PDA

View Full Version : Snaren ontstemmen (bijna) nooit



guitarXlord
9 april 2010, 17:47
Hee

Ik vroeg mezelf welleens af ik heb een Gretsch gitaar. En ik heb dat ding nu ongeveer een anderhalf jaar in het begin ontstemde die gitaar welleens maar nu echt nooit meer! Tijdens het repeteren hoef ik me gitaar alleen te stemmen als ik door de regen ben gefietst voorderest kan ik gewoon altijd meteen beginnen!

Maar ik vraag me af hoe kan het zo zijn dat die nooit ontstemt:???:
Ik heb er wel een hele tijd of eigenlijk nog steeds heel veel metal op gespeeld. Maar ik zou het graag willen weten (omdat ik een n00b ben qua snaren)

arcane
9 april 2010, 18:03
misschien denk je dat het ding gestemd is ;)

bass blom
9 april 2010, 18:18
kan zijn dat het gewoon een goeie gitaar is.
je fiets rekt ook niet langzaam uit :D

ik maak regelmatig mee dat ik een gitaar uit de koffer pak na 2 of 3 weken er in zitten en dan is ie gestemd.
wel in zn geheel wat lager of hoger dan 440.

lcvanderhelm
9 april 2010, 19:28
Dan heb je echt mazzel.De mijne is erg temperatuur-afhankelijk.Soms staat die ineens een halve toon hoger,ondanks de roller-bridge en de grafieten topkam.

Hiro
9 april 2010, 21:18
wees blij ;)

bass blom
9 april 2010, 21:26
heb je in die anderhalf jaar nooit nieuwe snaren er op gezet?

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 21:30
Mischien komt het omdat je nu een wat betere speler bent en wat 'zuiniger' met je kracht? Ik zie veel beginners altijd heel erg rammen op hun snaren, en later er achter komen dat je meer kan strijken / 'aantikken'.

Zelf had ik dat ook als beginner.. mocht zo'n beetje elke week of twee weken nieuwe snaren halen omdat ze constant braken. Ik dacht dat dat normaal was en elke gitaarist dat moest doen :sssh:

Ik breek nu mischien maar een of twee keer per halfjaar op zijn hoogst een snaar. Ik moet ze nu alleen nog maar af en toe vervangen omdat ze dof / vies worden.

ShredTallicA
9 april 2010, 21:34
Mischien komt het omdat je nu een wat betere speler bent en wat 'zuiniger' met je kracht? Ik zie veel beginners altijd heel erg rammen op hun snaren, en later er achter komen dat je meer kan strijken / 'aantikken'.

Zelf had ik dat ook als beginner.. mocht zo'n beetje elke week of twee weken nieuwe snaren halen omdat ze constant braken. Ik dacht dat dat normaal was en elke gitaarist dat moest doen :sssh:

Ik breek nu mischien maar een of twee keer per halfjaar op zijn hoogst een snaar. Ik moet ze nu alleen nog maar af en toe vervangen omdat ze dof / vies worden.

Hoe hard sloeg jij dan wel niet zeg :???: Ik heb nog maar 1 keer een snaar gebroken en dat was door veelvuldig gebruik en slijtage, verder is de snaren om de zoveel tijd zeker wel nodig :)

Noid
9 april 2010, 21:51
Ja, daar heb je een vervelend probleem. Misschien andere stemmechanieken, of een te krappe topkam proberen? Niet cool natuurlijk als hij alleen ontstemt na een regenbui :soinnocent:

Oftewel: ik kan je helaas niet vertellen waarom dat ding bijna niet ontstemt. Het lijkt me überhaupt knap als iemand dat wel van achter z'n beeldscherm zou kunnen zeggen. De juiste dingen zullen wel goed voor elkaar zijn (stemmechanieken, topkam, brug, goede wikkeling om de stemmechanieken etc.).

Welk type Gretsch heb je trouwens, als je d'r metal op speelt?

Orbis
9 april 2010, 22:26
ik maak regelmatig mee dat ik een gitaar uit de koffer pak na 2 of 3 weken er in zitten en dan is ie gestemd.
wel in zn geheel wat lager of hoger dan 440.

Hetzelfde hier. Ik heb een Squier Strat die ik één keer in de zoveel maanden weer eens pak (mijn eerste gitaar, het laat je nooit helemaal los). En hij lijkt dan prima gestemd, tot ik hem vergelijk mijn gitaar-voor-dagelijks-gebruik. Het scheelt soms wel een hele noot, maar de snaren onderling zijn nog perfect in harmonie.

snaarplukker
9 april 2010, 23:29
Toch maar eens een tuner aanschaffen en kijken of ie nog goed gestemd staat sinds de aankoop.;)

Madcow
10 april 2010, 13:41
Mijn gitaren staan bij het raam. En ze ontstemmen alleen als het raam open. Maar als het raam dicht is (winter bv) Dan gaan ze weken mee zonder te stemmen. En ze staan dan echt perfect op 440

guitarkid
10 april 2010, 15:51
Mijn gitaren zijn allemaal in de fabriek gestemd.....

Gr. C.

Nobler
12 april 2010, 13:14
Al mijn gitaren ontstemmen niet of nauwelijks, ik kan hem uit de koffer halen en beginnen te spelen, terwijl de andere gitarist in mijn band niet alleen vóór elke repetitie of optreden moet stemmen, maar ook vaak nog tijdens het optreden of repetitie. Ik heb geen idee waar het precies aan ligt. Ik gebruik setjes D'Addario 008 (heel dun dus). Ik soleer veel en druk veel en ver op. Ik vervang snaren alleen als ze knappen of het setje misschien eens in de 2 jaar.

