoholgebruik voor, tijdens en na het optreden, kleedkamer achterlaten zoals je 'm ook hebt aangetroffen, glazen en flessen netjes terugbrengen naar de bar, enz. Maar er zijn grenzen. Een opdrachtgever boekt jullie natuurlijk niet omdat jullie zulke aardige jongens zijn of omdat jullie zo'n leuk bandje zijn...... Zeker, een simpel pedaaltje als een Blackstar is makkelijk mee te nemen en kost relatief gezien geen drol. Maar heeft jullie zanger(es) een extra paar stembanden mee? Jullie drummer heeft een complete set reservevellen mee, zowel onder als boven, en misschien een extra snarenmatje? Indien jullie een toetsenist hebben met één synth, heeft hij dan ook nog een reservesynth mee? Indien jullie een geluidsverhuurbedrijf inhuren, nemen die dan ook een reservemengtafel mee?
Eén en ander hadden wij dichtgetimmerd met een contract. Er is in het verleden best wel eens wat misgegaan maar het laatste waar je op zit te wachten is te gaan zwaaien met een contract. In onderling overleg is een oplossing snel gevonden en is begrip altijd wel aanwezig, helemaal als je je netjes gedraagt.

peter_heijnen
22 april 2010, 10:15
geen alcoholgebruik voor, tijdens en na het optreden
Huh? Het moet wel leuk blijven dat professionele muziek maken.

On topic: afgelopen winter een buisvoet gesloopt vóór aanvang en toen moest ik met mijn m9 rechtstreeks. De volgende dag een Tech21 blonde gekocht en daar de rest van de tour mee afgemaakt, de amp is verder lekker thuis gebleven.

marc_o
22 april 2010, 10:44
Je dienstbaarheid is prijzenswaardig, laat ik dat voorop stellen. Als band vroegen wij ook een goed bedrag (vanaf 1000 euro voor een café tot net geen 2000 voor een feesttent) en waren prima bewust van onze verantwoordelijkheden, zoals geen alcoholgebruik voor, tijdens en na het optreden, kleedkamer achterlaten zoals je 'm ook hebt aangetroffen, glazen en flessen netjes terugbrengen naar de bar, enz. Maar er zijn grenzen. Een opdrachtgever boekt jullie natuurlijk niet omdat jullie zulke aardige jongens zijn of omdat jullie zo'n leuk bandje zijn...... Zeker, een simpel pedaaltje als een Blackstar is makkelijk mee te nemen en kost relatief gezien geen drol. Maar heeft jullie zanger(es) een extra paar stembanden mee? Jullie drummer heeft een complete set reservevellen mee, zowel onder als boven, en misschien een extra snarenmatje? Indien jullie een toetsenist hebben met één synth, heeft hij dan ook nog een reservesynth mee? Indien jullie een geluidsverhuurbedrijf inhuren, nemen die dan ook een reservemengtafel mee?
Eén en ander hadden wij dichtgetimmerd met een contract. Er is in het verleden best wel eens wat misgegaan maar het laatste waar je op zit te wachten is te gaan zwaaien met een contract. In onderling overleg is een oplossing snel gevonden en is begrip altijd wel aanwezig, helemaal als je je netjes gedraagt.

Kijk, je hebt problemen en oplossingen. Het gaat hier in de basis om haalbare problemen het hoofd te kunnen bieden, wat betekent dat wanneer mijn versterker uitvalt, ik binnen een zeer kort tijdsbestek verder kan met een prima geluid.
Een ieder van onze band heeft dergelijke oplossingen. Natuurlijk heeft de zanger geen extra set stembanden mee, maar in een noodgeval zingen de bassist en ik de set vol. Zit ik daar op te wachten? Nee, zeker niet, maar afijn, wij kunnen prima zingen, dus optreden kan doorgaan (uiteraard met grote baalfactor). Uiteraard hebben we geen 2 PA's mee, lijkt me ook wat overdreven, en dat kun je gaan doorvoeren tot je uiteindelijk met een vrachtwagen aan extra spullen voor de deur staat, maar dat is niet realistisch, dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Neemt niet weg dat onze geluidsman (in ons geval een vast lid van de groep) een berg creatieve oplossingen in zijn bus heeft liggen waar we vast een eind mee komen.
Waar het mij om gaat is dat wanneer je spullen het begeven als gitarist (we zitten op een gitaarforum) je verantwoording moet dragen voor een oplossing. Wat ik hier vooral lees is een onverschilligheid waarbij men ervan uitgaat dat je altijd wel wat van een ander kan lenen. Zaken die bij de cafe- of zaaleigenaar kapot gaan, zoals kortsluiting, stroomuitval of verzin maar wat, die zijn niet voor mijn rekening, die lost hij zelf maar op.

