PDA

View Full Version : stagg



jordi22
10 april 2010, 13:53
Ik ben enkele jaren geleden begonnen met gitaar spelen en had toen een stratocaster gekocht van stagg voor een 100 tal euro. Ondertussen heb ik al een nieuwe gekocht en is m'n stagg meer decoratie dan instrument geworden omdat die nieuwe een veel betere klank heeft, hij speelt makkelijker etc.
zou het mogelijk zijn om die stagg helemaal vanbinnen te veranderen zodat de klank veel mooier wordt? wat moet ik daarvoor veranderen? en hoevel zou dat ongeveer kosten?

alvast bedankt ;)

beruk
10 april 2010, 14:03
Dag Jordi22, Het eerste waar ik aan denk zijn het veranderen van je elementen. Voor GFS pickups betaal je al $77 zonder verzend kosten enzo. Je moet je goed afvragen of dat allemaal de moiete waard is, zeker omdat je al aangaf dat de andere gitaar beter bespeelbaar is.

Jordii
10 april 2010, 14:08
Ik zou er niet aan beginnen. Het geluid wordt door zoveel dingen liggen bepaald. De pickups, het hout, de brug, de frets, de intonatie. Veel kan je niet aan de Stagg veranderen waardoor die net zo fijn speelt als de nieuwere gitaar. Dat ligt toch vooral aan het hout waarvan de hals is gemaakt en de actie. Dan zou je een nieuwe hals nodig hebben. Die moeite zou ik toch allemaal niet in mijn Stagg stoppen als ik een betere zou hebben.

Kakihara
10 april 2010, 14:17
Je moet je eerst afvragen hoeveel je er zelf voor over hebt om deze gitaar op te waarderen. Weet ook dat als je besluit om de Stagg in de toekomst te verkopen je de kost van upgrades er nooit zal uithalen, dus zou ik als ik van jou was, de originele onderdelen niet weggooien.
In principe zou je haast alles moeten vervangen aan Stagg wil je er een behoorlijke gitaar van maken. Nieuwe pickups, andere brug, nieuwe potmeters en schakelaar, nieuwe topkam, maar alles bij elkaar zou je voor €150 gesteld moeten geraken.

aaronstonebeat
10 april 2010, 16:58
Toch moet zo'n gitaar in principe goed bespeelbaar te maken zijn. Vooropgesteld natuurlijk dat de hals goed af te stellen is en niet getordeerd. Misschien een goede vlakbeurt en alles wat daarbij hoort.

Een vriend van me heeft zo een stagg tele gepimpt en dat is echt een heel behoorlijk gitaartje geworden. Goede mechanieken maken alle verschil voor het op stemming blijven en ik heb gemerkt dat goedkope mechanieken vaak scherpe randjes hebben bij het gaatje door het asje zodat snaren daar regelmatig breken; vaak hebben ze ook heel veel speling.

Je moet het niet met winstoogmerk doen maar het kan wel erg leuk en leerzaam zijn om een goedkope prul veel beter te maken.

no 1 hops
11 april 2010, 12:41
om eens wat meer ervaring op te doen in pimpen is de stagg toch een mooi begin?

GFS heeft in zijn clearens afdeling een leuke strat set zitten voor niet al te veel.
heb daar een aantal van verkocht hier in nederland en men was toch meestal positief gestemd.
een setje tuners, 25 euro, zo'n setje pups 25, brug hoeft niet perce en de ervaring die je opdoet.

neem de tijd om te leren een hals af te stellen, de boel te intoneren en gaat het fout,
is het nog geen ramp

roel-snip
11 april 2010, 13:57
Die tele waar Aaron het over heeft , is van mij , en is toch wel een gitaartje geworden met een eigen karakter. Eigenlijk heb ik alleen de hals en de body gebruikt ( en daar moet je maar net een beetje mazzel mee hebben ). Maar het
is een gitaar waar ik niet meer vanaf wil. Dus ik zou zeggen doen. Kijk om je heen voor een goede tweedehands brug , tuners. Wees niet bang om de vorm van je hals wat bij te schuren. En maak er je eigen ding van. Wordt het niks , ben je altijd nog een ervaring rijker. :hippie: