PDA

View Full Version : Trussrod in mini gitaar?



Cocobolo
10 april 2010, 08:08
Hoi,

De DGBM is al heel snel en ik heb ook tijden geleden gezegd een mini gitaartje te gaan bouwen. Ik hoop dat ik het ga redden want ik heb eigenlijk nog heel veel ander werk liggen maar goed...tussen de andere werkzaamheden door zijn er af en toe momenten dat je toch even niet verder kunt, en die tijd besteed ik dus aan mijn 'mini' :)

Ik zit even te kijken of ik nog onderdelen moet bestellen of dat ik alles wel in huis heb en dan kom ik op het punt van de trussrod : heeft een mini gitaar een trussrod nodig? Ik gebruik een 14.7 inch scale (22 frets). Vanaf de topkam gemeten is de hals 20cm tot de body en 27 cm in totaal (exclusief headstock). Ik kan er ook carbon strips in lijmen (die heb ik nog), dan blijft hij wel stijf maar is niet verstelbaar uiteraard. Wat is wijsheid?

Fijn weekend allemaal, veel bouwplezier :cheerup:

budje
10 april 2010, 08:23
De enige mini die ik heb gehad was een volcano, op de rand van speelgoed en echt, maar qua geluid goed te doen. Deze had geen trussrod.

Let wel: Ik ben geen bouwer, dus verwacht geen verdere uitleg :soinnocent:

jan jansen
10 april 2010, 08:35
Hoi,

De DGBM is al heel snel en ik heb ook tijden geleden gezegd een mini gitaartje te gaan bouwen. Ik hoop dat ik het ga redden want ik heb eigenlijk nog heel veel ander werk liggen maar goed...tussen de andere werkzaamheden door zijn er af en toe momenten dat je toch even niet verder kunt, en die tijd besteed ik dus aan mijn 'mini' :)

Ik zit even te kijken of ik nog onderdelen moet bestellen of dat ik alles wel in huis heb en dan kom ik op het punt van de trussrod : heeft een mini gitaar een trussrod nodig? Ik gebruik een 14.7 inch scale (22 frets). Vanaf de topkam gemeten is de hals 20cm tot de body en 27 cm in totaal (exclusief headstock). Ik kan er ook carbon strips in lijmen (die heb ik nog), dan blijft hij wel stijf maar is niet verstelbaar uiteraard. Wat is wijsheid?

Fijn weekend allemaal, veel bouwplezier :cheerup:

Marco,

haha dat herken ik ....te weinig tijd en te veel om handen...ik worstel met hetzelfde en ga eerdaags verder met dat model.
Mij intentie is om er wel een trussrod in te zetten....eigenlijk alles wat een echte tele ook heeft maar dan in verhouding....,

fred

Cocobolo
10 april 2010, 08:51
Marco,

haha dat herken ik ....te weinig tijd en te veel om handen...ik worstel met hetzelfde en ga eerdaags verder met dat model.
Mij intentie is om er wel een trussrod in te zetten....eigenlijk alles wat een echte tele ook heeft maar dan in verhouding....,

fred

Ik vroeg me al af of het nog gaat lukken met jouw mini :-)

Hedge
11 april 2010, 12:19
Ik ga hem bouwen zonder trussrod of andere verstevigingen. Denk dat het moet lukken.

stijnkenens
11 april 2010, 12:45
De snaarspanning is minder dan een grote gitaar, de hals is ook korter, maar de dikte blijft, normaal gezien, toch het zelfde. Dus de hals is op die manier stijver dan een 'lange'.
Ik heb in mijn mini-tele een aluminium profiel gelijmd, het was voor mij toch eerder een gimmick dan een echte gitaar :)

Carbon is ook goed te doen, het maakt de gitaar ook weer minder top zwaar. Want minder body massa, en dan een hals met 6 stemmechanieken is niet echt in verhouding ...


s.

jan jansen
11 april 2010, 13:04
Carbon is ook goed te doen, het maakt de gitaar ook weer minder top zwaar. Want minder body massa, en dan een hals met 6 stemmechanieken is niet echt in verhouding ...


s.