Aan de andere kant, alles kan op ieder moment stuk gaan, dat weten we. Zorg goed voor je spullen, behandel buizenversterkers normaal, opwarmen en afkoelen en niet teveel stoten en je zult er ver mee komen.
Dik 500 optredens gedaan met een buizenbakje van Peavey en evenzoveel met een Savage van Engl en die hebben me beide nooit in de steek gelaten. 1 keer een fuckup gehad met een Johnsson Millennium en 1 keer met een Engl Sovereign, kreeg ze beide weer aan de praat, dus het valt allemaal best mee met een kleine 1200 optredens op de teller.
Gitaaronderhoud is ook zeer belangrijk, ik denk dat ik in totaal 4 of 5 keer een snaar brak...niet noemenswaardig.....op die ene keer na midden in Eruption...dat was minder.


Uiteraard zwaai je niet graag met een contract, waarbij komt dat we alleen nog maar in de regio spelen en de mensen kennen ons goed, wat overleg alleen maar makkelijker maakt. Wij spelen bewust geen trouwfeesten meer, omdat dat gewoon vervelend is, maar als je daar een dikke fuckup hebt, is dat erg genant...leg het dan maar eens uit aan het betraande bruidje.

marc_o
22 april 2010, 10:45
Huh? Het moet wel leuk blijven dat professionele muziek maken.

On topic: afgelopen winter een buisvoet gesloopt vóór aanvang en toen moest ik met mijn m9 rechtstreeks. De volgende dag een Tech21 blonde gekocht en daar de rest van de tour mee afgemaakt, de amp is verder lekker thuis gebleven.

Hoe bevalt die Tech21 Blonde? Ik kreeg er echt geen goede sound uit op de Messe....hoe sluit je die aan? Hij stond daar op een powered monitor, ook van Tech 21...

guitarkid
22 april 2010, 11:07
Kijk, je hebt problemen en oplossingen. Het gaat hier in de basis om haalbare problemen het hoofd te kunnen bieden, wat betekent dat wanneer mijn versterker uitvalt, ik binnen een zeer kort tijdsbestek verder kan met een prima geluid.
Een ieder van onze band heeft dergelijke oplossingen. Natuurlijk heeft de zanger geen extra set stembanden mee, maar in een noodgeval zingen de bassist en ik de set vol. Zit ik daar op te wachten? Nee, zeker niet, maar afijn, wij kunnen prima zingen, dus optreden kan doorgaan (uiteraard met grote baalfactor). Uiteraard hebben we geen 2 PA's mee, lijkt me ook wat overdreven, en dat kun je gaan doorvoeren tot je uiteindelijk met een vrachtwagen aan extra spullen voor de deur staat, maar dat is niet realistisch, dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Neemt niet weg dat onze geluidsman (in ons geval een vast lid van de groep) een berg creatieve oplossingen in zijn bus heeft liggen waar we vast een eind mee komen.
Waar het mij om gaat is dat wanneer je spullen het begeven als gitarist (we zitten op een gitaarforum) je verantwoording moet dragen voor een oplossing. Wat ik hier vooral lees is een onverschilligheid waarbij men ervan uitgaat dat je altijd wel wat van een ander kan lenen. Zaken die bij de cafe- of zaaleigenaar kapot gaan, zoals kortsluiting, stroomuitval of verzin maar wat, die zijn niet voor mijn rekening, die lost hij zelf maar op.

Aan de andere kant, alles kan op ieder moment stuk gaan, dat weten we. Zorg goed voor je spullen, behandel buizenversterkers normaal, opwarmen en afkoelen en niet teveel stoten en je zult er ver mee komen.
Dik 500 optredens gedaan met een buizenbakje van Peavey en evenzoveel met een Savage van Engl en die hebben me beide nooit in de steek gelaten. 1 keer een fuckup gehad met een Johnsson Millennium en 1 keer met een Engl Sovereign, kreeg ze beide weer aan de praat, dus het valt allemaal best mee met een kleine 1200 optredens op de teller.
Gitaaronderhoud is ook zeer belangrijk, ik denk dat ik in totaal 4 of 5 keer een snaar brak...niet noemenswaardig.....op die ene keer na midden in Eruption...dat was minder.


Uiteraard zwaai je niet graag met een contract, waarbij komt dat we alleen nog maar in de regio spelen en de mensen kennen ons goed, wat overleg alleen maar makkelijker maakt. Wij spelen bewust geen trouwfeesten meer, omdat dat gewoon vervelend is, maar als je daar een dikke fuckup hebt, is dat erg genant...leg het dan maar eens uit aan het betraande bruidje.

Goed verhaal, Marc. Typisch geval van veel ervaring, durven relativeren, maar met veel respect naar opdrachtgever en publiek! :ok:

Gr. C.

FruscianteFan
22 april 2010, 11:10
Huh? Het moet wel leuk blijven dat professionele muziek maken.

On topic: afgelopen winter een buisvoet gesloopt vóór aanvang en toen moest ik met mijn m9 rechtstreeks. De volgende dag een Tech21 blonde gekocht en daar de rest van de tour mee afgemaakt, de amp is verder lekker thuis gebleven.
Het is ook leuk, muziek maken. Op het moment dat je professioneel muziek maakt doe je je werk, en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat je niet drinkt op je werk.

In eerste instantie dronk ik niet om geconcentreerd te blijven, nu drink ik niet omdat ik verschrikkelijk moet uitkijken met mijn pols - en de zenuwen en kick van een optreden zijn wat dat betreft al erg genoeg.

edit: daarbij moet ik zeggen dat ik zelf wel professioneel zou willen zijn, maar het niet ben.

peter_heijnen
22 april 2010, 11:17
Hoe bevalt die Tech21 Blonde? Ik kreeg er echt geen goede sound uit op de Messe....hoe sluit je die aan? Hij stond daar op een powered monitor, ook van Tech 21...
Ik vind het een fijn ding. De m9 gaat in de clean afgestelde blonde waar dan nog een jacques prisoner delay achteraan komt en dat ging een di in. Afluisteren ging met inears. Ik was er zelf tevreden mee en de geluidsman ook, ook al is het geen gemicde amp.

Btw, ik ken je voorkeur voor de pedaltone, voor mij werkt de blonde icm de m9 beter.

peter_heijnen
22 april 2010, 11:18
Het is ook leuk, muziek maken. Op het moment dat je professioneel muziek maakt doe je je werk, en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat je niet drinkt op je werk.
Ok, mss moet ik er dan maar mee stoppen, met proffesioneel zijn dan he! ;)

Maar gekheid op een stokje, muziek maken is natuurlijk geen 'gewoon werk'.

FruscianteFan
22 april 2010, 11:32
In welk opzicht is het geen gewoon werk als je professioneel en full-time muzikant bent?

Maar goed, ik heb dus een tijdje ook wel een biertje of 2 gedronken vóór een optreden. Dat vond ik prima gaan, maar ik merk wel duidelijk dat ik minder helder op het podium stond.

En ohja, ik was bijna vergeten dat ik tegenwoordig altijd zelf rijd naar optredens (en repetities). Dus ja, dan is drinken al helemaal uitgesloten.

peter_heijnen
22 april 2010, 11:54
In welk opzicht is het geen gewoon werk als je professioneel en full-time muzikant bent?

Maar goed, ik heb dus een tijdje ook wel een biertje of 2 gedronken vóór een optreden. Dat vond ik prima gaan, maar ik merk wel duidelijk dat ik minder helder op het podium stond.

En ohja, ik was bijna vergeten dat ik tegenwoordig altijd zelf rijd naar optredens (en repetities). Dus ja, dan is drinken al helemaal uitgesloten.
Het is natuurlijk geen 9/5 job en het kan in/bij bepaalde situaties/mensen juist voordelig werken/zijn als er iets wordt genuttigd. Een cabaratier waarvoor ik een paar jaar heb gewerkt zei: doe wat je doet, en als dat misgaat dan doe je het niet meer.

Het is voor iedereen verschillend, net als bij een backup meenemen of juist niet.

hole
22 april 2010, 12:08
"Hoe meer jullie drinken, hoe beter wij klinken"

(ow wacht, da's als het publiek flink zit te hijsen, nevermind)

(en geheel offtopic @Peter_H heb je die Silhouette nog?)

guitarkid
22 april 2010, 12:12
In welk opzicht is het geen gewoon werk als je professioneel en full-time muzikant bent?

Maar goed, ik heb dus een tijdje ook wel een biertje of 2 gedronken vóór een optreden. Dat vond ik prima gaan, maar ik merk wel duidelijk dat ik minder helder op het podium stond.

En ohja, ik was bijna vergeten dat ik tegenwoordig altijd zelf rijd naar optredens (en repetities). Dus ja, dan is drinken al helemaal uitgesloten.

Helemaal mee eens! Ik werk al bijna 30 jaar als professioneel muzikant/producer/studio-eigenaar etc. en ik erger me soms bont en blauw aan die zgn. "professionals"...
Waarom? Omdat ze dan:
a) zelden op tijd in de studio of bij een optreden zijn zonder fatsoenlijke reden.
b) drankgebruik heel normaal vinden, ook als dat duidelijk ten koste van het spel en representativiteit gaat.
c) het een taboe vinden om gewoon zakelijk goede afspraken te maken, maar wel lopen te klagen dat ze nooit een cent te makken hebben. Kortom, ze willen wel verdienen, maar je mag er niet over praten.
d) denken dat ze een uitzonderings-positie hebben.
e) vul nog maar het e.e.a. in...;)

Let wel, ik ken ook heel veel echte pro's, waar je blindelings op kunt vertrouwen !!!

Ik vind muziek maken echt het mooiste dat er is, ben blij dat ik daar van kan leven, maar beschouw het als "normaal" werk. Ik heb tenslotte wel een bedrijf en heb daarom veel te maken met mensen met een (andere) normale baan, die geen boodschap hebben aan vage afspraken of excusen.
Ik krijg wel eens het verwijt dat ik te veel "commerciële" dingen doe en te zakelijk denk, maar die zorgen er wel voor dat ik in mijn eigen tijd alleen maar die dingen doe die ik mooi vind en dat is eigenlijk de hobby-kant van mijn werk. En daar wordt ook nog wel eens wat van gereleased, wat wil je nog meer?
Ik maak inderdaad eerst goede financiële afspraken, dan heb ik dat gehad en kan ik me volledig op de artistieke inhoud richten. Wel zo leuk.
Wat me wel opvalt is dat de meeste pro's vaak niet te veel spullen meenemen, maar genoeg om te doen wat ze moeten doen en die spullen zijn gewoon goed onderhouden.
Veel "amateurs" nemen vaak heel veel spullen mee. En terecht, hoor, gewoon omdat het leuk is. Kijk alleen maar eens naar het topic waarin men zijn apparatuur kan posten.... Nou, dat zijn echt niet allemaal pro's, maar soms wel indrukwekkende verzamelingen! Als je echter heel veel speelt leer je dat uiteindelijk wel af en ga je bewuste keuzes maken qua apparatuur. Zowel aan wat je bezit als aan wat je meeneemt naar een optreden.
Tenzij je Slash, Bonamassa of the Edge heet, natuurlijk... ;)
Ik neem meestal een amp, cab, pedalboard en twee of drie gitaren mee (voor de verschillende geluiden en/of stemming), met in elke case voldoende snaren, plectra, kabels etc. en ik heb dan evt. een Blackstar HT-Dual met line-out voor als het echt mis gaat. Kleine klussen met twee gitaren en een combo, zonder toeters en bellen, maar ik heb dan (meestal) een back-up combo in de auto.
Ik ben echter zuinig op mijn spullen, alles zit in cases. Wat zwaarder, maar 't blijft wel heel, in ieder geval tijdens het transport.


Het is ook leuk, muziek maken. Op het moment dat je professioneel muziek maakt doe je je werk, en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat je niet drinkt op je werk. In eerste instantie dronk ik niet om geconcentreerd te blijven, nu drink ik niet omdat ik verschrikkelijk moet uitkijken met mijn pols - en de zenuwen en kick van een optreden zijn wat dat betreft al erg genoeg.
edit: daarbij moet ik zeggen dat ik zelf wel professioneel zou willen zijn, maar het niet ben.

@ FruscianteFan: je zegt wel dat je geen pro bent, maar je instelling is dat m.i. wel !

Gr. C.

peter_heijnen
22 april 2010, 12:42
(en geheel offtopic @Peter_H heb je die Silhouette nog?)
Jazeker wel, super allroundgitaar! Hij ligt wel al een tijdje op de plank omdat ie eens grondig gereviseerd mag worden, dit (http://www.youtube.com/watch?v=Cfs3FNFMVcM&feature=related) was zo'n beetje zijn laatste klus.

dml
22 april 2010, 13:30
Het is ook leuk, muziek maken. Op het moment dat je professioneel muziek maakt doe je je werk, en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat je niet drinkt op je werk.

In eerste instantie dronk ik niet om geconcentreerd te blijven, nu drink ik niet omdat ik verschrikkelijk moet uitkijken met mijn pols - en de zenuwen en kick van een optreden zijn wat dat betreft al erg genoeg.

edit: daarbij moet ik zeggen dat ik zelf wel professioneel zou willen zijn, maar het niet ben.

Wij dronken geen alcohol vanuit "principe", er moest een "Asjemenou!-effect" gecreeërd worden, en dat wilden we in bijna alles doorvoeren. Elke band heeft op zijn rider wel een krat, liefst meer, bier staan en het wordt ook als normaal bevonden dat muzikanten bier drinken. Op onze rider stond dus één krat Spa blauw en broodjes na afloop voor crew en band. Verder niets. We weten allemaal dat riders niet of nauwelijks worden gelezen dus stond al vaak een krat bier klaar. Had je ze moeten zien kijken als wij aankwamen met dat krat, met de vraag of deze ook geruild kon worden voor een krat Spa blauw.....

@Guitarkid: +1.

marc_o
22 april 2010, 13:50
Ik vind het een fijn ding. De m9 gaat in de clean afgestelde blonde waar dan nog een jacques prisoner delay achteraan komt en dat ging een di in. Afluisteren ging met inears. Ik was er zelf tevreden mee en de geluidsman ook, ook al is het geen gemicde amp.

