PDA

View Full Version : Gitaar olien / impergneren????



Rooie Willem
22 april 2003, 23:11
Hallo.

Ik heb een Ibanez s371 met een mahoniehouten body die niet gelakt is, maar geölied of geïmpregneerd, maar wat weet ik niet(hij is donkerbruin). Nu begint ie al her en der slijtplekken te vertonen, dus ik wil hem opnieuw olien. Weet iemand welk soort olie of impregneer ik moet gebruiken om hem te onderhouden?

Groeten, Jan-Willem.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rooie willem op 2003-04-23 15:26 ]</font>

urezna
23 april 2003, 09:10
ik heb geen idee wat voor olie er gebruikt wordt in zulke gevallen en of het iets met je klankkleur doet, maar wellicht kun je overwegen om olie voor parketvloeren te gebruiken?

succes!

Anders Destium
23 april 2003, 09:19
Je kunt het beste naar de winkel gaan en dan naar Dunlop polish (volgens mij heet dat zo) vragen. Afhankelijk van de tint (donkerheid) van het hout heb je verschillende potjes. Het is vooral bedacht voor het onderhoud van fretboards, maar op een naturelle top werkt het ook. Ik doe hetzelfde bij mijn bijna ongelakte padauk-top en het werkt prima :smile:

ieme
23 april 2003, 12:01
Ik gebruik voor mijn toets en mn naturel tele altijd de olie die op de houten tafel van mn ouders moet.... Werkt prima!

skabouter
23 april 2003, 12:37
gewoon meubelspul kan vast wel jah.

heej, Anders Des, welke gitaar van jou heeft dan een padauk top ? heb je daar een foto van ? ik vind geolied padauk het mooiste wat er is !

vanafvandaag
24 april 2003, 13:49
Gewoon voor een paar euro een flesje Pledge Meubelolie kopen, werkt goed voor body + toets.

eddienew
24 april 2003, 15:28
laat nooit je reparaties uitvoeren door FER FRERICHS muziek in Spijkenisse,wat een zakkewasser is dat zeg!!!!.

ieme
24 april 2003, 16:53
zal t onthouden, als jullie dan onthouden dat t bij Musicstord leeuwarden eikels zijn en bij DaCapo in Nietap naaiers zijn!

Braindead
25 april 2003, 14:39
Nou nou, zo kan ie wel weer :smile:

Anders Destium
26 april 2003, 18:20
Op 2003-04-23 12:37, schreef skabouter:
gewoon meubelspul kan vast wel jah.

heej, Anders Des, welke gitaar van jou heeft dan een padauk top ? heb je daar een foto van ? ik vind geolied padauk het mooiste wat er is !


Mijn "strat" (RX750) heeft een sandwich padauk mahonie padauk en dat klinkt verdomde warm :smile:

Van mijn eigen heb ik geen foto's omdat die op een andere plaats staat dan waar ik een webcam heb :sad:

Het is de rechter, de RX750
http://www.ibanezrules.com/catalogs/us/1994/94015.jpg

skabouter
27 april 2003, 13:59
mooi hoor .....is die nu niet gelakt ? of wel ?

Anders Destium
27 april 2003, 15:42
Nee, er zit geen extra laklaag overheen. Het is gewoon het hout dat je ziet, ik heb die van mij een paar keer geolied, misschien laat ik hem nog eens poly-urethaan lakken zodat hij er ongeveer zo komt uit te zien als mijn RG2027. Maar dat puur natuur heeft ook wel wat :smile:

skabouter
27 april 2003, 15:53
vind ik altijd mooier !!

ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn S2120 te schuren. maar ik zou het wel mooier vinden als ie zo al de fabriek uitgekomen was. zoals die nieuwe mushok bijvoorbeeld.

I hate lak, and I fancy Oil !! helaas zijn alleen al mijn 5 gitaren gelakt :smile: