PDA

View Full Version : snarenprobleem



DVBAS
10 april 2010, 21:45
Ok, dit zal misschien dom klinken voor de meesten, maar ik zou hier echt wel wat hulp in kunnen gebruiken. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met snaren. Na iets meer dan een jaar gebruik is er voor de tweede keer een snaar gesprongen, namelijk de A-snaar.

De eerste keer was (hoge) e-snaar en toen ben ik naar de winkel geweest om uitleg te vragen. Ook heb ik toen een extra pakje snaren gekocht uit voorzorg en toen ik vroeg of het normale waren (standaardformaat), zei de verkoper van wel. Dat was dus niet waar, want het zijn super light's (0.009-0.042) in plaats van de gewone light's (0.010-0.046).

Nu leg ik er dus een nieuwe snaar op, draai ze twee keer rond het stemmechaniekje, steek ze er door, stem ze en draai de locker vast. De andere snaren zijn nog hetzelfde, maar deze nieuwe voelt niet helemaal lekker. Ze klinkt in mijn oren veel scherper dan de andere en ze heeft op bepaalde frets wat last van fretbuzz (Zou dit komen door het verschil in dikte met de andere snaren? En zo ja, ik heb geen zin om de intonatie zelf te veranderen en vertrouw de verkoper eerlijk gezegd niet echt meer.).

Wat zou ik nu het beste doen, gewoon in de plaatselijke winkel een standaard-dikte-snaar te kopen of de volledige (dunnere) set er op leggen en ze door iemand professioneel laten afstellen?

Ik voel me nu echt ontzettend dom, omdat ik ondertussen al zo'n twee jaar speel en nog steed moeite heb met dingen zoals snaren opleggen...

Alvast bedankt ;)

bass blom
10 april 2010, 21:53
een set, en dus ook 1 nieuwe snaar, klinkt de eerste paar (speel)uren altijd feller, scherper etc. en lijkt wellicht ook meer rammel te maken.

zet er een complete nieuwe set op.

DVBAS
10 april 2010, 21:55
En geeft het dan niet dat het een andere dikte is? Moet er niets aangepast worden of zo?

En moet ik er de volledige set opzetten vanwege het verschil of gewoon om te voorkomen dat de andere zouden springen?

Toch al bedankt voor het vlugge antwoord ;)

Chocola
10 april 2010, 21:56
Niet dom voelen...

1. Ja de dikte is anders en zal daarom voor velen minder lekker of beter spelen en klinken. Nieuwe snaren moeten nog wat uitrekken en klinken in het begin erg schel, moeten dus nog even wennen aan jouw gitaar. Gewoon lekker spelen dan gaat dat iig over.
2. Ja hij moet vaak anders afgesteld worden met andere gauges.
3. Het is vaak niet aan te raden om één snaar te vervangen, helemaal niet als je er al zo fucking lang mee doet. Gewoon een setje d'addario, Ernie Ball of Elixer e.d. kopen en even een heel nieuw setje erop zetten.
4. Zoek even op youtube handige filmpjes, er zijn sommige methoden die zorgen dat je erg weinig wikkelingen nodig hebt.

http://www.youtube.com/watch?v=DrLKlJS1wEo
http://www.youtube.com/results?search_query=string+guitar+lesson&aq=f
http://www.youtube.com/results?search_query=string+guitar+how+to&aq=f

Overigens is 010-046 inderdaad de standaard en is 009 wat dunner. Rare gitaarboer trouwens. Wat voor gitaar bespeel je?

bass blom
10 april 2010, 21:58
ik volg de laatste 2? jaar deze methode, perfect!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

en ja, als je dikkere of dunnere snaren erop zet kan het zijn dat je hoogte afstellen moet, intoneren, en zelfs mogelijk je halspen afstellen.
dat laatste meestal alleen als je flink dikkere of dunnere snaren neemt.

Chocola
10 april 2010, 22:00
ik volg de laatste 2? jaar deze methode, perfect!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

en ja, als je dikkere of dunnere snaren erop zet kan het zijn dat je hoogte afstellen moet, intoneren, en zelfs mogelijk je halspen afstellen.
dat laatste meestal alleen als je flink dikkere of dunnere snaren neemt.

Ja die gebruik ik ook al jaren. Alleen zegt hij dat die methode nergens anders te zien is terwijl heel het internet ermee vol staat :D. Ook op Youtube kun je die methode vinden met filmpjes :p.

edit: waarom doe je zoveel weg joh? Waar ben je wel niet voor aan het sparen Blom? :D.

DVBAS
10 april 2010, 22:09
Ok, dus ik zal gewoon het hele setje er op leggen en ze een weekje inspelen, dan zien we wel verder ;). Ik zal die gids voor snaren op te leggen eens volgen (dat is waarschijnlijk wel bijna hetzelfde met locking stemmers als met gewone, toch?) en kijken waar ik uitkom (ik denk wel niet dat een maatje minder een niewe intonatie zal vereisen).

@Chocola: ik speel nu zowel op een spear rf-301, wat in essentie een gewone fat-strat clone is met locking stemmers en een wilkinson brug. Ik ben er tot nu toe al zeer tevreden over geweest, ze klinkt schitterend, speel zeer comfortabel en heeft een prachtige afwerking :). Alleen de versterker kan beter (15 watt transistor), maar dat heb ik al in veel voorgaande posts over geklaagd ;). Ochja, ik ben toch van plan om aan het einde van het schooljaar ter wijze van afstuderen van het middelbaar iets nieuws kopen ;). Ik zat te denken aan een blackheart handsome devil, maar dat zal waarschijnlijk nog wel af en toe veranderen. Ik zal mijn oude topic maar eens afstoffen.