Btw, ik ken je voorkeur voor de pedaltone, voor mij werkt de blonde icm de m9 beter.


Ja, ik heb wel een voorkeur, maar dat is verder niet zo belangrijk.
Uiteindelijk wil ik toch versterkerloos gaan optreden met een zo goed mogelijk resultaat, dus alle opties open wat dat betreft. Buizen of niet, maakt me niet echt uit, als ik de sound maar goed vind.
Maar, clean dus en een DI ertussen. De M9 voor de drives neem ik aan...
Is het een beetje een versterkerfeel dan?

peter_heijnen
22 april 2010, 18:25
Is het een versterkerfeel? Hmm, weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb die setup vooralsnog alleen nog maar met inears gebruikt en daarop heb ik nog nooit, ook niet met mijn gemicde amp, een versterkerfeel gehad.

Verder is het geluid ook niet echt vet of zo, maar het 'voegt' wel mooi in de totaalbalans.

marc_o
22 april 2010, 19:10
Onze band is natuurlijk meerendeels gitaargestuurd. Uiteraard doet de rest ook een poging tot herrie maken, maar hier op dit forum kunnen we eerlijk zijn tegenover elkaar......wij zijn toch het allerbelangrijkste in een band...zo, dat mag wel eens gezegd worden.

Het ligt wellicht aan de rol in de band en hoe de mix wordt opgebouwd, want ik heb absoluut een dragende sound nodig, maar ik ben erg benieuwd hoe dat dan zou klinken.

Ik zit te denken aan een pedalboard met Pedaltone en een TC electronics novasystem. Wat ik daarvan heb gehoord is echt dik in orde, heb alleen die combi nog niet gehoord.

peter_heijnen
23 april 2010, 09:02
Onze band is natuurlijk meerendeels gitaargestuurd. Uiteraard doet de rest ook een poging tot herrie maken, maar hier op dit forum kunnen we eerlijk zijn tegenover elkaar......wij zijn toch het allerbelangrijkste in een band...zo, dat mag wel eens gezegd worden.
Word! Maar helaas is dat nog niet doorgedrongen in de breintjes van de mensen die mij inhuren, maw de gitaar is daar helemaal niet van primair belang. Ik heb dus geen ervaring met de blonde waarbij de gitaar de dragende factor is. Onlangs op een soort reunieschnabbel zou ik het blonde m9 setje voor het eerst in de kroeg uitproberen over een mackie srm300 maar toen had de andere gitarist een cae100 bij zich die we toen toch maar hebben gebruikt. ;) Was trouwens ook met een g-system, klonk te gek.

De 'lijn set' werd zonder pardon gedegradeerd tot backup!

Baker
2 mei 2010, 09:42
Ik heb het weer meegemaakt.

Koninginnedag 2010, groot podium in de tent op het plein, professioneel geluidsbedrijf erbij, helemaal top!

Totdat er letterlijk rook uit de vox van mijn maat kwam....

En dan ben je dus echt wel blij dat je een backup bij je hebt!
Dan wel geen vox, maar we konden de gig wel gewoon afmaken :zz:

Mr.Bluesbreaker
2 mei 2010, 10:17
Rokende amps, ik lees het wel eens maar heb het nog nooit IRL meegemaakt.
Is dat dan een heel beroerde stoomvoorziening, enig idee? Je zou het maar meemaken.

DeiDRagonas
2 mei 2010, 10:47
Heb ik ook eens meegemaakt... Kameraad van me zijn versterker begeeft het (ook een Vox dacht ik) midden in een gig. Wat was hij blij dat ie toen nog wel een back-up had!! Tegenwoordig doet ie t altijd zonder extra amp btw..
:noob:









D.
:mmmm:

ThaBluesBreaker
2 mei 2010, 10:53
Back up? Als ik daar geld voor zou hebben...

deefke666
2 mei 2010, 11:32
een back-up hoeft niet direct veel geld te kosten hoor,
met een eenvoudige pocked pod of een floorpod heb je voor weinig geld een oplossing bij je, moest er iets misgaan met je amp....
het klinkt dan wel niet helemaal top maar je kan tenminste je optreden afwerken....

ik zou me er helemaal niet goed bij voelen om tegen de organisator te moeten gaan zeggen dat de gig niet kan doorgaan omdat mijn versterker het begeven heeft....

