PDA

View Full Version : beschadigde fretten



Joey
31 december 2001, 17:19
Hallo mensen, ik heb een Epiphone Les Paul Standard in mijn bezit (sinds ruim 2 maanden) en opeens viel het me op dat er op de bovenste 3 of 4 fretten behoorlijk lelijke (diepe) krassen zitten, en dan vooral onder de 2 dikste snaren. Hoe komt dit en is dit normaal??

DaKonium
31 december 2001, 17:22
slijtage ofzo?

Sandman
31 december 2001, 17:23
Ik heb mijn epi 9 maanden en de fretten erop zijn nog in prima conditie. Geen enkel spoor van beschadigingen of krassen/kerven op het fretboord en de fretten.

Mischien zijn je hammer-ons te krachtig.

nickelwound
31 december 2001, 17:25
Een gitaar blijft niet nieuw hé. Het is pas een probleem als je er ofwel door gehinderd wordt bij het spelen of als je gitaar niet meer goed klinkt.

Joey
31 december 2001, 17:54
nee oke, ik snap ook dat een gitaar niet 'nieuw' blijft. Maar ik had hiervoor een spaanse gitaar die ik 2 jaar heb gebruikt en die heeft helemaal geen bekraste fretten. Daarom vroeg ik me af of dit misschien normaal is bij electrsiche gitaren. Het zijn best wel diepe krassen, nogmaals, vooral bij de lage E tot D snaren. Vaag... moet ik er misschien mee naar de winkel?

Manolito
31 december 2001, 18:41
De manier zoals jij het zegt klinkt niet normaal nee. Ik had eens last van mijn nylonsnaren, ze voelden niet versleten aan, maar beschadigd, heel vreemd allemaal. Misschien iets met de hoes waar het in ligt, de snaren zelf, ik weet niet hoe dat geval van jou komt.
Ik zou maar eens naar een reparateur gaan, die heeft vast wel meer van dit soort vage dingen gehoord.

BRiet
1 januari 2002, 01:34
Vreemd, als het slijtage zou zijn is het volgens mij meestal bij de dunne snaren.

The Evil Taperecorder
1 januari 2002, 13:42
Zoiets kom je veel bij vintage gitaren tegen, maar die diepe sneden ontstaan echt pas na een jaar of twintig. Dat hoort natuurlijk niet op een nieuwe epiphone. Kijk eens naar de stand van je brug en je kam. Misschien vallen de snaren iets te diep in je kam waardoor ze constant over de fretten heen slijpen.
Je moet er in ieder geval snel iets aan doen: want fretslijtage maakt het spelen op een gitaar een stuk onaangenamer! Als de slijtage door blijft gaan, zul je op den duur je hele hals moeten laten herfretten, en dat is vreselijk duur. Je kunt de huidige slijtage weg laten halen met een fretvijl (dat moet je echt in een winkel laten doen, want fretvijlen kosten ommenabij de 150 gulden, te duur om zelf te kopen).
Ga in ieder geval op zoek naar een euvel in je setup.

Joey
1 januari 2002, 16:13
Ja ik ga er maar eens mee naar de winkel terug denk ik. Zoiets valt toch gewoon onder de garantievoorwaarden neem ik aan?

ekkerman
1 januari 2002, 18:57
ik heb dat bij een ex-gitaar van mij ook gehad .
dit was ook een epiphone les paul ( custom ) en die had jumbo frets ,misschien zijn bij de epiphones de frets wel zachter ????

Joey
1 januari 2002, 19:37
Hee, dit is interessant.. Wat heb je er toen mee gedaan? Heeft het problemen opgeleverd?

ekkerman
2 januari 2002, 19:07
hans pluut ( gitaar bouwer etc uit a'dam )die ook een barden en duncan element en een graphtec nut op mijn custom zette heeft de bewuste frets een klein beetje afgevijld .
maar 1 fret kon niet helemaal 'anders ging het snaartje kletteren het ging om de e+b snaar ik meen rond de tiende fret ofzoiets ( ik heb hem al niet meer) en alleen bij sommige opdruk manouvres hoorde je het een klein beetje....
je zou heel voorzichtig en dan bedoel ik HEEL VOORZICHTIG ; met je vriendin,of vrouw of zusje haar nagelvijltje een beetje kunnen vlakken maar dat heb je niet van mij oke ??