PDA

View Full Version : Shielden? Ik snap er geen zak meer van! Helluup!!



jutter
10 april 2010, 18:47
Mijn nieuwe Fender Stratocaster heb ik geshield met Tesa aluminiumfolie. Eerst netjes alle elektronikaruimtes bekleed en een klein stukje alu.tape over de randen heen. Daarna de onderkant van de gehele slagplaat bekleed. Toen weer inelkaar gezet maar het geknetter bleef als ik over de slagplaat en over de body heen wreef. Weer uitelkaar gehaald en gemeten met een multimeter of de overlappende stukken tape ook contact maakt. Dat is goed. Nog even een draadje in de body, bevestigd aan de alu.tape met een schroefje, en de andere kant van het draadje vastgesoldeerd aan de volumepotmeter. Weer opnieuw inelkaar gezet, maar helaas...Nog steeds heb ik geknetter als ik over de slagplaat en body wrijf. Wat doe ik verkeerd?

Aca Ilic
10 april 2010, 19:58
niks, gewoon statische elektriciteit...;-)

Arvoitus
10 april 2010, 20:11
Hoor je dat ook terug in je versterkt signaal?

jutter
10 april 2010, 20:15
Hoor je dat ook terug in je versterkt signaal?

Tja, onversterkt hoor je dat niet hé.....

Gearjunkie
10 april 2010, 20:34
Mag ik vragen waarom je over de slagplaat en de body van je gitaar wrijft??

jutter
10 april 2010, 20:39
Mag ik vragen waarom je over de slagplaat en de body van je gitaar wrijft??

Jawel dat mag je.....Tijdens het spelen heb ik mijn bovenarm op de body en daardoor ontstaat wrijving met als gevolg dat geknetter. Heb je een antwoord op mijn vraag?

bass blom
10 april 2010, 20:43
heb je hier alleen in de slaapkamer last van of ook in oefenruimte/op podium?

jutter
10 april 2010, 20:47
heb je hier alleen in de slaapkamer last van of ook in oefenruimte/op podium?

Als je het als een serieuze vraag bedoeld; ja, thuis,in het oefenhok en op het podium.

Aca Ilic
10 april 2010, 20:48
Jutter, welke model strat heb je?

grtz
Alex

bass blom
10 april 2010, 20:51
Als je het als een serieuze vraag bedoeld; ja, thuis,in het oefenhok en op het podium.

zeker serieus bedoeld ja.
ik mag aannemen dat je amp geaard is?

jutter
10 april 2010, 20:53
Jutter, welke model strat heb je?

grtz
Alex


zeker serieus bedoeld ja.
ik mag aannemen dat je amp geaard is?

'57 Hot Rod met Dimarzio S in de brug en SCN in de middle en neck.
Amp is geaard.

bass blom
10 april 2010, 20:56
'57 Hot Rod met Dimarzio S in de brug en SCN in de middle en neck.
Amp is geaard.

jij laadt dus die slagplaat op.
zou aan je kleding / schoenen kunnen liggen.

jutter
10 april 2010, 21:00
jij laadt dus die slagplaat op.
zou aan je kleding / schoenen kunnen liggen.


Lijkt me onmogelijk omdat ik steeds in andere ruimtes speel en ik elke dag andere kleren aantrek...:stop:

bass blom
10 april 2010, 21:01
Lijkt me onmogelijk omdat ik steeds in andere ruimtes speel en ik elke dag andere kleren aantrek...:stop:

vage shit man :crazyhappy:

jutter
10 april 2010, 21:06
vage shit man :crazyhappy:

Baal er ook enorm van! Destemeer omdat dit juist zo'n heerlijke strat is....:(

Gearjunkie
10 april 2010, 21:07
Jawel dat mag je.....Tijdens het spelen heb ik mijn bovenarm op de body en daardoor ontstaat wrijving met als gevolg dat geknetter. Heb je een antwoord op mijn vraag?

Jazeker, het was serieus bedoeld. Toch wel een vaag probleem eigenlijk.

Midwolda
10 april 2010, 21:10
Heb je het ook op alle standen van de 5-way switch?

jutter
10 april 2010, 21:12
Heb je het ook op alle standen van de 5-way switch?

Ja, op elke stand...

Gearjunkie
10 april 2010, 21:20
De brug gewoon geaard?

jutter
10 april 2010, 21:23
De brug gewoon geaard?

Ja, gewoon standaard geaard.

Nagramoth
10 april 2010, 21:29
Maken de bevestigings-schroeven van je pickups contact met de folie achterop je slagplaat? Dat kan een aarde-lus veroorzaken...

Aca Ilic
10 april 2010, 21:34
Jutter , ik ben bang dat je hiermee moet leren leven bro. Ik heb dit ook, zelfs tijdens het repeteren als ik bijv. mijn bovenste kleidingstuk uitdoe omdat ik het warm heb, hoor je gewoon statische electriciteit via achterkant van mijn strat (geen afdekplaat achter) effe knetteren ( niet hard maar je hoort het net zoals je bijv. trui over je kop uittrekt).
By the way, als band begint te spelen is dit te verwaarlozen.
Ik heb alles net zoals jij, alles geshield, toen had ik het ook, daarna heb ik het toch uitgepleurd, aangezien het niks helpt. Dan maar vintage....

jutter
10 april 2010, 21:38
Maken de bevestigings-schroeven van je pickups contact met de folie achterop je slagplaat? Dat kan een aarde-lus veroorzaken...


Nee, de gaten van de schroeven heb ik in de alufolie ruim uitgesneden. Om de schroeven zitten ook geen metalen veertjes maar van die rubberen tubes.

jutter
10 april 2010, 21:40
Jutter , ik ben bang dat je hiermee moet leren leven bro. Ik heb dit ook, zelfs tijdens het repeteren als ik bijv. mijn bovenste kleidingstuk uitdoe omdat ik het warm heb, hoor je gewoon statische electriciteit via achterkant van mijn strat (geen afdekplaat achter) effe knetteren ( niet hard maar je hoort het net zoals je bijv. trui over je kop uittrekt).
By the way, als band begint te spelen is dit te verwaarlozen.
Ik heb alles net zoals jij, alles geshield, toen had ik het ook, daarna heb ik het toch uitgepleurd, aangezien het niks helpt. Dan maar vintage....

Waarom heb ik het dan met mijn andere strat niet?

Aca Ilic
10 april 2010, 21:54
Waarom heb ik het dan met mijn andere strat niet?

ik heb dit op mijn beide strats :-?

Hendriks
10 april 2010, 22:00
Kan het ook met SNC pickups te maken hebben ? Op TDPRI had iemend het met een deluxe tele .

jutter
10 april 2010, 22:05
Kan het ook met SNC pickups te maken hebben ? Op TDPRI had iemend het met een deluxe tele .

Dat zou kunnen, maar ik hoop van niet!

jutter
10 april 2010, 22:06
ik heb dit op mijn beide strats :-?

Huh??????????

Luigi
11 april 2010, 07:39
Misschien zit het probleem in de slagplaat.
Hier (http://archive.ampage.org/threads/0/guitelec/000225/Re_Static_Noises_on_Strat_Pickguard-1.html) een leuke discussie daarover, mogelijk met een oplossing...

Aca Ilic
11 april 2010, 08:30
Ciao Luigi,

bedankt voor een leuke link, daar zit idd. wat in. Ik heb ( zoals al boven geschreven), daarmee leren leven omdat ik voornamelijk nooit mijn vingers over de slagplaat laat glijden.
Het is me wel opgevallen dat ik dit ( omdat ik meerder strats in handen gehad heb) meestal bij strats met zwarte en black pearl slagplatten voorkomt. Lichte slagplaten hadden wat minder last van deze fenomeen.. :-{

macwilliams
11 april 2010, 09:05
Knoop eens een ijzerdraad aan een ijzeren onderdeel van je gitaar, bijvoorbeeld aan een tuner en knoop het andere eind eens aan de randaarde pen van een stopcontact of aan een blanke pijp van je centrale verwarming. Als het dan wel weg is dan heb je toch ergens een verstopt aard proleem.