Het hangt van het gewicht van de body af...ik gebruik een essen body die zwaarder is dan een elzen body of linde body zo op het eerste gevoel,bovendien al de hardware is dezelfde als op een standaard tele.....Zal eerdaags wel eens de body op een weegschaal leggen...,

JJ

Cocobolo
11 april 2010, 13:53
Ik denk dat ik maar voor een 'echte' trussrod ga (ook al moet ik die bestellen en erop wachten). Op stewmac kun je een mandoline trussrod kopen, die lengte zou voor mij goed kloppen.

Gisteren heb ik de binding gefreesd. Met een gewelfde top is dat lastig, dus ik heb het deel in de bovenste hoorn (moeilijkste punt bij een Les Paul) maar heel voorzichtig met een beitel gedaan en nog wat van dat soort gereedschap (o.a. een hobbymes of zoiets, met van die vlijmscherpe mesjes).

Nou heb ik de diepte gelijk gemaakt aan binding die ik nog had, en die is wit (niet cream). De hoogte van de binding heb ik overigens ook aangepast aan mijn 3/4e verhouding die ik aan hou voor de mini-LP. De binding is dus wit, zou dat wel mooi staan met cream-pickup ringen? Misschien moet ik dan toch maar voor cream-binding gaan.
Over cream gesproken : ik heb nog minstens 6 cream pickup ringen van Stewmac in huis, alleen zijn die helemaal niet cream maar eerder cream-roze/oranje of zo, ik vind ze vre-se-lijk lelijk! Ik snap er niets van. Ze zijn ook heel anders dan de cream-binding die ik ook van Stewmac had ontvangen (bestelling van een jaartje geleden). Ik wil dus wel nieuwe cream-pickup ringen bestellen maar hoe weet ik nou dat ik niet weer die lelijke kleur krijg...Heeft iemand recent ringen gekocht bij guitarsupplies bijvoorbeeld? Zijn die wel gewoon gebroken wit in plaats van roze-achtig?

st.robot
11 april 2010, 17:17
Ik heb cream pup-ringen van GS en die zijn wel echt cream zonder het roze erbij. ik heb niet direct een goeie foto maar ze zijn wel de echte cream-deal (voor mij dan toch)

grtz

barno
11 april 2010, 17:26
ik heb in mijn mini gitaartje geen trussrod. ik weet niet of het er mee te maken heeft maar het heeft erg lang geduurd eer ik de gitaar stabiel kon afstellen. moest ik het nog eens doen, zou ik zoals stijn een alu profieltje erin leggen.

Of ik doe zoals bij het acoustisch Harmony gitaartje van in jaren 50 dat ik onlangs van Saf heb overgenomen, dat heeft zoals vele ouwetjes een nogal forse scherpe V hals en geen truss rod, is een 3/4de gitaartje, halsje is nog prima. Ik vermoed dat zo'n diep V profiel ook wel wat meer stabiliteit geeft (het is bovendien plezant in de hand ook nog)

Cocobolo
11 april 2010, 18:53
@Barno : Dank voor de uitleg, dan ga ik in ieder geval IETS in de hals doen, ik heb ook nog carbon liggen. Maar ik denk dat ik gewoon zo'n mandoline trussrod bestel, ik neem liever geen risico.

@St Robot : aha, perfect, dan bestel ik er een paar bij hen. Ik zal nog wel een keer een foto maken van de stewmac ringen, misschien heb ik destijds gewoon pech gehad of zo en kwamen die uit een verkeerd kleurbadje...

gertgert
12 april 2010, 14:29
Mijn mini heeft geen trussrod, tot nu toe zonder problemen met intonatie of pijl-en-boog effect. M.i. zou je zonder moeten kunnen. Ik heb wel een vrij brede hals (4.6 mm bij de nut) en stem het ding een hele toon lager. Dat heeft meer met een bespeelbare snaarspanning te maken dan met de hals, maar is natuurlijk wel van invloed.