ThaBluesBreaker
3 mei 2010, 00:36
Wat kan je met zo'n pod dan?

deefke666
3 mei 2010, 05:23
moest je versterker ermee ophouden kan je via die pod rechtstreeks in de mengtafel gaan...
je steekt er gewoon wat bruikbare geluiden in en je kan je gig afwerken...
het zal mss niet zo goed klinken als normaal maar het is beter dan te moeten zeggen tegen de organisator dat je ermee moet stoppen door een kapotte amp...

ik nam normaal altijd zo'n floorpodje mee om live wat meer controle te hebben over het geluid maar die heb ik nu vervangen door een tweedehandse podxt live... je moet er een beetje tijd insteken om je geluiden te maken maar het werkt best goed eigenlijk... voorwaarde is natuurlijk dat er een p.a en monitors aanwezig zijn...

ik heb zelfs al gitaristen gehoord die uit zo'n een pod een beter geluid krijgen dan sommigen met een buizen versterker

Midwolda
3 mei 2010, 07:00
Dus... eigenlijk... simpel gesteld... :chicken: ... is alles met een line-out te gebruiken als backup?

Dan zit ik gelijk goed met de Boss ME-50 die ik nu aan de PC heb hangen.

deefke666
3 mei 2010, 07:04
als er speaker simulatie in zit wel eigenlijk...

het gaat er voor mij helemaal niet over wat beter klinkt en wat niet ivm moddeling, het gaat er alleen maar over om in geval van nood de gig af te kunnen werken...

Midwolda
3 mei 2010, 07:29
Speaker-sim, da's wat anders als een line-out. Toch?
Heb ik het zo goed begrepen: een apparaat met speaker-sim kun je op iedere losse speaker aansluiten
(mits correcte impedantie), en met een line-out kun je via een PA uitversterken?
Dus toch een Blackstar HT of een EHX 22 Caliber o.i.d. aanschaffen?
Of nog beter: welk apparaat heeft beide, speaker-sim èn line-out?

bass blom
3 mei 2010, 07:32
nee, speaker sim is een line out, met speaker sim.

deefke666
3 mei 2010, 07:36
je hebt line out met of zonder speaker simulatie
zonder die speaker simulatie gaat het niet erg goed klinken..
die blackstar pedalen hebben bijvoorbeeld wel een speaker sim en die kan je perfect rechtstreeks in de pa laten gaan, net zoals die moddeling multi effectboarden....

die EHX 22 Caliber is eigenlijk een versterker in pedaal vorm en die kan je wel op een losse speaker kast aansluiten, maar ik denk niet dat je die rechtstreeks in de p.a kan doen

Midwolda
3 mei 2010, 07:45
Okee...
Er is niet altijd een PA in de buurt natuurlijk.
Maar wel een speaker, want het gaat hier over een backup voor als je amp net is gaan roken.
"Dus" is de Cal22 een logischerdere backup-doos... :???:

deefke666
3 mei 2010, 07:51
ik spreek natuurlijk voor mezelf maar ik heb altijd mijn eigen p.a bij,
dus dat is geen probleem...

maar als je zonder p.a speelt hoe versterk je de zangpartijen dan....???
want ik denk niet dat die EHX 22 Caliber over een drummer zal uitkomen

Midwolda
3 mei 2010, 08:07
Rustig maar, Deefke... :seriousf:
Ik speel niet eens in een band, ik probeer alleen wat te leren hier ;)
Line-out ken ik al wel langer maar die speaker-sim is nieuw voor mij.

deefke666
3 mei 2010, 08:13
:seriousf:
was niet verkeerd bedoeld hoor ;)

hoe gaat het trouwens met die zelfbouw gitaar van je....??

Midwolda
3 mei 2010, 08:30
Jaaaaa, lekker... ik zal het topicje weer eens updaten want er is al wel het een en ander aan versleuteld.
Met zoiets blijf je altijd lekker bezig he, gave hobby hoor!

ThaBluesBreaker
4 mei 2010, 12:24
Zo'n pod ding, is toch hetzelfde als een Boss ME-50? Tenminste het kan hetzelfde?

Comfortably Daniel
4 mei 2010, 14:55
Een kennis van me nam altijd de rack versie van de Chandler Tube Driver mee als back-up. Werkte erg goed en je kunt gewoon je pedaaltjes ervoor laten staan die je normaal ook voor je versterker gebruikt. Enige wat je in de gaten moet houden is dat je 'm niet als overdrive afsteld.

Ik heb zelf een poosje een Blues Deluxe als back-up voor m'n Twin gebruikt, maar die ging eerder kapot dan de Twin....dus dat werkte ook niet :seriousf:

Maak me er wel altijd een beetje druk om...zeker als één of andere klootviool weer eens voor de gein een voedingskabeltje uit één van m'n pedalen trekt.

edje kadetje
4 mei 2010, 15:43
Zo'n pod ding, is toch hetzelfde als een Boss ME-50? Tenminste het kan hetzelfde?

nope. In de ME50 zit geen speakersimulatie. Je kunt hem dus niet zomaar direct inprikken. dwz clean gaat misschien nog, maar overdreven echt niet.