Midwolda
11 april 2010, 09:10
Nou, doe dat ijzerdraadje dan om een slagplaatschroefje en zorg dat het draadje goed contact maakt met de slagplaat zelf.
Toch?

Aca Ilic
11 april 2010, 09:10
Knoop eens een ijzerdraad aan een ijzeren onderdeel van je gitaar, bijvoorbeeld aan een tuner en knoop het andere eind eens aan de randaarde pen van een stopcontact of aan een blanke pijp van je centrale verwarming. Als het dan wel weg is dan heb je toch ergens een verstopt aard proleem.

Willem dit is geen kwestie van aardeprobleem, Jutter gaf het aan dat alles goed geaard is ( bij mij by the way ook), het is gewoon zo dat deze soort statische electriciteit ontstaat door vrijwing over de slagplaat.
Mijn bassist heeft een strat uit '73, en hij heeft slagplaat van hout gemaakt, nooit probleem hiermee gehad.

macwilliams
11 april 2010, 09:23
Nou, doe dat ijzerdraadje dan om een slagplaatschroefje en zorg dat het draadje goed contact maakt met de slagplaat zelf.
Toch?Kan ook


Willem dit is geen kwestie van aardeprobleem, Jutter gaf het aan dat alles goed geaard is ( bij mij by the way ook), het is gewoon zo dat deze soort statische electriciteit ontstaat door vrijwing over de slagplaat.
Mijn bassist heeft een strat uit '73, en hij heeft slagplaat van hout gemaakt, nooit probleem hiermee gehad.

Gewoon proberen, kost een paar seconden en het bevestigd alleen of je gelijk hebt dat je het goed hebt gedaan

altheka
11 april 2010, 09:24
Je zegt elke dag andere kleding, maar wel steeds dezelfde schoenen(zolen) dat maakt nog wel is uit, je wekt de statische elektriciteit vaak zelf op test eventueel is door op blote voeten te spelen (mag je zelf weten of dat thuis of op het podium is :crazyhappy: )
Verder ga ik er vanuit dat je een kunststof (nylon) slagplaat hebt, dat is ook een boosdoener (wrijving en statisch elektriciteit), mogelijk moetje de hele slagplaat vervangen om er echt vanaf te zijn.
Wat je ook nog kan proberen is om dat deel van de slagplaat wat je raakt (wrijving) weg te halen, neem aan dat het het bovenste deel is en dat er gewoon body (geen gaten) onder zit.
Ik vrees namelijk dat het gewoon wrijving een kunststof slagplaat probleem is.

Aca Ilic
11 april 2010, 10:07
ik vrees dat deze topic eigenlijk naar werkbank zou moeten....

DeiDRagonas
11 april 2010, 10:18
Knoop eens een ijzerdraad aan een ijzeren onderdeel van je gitaar, bijvoorbeeld aan een tuner en knoop het andere eind eens aan de randaarde pen van een stopcontact of aan een blanke pijp van je centrale verwarming. Als het dan wel weg is dan heb je toch ergens een verstopt aard proleem.

Whatever you do.. Dit in elk geval NIET doen! Tenzij je een verhoogd risico wil lopen jezelf te roosteren natuurlijk, als je dat fijn vind moet je het vooral doen. Hoe dan ook: NOOIT kloten met kabeltjes in een stopcontact in elk geval!!
:stop::stop:

jutter
11 april 2010, 10:18
Je zegt elke dag andere kleding, maar wel steeds dezelfde schoenen(zolen) dat maakt nog wel is uit, je wekt de statische elektriciteit vaak zelf op test eventueel is door op blote voeten te spelen (mag je zelf weten of dat thuis of op het podium is :crazyhappy: )
Verder ga ik er vanuit dat je een kunststof (nylon) slagplaat hebt, dat is ook een boosdoener (wrijving en statisch elektriciteit), mogelijk moetje de hele slagplaat vervangen om er echt vanaf te zijn.
Wat je ook nog kan proberen is om dat deel van de slagplaat wat je raakt (wrijving) weg te halen, neem aan dat het het bovenste deel is en dat er gewoon body (geen gaten) onder zit.
Ik vrees namelijk dat het gewoon wrijving een kunststof slagplaat probleem is.

Tja, ook met verschillende schoeisel heb ik er last van. Wat inderdaad een optie is, is de hele slagplaat vervangen. Er zit nu de originele witte fender slagplaat op....

jutter
11 april 2010, 10:19
ik vrees dat deze topic eigenlijk naar werkbank zou moeten....

Mag verplaatst worden hoor als de mod dat vindt.

jutter
11 april 2010, 10:20
Whatever you do.. Dit in elk geval NIET doen! Tenzij je een verhoogd risico wil lopen jezelf te roosteren natuurlijk, als je dat fijn vind moet je het vooral doen. Hoe dan ook: NOOIT kloten met kabeltjes in een stopcontact in elk geval!!
:stop::stop:

Aan de verwarmingsbuis mag toch geen probleem zijn?

jutter
11 april 2010, 10:21
Misschien zit het probleem in de slagplaat.
Hier (http://archive.ampage.org/threads/0/guitelec/000225/Re_Static_Noises_on_Strat_Pickguard-1.html) een leuke discussie daarover, mogelijk met een oplossing...

Bedankt voor de link!

bass blom
11 april 2010, 10:22
Aan de verwarmingsbuis mag toch geen probleem zijn?

doe die kabel netjes aan een geaarde stekker, aan het juiste contact, dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan.

heb ik wel eens gedaan met een kunststof kuipstoel waar ik steeds opdonders van kreeg :D

DeiDRagonas
11 april 2010, 10:30
doe die kabel netjes aan een geaarde stekker, aan het juiste contact, dan weet je zeker dat er niets mis kan gaan.

heb ik wel eens gedaan met een kunststof kuipstoel waar ik steeds opdonders van kreeg :D

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit serieus menen! Dit raadt je mensen toch niet aan? Vergeet niet dat er noobs zijn die dit lezen en met ijzerdraadjes willekeurig in stekkers gaan kloten. Ik vind dit echt het domste wat je iemand kan aanraden. En onverantwoordelijk! Nee, lekker slim hoor jongens, goed zo... Tss..
:stop:

macwilliams
11 april 2010, 10:30
Aan de verwarmingsbuis mag toch geen probleem zijn?


.... Nou dan mag ik vast van geluk spreken dat ik nog leef...

JE KUNT NIET GEROOSTERD WORDEN OP EEN RAND AARDE!!!
KAN PERTINET NIET!!

DeiDRagonas
11 april 2010, 10:31
.... Nou dan mag ik vast van geluk spreken dat ik nog leef...

JE KUNT NIET GEROOSTERD WORDEN OP EEN RAND AARDE!!!
KAN PERTINET NIET!!

Ah jawel joh... Lekker kloten met draadjes in je amp en stopcontact. Leuk man. Lache..
:stop:

bass blom
11 april 2010, 10:32
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit serieus menen! Dit raadt je mensen toch niet aan? Vergeet niet dat er noobs zijn die dit lezen en met ijzerdraadjes willekeurig in stekkers gaan kloten. Ik vind dit echt het domste wat je iemand kan aanraden. En onverantwoordelijk! Nee, lekker slim hoor jongens, goed zo... Tss..
:stop:

als ze zo dom zijn dat ze niet weten wat de aarde contacten van een stekker zijn.. mooi dan, opgeruimd staat netjes :D

jutter
11 april 2010, 10:36
.... Nou dan mag ik vast van geluk spreken dat ik nog leef...