Ik speel dus op vrijwel dode, uitgerekte snaren. Ik heb het idee dat dat erg meespeelt. Dat is trouwens ook de reden dat ik D'Addario gebruik, als ze vers zijn klinken ze niet geweldig, maar ze houden het veel langer vol dan andere merken die ik heb gebruikt, zowel wat klank, als wat knappen betreft, maar andere snaren zijn op een gegeven moment zo dood dat ze rare bijtonen gaan ontwikkelen, helemaal niet meer klinken of niet meer te stemmen zijn.

Mijn main-axe heb ik thuis altijd in de koffer in een kamer waar de verwarming alleen bij vorst iets aan staat, dus het vriest er nooit. Ook andere gitaren bewaar ik zoveel mogelijk in de koffer, behalve wat in de woonkamer staat, maar daar merk ik niet verschil met ontstemmen met de andere gitaren.

HaroldA
12 april 2010, 13:21
Mijn main-axe heb ik thuis altijd in de koffer in een kamer waar de verwarming alleen bij vorst iets aan staat, dus het vriest er nooit. Ook andere gitaren bewaar ik zoveel mogelijk in de koffer, behalve wat in de woonkamer staat, maar daar merk ik niet verschil met ontstemmen met de andere gitaren.

Als ik thuis kom van de repetitie zet ik altijd de koffer van m'n gitaar open of haal de gitaar er uit. Als ik 'm (vochtig) in de koffer laat zitten worden de snaren vreselijk stroef en dood.

Blijkbaar heb jij ze graag zo. :???:

Nobler
12 april 2010, 13:29
Ik speel nooit in de regen of onder de douche :crazyhappy:

Maar nu even serieus, ik zweet nooit zo tijdens het spelen dat het zweet op de snaren drupt. Mijn gitaar wordt dus nooit vochtig tijdens het spelen. We treden ook maar zelden op in een 'zompige' kroeg, maar als dat gebeurt laat ik thuis inderdaad de koffer een nacht openstaan in de verwarmde huiskamer.

Als je moet beginnen met optreden terwijl het al zo zompig is (dus alsof het een sauna is), dan willen de snaren eerst nog wel eens een stuk ontstemmen.

De kamer waar mijn muziekspullen staan heeft overigens een betonnen vloer (terwijl de rest van het huis houten vloeren heeft, maar daar is geen ruimte om de spullen op te slaan), en kan wel eens wat vochtig aanvoelen. Volgens mij zou de gitaar vochtiger worden als ik de koffer daar open liet staan.

LaszloVersteeg
12 april 2010, 13:36
Mijn gitaren staan bij het raam. En ze ontstemmen alleen als het raam open. Maar als het raam dicht is (winter bv) Dan gaan ze weken mee zonder te stemmen. En ze staan dan echt perfect op 440

ik geloof er niks van, toch zeker je cort niet.

HaroldA
12 april 2010, 13:37
Maar nu even serieus, ik zweet nooit zo tijdens het spelen dat het zweet op de snaren drupt. Mijn gitaar wordt dus nooit vochtig tijdens het spelen.

Jij wil zeggen dat je via jouw handen geen vocht verliest? Leg ze maar eens op een glazen plaat of raam en dan zul je zien dat er een mooie natte afdruk achter blijft.

Je hoeft echt niet in een sauna, douche of regenbui te staan om je snaren te bevochtigen...

Riky
12 april 2010, 13:47
Mijn gitaren staan bij het raam + verwarming, liggen in de koffer bij een verwarming of liggen in een vrij koud opberg hok in de oefenruimte. Hoef ook nooit te stemmen. Heel af en toe een klein beetje, maar halve toon hoger of lager heb ik nog nooit bij geen een van mijn gitaren mee gemaakt. Niet bij de nieuw gekochte en niet bij de 2e hands gekochte gitaren.

@ Bass: Wel bij het vervangen van snaren;)

Nobler
12 april 2010, 14:01
Jij wil zeggen dat je via jouw handen geen vocht verliest? Leg ze maar eens op een glazen plaat of raam en dan zul je zien dat er een mooie natte afdruk achter blijft.

Je hoeft echt niet in een sauna, douche of regenbui te staan om je snaren te bevochtigen...

Ik heb gezegd dat er geen zweet van me afdrupt tijdens het spelen. Je zult altijd via je huid, dus ook via je handen vocht verliezen, maar bij de een zal dat minder zijn dan bij de ander. Ik zweet wel tijdens een fanatiek optreden, maar toch valt het in vergelijking tot veel andere mensen erg mee, en dan is het vooral mijn lichaam, en niet mijn gezicht, armen of handen.

Ik zie op TV vaak gitaristen waar het water van hun gezicht stróómt, nooit gehad. Het het zweet wat dan ongezien toch op de snaren en metalen delen van mijn gitaar komt is blijkbaar niet erg aggressief, want ik heb ook nauwelijks last van corrosie op het metaal, terwijl er mensen zijn waarbij snaren, elementkappen, brug etc. binnen enkele maanden onder de roest zitten.

Madcow
12 april 2010, 14:05
ik geloof er niks van, toch zeker je cort niet.

mijn gitaar staat altijd in dezelfde tuning en als er geen temperatuurveranderingen zijn dan is de kans dat hij gaat ontstemmen vrij klein.

Koeloe
12 april 2010, 17:34
Mijn PRS SE ontstemd ook niet. Ook niet met ramen 's nachts open of dicht.
Alleen de 1e 2 dagen na nieuwe snaren erop doen moet ik stemmen.

Mijn Alhambra daarentegen ontstemt elke dag (de nylon snaren) de stalen ontstemmen wekelijks een klein beetje.