Baker
4 mei 2010, 19:39
En met een POD kun je verbluffende resultaten halen. Zowel qua recording als live. En dat gaat je volgens mij met zo'n ME 50 niet lukken.

showband
14 mei 2010, 11:09
het is een goede gewoonte om bij een nieuwe versterker gelijk met een plakbandje er twee of drie reservezekeringen aan te plakken.

Een noodsetje reservesnaren, plectrum, batterij en een reserve gitaarsnoer achterin tapen deed ik vroeger ook. Dan heb je zonder erbij na te denken altijd de basis spare mee.

Nu heb ik zowat ik elke kist, tas of doos een set reservesnaren en een snoer liggen. Dus dat laatste is nu wel minder. We hebben wel al een 12 jaar lang een EHBO koffertje in de bandkist. Daar hebben we veel vaker plezier van gehad en is dus stiekum veel essentieler gebleken....

JeroenSchaaf
15 mei 2010, 20:44
Heb ik ook eens meegemaakt... Kameraad van me zijn versterker begeeft het (ook een Vox dacht ik) midden in een gig. Wat was hij blij dat ie toen nog wel een back-up had!! Tegenwoordig doet ie t altijd zonder extra amp btw..
:noob:


D.
:mmmm:

Lol! Die gast ken ik ook! ;)

I am working on it :D

iWishmaster
16 mei 2010, 14:25
Misschien een vraagje voor hier. Ik heb mijn versterker te koop staan omdat ik weet dat ik naar iets anders (meer high gain) op zoek ben. Hij is vrij lastig te verkopen (Rivera is toch niet bijzonder populair) dus ik ben zeer blij als ik hem kwijt ben. Nu heb ik iemand met interesse in de versterker, maar ik ik repeteer ook wekelijks met de band en heb eigenlijk geen backup behalve mijn Roland micro cube.

Wat zou nu de eenvoudigste, goedkoopste (!) oplossing zijn om tijdelijk te gebruiken tijdens het repeteren (en dus in de toekomst als backup gebruiken). Aantal opties die ik al overwogen had:
-Ik kan evt. daar een versterker huren in de oefenruimte, maar dan krijg ik een prut transistorbak die alleen clean kan (en moet ik alsnog met distortion pedalen werken, die ik niet heb).
-Roland micro cube met een microfoon ervoor over de PA. Heb ik ooit eens geprobeerd en klinkt werkelijk nergens naar helaas.
-Kleine backup versterker: wordt al snel vrij prijzig ben ik bang

deefke666
16 mei 2010, 14:37
mss een blackstar htdual pedaaltje, kan je gebruiken als overdrive/booster en moest er iets mis gaan kan je die altijd via de emulated output rechtstreek in de mengtafel steken....
of anders een floorpod of zo, die kan ook rechtstreeks in de tafel....
da's eigenlijk niet veel geld voor wat peace of mind on stage ;)

enige voorwaarde is natuurlijk wel dat er een geluidsinstallatie aanwezig is :seriousf:

grtz d

Pepe
16 mei 2010, 15:31
-Ik kan evt. daar een versterker huren in de oefenruimte, maar dan krijg ik een prut transistorbak die alleen clean kan (en moet ik alsnog met distortion pedalen werken, die ik niet heb).
-Roland micro cube met een microfoon ervoor over de PA. Heb ik ooit eens geprobeerd en klinkt werkelijk nergens naar helaas.
-Kleine backup versterker: wordt al snel vrij prijzig ben ik bang

Denk praktisch, het is maar repeteren. De partijen afstemmen.
Ik vind het geen punt, ik prik in elke amp die er staat en ik heb altijd wel een tubescreamer bij mocht ik die nodig hebben.

Een mooie gelegenheid om een overdrive aan te schaffen, als het goedkoop moet, Danelectro heeft prima dingen voor weinig.

iWishmaster
16 mei 2010, 16:11
We spelen meer richting hardrock / metal, dus een tubescreamer gaat te kort schieten (ik heb een ts-9 overigens). Zo'n blackstar is een idee, ik was toch al van plan een distortion oid aan te schaffen als backup en eentje met een emulated output is wel mooi meegenomen. Hoewel ik eigenlijk aan de RAT oid zat te denken. Zijn er niet gewoon pedaaltjes die een cleane amp / cabinet emulatie hebben? Dan kan er een scheurpedaal naar keuze voor ...

Mukkez
16 mei 2010, 16:18
Jazeker zijn die er. AMT F1 of Tech 21 Blonde bijvoorbeeld, "fender in a box" idee.

Henri H
16 mei 2010, 16:44
Ik zou kijken naar een Pocket POD, overweeg ook zelf er één aan te schaffen.
Voor €70,- staan ze op MP, voor €85,- nieuw bij Thomann (komt wel €8,- verzendkosten overheen).

Piekhaar
16 mei 2010, 16:59
-Roland micro cube met een microfoon ervoor over de PA. Heb ik ooit eens geprobeerd en klinkt werkelijk nergens naar helaas.