JE KUNT NIET GEROOSTERD WORDEN OP EEN RAND AARDE!!!
KAN PERTINET NIET!!


Ah jawel joh... Lekker kloten met draadjes in je amp en stopcontact. Leuk man. Lache..
:stop:

Ik weet (meestal, zonder drank op..) wel wat ik doe maar toch zal ik dit niet zo snel doen. Even je kop er niet bij en voordat je het weet heeft de crematie plaatsgevonden! Een draadje naar een c.v.buis is wel veilig.

jutter
11 april 2010, 10:36
als ze zo dom zijn dat ze niet weten wat de aarde contacten van een stekker zijn.. mooi dan, opgeruimd staat netjes :D

En bedankt meneer Blom!

speedmusic
11 april 2010, 11:06
Wat ik wel eens heb vernomen, zelf nooit uit geprobeerd omdat ik geen last heb van dit fenomeen is het volgende:

Het ijzerdraadje verbinden met je brug en het andere deel om je vinger.

Of via je vinger naar een verwarmingsbuis of iets anders wat geaard is dit om jezelf statisch te ontladen, dit laatste is meer om te kijken wat de oorzaak is en lijkt mij niet handig om mee te spelen

Jackdeluxe
11 april 2010, 11:13
Hallo Jutter en medelezers in dit topic,

Ter bevestiging, ik heb met een van mijn gitaren hetzelfde probleem zonder dat ik hiervoor een goede oplossing heb gevonden!
Ik heb een 86ér telecaster die statische "knettergeluiden" afgeeft (via de versterker) als ik met mijn vingers over de slagplaat wrijf. Dit is irritant bij rustige "open" partijen/intro's. In dezelfde ruimte/kleding/bekabeling/versterker heb ik met mijn strat dit probleem niet. Er moet dus naar mijn mening een oorzaak te vinden zijn in het specifieke gitaar en niet in de rest van de setup. Ik blijf deze discussie dan ook graag nog even volgen.

Gr. Jack

jutter
11 april 2010, 12:06
Hallo Jutter en medelezers in dit topic,

Ter bevestiging, ik heb met een van mijn gitaren hetzelfde probleem zonder dat ik hiervoor een goede oplossing heb gevonden!
Ik heb een 86ér telecaster die statische "knettergeluiden" afgeeft (via de versterker) als ik met mijn vingers over de slagplaat wrijf. Dit is irritant bij rustige "open" partijen/intro's. In dezelfde ruimte/kleding/bekabeling/versterker heb ik met mijn strat dit probleem niet. Er moet dus naar mijn mening een oorzaak te vinden zijn in het specifieke gitaar en niet in de rest van de setup. Ik blijf deze discussie dan ook graag nog even volgen.

Gr. Jack

Heb je er ook al eens een andere slagplaat erop gezet? Dit ga ik namelijk eens proberen.

macwilliams
11 april 2010, 12:19
Ah jawel joh... Lekker kloten met draadjes in je amp en stopcontact. Leuk man. Lache..
:stop:

Laat maar, zoek het effe uit joh, kan mij het schelen. En dan kun je wel met een handje voor het hoofd smilie komen zo van alsof enzo. Zal mij echt een zorg zijn wat jij vind. Voor mijn part lik je een stopcontact. En reply maar lekker negatief als had je de wijsheid in pacht het zal mij een worst zijn. Ik weet waar ik het over heb.

Ik ga er verder niet meer op in.

Jutter,
Sorry voor dit stukje topic vervuiling, vooral de draai die er aan gegeven is.
Ik wens je absoluut het beste met je gitaar, jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik wel even willen kijken of er misschien en heel per ongeluk toch een foutje in geslopen was.

Ik laat dit topic verder voor wat het is want al mijn gitaren, incluis mijn ongeshielde strat, zijn muisstil.... Zal wel mazzel zijn:dontgeti:

Orpheo
11 april 2010, 12:23
Whatever you do.. Dit in elk geval NIET doen! Tenzij je een verhoogd risico wil lopen jezelf te roosteren natuurlijk, als je dat fijn vind moet je het vooral doen. Hoe dan ook: NOOIT kloten met kabeltjes in een stopcontact in elk geval!!
:stop::stop:
Weer een klassiek geval van paranoia. De contactpennetjes waar + en - 220v op staat zitten in de behuizing. Het contactpennetje voor de randaarde is even gevaarlojk als de verwarmingsbuis of radiateur.

Hendriks
11 april 2010, 12:37
Hoe was het eigenlijk voor het sheilden? Had je er toen ook al last van?
Tijdje geleden had ik er ook last van , hele gitaar uitelkaar gehaalt, alles na gelopen en wat bleek achteraf , de storing kwam van mijn telefoon , die zat in mijn broekzak , telefoon weggelegt en het was over. Verder heb ik er nooit last van gehad , een beetje ruis en brom heb je altijd wel met sc's ,maar heb het nooit als storend ervaren.

jutter
11 april 2010, 13:38
Ik heb zojuist de slagplaat van mijn 'goede' strat verwisseld met de 'slechte'. Probleem is er onveranderd......

jutter
11 april 2010, 13:58
Net even geaard aan de cvbuis. Helpt ook niet....

flitslicht
11 april 2010, 14:02
Gaffer tape op de plek waar je met je hand tegen de slagplaat aankomt, dat helpt. Niet mooi, maar als verder niets helpt en je hebt er last van...

jutter
11 april 2010, 14:10
Gaffer tape op de plek waar je met je hand tegen de slagplaat aankomt, dat helpt. Niet mooi, maar als verder niets helpt en je hebt er last van...

Het is niet alleen de slagplaat, ook de body.....

geert1976
11 april 2010, 14:12
soldeer een draadje aan de shielding (neem aan dat je alushieling aan de binnenzijde van je slagplaat hebt) en draadje voorts solderen aan je aarde punt op de veerhouder van je brug (daar zit al een aarde draad op gesoldeerd als het goed is.

heb ik ook een keer gedaan en dat werkte bij mijn gitaar (Fender Mex Strat) toen wel:ok:

jutter
11 april 2010, 14:18
soldeer een draadje aan de shielding (neem aan dat je alushieling aan de binnenzijde van je slagplaat hebt) en draadje voorts solderen aan je aarde punt op de veerhouder van je brug (daar zit al een aarde draad op gesoldeerd als het goed is.

heb ik ook een keer gedaan en dat werkte bij mijn gitaar (Fender Mex Strat) toen wel:ok:

Ik heb al een draadje vastgemaakt op de alufolie in de body en de andere kant van het draadje zit vastgesoldeerd op de volumepotmeter. Vanaf de volumepotmeter gaat er een draadje naar de brug....komt volgens mij op hetzelfde neer.....

geert1976
11 april 2010, 14:20
Ik heb al een draadje vastgemaakt op de alufolie in de body en de andere kant van het draadje zit vastgesoldeerd op de volumepotmeter. Vanaf de volumepotmeter gaat er een draadje naar de brug....komt volgens mij op hetzelfde neer.....