Al zeer bedankt beiden ;)

bass blom
10 april 2010, 22:13
Ja die gebruik ik ook al jaren. Alleen zegt hij dat die methode nergens anders te zien is terwijl heel het internet ermee vol staat :D. Ook op Youtube kun je die methode vinden met filmpjes :p.

edit: waarom doe je zoveel weg joh? Waar ben je wel niet voor aan het sparen Blom? :D.

ik heb *kuch* net een tweede les paul custom gekocht.

PS. ik haat mensen die me bij mijn achternaam noemen :sneaky:

Chocola
10 april 2010, 22:50
Ok, dus ik zal gewoon het hele setje er op leggen en ze een weekje inspelen, dan zien we wel verder ;). Ik zal die gids voor snaren op te leggen eens volgen (dat is waarschijnlijk wel bijna hetzelfde met locking stemmers als met gewone, toch?) en kijken waar ik uitkom (ik denk wel niet dat een maatje minder een niewe intonatie zal vereisen).

@Chocola: ik speel nu zowel op een spear rf-301, wat in essentie een gewone fat-strat clone is met locking stemmers en een wilkinson brug. Ik ben er tot nu toe al zeer tevreden over geweest, ze klinkt schitterend, speel zeer comfortabel en heeft een prachtige afwerking :). Alleen de versterker kan beter (15 watt transistor), maar dat heb ik al in veel voorgaande posts over geklaagd ;). Ochja, ik ben toch van plan om aan het einde van het schooljaar ter wijze van afstuderen van het middelbaar iets nieuws kopen ;). Ik zat te denken aan een blackheart handsome devil, maar dat zal waarschijnlijk nog wel af en toe veranderen. Ik zal mijn oude topic maar eens afstoffen.

Al zeer bedankt beiden ;)

Met lockingtuners hoef je die tutorial niet te volgen. Snaar erdoorheen, draaien (NIET TE VER!!! dan breekt de snaar snel af) en dan stemmen :). Geen wikkelingen enzo!

edit: liefst zo min mogelijk wikkelingen!

Chocola
10 april 2010, 22:52
ik heb *kuch* net een tweede les paul custom gekocht.

PS. ik haat mensen die me bij mijn achternaam noemen :sneaky:

Oeeh dat tikt aardig aan qua financiën lol.

En weet je dat de knuffel van mijn zusje Blompie heet? Daar moest ik wel even aan denken moet ik eerlijk bekennen :makeup::sssh:.


Blom is gewoon cool :D.

FruscianteFan
10 april 2010, 22:56
Nou, zo onbetrouwbaar is die gitaarboer ook weer niet denk ik. .009 is ook gewoon standaard, net zoals .010. Als jij niet specifiek zegt wat voor dikte je wilt, zal de gitaarboer het moeten inschatten en dan kom je meestal uit op wat dunner.

DVBAS
10 april 2010, 23:23
@Chocola: is dat dan eerst rond de stemmer draaien en dan doorsteken of omgekeerd, want ik begrijp het nog steeds niet helemaal?

@FruscianteFan: ok, misschien is hij niet zo onbetrouwbaar vanwege de standaard, maar ik had er nog specifiek bijgezegd dat het oranje waren (kleur van het d'addario setje) en hij zei dat de paarse net hetzelfde waren (wat dus niet 100% klopt).

FruscianteFan
10 april 2010, 23:34
Dat is dan wel slecht!

M@rtijnd
11 april 2010, 01:40
Ok, dit zal misschien dom klinken voor de meesten, maar ik zou hier echt wel wat hulp in kunnen gebruiken. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met snaren. Na iets meer dan een jaar gebruik is er voor de tweede keer een snaar gesprongen, namelijk de A-snaar.

Ik vind 't knap hoe mensen zo lang met snaren kunnen doen... Als ik ongecoate snaren gebruik dan kan ik daar hooguit 2 maanden mee doen. Na een maand is bij mij de klank al helemaal weg (dat is dan nog ruimdenkend). Zelfs als ik de snaren na het spelen afveeg. Overigens heb ik wel verschrikkelijke zweethanden. Ik denk dat dat ook wel een behoorlijke rol speelt.

M

DVBAS
11 april 2010, 22:32
Ondertussen liggen ze er alle zes op, en ik moet zeggen, dat speelt een stuk beter ;) (ik ga ze voortaan meer verversen). Nu gewoon nog wat inspelen, maar dan zal alles wel goed gaan. Ik merk eerlijk gezegd niet veel verschil in dikte, dus dat probleem is dan ook weer van de baan.

En M@rtijnd, op mijn akoestische liggen er al twee jaar dezelfde snaren op ;) (hoewel ik ze best binnenkort ook eens ga vervangen).

Nog eens bedankt iedereen ;)

Nobler
12 april 2010, 13:56
Het is het beste geen snaren van verschillende merken te combineren, en een kapotte snaar te vervangen door een gelijke snaar (zelfde dikte, zelfde merk, zelfde type), anders krijg je verschillen in spelen en klank.

Hoe lang je met snaren doet is heel persoonlijk, zoals ik net in een ander topic had aangegeven speel ik graag op oude snaren, onder andere omdat die niet zo makkelijk ontstemmen. Wel kan het dan gebeuren dat als er één snaar breekt en je alleen die vervangt, dat die veel helderder klinkt dan de rest, maar dat duurt hoogstens een paar weken!