Ik weet niet hoe het met de Micro Cube zit, maar mijn Cube30 (de oude, dus zonder X ja) klinkt best redelijk als ik de recording out /phone uitgang gebruik om hem op de geluidsinstallatie aan te sluiten. Inderdaad dus niet met een microfoon.

Op die manier is hij goed te gebruiken in de oefenruimte.

TimS
16 mei 2010, 17:50
Ik zou gewoon een tweedehands POD kopen, die kan je ook als backup blijven gebruiken. Mooi makkelijk ook in de oefenruimte.

Ik weet niet hoe het met de Micro Cube zit, maar mijn Cube30 (de oude, dus zonder X ja) klinkt best redelijk als ik de recording out /phone uitgang gebruik om hem op de geluidsinstallatie aan te sluiten. Inderdaad dus niet met een microfoon.

Op die manier is hij goed te gebruiken in de oefenruimte.

Ik heb zelf een Micro Cube, recording out klinkt echt ruk. Nog erger dan een Amplug.

iWishmaster
16 mei 2010, 18:25
Ik zou kijken naar een Pocket POD, overweeg ook zelf er één aan te schaffen.
Voor €70,- staan ze op MP, voor €85,- nieuw bij Thomann (komt wel €8,- verzendkosten overheen).

Ik heb een Line 6 Toneport (dus voor recording) en hoewel het prima is om thuis wat mee te klooien, lijkt het me niks om in een band te gebruiken op de één of andere manier ... Ik zoek toch iets 'simpelers'.

Mukkez
16 mei 2010, 18:38
Beetje afhankelijk ook hoe je 'm wilt gebruiken. Een Pocket Pod is makkelijk in vervoer en een goedkoop doosje met heel veel geluidjes erin, maar om als back up te gebruiken bij een optreden lijkt me niet echt handig. Hoe ga je dan geluiden switchen en dergelijke. Persoonlijk lijkt me zo'n 'fender in a box' wel handig (als je gebruikt maakt van pedalen) dan stop je die gewoon aan het einde van je keten en meteen de tafel in. Maar ik denk dat back up wel erg afhankelijk is van je situatie.

Henri H
16 mei 2010, 18:53
.... Een Pocket Pod is makkelijk in vervoer en een goedkoop doosje met heel veel geluidjes erin, maar om als back up te gebruiken bij een optreden lijkt me niet echt handig. Hoe ga je dan geluiden switchen en dergelijke. ....20 pagina's doorlezen is vervelend, dus bij deze even de post van Baker op deze vraag:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2348439#post2348439

Mukkez
16 mei 2010, 19:14
20 pagina's doorlezen is vervelend, dus bij deze even de post van Baker op deze vraag:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2348439#post2348439

Haha oke, ja ik heb niet het hele topic gevolgd, vandaar. Ik ben ook van mening dat je altijd wel iets van reserves bij je móét hebben. Just in case.. In welke mate is aan jezelf.

iWishmaster
18 mei 2010, 19:44
Vandaag eens de EHX 22 caliber geprobeerd. Dat ding gaat absurd hard voor een 22W transistor 'pedaaltje'! Zeker mee te repeteren, met single coils zelfs clean te houden mocht je dat willen. Als ik zonder amp kom te zitten schaf ik zo'n ding aan met een drive pedaaltje ervoor.

EuroCinema
19 mei 2010, 11:35
Achter in mijn amp, op het plekje voor de footswitch, heb ik altijd deze zitten:
http://www.behringer.com/EN/images/products/GDI21_P0295_Top_web.jpg

Een goedkope Sansamp kloon waar ook een XLR-kabel op past. Mocht er wat misgaan, dan kan ik daarmee de PA in en dan red ik me verder wel. Verder mee: snaren (1 of 2 pakjes, gebruik ik in praktijk alleen om uit te lenen als iemand van een andere band een snaar breekt), een paar plectrums, 2 goeie dure kabels, 1 reservekabel en een paar batterijen. Reservegitaar had ik wel vaak mee, maar in al die jaren (treed dik 20 jaar op, al is het niet altijd even fanatiek geweest) nul keer nodig gehad. Ik heb nu mijn elektronica laten nalopen/verbeteren door een zeer goede luthier, met de specifieke opdracht dat ik er zonder backup blind op wou kunnen vertrouwen. En dat doe ik dan ook.

Verder is voorkomen beter dan genezen. Ik ben zuinig op m'n amp (geen glazen erop, netjes opwarmen en afkoelen), speel altijd met verse snaren, laat m'n gitaar niet achter op het podium, haal kabels waar mensen aan kunnen blijven hangen los als ik het podium verlaat en voed m'n 3 pedaaltjes met batterijen zodat ik geen gedoe met voeding heb vooraan het podium.