Maak hem toch maar direct vast en niet via de pots, dan kan de statische electriciteit direkt, zonder omwegen afgevoerd worden en houd je dit buiten het andere circuit:ok:

no 1 hops
11 april 2010, 18:34
ik zou eens proberen de slagplaat in te wrijven met ouderwetse harde turtle wax.
of het zorgt voor betere geleiding (ben dus ook voorstander dat de schroeven van de pups wel door de shield heen drukken en de shield raken, of het voorkomt misschien dat je tijdens het spelen een electrische lading opwekt.

hoe ik daarbij kom? ik meende dat truien die statisch zijn maar met wasverzachter behandelt worden minder statisch zijn.
het is maar een idee.

dus jutter, wax even een van de slagplaten en zie wat het doet.
misschien is inspuiten met siliconen ook een optie

jutter
11 april 2010, 18:45
ik zou eens proberen de slagplaat in te wrijven met ouderwetse harde turtle wax.
of het zorgt voor betere geleiding (ben dus ook voorstander dat de schroeven van de pups wel door de shield heen drukken en de shield raken, of het voorkomt misschien dat je tijdens het spelen een electrische lading opwekt.

hoe ik daarbij kom? ik meende dat truien die statisch zijn maar met wasverzachter behandelt worden minder statisch zijn.
het is maar een idee.

dus jutter, wax even een van de slagplaten en zie wat het doet.
misschien is inspuiten met siliconen ook een optie

Bedoel je daarmee de top van de slagplaat behandelen of de onderkant?

no 1 hops
11 april 2010, 22:04
Bedoel je daarmee de top van de slagplaat behandelen of de onderkant?
top, daar ontstaat de statische elektriciteit, misschien is dan de opwekking minder of geleid juist beter naar de schroeven die weer contact hebben met de shield..

maar nog maal ik heb daar geen bewijs van.

RS-Rik
11 april 2010, 23:23
Je kunt ook wat glijmiddel op je arm doen, dat heft de wrijving op. Of de onderkant van je arm scheren.

aaronstonebeat
11 april 2010, 23:54
Statische elektriciteit is een heel interessant verschijnsel. Er zijn hele lijsten van materialen die door natuurkundigen worden gebruikt om objecten op te laden. Sommige materialen staan makkelijk elektronen af (huid bijvoorbeeld, vooral als die droog is) en sommige nemen ze makkelijk op (polyester bijvoorbeeld). Heel even googlend vind ik hier (http://www.school-for-champions.com/science/static_materials.htm) zo'n lijstje.

De Van de Graaf generator werkt met dit principe en daar kunnen kolossale spanningen mee worden opgewekt.

Ik kan alleen maar filosoferen over een oplossing, ik heb zelf het probleem nog nooit gehad. Van belang lijkt me dat er sprake moet zijn van fysiek contact tussen de verschillende materialen voor het opwekken van statische elektriciteit, voor het zich verplaatsen van lading van het ene materiaal naar het andere. Ik kan me voorstellen dat een 'tussenmateriaal' (was, folie, tape) een positieve verandering kan betekenen.

Ben benieuwd of je een oplossing vindt. Succes!

jutter
12 april 2010, 21:36
Maak hem toch maar direct vast en niet via de pots, dan kan de statische electriciteit direkt, zonder omwegen afgevoerd worden en houd je dit buiten het andere circuit:ok:


ik zou eens proberen de slagplaat in te wrijven met ouderwetse harde turtle wax.
of het zorgt voor betere geleiding (ben dus ook voorstander dat de schroeven van de pups wel door de shield heen drukken en de shield raken, of het voorkomt misschien dat je tijdens het spelen een electrische lading opwekt.

hoe ik daarbij kom? ik meende dat truien die statisch zijn maar met wasverzachter behandelt worden minder statisch zijn.
het is maar een idee.

dus jutter, wax even een van de slagplaten en zie wat het doet.
misschien is inspuiten met siliconen ook een optie

Heb jullie advies opgevolgd: draadje naar de brug(klauw), slagplaat met turtle harde wax ingewreven maar het knettert nog steeds als een idioot! Nog meer tips?

aaronstonebeat
12 april 2010, 21:54
Plak eens wat duct tape op de plaatsen waar je de slagplaat raakt. Gewoon om te kijken of het verschil maakt.

Luigi
12 april 2010, 21:59
Nog meer tips? Lijkt wel onoplosbaar... intrigerend.
Ben dus verder gaan zoeken en kwam een tip tegen op een usa-site. Plaats een dryer sheet in de holle ruimte onder je pickguard.
Geen idee wat een dryer sheet is; blijken doekjes te zijn die je in de droogtrommel doet om de was lekker te laten ruiken en anti-statisch te maken. Het wordt steeds gekker... KLIK! (http://www.drogisterij.net/Robijn_droogtrommeldoekjes_morgenfris/P/4438532)

Aca Ilic
12 april 2010, 22:04
alleen 4 sterren....bagger...

jutter
12 april 2010, 22:13
Deze Fender heb ik nieuw gekocht in Engeland bij Soundslive. Het is een prachtige gitaar die (zonder dat statische geknetter) ook nog een heerlijk speelt en klinkt. Maar ik zit erover na te denken om hem terug te sturen! Maar zou dit kunnen want ik heb hem geshieldt en weer de alufolie eruit gehaald en weer opnieuw erin etc. Daardoor zijn er allerlei krasjes ontstaan. Ook heb ik eraan gesoldeert( draadje naar de volumepot, dan weer een draadje naar de brug). Al met al lijkt het nu wel een 2ehandsje....Ook blijkt de body over gespoten te zijn(wat bij Fender is gebeurd). Al met al begin ik aardig van deze gitaar te balen.

aaronstonebeat
12 april 2010, 22:46
Als je zin hebt in een beetje doe-het-zelven:
Eerder werd melding gemaakt van een houten slagplaat die het probleem bleek op te lossen. Bij bouwmarkten krijg je van die gelamineerde wandplaten; kosten bijna niets en zijn, meen ik, 3 mm dik. Daar haal je zo een slagplaat uit; kwestie van netjes overtrekken, zagen, boren en vijlen. Je kunt het een eigen afwerking geven; kan er reuze cool uitzien (eigen ervaring, en dan gebruik ik ook nog de officiële achterkant van die platen).

En ik ben ervan overtuigd dat je probleem dan opgelost is.

Ik weet niet hoe het met gitaren zit, maar in het algemeen vervalt garantie als je zelf een apparaat hebt opengemaakt.

jutter
12 april 2010, 23:03
Als je zin hebt in een beetje doe-het-zelven:
Eerder werd melding gemaakt van een houten slagplaat die het probleem bleek op te lossen. Bij bouwmarkten krijg je van die gelamineerde wandplaten; kosten bijna niets en zijn, meen ik, 3 mm dik. Daar haal je zo een slagplaat uit; kwestie van netjes overtrekken, zagen, boren en vijlen. Je kunt het een eigen afwerking geven; kan er reuze cool uitzien (eigen ervaring, en dan gebruik ik ook nog de officiële achterkant van die platen).

En ik ben ervan overtuigd dat je probleem dan opgelost is.

Ik weet niet hoe het met gitaren zit, maar in het algemeen vervalt garantie als je zelf een apparaat hebt opengemaakt.

Dank je wel voor je advies en tips! Dat een andere slagplaat het probleem zal gaan oplossen geloof ik niet: mijn andere strat heeft namelijk dat geknetter niet en van die strat heb ik de slagplaten verwisseld maar het geknetter blijft. Met alle respect hoor, maar ik heb gekozen voor deze strat en wil die ook origineel houden dus geen zelfgemaakte slagplaat erop. Ik ga morgen een mailtje sturen naar soundslive en zal kijken hoe ze op dit probleem reageren en of dit ook onder de garantie valt....

aaronstonebeat
12 april 2010, 23:15
Kan ik me voorstellen.

Nog één idee:
Misschien onstaat de statische elektriciteit niet op de slagplaat maar op de lak van de body. Als je die nu ook eens turtle-waxt.

Nogmaals: ik weet het ook niet hoor :makeup: Maar het zou interessant zijn om te weten of het effect heeft.

macwilliams
12 april 2010, 23:17
Was het die strat die je bij je had? Mij is toen niets opgevallen iig.

jutter
12 april 2010, 23:19
Kan ik me voorstellen.

Nog één idee:
Misschien onstaat de statische elektriciteit niet op de slagplaat maar op de lak van de body. Als je die nu ook eens turtle-waxt.

Nogmaals: ik weet het ook niet hoor :makeup: Maar het zou interessant zijn om te weten of het effect heeft.

Heb ik ook al gedaan maar zonder resultaat...

Wat ik mij afvraag is of de eerste laklaag misschien de boosdoener is. Het lijkt wel een metalliclak die eronder zit....

jutter
12 april 2010, 23:20
Was het die strat die je bij je had? Mij is toen niets opgevallen iig.

Ja klopt, maar toen had hij het ook al. Onderhand vervloek ik dat ding!

Hendriks
13 april 2010, 10:17
Wat een kutzooi , hopelijk zijn ze wat coulant bij Soundslive. Ik zou gek worden.

jutter
13 april 2010, 11:44
Wat een kutzooi , hopelijk zijn ze wat coulant bij Soundslive. Ik zou gek worden.

Ik word er onderhand ook gek van! Maar ik probeer het nog een keer; momenteel ben ik bezig de onderkant van de slagplaat lichtjes op te schuren en hem opnieuw te shielden. Wie weet......

jutter
13 april 2010, 18:05
Helaas niet gelukt. Ik heb de 'oude' shieling van 2 dagen oud er ook weer uitgehaald en nog een keer opnieuw geshieldt. Mocht ook niet baten. Even stond ik in twijfel om hem het raam uit te flikkeren of maar de fik erin! Gelukkig dat ik mezelf meestal goed onder controle heb en heb dus maar besloten om Patrick Koopman in Weurt te bellen voor een afspraak te maken. Met PK heb ik een goede ervaring en daar ga ik donderdag maar heen. Wel ruim anderhalf uur heen en anderhalf uur terug maar dat is nog altijd beter dan hem terugsturen naar de UK. Ik ben benieuwd....

Hendriks
13 april 2010, 19:22
Heb jij al geprobeerd om jezelf te ontladen? Wat doet hij als iemand anders op de gitaar speelt?

jutter
13 april 2010, 23:52
Heb jij al geprobeerd om jezelf te ontladen? Wat doet hij als iemand anders op de gitaar speelt?

Ja, ik heb een draadje op mijn tong gelegt en de andere kant van het draadje naar de aarde van het stopkontact. Ik vind een biertje, geloof ik, lekkerder....:seriousf:

Maar ff serieus, nee ik heb mezelf niet ontladen. Zou je een maandlang continue statisch kunnen zijn?

HUESSEN
14 april 2010, 00:53
Maar ff serieus, nee ik heb mezelf niet ontladen. Zou je een maandlang continue statisch kunnen zijn?

Statistisch gezien wel......

Midwolda
14 april 2010, 06:17
Heb jij al geprobeerd om jezelf te ontladen? Wat doet hij als iemand anders op de gitaar speelt?

Ik vind dat een hele goede vraag.
In het hele verhaal is nu zo'n beetje alles al veranderd, behalve de bespeler.
Als je oorzaken wilt elimineren lijkt me dit een eenvoudige test.

Hendriks
14 april 2010, 08:11
Kan heel goed zijn dat jezelf de oorzaak bent . Ik ken mensen die altijd statisch geladen zijn , als je ze een hand geeft krijg je een kleine schok .
De gitaar is ergens statisch van geworden , dat kan allerlei oorzaken hebben , versterker,kabel , etc , maar ook de bespeler.

no 1 hops
14 april 2010, 09:21
kan mij na al het werk dat er in zit ook niet voorstellen dat het aan de shield lag.
luchtvochtigheid, kleren etc hebben er invloed op.
en ik meen te lezen dat iemand anders de gitaar ook heeft uitgeprobeerd en deze er geen last van had.

je zou kunnen proberen te gaan spelen, knettert alles dan even een blank stuk van de verwarming of van de waterleiding aanraken en dan direct weer proberen.
geen geknetter, dan zijn er factoren in huis, kleding waardoor je oplaad.
alleen wel gek dat je dat bij andere gitaren niet hebt

zeppo
14 april 2010, 10:05
Raar verhaal. Om kleding uit te sluiten: heb je het al in je nakie geprobeerd? Ok, 1 sok is toegestaan. :seriousf:

Hendriks
14 april 2010, 10:09
Raar verhaal. Om kleding uit te sluiten: heb je het al in je nakie geprobeerd? Ok, 1 sok is toegestaan. :seriousf:

Om erachter te komen wat het is moet je dingen gaan uitsluiten.

Heibel
14 april 2010, 10:43
Jutter, dus je hebt twee strats, één versterker. Op de ene strat heb je er geen last van (is die overigens geshield, of niet?) en de andere wel (die je dus zelf hebt geshield). Had je vóór het shielden ook al problemen met de statische electriciteit? Is er verschil wanneer je op 'n andere versterker speelt? Speel je rechtstreeks of via effecten met een aparte voeding? Ik zou gewoon de shielding weghalen, omdat het lijkt alsof dat juist leidt tot meer problemen dan je zou hebben zonder. Een beetje brom en knetter van een strat of tele hoort er nu eenmaal bij. Zijn je elementen in de was gedoopt? Als dat nog niet het geval is zou ik dat eerst doen, dat scheelt al 'n hoop..

Ik heb mijn strat ook ooit geshield, maar heb 't snel weer teruggedraaid, want het kwam m'n sound niet ten goede. Er zal toch wel 'n reden zijn waarom Fender niet standaard al haar gitaren van shielding voorziet? Ok, kosten technisch kan ik me er iets bij voorstellen, maar ik denk eerder dat het gewoon te weinig toevoegt om de investering te verantwoorden.

jutter
14 april 2010, 11:04
Heibel,

Mijn andere stratocaster is een Squier Classic Vibe '50. Onder die slagplaat zit een stukje alufolie en in de holtes lijkt het(weet niet zeker) dat er zwarte geleidende verf zit. Met deze squier heb ik dus geen problemen.

Ik heb hem juist geshield omdat hij zo knetterde. Op een andere versterker(thuis en oefenhok) heeft hij het ook. Hij doet het met effecten maar ook met de kabel rechtstreeks in de amp. Shielding heb ik er ook al eens uitgehaald maar dan is er geen verschil. Elementen in de was doen lijkt mij (nog) niet nodig, omdat het hier om een spiksplinternieuwe gitaar gaat en een beetje brom vindt ik niet erg. Het gaat voornamelijk om het geknetter...

Als een ander op mijn gitaar speelt heeft hij het geknetter ook, dus om naakt te gaan spelen lijkt me ook niet echt nodig. In het oefenhok zullen ze dan raar opkijken als ik mijn kleren uittrek....:seriousf:

Heibel
14 april 2010, 11:22
tja en als je dan met je pielie tussen de veren van je tremolo komt te zitten lijkt me ook geen pretje...on topic..Wat een enorm vreemde zaak..het lijkt haast of er dan toch echt sprake is van een productiefout (fabriek, of in de shielding), waardoor de gitaar statische elektriciteit lijkt op te bouwen en die naar de speler toe ontlaadt..Kun je niet eens proberen om veertjes ipv rubbertjes te gebruiken om je elementen vast te zetten? Die veertjes maken contact met de elementplaat, die is geaard via je volumepot. Wellicht dat daar nu een lek is ontstaan en het geen gesloten circuit is..ik roep maar wat he!?

Succes, lijkt me 'n vreselijk probleem, dat waarschijnlijk achteraf een héél simpele verklaring en oplossing heeft...

Rubenios
14 april 2010, 11:57
Aardelus? Heb je alles geshield van binnen en ook nog draden gebruikt voor de aarde??

Shades-Of-Grey
14 april 2010, 14:50
Als de brug en daardoor de snaren op de aarde staan, zou eventuele statische elektriciteit dan niet juist ontladen via de aarde?

