PDA

View Full Version : Metallica's studiogear... hmmm



MegaDrive
22 april 2003, 22:12
In de Aardschok van deze maand staat een leuke fotoreportage over de opnamebunker van Metallica en hun aankomende album St. Anger. Leuk om te zien wat voor gear ze allemaal hebben gebruikt bij de opnames. Ik zal even wat opnoemen:

Versterkers: Mesa Dual Rectifier, Mesa Triaxis, ENGL 930/60, JCM 900, 59 Plexi, 5150 enz.
effecten: Alle losse Line6 Stompboxes (!)
kasten: Koch 4x12", Mesa 4x12", Marshall 4x12"
Gitaren: Gibson Gothic Explorer (uiteraard), Gretsch, Fenders, Gibson Les Paul Studio (Daar doet Kirk kennelijk de meeste opnames mee...)

Opvallend dat er nergens een ESP te zien was. Vette studio by the way en het artikel is de moeite waard.

BLOK182
23 april 2003, 17:34
Kan je het misschien scannen ofzo? Lijkt me wel cool.

MAY
23 april 2003, 17:57
ja klopt heb ik ook zien staan. Erg gave studio, elke muziekant zou zijn vingers erbij aflikken om een middagje in deze studio door te brengen!!

Stond overigens in dat deze cd agressief was en vol van frustraties en woedeuitbarstingen. Geen ballads en gitaarsolo's en absoluut oncommercieel!
Degene die dit schreef wist niet te vertellen of hij het een top cd vond of een juist een complete misser (hij had de cd dan ook pas twee keer gehoord dacht ik). Ik ben geen super grote metallica fan maar ben toch wel erg benieuwd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MAY op 2003-04-23 19:28 ]</font>

Neals
23 april 2003, 19:30
Geen ballads en gitaarsolo's en absoluut oncommercieel!

jaja , nu metal :grin:

AntY
25 april 2003, 00:10
dat valt wel mee, geen gitaarsolos? op het metallica forum denken de meeste nog van wel

iedereen die JITS (jump in the studio) gevolgd heeft ziet dat Kirk nu meestal speelt op zijn mummy, en james op dat les paul kopei ding met dat kruis. ik weet niet wat ze voor t recorden hebben gebruikt.

en hoe t album wordt... nog 5 weken. kan haast nie w88 :smile: maar dat er geen solos zijn kan ik haast niet geloven. iig wel hoop instrumentaal weer

Zhou
25 april 2003, 09:01
Met nummers over 8 min. !! gaat dat vast wel lukken. Solo's, ik zou 't niet weten, het lijkt me wel, maar wel een stuk minder. Het album schijnt echt superzwaar te worden, Kirk schijnt ook een 7 snaar gebruikt te hebben en James speelt nu geregeld op die nieuwe Baritone 'The Grynch" van 'm. Kheb al een aantal reviews gelezen van wat vooraanstaande muziekbladen en 't schijnt echt de nieuwe natte droom van metalland te worden. Eerst horen, dan geloven, maar kben ONZETTEND benieuwd.

Lees dit maar es:
GERMAN METAL HAMMER REVIEW
Posted by Inter Sandman @ Thursday, April 24, 2003 12:49 PM EST
Thanks to TrAndy from the PPM Boards for the translation!

"1. Frantic (5:54 min): The song starts with Meshuggah-like riff passages, then the brutal, almost hardcore-like drums set in. You can briefly catch breath during the first chorus, in which Hetfield sings "Keep on searching" in an Alice In Chains manner, just before the ride goes on. James is fed up, he utters "You live it, or you lie it" along the intricate song structures, which puke with thrash, hardcore, and metal. Hysterical, chaotic, unbelievable. War for all ears in which ReLoad is still resonating.
Guitar solos: none.

2. St. Anger (7:24 min): No all-clear with the title track. Deadly riffage right from the start, turning into an insane mosh monster accompanied by merciless double-bass thrashing. Ulrich almost hits the border to blast beats. "Metal punk" seems to be the right description for this. Hetfiels keeps on rumbling in betweeen, only in the chorus resounds his clear, crisp voice. There's one break after another. In the middle of the song, there's a two minute headbanging part, led by fat guitar riffs, reminiscent of "Creeping Death". Hetfield cleans his soul: "I want my anger to be healthy, I want my anger just for me, I want my anger to control, I want my anger to be me", and then the song fully breaks down into the chaos of elements; all instruments are charged to their limits.
Guitar solos: none.

