PDA

View Full Version : Ibanez firebird????



dennisky
10 april 2010, 18:37
Ik kwam een Ibanez firebird V tegen op de site van carelsgitaren
en vroeg me af of dit nu echt heel bijzonder is en of de prijs van deze
gitaar redelijk te noemen is.
Ik kan er verder weinig over vinden op internet.
Leuke bijkomstigheid is dat de gitaar even oud is als ik.

linkje naar de foto's; http://carelsgitaren.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=232&Itemid=262

Groeten,

Dennis

geert1976
10 april 2010, 18:44
Een Firebird kopie is inderdaad redelijk zeldzaam, maar de prijs is gezien de huidige markt echt te hoog.

Dan kun je wellicht iets doorsparen en een 2e hands Gibson Firebird kopen.

Carel heeft altijd mooie en goede gitaren, maar zijn prijzen vind ik over het algemeen behoorlijk stevig.

Bram+
10 april 2010, 20:29
Een Ibanez 2348 is het, maar dat had je waarschijnlijk al gevonden ergens. De prijs is in ieder geval buitensporig, dan kun je inderdaad beter de sprong wagen naar een originele Gibson met correcte specificaties. Dit is meer iets voor een verzamelaar met de geldpest.

fastfolkert
10 april 2010, 20:40
VZIW heeft de Gibson Firebird V een doorlopende hals, en een "omgekeerde" kop :???:
Deze Ibanez heeft zo te zien een geschroefde hals, en een "gewone" kop.

YMMV, FF

Bram+
10 april 2010, 21:40
Dus het is niet echt een getrouwe kopie, maar dat is meer regel dan uitzondering bij zulke jaren '70 kopieën.

Jay75
11 april 2010, 01:05
Ik was er laatst, heb er even op gespeeld, klonk wel goed, speelde matig en zeker niet voor bijna 1000 euro.

dennisky
11 april 2010, 01:23
Bedankt voor de reacties.
Ik vind de firebird op zich een mooi model.
Ik speel nog niet zo heel lang maar ik vond het
op zich wel leuk om een gitaar te bezitten die ik
én mooi vind en uit m'n geboortejaar komt.
Vooralsnog komt het meer neer op het verzamelen
dan op het goed kunnen bespelen,
iets wat ik ook nog eens goed hoop te kunnen doen.
Bedankt voor de reacties.... nu weet ik in ieder geval
dat de prijs buiten proporties is....

Groeten,

Dennis

vulvasonic
11 april 2010, 02:16
Als je kijkt naar de marktwaarde, dan is de prijs buitenproportioneel. Je kunt er echter ook anders tegenaan kijken. Een redelijke prijs zou €200,- minder zijn. Maar als je deze gitaar helemaal te gek vindt en je vindt dat ie goed klinkt en speelt en je weet dat een tweede kans op dit model uit je geboortejaar zich niet snel, of misschien zelfs nimmer meer zal aandienen, dan kun je je afvragen of het je die €200,- extra waard is.

Ik kon ooit een stratocaster kopen uit 1962 voor het belachelijke bedrag van 900 gulden (!!!). Dat was vlak voor de invoering van de euro en de prijzen voor een goede, originele 62'er, konden toen al oplopen tot bedragen van boven de 10.000. Exemplaren die gecustomized waren of een paintjob hadden gehad waren een stuk minder prijzig, maar nog altijd een heel stuk meer dan die 900 gulden van die ene plank. Het ding had 'mojo', speelde geweldig, zag er fantastisch uit en klonk briljant. Ik was er echter al snel achter dat alleen het hout en de slagplaat nog origineel was. Alle hardware en electronica was vervangen (overigens wel door echt Fender spul). Uiteindelijk heb ik 'm niet gekocht en daar had ik amper 10 seconden later spijt van, toen een wijs man mij tot mij sprak en zei: "Wat maakt het uit als er bijna niets meer origineel is? Het is de perfecte strat en hij kost je maar 900 gulden!"

Die man had gelijk.

Ik kan niet in je bolleke kijken, maar misschien is het helemaal jouw ding, ook al is het wat aan de dure kant.