Kan natuurlijk ook zijn dat de slagplaat zelf statisch wordt.. maar dat zou niet telkens zo vaak moeten gebeuren?

DeiDRagonas
14 april 2010, 15:15
Je weet zeker dat dat geknetter niet tussen de oren zit??

D.

jutter
15 april 2010, 17:33
Hij is stil...muisstil......!

bass blom
15 april 2010, 17:34
Hij is stil...muisstil......!

hoe heb je t nu opgelost?

jutter
15 april 2010, 17:36
Ik ben bij PK Guitars geweest, die heeft het gedaan. Moet ik nu echt het geheim met jullie delen?:soinnocent:

bass blom
15 april 2010, 17:43
Ik ben bij PK Guitars geweest, die heeft het gedaan. Moet ik nu echt het geheim met jullie delen?:soinnocent:

nee doemaarniet ofzo :stop:

jutter
15 april 2010, 17:46
nee doemaarniet ofzo :stop:



Okay, dan hou ik het geheim voor mezelf!!!:seriousf:

macwilliams
15 april 2010, 17:59
Okay, dan hou ik het geheim voor mezelf!!!:seriousf:

als dank voor het meedenken ?:sneaky:

aaronstonebeat
15 april 2010, 18:17
Okay, dan hou ik het geheim voor mezelf!!!:seriousf:

Kom nou zeg :mad:

jutter
15 april 2010, 18:31
Sorry jongens, eerst ff eten en daarna de grote onthulling!!!!!

jutter
15 april 2010, 19:06
Okay, om jullie tegemoet te komen eet ik mijn toetje later wel op! Vanmiddag had ik om 14:00 uur een afspraak met Patrick. Ruim een uur en driekwartier rijden en hetzelfde weer terug. Waarom ik het zover bij huis zoek? Omdat ik hier in de buurt bij gitaarbouwers en reparateurs nooit echt tevreden was. Bij PK Guitars ben ik een paar jaar gelden ook al eens geweest voor een ander akkefietje met mijn gitaar die hij perfekt heeft opgelost. De man is akelig nauwkeurig en heeft bovendien weinig woorden nodig om te begrijpen wat ik bedoel. Maar in ieder geval, om stipt 14:00 uur was ik bij hem en 5 minuutjes later lag mijn gitaar op zijn werktafel. Ik kreeg een compliment van hem dat ik alles keurig netjes geshieldt had. Dat maakt hij ook weleens anders mee. Ik had alles geshieldt met alufolie en daar zat precies het probleem...Hij heeft alles verwijderd en bekleed met koperfolie. Toen heeft hij, zoals hij het zelf noemde, kanaaltjes van ook koperfolie naar elk schroefje gemaakt. Op het punt waar elk schroefje zit, heeft hij bovenop de koperfolie alufolie geplakt. Dit omdat de lijmlaag van alufolie beter geleidt dan de lijmlaag van koperfolie(volgt u het nog?). Toen de gitaar weer inelkaar geschroeft en probleem was opgelost! Hij is echt muisstil! Geen geknetter meer(Patrick vond het geknetter echt extreem!). Twee kopjes koffie later zat ik weer in mijn auto met een grote smile op mijn kop! Ik moet hier echt vermelden dat Patrick heel erg vriendelijk is en bovenal een op en top vakman! Bedankt Patrick!!!

Hendriks
15 april 2010, 19:11
Geweldig , top geregeld.

jutter
15 april 2010, 19:13
Geweldig , top geregeld.

Nou inderdaad! Als je nagaat dat die man het heel erg druk heeft en dat ik wel even tussendoor mocht!

aaronstonebeat
15 april 2010, 19:18
Da's fascinerend! Heeft hij ook verteld waar aluminium wel en koper niet de statische lading veroorzaakt? Is het de combinatie met het materiaal van de slagplaat? Ik heb nog nooit problemen met alu-tape gehad.

Maar het is een goede weet :ok:

jutter
15 april 2010, 19:22
Da's fascinerend! Heeft hij ook verteld waar aluminium wel en koper niet de statische lading veroorzaakt? Is het de combinatie met het materiaal van de slagplaat? Ik heb nog nooit problemen met alu-tape gehad.

Maar het is een goede weet :ok:

Om eerlijk te zijn heeft hij mij alles verteld maar omdat ik werkelijk perplex stond van het resultaat ging het mij de ene oor in en de andere weer uit!

Ik ben trouwens blij dat ik niet meer in mijn nakie hoef te spelen met één sok aan.......:seriousf:

Hendriks
15 april 2010, 19:52
Om eerlijk te zijn heeft hij mij alles verteld maar omdat ik werkelijk perplex stond van het resultaat ging het mij de ene oor in en de andere weer uit!

Ik ben trouwens blij dat ik niet meer in mijn nakie hoef te spelen met één sok aan.......:seriousf:

Vergeet die draad onder de tong niet.

no 1 hops
17 april 2010, 12:31
@jutter
zou je PK zover kunnen krijgen je in een mail even in het kort de oorzaak van het verschil tussen koper en allu uit te leggen voor ons?
want het gekke is dat ik er bij mijn gitaren dus nooit last van heb, en ik gebruik die alu folie dus ook.

en ik begrijp dus aan je verhaal dat hij ervoor gezorgd heeft dat elk schroefje contact maakt de folie?
en hoe zit het met die van de pups?

o ja , niet vergeten da ik blij voor je ben dat nu die ellende eindelijk voorbij is.
kille boel zo in je blootje en die snijdende wind ;-)

no 1 hops
22 april 2010, 13:36
mannenbroeders en vrouwelijke medelezers ;-)

jutter is niet gek, niet gestoord zoals zijn gitaar dat wel is.
tjonge jonge wat 'duizend bommen en granaten .........'probleem

met zijn beide weet niet wat nagelopen , gecheckt.
je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het uitgeprobeerd, of mogelijke oorzaken uitgesloten.
maar hoe mooi ook, deze hotrod heeft een stevig probleem.

nu ben ik niet technisch onderlegd in electronica, maar uiteindelijk na zo'n 2 a 3 uur zoeken hebben we de boosdoener waarschijnlijk gevonden.

wacht nog even een antwoord af zodat ik zeker weet dat het klopt.

wel moet mij van het hart dat ik de kwaliteit van het soldeerwerk (en de slagplaat an sich)in/op een gitaar van deze prijsklasse echt onder de maat vind.
niet dat ik soldeerwerk van ons aller Chris Winsemius ook maar enigszins kan benaderen maar ieder geval beter als de mannen van fender hebben laten zien

dus word vervolgt

Ricochet
22 april 2010, 13:55
Toen heeft hij, zoals hij het zelf noemde, kanaaltjes van ook koperfolie naar elk schroefje gemaakt. Op het punt waar elk schroefje zit, heeft hij bovenop de koperfolie alufolie geplakt.


"kanaaltjes" Hoe moet ik me dat voorstellen? Een soort koper hulsje die samen met de schroef in de body wordt gedraaid?

jutter
22 april 2010, 15:15
mannenbroeders en vrouwelijke medelezers ;-)

jutter is niet gek, niet gestoord zoals zijn gitaar dat wel is.
tjonge jonge wat 'duizend bommen en granaten .........'probleem

met zijn beide weet niet wat nagelopen , gecheckt.
je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het uitgeprobeerd, of mogelijke oorzaken uitgesloten.
maar hoe mooi ook, deze hotrod heeft een stevig probleem.

nu ben ik niet technisch onderlegd in electronica, maar uiteindelijk na zo'n 2 a 3 uur zoeken hebben we de boosdoener waarschijnlijk gevonden.

wacht nog even een antwoord af zodat ik zeker weet dat het klopt.

wel moet mij van het hart dat ik de kwaliteit van het soldeerwerk (en de slagplaat an sich)in/op een gitaar van deze prijsklasse echt onder de maat vind.
niet dat ik soldeerwerk van ons aller Chris Winsemius ook maar enigszins kan benaderen maar ieder geval beter als de mannen van fender hebben laten zien

dus word vervolgt

Even een kleine toevoeging om het duidelijk te houden: Een paar dagen nadat ik bij PK ben geweest stak het probleem zich weer de kop op. No 1 hopes heeft zich over dit probleem gebogen. Wordt inderdaad vervolgd......

no 1 hops
22 april 2010, 15:52
"kanaaltjes" Hoe moet ik me dat voorstellen? Een soort koper hulsje die samen met de schroef in de body wordt gedraaid?
nee, gewoon een smalle strook richting het gat van de bevestigingsschroef.
die strook heeft dan contact met de rest van de shield in de pickupholtes.
verder.

kies er zelf voor om de hele slagplaat te beplakken met alu folie en dan de gaten voor de bevestigingsschroeven niet uit te snijden maar de schroef erdoorheen te draaien.
meestal heb je dan contact.
een mooie ruime rand om de holte aan de bovenkant en dat is eigenlijk wel genoeg.
maar in dit geval waren de klachten extreem.

no 1 hops
27 april 2010, 16:38
dit verhaal gaat verder.

er is nu een mail naar de winkel (Engeland) met klacht omschrijving

het hele verhaal van wat er allemaal aan gedaan was en de verbazende ontdekking die we deden.


When my friend let his finger glide over the tops of the pole pieces the amp started humming.

'not good'

the middle SCN the low E, G and maybe the high E pole piece would start a hum wen touching it with a finger.
The other pole pieces didn't .

the neck SCN was also completely hum free wen touching the pole pieces
then we measured the resistance, neck about 6KOhm, mid 10KOhm, bridge 12KOhm
BUT wen we measured the resistance on the pole pieces on the back side (pole piece > GND)
all the pole pieces of the neck SCN were resistance free,(needle moves to 0) but from the middle the Low E, G and High E, were dead (needle did not move), the other pole pieces measured like the neck SCN

dus ergens zijn zijn een paar magneten een deel van het geluidssysteem geworden.
de brom is net zoals je een jackplug aanraakt met de versterker aan HUMMMMMMMMM.
ergens lijkt zo'n polepiece hetzelfde te zijn als een losse draad, open om al de elektrische spanning uit de omgeving op te pikken en af te voeren.

ook de blades van de dimarzio hummen en het word erger als je met een vinger beide tegelijk aanraakt.

ik snap het klinkt allemaal heel gek maar dit is wat we vonden.
heb een bericht gehad van iemand anders die met hetzelfde statische probleem zit en zijn guitar tech het niet kan vinden (ook SCN pups)


antwoord van de winkel was deze.


I have checked with Fender service department and the pickup pole pieces should not be earthed, they are simply magnets and not connected/wired to any other part of the pickup.

Therefore if you touch a pole piece with your finger you will affect the magnetic field, and as your body will not be earthed you will induce mains borne interference directly into the pickup and cause a hum/buzz. This is entirely normal. Noiseless pickups are designed to minimize noise associated with single coil pickups however they are still a single coil and not humbucking; hum will be improved but never entirely eradicated.

als ik dit zo lees zegt men dat bij het aanraken van een polepiece je altijd hum veroorzaakt.
ook lijken ze te denken dat wij de pooltjes aan de massa hebben aangesloten.

dus niet, we hebben het gemeten.

enige optie is de hele slagplaat maar opsturen en dan kunnen ze er zelf gek van worden.

aaronstonebeat
27 april 2010, 17:24
Ik lees een goede argumentatie ten faveure van mijn gewoonte om pole pieces wel te aarden. Ze werken inderdaad als antennetjes en als ze niet geaard zijn, kunnen ze onder omstandigheden brom veroorzaken.

Nog veel erger wordt het als zo'n chassisdeel op de een of andere manier contact maakt met de hete leiding. Als je het dan aanraakt, klinkt dat alsof je de tip van de plug aanraakt.

Ben benieuwd, ik blijf het met spanning volgen.

no 1 hops
27 april 2010, 20:55
Ik lees een goede argumentatie ten faveure van mijn gewoonte om pole pieces wel te aarden. Ze werken inderdaad als antennetjes en als ze niet geaard zijn, kunnen ze onder omstandigheden brom veroorzaken.

Nog veel erger wordt het als zo'n chassisdeel op de een of andere manier contact maakt met de hete leiding. Als je het dan aanraakt, klinkt dat alsof je de tip van de plug aanraakt.

Ben benieuwd, ik blijf het met spanning volgen.we hebben werkelijk van alles uitgeprobeerd.

en de je zou het eens bij andere pups moeten meten maar de pooltjes aan de onderkant van de SCN waren geaard. (behalve dus 2 of drie van die andere SCN die brom veroorzaakte)
gek echter dat ook de blades van de dima brom veroorzaakten.
snap er echt niks van, constateer het alleen maar

Jasper.
27 april 2010, 21:23
Mijn ibanez RG knettert ook, maar dat is gekomen nadat ik de potmeter kapot had getrokken omdat de knoppen vacuum gezogen zaten. erg irritant. Binnenkort maar eens een nieuwe potmeter bestellen. Het betreft overigens EMG pickups. Misschien dat je hier wat mee kunt, zal wel niet maarja.

no 1 hops
27 april 2010, 21:36
Misschien dat je hier wat mee kunt, zal wel niet maarja.nee , op zich niet want jouw syteem is actief en de onze passief.
maar toch bedankt voor de hint

jutter
27 april 2010, 21:54
Ik ben benieuwd of ze het probleem kunnen oplossen. Ik denk dat we nu duidelijk genoeg zijn geweest. Aan de andere kant zou het me niet verbazen dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en hem weer terugsturen met de boodschap dat ze niets kunnen vinden en dat de brom normaal is....Het mailtje zal morgen wel gelezen worden door Soundslive en ben benieuwd naar hun reactie!

Wordt weer vervolgd......

Rooker
28 april 2010, 00:00
He Jutter wat jammer van je coole (zwarte toch?) Hot Rod. Je was er net zo blij mee.
Ik denk niet dat het echt helpt maar wil toch me duit in het zakje doen. Ik heb zelf ook de Hot Rod en nog een strat waar ik SCN's in heb gezet en bij bijde heb ik absoluut geen brom zoals jij het omschrijft. Wel zijn ze soms wat microfonisch maar dat zullen alle strats wel hebben.
Hoop dat het snel voor je opgelost is grtz

no 1 hops
28 april 2010, 08:43
He Jutter wat jammer van je coole (zwarte toch?) Hot Rod. Je was er net zo blij mee.
Ik denk niet dat het echt helpt maar wil toch me duit in het zakje doen. Ik heb zelf ook de Hot Rod en nog een strat waar ik SCN's in heb gezet en bij bijde heb ik absoluut geen brom zoals jij het omschrijft. Wel zijn ze soms wat microfonisch maar dat zullen alle strats wel hebben.
Hoop dat het snel voor je opgelost is grtzrooker.
zou jij eens, terwijl je gitaar aangesloten is en de versterk aan, de pooltjes stuk voor stuk willen aanraken?
het gaat dan om brom die je ook hebt als je de jackplug aanraakt en de versterker nog aanstaat.
misschien niet zo heftig maar wel dat geluid.

wat betreft microfonisch zou je kunnen eens kijken of jouw pups in veren hangen of tubing.
we hebben het geprobeerd met deze gitaar en tubing is stiller.

jutter
28 april 2010, 08:45
He Jutter wat jammer van je coole (zwarte toch?) Hot Rod. Je was er net zo blij mee.
Ik denk niet dat het echt helpt maar wil toch me duit in het zakje doen. Ik heb zelf ook de Hot Rod en nog een strat waar ik SCN's in heb gezet en bij bijde heb ik absoluut geen brom zoals jij het omschrijft. Wel zijn ze soms wat microfonisch maar dat zullen alle strats wel hebben.
Hoop dat het snel voor je opgelost is grtz

Dank je man! De HR is echt een fantastische gitaar en de SCN klinken precies zoals een oude strat moet klinken. Ik hoop ook dat het snel wordt opgelost...We houden je op de hoogte!