3. My World (5:51 min):
My world allows a short breather. The song changes from mid-tempo to up-tempo and is – in comparison to the crushing tracks mentioned above – a wonderfully grooving thrash song. Ulrich builds pressure with his double-bass parts und pushes the song along. Hetfield rages "It's my world, you can't have it", perfectly fitting the mood of the song, which soon turns into a raging buffalo. The guitars sound raw and unpolished, and the end of the song becomes hectic: Hetfield screams "Enough is enough", the guitar riffage is dull [I think this is not meant in a negative way] and the double-bass thrashes the song out of its boundaries. Big bang and out.
Guitar solos: none.

4. Monster (8:28 min):
Yes, the song title keeps its promise. Monstrous walls of guitars push the song along – and Ulrich again steps on the gas. The drumfire even passes over the breaks, after about two minutes the vocals finally set in. Then the song's structure becomes so complex that you don't want to believe that these "old" men are really able to play this stuff. The rhythms change every 10th second, the listener's attention is almost overtaxed. Afterwards, the Pantera-/Meshuggah-like riffs with the meanest guitars in the Metallica cosmos lead into a wild, ultra-fast, almost "cheap" punk attack. Hetfield screams "We are the people", and the foundation of sound beneath his vocals clappers and runs so that the ear is hardly able to follow. Hetfield goes on screaming "Some kind of mosnter, this monster lives!". During the finale, the song approaches familiar territories, reminiscent of "Dyers Eve" as regards the drums, in particular.
Guitar solos: none.

5. All Within My Hands (8:45 min):
Who thought that "Monster" already was the peak of the iceberg is proven wrong and has to widen his Metallica horizon once again. An atmospheric, disturbing entry is carried along by slow drumming, when suddenly Hetfield's loud and huge voice sets in, drowning even the metal roar that has just begun. A sick sound, defined mainly by full speed and an enormous amount of breaks. The song changes directions like a rabid rabbit on escape. Not tangible, also not understandable. Insanity rules. "Love is control, I die if I let go", Hetfiled ties a rope around the band's neck and draws. The song comes along, stops, flies into temper, stops again, just to break through afterwards. In comparison, a rollercoaster ride is a nap, a plane crash is a relaxing neck massage. For the joy of "All Within M Hands", you need a gun licence, otherwise you don't know how to handle it. The cold hands of Hetfield reach out from the speakers, grabbing your neck: Armageddon. "Kill, kill, kill", he growls as if the devil has taken possession of him. Fear spreads, the song turns into chaos, the feedbacks bleep. Over, end, death.
Guitar solos: none.

On solos (again):
Traditional solos? Nope. Instead, Kirk Hammett produces riffs that cut through everything that comes in their way.

On melodies:
Yes, melodies are there, somewhere beneath the riffs, if they are not beaten down by the double-bass."

Goed.. geen solo's dus, maar wel Metal-Walhalla :grin:

PeArLjAm
25 april 2003, 10:06
Dus als ik het goed begrijp staan er maar 5 nummers op die cd?

Kindvall
25 april 2003, 11:43
Op 2003-04-25 10:06, schreef PeArLjAm:
Dus als ik het goed begrijp staan er maar 5 nummers op die cd?


Nee, het zijn er 11

Zhou
25 april 2003, 12:19
Yup, 11
En de eerste lading cd's komen met gratis dvd met videoopnames van de band die de nieuwe nummers spelen.
Dus 11 nr's op cd, en 11 nr's op dvdvideo

gunstig :grin:

Ditmar
25 april 2003, 12:45
Ik begin nou toch wel stiekem benieuwd te worden hoor.

Kindvall
25 april 2003, 23:09
Op 2003-04-25 12:19, schreef Zhou:

Yup, 11
En de eerste lading cd's komen met gratis dvd met videoopnames van de band die de nieuwe nummers spelen.
Dus 11 nr's op cd, en 11 nr's op dvdvideo

gunstig :grin:



...en al dat lekkers voor de "normale" CD prijs!! :grin: ...althans dat heb ik gelezen in een interview.