Zelf zou ik nog niet dood mee gevonden willen worden, maar dat is een heel ander verhaal... :D

Ferraririk
11 april 2010, 08:03
maar dat is een heel ander verhaal... :D

Vertel het ons, o sonische kut!

fastfolkert
11 april 2010, 10:05
BTW, bij dezelfde shop staat "the real thing"; een Gibson Firebird voor maar een paar (255) eurootjes meer. Dat is IMHO niet duur. En vrijwel nieuw.
Weliswaar een witte, met een hoog Seventies gehalte als je het mij vraagt.

Je voelt je daarmee net Johnny Winter ten tijde van "Captured Live" :punk: uit 1974 (met Floyd Radford; imho JW's beste line-up, maar dat is OT).

FF

vulvasonic
11 april 2010, 16:21
Vertel het ons, o sonische kut!

Zoveel valt er niet te vertellen. Ik ben merkengeil, da's alles.

bass blom
11 april 2010, 16:39
soms heb je dat gewoon met een gitaar. dat alles klopt, voor jou.
en dan moet je gewoon toeslaan als je de centjes hebt.
ik deed het 2 weken geleden met mijn nieuwe custom en heb nog niet 1 seconde spijt gehad.

Ezyduck
12 april 2010, 08:24
Carels is niet de goedkoopste, toch heb ik er wel een goed gevoel bij. De instrumenten die hij verkoopt zijn altijd keurig en netjes afgesteld. Je krijgt waarvoor je betaalt, nooit een voordeeltje, nooit troep.

wietse
12 april 2010, 08:59
Je krijgt waarvoor je betaalt, nooit een voordeeltje, nooit troep.

niet te hard roepen, hij heeft heel lang een hsin mi in de verkoop gehad voor de vorstelijke prijs van 500 euro als ik me niet vergis, dingen zijn max een 150 waard.
maar goed verder zit het wel goed met carel, heb toen nog contact met hem gehad over die hsin mi "experts" op veenendaal hadden hem verteld dat het een zeldzame teisco was.
maar hij zal je niet doelbewust oplichten, dit was ook een gevalletje van onwetendheid.

dennisky
12 april 2010, 11:50
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het geld niet liggen om zomaar deze
gitaar te kopen. Alles op z'n tijd natuurlijk.
Maar ik vond alle gegevens wel erg aardig.
Niet veel voorkomend, firebird (achtige), 1975.
Het is geen 'must' maar had wel heel leuk geweest.
Als ik ooit nog 's in de luxe positie verkeer dat ik
nog duizend euro zou hebben liggen zou
ik het zeker wel overwegen.

Over het zeldzame gesproken; Als ik google op dit type
dan is er echt niet heel veel over te vinden. Is dat omdat
het de moeite niet waard is er echt veel over te schrijven
of is het omdat deze gitaar echt niet veel voorkomt?

Arjan12
12 april 2010, 12:13
Ik heb mijn Telecaster (62 Custom Japan) bij Carel gekocht. Was ook aan de prijs, maar het was mijn droomgitaar en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Hier dus ook een positieve ervaring met Carel: aardige vent, goed spul, maar inderdaad niet voor koopjesjagers.

Pepe
12 april 2010, 12:51
Carel is een prima vent die geen superlage prijzen kan vragen omdat hij -in tegenstelling tot een aantal andere handelaren die met 20 verschillende namen werken- gewoon alles eerlijk opgeeft aan de belasting.



Over het zeldzame gesproken; Als ik google op dit type
dan is er echt niet heel veel over te vinden. Is dat omdat
het de moeite niet waard is er echt veel over te schrijven
of is het omdat deze gitaar echt niet veel voorkomt?

Ik heb hem gehad, jaren geleden, ik heb nog steeds de pickups ergens liggen die ik vervangen had voor Duncan Firebirds.
Weinig voorkomend en goed gemaakt van mooi mahonie. Veel filler bij de block inleg though, bij Gibson pik je dat niet.
Nadeel is de lengte van de firebird, je hebt een baskoffer nodig en het ding is kopzwaar, bovendien moet je reiken voor kampvuur akkoordjes dus exit.
Ik heb hem min of meer verpand aan een vriend, de afspraak was dat ik hem altijd terug kon kopen voor 500 gulden. Hij speelt geeneens gitaar maar verzameld amerikaans design. en bovendien Link Wray fan.
Ik had gezegd dat LInk ook een Firebird had ( en dat zou zo maar gekund hebben) http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Edit: even gegoogled en ja hoor, heeft een firebird gehad...