Rooker
28 april 2010, 10:47
Daar ben ik weer,,
Ik heb even een testje gedaan met bijde gitaren. Gebruik een Vox buizenamp ( misschien ook van belang). Wanneer ik de snaren aanraak hoor ik een heel zacht verwaarloosbaar knettertje. Maar ik ben voor 99,9% zeker dat dit door het ongeaarde stopcontact komt. Met optreden heb ik dit niet. Ik heb alle polepieces aangeraakt van bijde gitaren zowel gewoon met de vingers en met me gouden ring. Maar alles bleef stil. Alleen bij het brugelement van mijn Mex begon hij heel zacht te knisperen maar dit was zo zacht, dat kan nooit wezen wat jij bedoeld.
Grtz

aaronstonebeat
28 april 2010, 11:00
Zou het kunnen zijn dat hier en daar het wikkeldraad elektrisch contact maakt met de pole pieces?

no 1 hops
28 april 2010, 16:28
Daar ben ik weer,,
Ik heb even een testje gedaan met bijde gitaren. Gebruik een Vox buizenamp ( misschien ook van belang). Wanneer ik de snaren aanraak hoor ik een heel zacht verwaarloosbaar knettertje. Maar ik ben voor 99,9% zeker dat dit door het ongeaarde stopcontact komt. Met optreden heb ik dit niet. Ik heb alle polepieces aangeraakt van bijde gitaren zowel gewoon met de vingers en met me gouden ring. Maar alles bleef stil. Alleen bij het brugelement van mijn Mex begon hij heel zacht te knisperen maar dit was zo zacht, dat kan nooit wezen wat jij bedoeld.
Grtzbedankt voor het testen, geeft mij weer wat meer zekerheid over het feit dat iedergeval 1 SCN en waarschijnlijk de Dima niet goed zijn.

no 1 hops
28 april 2010, 16:32
Zou het kunnen zijn dat hier en daar het wikkeldraad elektrisch contact maakt met de pole pieces?dat is wat ik vermoed.
(het hoeft ook maar een heel klein stukje draad te zetten dat de isolatie mist.
het gekke is dat er maar 2 of drie pooltje brom veroorzaken)

zo word zo'n pool net als een blank stukje draad van de wiring dat net als een randaarde van een huis alle stroom wil afvoeren.
dus ik wek stroom op (statische elektriciteit)en daar is een 'microfoon' dat die stroom wil af doen vloeien wat wij horen via geknetter.

omdat het SCN een Bill Lawrence ontwerp is hebben we ook op het wild forum wat dingen neergezet.
ik zou zeggen voor wie het interesseert, even lezen.
http://guitarsbyfender.yuku.com/topic/10459/t/is-this-pup-faulty.html

Ricochet
28 april 2010, 17:18
dat is wat ik vermoed.
(het hoeft ook maar een heel klein stukje draad te zetten dat de isolatie mist.
het gekke is dat er maar 2 of drie pooltje brom veroorzaken)




Of het stukje isolatietape over de pooltjes is te kort of slordig aangebracht, voordat de spoel/bobbin werd opgewonden.

Kan me de irritatie goed voorstellen!

jutter
28 april 2010, 19:38
Daar ben ik weer,,
Ik heb even een testje gedaan met bijde gitaren. Gebruik een Vox buizenamp ( misschien ook van belang). Wanneer ik de snaren aanraak hoor ik een heel zacht verwaarloosbaar knettertje. Maar ik ben voor 99,9% zeker dat dit door het ongeaarde stopcontact komt. Met optreden heb ik dit niet. Ik heb alle polepieces aangeraakt van bijde gitaren zowel gewoon met de vingers en met me gouden ring. Maar alles bleef stil. Alleen bij het brugelement van mijn Mex begon hij heel zacht te knisperen maar dit was zo zacht, dat kan nooit wezen wat jij bedoeld.
Grtz

Rooker,

Bedankt voor je medewerking! Ik weet wat je bedoeld met een zacht knettertje; dat heb ik op mijn andere strat ook. Maar het geknetter op mijn Hot Rod is echt extreem!

jutter
28 april 2010, 19:45
Of het stukje isolatietape over de pooltjes is te kort of slordig aangebracht, voordat de spoel/bobbin werd opgewonden.

Kan me de irritatie goed voorstellen!

Het is mogelijk wat jij hier zegt. Ik irriteer me er mateloos aan. Momenteel wil en kan ik er niet meer op spelen, wat een ergernis! Ik heb hem nu bijna 2 maanden en ik heb er nog geen moment met plezier op gespeeld...Leuk zo'n nieuwe gitaar van rond de 1700,00 euro....Hoop geld voor mij en ik heb het idee dat Soundslive UK (daar heb ik hem gekocht) mijn klachten niet begrijpt of dit probleem niet serieus neemt. Ik vermoed het laatste....

jutter
28 april 2010, 19:47
Zou het kunnen zijn dat hier en daar het wikkeldraad elektrisch contact maakt met de pole pieces?

Dat vermoed ik ook. Het gekke is dat de SCN mid en de DiMarzio brugpup dit hebben. Dat zou toch wel héél erg toevallig zijn....

no 1 hops
15 juli 2010, 07:51
uiteindelijk kunne we nu uit de reacties van de fender support volgende uitmaken.

er waren slechte soldeer punten in het systeem (vond wat ik gezien heb ook niet echt geweldig voor een gitaar van deze prijsklasse)

de SCN pup die ik voor defect achte bleek dus ook defect, het gekke was dat de vervanger die ze vanuit de VS kregen opgestuurd ook niet aan de kwaliteitseisen voldeed.

het probleem is uiteindelijk niet opgelost met deze gitaar maar jutter heeft een andere gekregen (ook ander model)
eind goed al goed, maar het was wel reden voor een stevige bluuuueeeeeeeeeeeessssssss.

Tupelo
15 juli 2010, 07:58
GvD zeg, dan mogen ze je toch wel een beetje tegemoet komen vind ik. :o

no 1 hops
15 juli 2010, 11:43
GvD zeg, dan mogen ze je toch wel een beetje tegemoet komen vind ik. :ozo zit de wereld jammer genoeg niet meer in elkaar.
men laat je gewoon 3 a 4 weken wachten totdat er weer een verzamelpartij van onderdelen vanuit de VS worden verstuurd.
als ze de SCN eerst hadden gecheckt had dat tijd gescheeld en als ze vanwege dat de vervanger ook niet goed was een andere per luchtpost hadden verstuurd dan was er nog niks aan de hand geweest.
maar service kost fender geld op een product dat al verkocht is dus doen ze dat zo economisch mogelijk.

vind trouwens de oplossing van het omwisselen met een andere wel heel goed gedaan

iWishmaster
15 juli 2010, 11:51
Toen bij mijn nieuwe strat een locking tuner stuk was (door eigen schuld), kreeg ik binnen een week een nieuwe vanuit de VS opgestuurd, helemaal gratis. Misschien heb ik geluk gehad ... In ieder geval goed om te horen dat het 'opgelost' is!

jutter
15 juli 2010, 11:54
Ik ben ook erg blij dat het zo is opgelost!

Chocola
15 juli 2010, 19:02
Welk model heb je nu gekregen?

jutter
16 juli 2010, 00:28
Welk model heb je nu gekregen?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137357