NeeraDJ
9 mei 2003, 12:43
Op 2003-04-25 00:10, schreef AntY:
dat valt wel mee, geen gitaarsolos? op het metallica forum denken de meeste nog van wel

iedereen die JITS (jump in the studio) gevolgd heeft ziet dat Kirk nu meestal speelt op zijn mummy, en james op dat les paul kopei ding met dat kruis. ik weet niet wat ze voor t recorden hebben gebruikt.


Ja ik volg het ook, en ik heb Kirk maar één keer zonder zijn Mummy gezien en toen had ie waarschijnlijk die Studio waar jullie over het over hebben, want de gitaar was echt Gibson all over! Ik heb ze echt nooit met een Gothic Explorer gezien, maarja als het er staat kan het wel waar zijn. Die Les Paul kopie is trouwens James zijn signature gitaar van ESP, of gewoon één van zijn andere ESP LP's. Het lijkt mij ook sterk dat er geen solos in voorkomen, hoe is Kirk anders door opnames gekomen :grin:.

PS: Voor foto's moet je gewoon door het archief van http://www.metallica.com bladeren.

Soulflyhigh
13 mei 2003, 23:01
Op 2003-04-25 23:09, schreef Kindvall:


Op 2003-04-25 12:19, schreef Zhou:

Yup, 11
En de eerste lading cd's komen met gratis dvd met videoopnames van de band die de nieuwe nummers spelen.
Dus 11 nr's op cd, en 11 nr's op dvdvideo

gunstig :grin:



...en al dat lekkers voor de "normale" CD prijs!! :grin: ...althans dat heb ik gelezen in een interview.

Nou de gemiddelde Metallica cd-prijs is zo'n 18.50 en dat vind ik nou toch best duur. Toch ga ik die nieuwe halen :smile:

NeeraDJ
18 mei 2003, 20:45
Alvast een waarschuwing voor de Large shoppers, als je in de catalogus kijkt (Cd's A-Z) zie je dat Large je meer geld laat betalen voor St. Anger met DVD dat is echt gewoon uitbuiting, omdat op http://www.metallica.com staat dat het niet overprijst mag worden. Het is trouwens ook overprijst, omdat versies zonder DVD minder geld kosten.

Ik denk dat meerdere cd-zaken dit geintje gaan flikken, dus wees op jullie hoede.

Ic3gl0vE
18 mei 2003, 21:35
Op 2003-05-13 23:01, schreef Soulflyhigh:
Nou de gemiddelde Metallica cd-prijs is zo'n 18.50 en dat vind ik nou toch best duur. Toch ga ik die nieuwe halen :smile:


S&amp;M en Garage Inc. kosten 30 euro ofzo. Binge &amp; Purge is al helemaal ziek duur... die was altijd zo'n 250 piek?

FragDaddy
18 mei 2003, 22:23
iedereen die JITS (jump in the studio) gevolgd heeft ziet dat Kirk nu meestal speelt op zijn mummy


niet zo vreemd, het schijnt zijn favoriete gitaar te zijn. al zie ik hem ook vaak met een gibson les paul rondlopen..

anyway ik mis in het lijstje van de topicstarter nog wel meer dingen. wat dacht je van de befaamde Diezel versterkers? VH4 en Herbert ? en tja natuurlijk de hele ESP club.. wordt Aardschok misschien een beetje gesponserd door bepaalde bedrijven?

Matthijs Hajonides
18 mei 2003, 22:55
Idd vet artikel ik heb het ook gelezen. Ben heel benieuwd.
Ze hebben ook geen snear drum gebruikt nadat Lars hem per ongeluk een keertje niet heeft aangezet. Die Les Paul van Kirk viel mij ook meteen op meestal zie je hem alleen met jacksons of ESP's wel grof.
De nieuwe cd beloofd trouwens wel wat te gaan worden omdat je er dus ook een dvd bij krijgt van de opnames in de bunker heel erg vet. En de bassist van de plaat is Bob Rock en op de DVD zie je Ron van Ozzy (De nw bassist)

Over die solo's het is idd waar er zitten geen solo's in na heel veel proberen zijn ze toch tot de conclusie gekomen dat het de nummer alleen maar ontkracht. Ook vind je deze keer geen Yeah Yeah's en Come on's en de nummers zijn allemaal flink wat ruiger dan eerder. Ze gaan meer terug naar de roots.
Veelbelovend als je het mee vraagt.

Ohw om nog 1 misverstandje uit de wereld te helpen. Het is niet zo dat alleen de eerste lichting cd's met dvd komen er zal nooit een St.Anger zonder DVD komen (zegt Lars in het interview) En ze kunnen dus ook geen argument aanvoeren dat ze de eerste packs duurder kunnen maken omdat er nog kalere versies komen dat is onzin.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Matthijs Hajonides op 2003-05-18 22:58 ]</font>

sash
19 mei 2003, 00:08
Hmm wordt nu ook verschrikkelijk benieuwd naar St. Anger. Ik heb gehoord dat de eerste week de DVD die erbij zit gratis, daarna zal de prijs stijgen naar normale dubbel-album prijs. Koop em gelijk de eerste week :smile:

Kindvall
19 mei 2003, 10:45
Op 2003-05-18 22:55, schreef Matthijs Hajonides:
...En de bassist van de plaat is Bob Rock en op de DVD zie je Ron van Ozzy (De nw bassist)



Zal wel een Typefout zijn, maar hij heet Rob (Trujilo) ipv Ron. :smile:

Anavrin
19 mei 2003, 20:55
Op 2003-04-25 00:10, schreef AntY:
dat valt wel mee, geen gitaarsolos? op het metallica forum denken de meeste nog van wel

iedereen die JITS (jump in the studio) gevolgd heeft ziet dat Kirk nu meestal speelt op zijn mummy, en james op dat les paul kopei ding met dat kruis. ik weet niet wat ze voor t recorden hebben gebruikt.

en hoe t album wordt... nog 5 weken. kan haast nie w88 :smile: maar dat er geen solos zijn kan ik haast niet geloven. iig wel hoop instrumentaal weer

call me stupid, maar WTF is de mummy? Welk merk, site? plaats ff een linkje aub.

Negative K3 fan
19 mei 2003, 21:28
de mummy is die rood oranje achtige superstrat van kirk, volgens mij.

Kindvall
20 mei 2003, 14:04
Op 2003-05-19 20:55, schreef Anavrin:


Op 2003-04-25 00:10, schreef AntY:
dat valt wel mee, geen gitaarsolos? op het metallica forum denken de meeste nog van wel

iedereen die JITS (jump in the studio) gevolgd heeft ziet dat Kirk nu meestal speelt op zijn mummy, en james op dat les paul kopei ding met dat kruis. ik weet niet wat ze voor t recorden hebben gebruikt.

en hoe t album wordt... nog 5 weken. kan haast nie w88 :smile: maar dat er geen solos zijn kan ik haast niet geloven. iig wel hoop instrumentaal weer

call me stupid, maar WTF is de mummy? Welk merk, site? plaats ff een linkje aub.


Het is een ESP.

Check de link voor Details: http://www.allmetallica.com/info/khmummy.shtml

Dude
21 mei 2003, 10:38
AAAAAAHHH die mummy gitaar is VET

FragDaddy
24 mei 2003, 10:49
AAAAAAHHH die mummy gitaar is VET


wordt er ook eentje wakker hoor. Kirk speelt er al een paar jaartjes op..

NeeraDJ
24 mei 2003, 14:55
Op 2003-05-18 22:55, schreef Matthijs Hajonides:
Idd vet artikel ik heb het ook gelezen. Ben heel benieuwd.
Ze hebben ook geen snear drum gebruikt nadat Lars hem per ongeluk een keertje niet heeft aangezet. Die Les Paul van Kirk viel mij ook meteen op meestal zie je hem alleen met jacksons of ESP's wel grof.
De nieuwe cd beloofd trouwens wel wat te gaan worden omdat je er dus ook een dvd bij krijgt van de opnames in de bunker heel erg vet. En de bassist van de plaat is Bob Rock en op de DVD zie je Ron van Ozzy (De nw bassist)

Over die solo's het is idd waar er zitten geen solo's in na heel veel proberen zijn ze toch tot de conclusie gekomen dat het de nummer alleen maar ontkracht. Ook vind je deze keer geen Yeah Yeah's en Come on's en de nummers zijn allemaal flink wat ruiger dan eerder. Ze gaan meer terug naar de roots.
Veelbelovend als je het mee vraagt.

Ohw om nog 1 misverstandje uit de wereld te helpen. Het is niet zo dat alleen de eerste lichting cd's met dvd komen er zal nooit een St.Anger zonder DVD komen (zegt Lars in het interview) En ze kunnen dus ook geen argument aanvoeren dat ze de eerste packs duurder kunnen maken omdat er nog kalere versies komen dat is onzin.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Matthijs Hajonides op 2003-05-18 22:58 ]</font>


Kom de volgende keer ff met iets nieuws, op de vorige pagina hebben we al deze info al gecovered!

Rhinus
27 mei 2003, 19:28
Metallica zonder solo's? Dat moet dan zwaar K*T worden denk ik. Ik verwachts niks goeds. Klote NuMetal.

SomeDude
28 mei 2003, 11:42
Voor de liefhebbers: er staat een half uur durend interview met enkele fragmenten van de nieuwe cd/dvd op hun site...
Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden... het geluid doet me denken aan Garage inc..

Rhinus
28 mei 2003, 18:05
http://home.attbi.com/%7Eradeon9700pro/SAINT_ANGER.mp3

Ehm.. Tja..

Arnie
10 juni 2003, 16:05
Metallica zonder solo's? Dat moet dan zwaar K*T worden denk ik. Ik verwachts niks goeds. Klote NuMetal.
Ik denk dat je eerst is moet luisteren, ik heb m de eerste dag dat ie uit kwam gekocht. Moest wel ff wennen aan de nieuwe sound, maar nu ik m paar keer geluisterd heb vind ik t wel VET!! :-D
Er zit ongeveer in elk nummer wel een onwijs beukende riff!

Groetjes
B.T.W. gaan er nog mensen naar Fields of Rock om ze te bewonderen...ik ga vooraan staan!!

sickpunk
10 juni 2003, 16:51
Op 2003-05-13 23:01, schreef Soulflyhigh:
Nou de gemiddelde Metallica cd-prijs is zo'n 18.50 en dat vind ik nou toch best duur. Toch ga ik die nieuwe halen :smile:


S&M en Garage Inc. kosten 30 euro ofzo. Binge & Purge is al helemaal ziek duur... die was altijd zo'n 250 piek?

zijn het gouwe cd's ofzo??? weet nou ook weer, wrom ik geen cd's van ze heb ;).. owjawel 1.. REload, mar die hbe ik gekregen... welke idioot vraagd nou zoveel voor een cd.... en dan word er nog steeds gezegd dat ze nie commercieel zijn...... :-?

Ic3gl0vE
10 juni 2003, 17:13
binge & purge zit trouwens wel in een flightcase.. met videoband en boek erbij ofzo.


blijft ziek duur

m^rton
16 juni 2003, 21:15
een bietje laat, maar geen solo's vink belabberd

solo's is juist het beste aan metallica!

Geert Teekens
1 juli 2003, 15:27
Ik heb em gekocht en ik vind hem erg vet. Metallica klink lekker klein en echt op deze plaat. Geen opgeblazen productie of zinloze tapsolo's. Het komt heel puur en hard over. Lekker hoor.

Maarre, die Les Paul van James met dat kruis erop, dat is toch gewoon een Gibson?

Ik heb ze ook op Fiels of Rock gezien. Nog anderen? Leuke anekdote was dat ze het nieuwe nummer Frantic tot 3 keer toe verneukten. De 1e keer verklootte James het, de tweede keer Lars en de derde keer was het nog niet best maar toen gingen ze maar door. Ze waren duidelijk in verlegenheid gebracht, een beetje stuntelig lachen en "We are professionals" zeggen. Haha!!

Phyrexian
10 september 2003, 10:16
Ouwe topic... Ik vind St.Anger een héle vette CD. Net zoals alle cds van Metallica, alhoewel ik Load en Reload net ietsje minder vind.
Ik heb amper 15 euro betaald voor de digipack-cd en de bonus-dvd. Metallica zegt trouwens dat je niet meer dan dit mag betalen, de dvd is eigenlijk gratis.

Surferboy
10 september 2003, 21:59
binge & purge zit trouwens wel in een flightcase.. met videoband en boek erbij ofzo.


blijft ziek duur

Zitten nu DVD's bij en kost 150 pleuro........bij de Fame.......