PDA

View Full Version : Zware brom in AC30 TB6



Dweezman
9 april 2010, 20:41
Forumgenoten.

mijn vox bromde vanaf het moment dat ik hem (gebruikt) kocht, maar in het bandgeweld was dit nooit echt een probleem. Nu is de brom wel heel aanwezig. Hij bromt op alle 6 inputs, ook op laag volume.

Wat kan dit zijn? Ik heb niet het idee dat er ooit nieuwe buizen in zijn gekomen. Het is een Korg reissue, dus 1990 ongeveer?

En dan: welke buizen moet ik hebben?

groet!

big dooley
9 april 2010, 21:08
lijkt me beter dat je hem ff langs een techneut brengt, voor een beurtje...
kan van alles zijn... buizen, elco's, oxidatie op potmeters, ingangen etc. etc.

20 jaar voor eindbuizen is heel erg lang

big dooley
9 april 2010, 21:13
ff een quote die ik gevonden heb... d'r zitten aardig wat buizen in zo'n ding... heb er geen ervaring mee, maar zo'n gelijkrichterbuis, zou een goede verdachte zijn volgens mij


The valve line-up of the AC30/6 TB is as follows: Five ECC83s and one ECC82 in the
preamp stage, with four EL84s in the power stage operating in Class A, plus a GZ34
rectifier valve in the power supply, for that unique Vox tone and feel.

nico verduin
9 april 2010, 21:26
ff een quote die ik gevonden heb... d'r zitten aardig wat buizen in zo'n ding... heb er geen ervaring mee, maar zo'n gelijkrichterbuis, zou een goede verdachte zijn volgens mijIk zou nog niet zover uitgaan van de GZ34. Eerder als laatste. Zeker zo'n oudje. Denk eerder de eindpitten en evt. de elco's. Maar daar heb je een techneut voor nodig.

big dooley
9 april 2010, 21:32
Ik zou nog niet zover uitgaan van de GZ34. Eerder als laatste. Zeker zo'n oudje. Denk eerder de eindpitten en evt. de elco's. Maar daar heb je een techneut voor nodig.

zoals ik al zei; geen ervaring hiermee :D

was eigenlijk mijn beredenering, omdat zo'n ding met voeding te maken heeft?
bij de gedachte aan een brom, denkt men al gauw aan voeding, vandaar

cluseau
9 april 2010, 23:23
Nu is de brom wel heel aanwezig. Hij bromt op alle 6 inputs, ook op laag volume.

Buisje of voedingselko ligt het meest voor de hand, je kan het volgende proberen:
1 Begin met verwijderen van V1.
2 Nog steeds brom verwijder dan V2 enz.
3 Heb je alle prebuizen eruit en nog steeds brom verwijder dan één eindbuis.
4 Het is normaal dat je op één eindbuis een lichte 100Hz brom hoort maar kijk of er verschil is. Heb je toch nog brom zet de ene eindbuis dan terug en haal nu de andere eruit. Brommen beide eindbuizen afzonderlijk is het waarschijnlijk een voedingselko.

Frans.

nico verduin
10 april 2010, 06:54
Kan ook zijn dat een (of meerdere) van die eindpitten te veel afwijken van elkaar. Dan ga je de 100Hz horen door de speakers. Ook als het volume helemaal dicht is.

cluseau
10 april 2010, 09:20
Kan ook zijn dat een (of meerdere) van die eindpitten te veel afwijken van elkaar.

Is waar maar het lijkt erop dat de brom veel heviger is omdat hij boven de band uitkomt. De brom van ongelijke eindbuizen is ook nog eens volume onafhankelijk dus op hoog geluidsniveau nauwelijk merkbaar. Ik gok toch op een kathode gloeidraad lek in een pre buisje of een voedings elko.

Frans.

ieme
10 april 2010, 12:22
Hmmm, ff een beurtje lijkt me geen kwaad kunnen! ik heb een Vox ac30 brian may en zijn recent nieuwe buizen in gekomen, is super stil!

nico verduin
10 april 2010, 16:35
Is waar maar het lijkt erop dat de brom veel heviger is omdat hij boven de band uitkomt. De brom van ongelijke eindbuizen is ook nog eens volume onafhankelijk dus op hoog geluidsniveau nauwelijk merkbaar. Ik gok toch op een kathode gloeidraad lek in een pre buisje of een voedings elko.

Frans.
Poultje openen? :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

beus
10 april 2010, 17:40
dan doe ik mee met Nico :p .
AC30's brommen al snel maar vaak zijn het de eindbuizen die te veel verschillen onderling door slijtage door de jaren heen.

Aart

the sure thing
10 april 2010, 19:03
De AC30 6TB is zodanig bedraad, dat de bedrading ook een rol speelt in de brom. Google eens op wiring en AC30TB. Soms kan het verbuigen van draden al ervoor zorgen dat de borm helemaal weg gaat. Bij mij werkte het in ieder geval.

Wat voor soort TB6 heb je? Uit het Korg tijdperk of uit het JMI tijdperk?

Dweezman
11 april 2010, 20:02
De AC30 6TB is zodanig bedraad, dat de bedrading ook een rol speelt in de brom. Google eens op wiring en AC30TB. Soms kan het verbuigen van draden al ervoor zorgen dat de borm helemaal weg gaat. Bij mij werkte het in ieder geval.

Wat voor soort TB6 heb je? Uit het Korg tijdperk of uit het JMI tijdperk?

Korg. Dank voor alle replies. Ik ga d'r mee aan de slag.