PDA

View Full Version : Recording van electrische gitaar voor een absolute beginner ...



RullyRulez
9 april 2010, 17:24
:punk: OK, hier 2 vraagjes van een absolute beginner op recording gebied.

VRAAG 1:

Stel ik wil de output (via de koptelefoon uitgang?) van mijn Spider III 15 via de microfoon ingang van mijn laptop, mijn computer ingooien.

- Kan dat ?
- Met welk (eenvoudig) programma kan ik dit opnemen in .wav of.mp3 formaat.

VRAAG 2:

Eigenlijk wil ik meespelen met een STEREO backing track en dit opnemen. Ik neem aan dat op de manier zoals vraag 1, dit mono is. Hoe kan ik dat bereiken op een eenvoudige manier ?

Wellicht staat het forum vol met antwoorden op deze, alleen hoe vind ik deze info voor iemand die voor het eerst in dit deel van het forum aanwezig is....

Arvoitus
9 april 2010, 17:40
Ja, dat kan uiteraard. Met bijv Audacity (heel simpel programma).

Je backingtrack is stereo, zodra je dan opneemt komt je gitaar op een andere laag/track erbij (mono uiteraard).

Dat is vrij leuk, maar dan kan je NOG een keer iets erbij opnemen zodat je twee mono sporen hebt, 1 van de 2 zet je dan 100% links neer en de andere 100% rechts. En dan heb je ook een stereo gitaar.

Thiez
9 april 2010, 18:38
Ik zou eerder line-in ingang pakken dan mic ingang. Je line-in is wel stereo. Maar spoor van je gitaar versterker uiteraard niet maar dan neem je 2 mono tracks verdeeld in 1 keer op.

RullyRulez
9 april 2010, 20:44
Bij mijn laptop zit alleen een mic / line in gang (gecombineerd denk ik dan?). Komt de backingtrack dan wel stereo door ?

Of zijn er nog andere / betere manieren ?

flitslicht
9 april 2010, 21:58
Wil je het goed doen dan moet je een interface kopen. Het draadje staat bovenaan dit forumgedeelte: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122996

Tip: neem er een waar Cubase LE of zo wordt bijgeleverd, dat werkt wat directer dan Audigy.

Harald
9 april 2010, 21:59
Audacity moet idd. gewoon lukken. En dan hoef je die gitaar niet stereo op te nemen. Gewoon mono, dubbelen alleen als je dat effect wilt. Je gitaar komt binnen op een mono spoor. Dat spoor kun dan gewoon met de panning in het stereobeeld plaatsen.

De backingtrack zet je uiteraard eerst in Audacity. Hoef je niet op te nemen, je kunt gewoon de wav of mp3 file openen in Audacity.

Uiteindelijk zul je als je het echt leuk gaat vinden vast wel meer willen, en dan is een interface waar gelijk wat software bijzit een prima optie. Maar begin gewoon eens low (wat heet low, het is no! audacity is gratis) budget te hobbyen. Voor youtube meer dan goed genoeg, en als je het leuk vindt kun je altijd nog geld uitgeven. Maar dan heb je iig al iets meer idee waar je mee bezig bent, en wat je precies wilt.

RullyRulez
9 april 2010, 23:13
Bedankt voor de tips tot nu toe. Sterker nog : ik heb het net al geprobeerd intussen.... Inderdaad eerst de backingtrack ingeladen op een stereo spoor (2 sporen dus). Daarna via de line in / microfone ingang de gitaar track opgenomen. Programma werkt zeer intuitief en zonder handleiding had ik het in een paar minuten door.

Het enige wat misgaat is dat er wat vertraging optreedt, d.w.z. De gitaar partij die ik zelf speel (met de backing track afgespeeld in Audacity), hoor ik wat vertraagd op mijn (nota bene nieuwe) notebook.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Want dat is wel vervelend met opnemen.

flitslicht
9 april 2010, 23:24
Het enige wat misgaat is dat er wat vertraging optreedt, d.w.z. De gitaar partij die ik zelf speel (met de backing track afgespeeld in Audacity), hoor ik wat vertraagd op mijn (nota bene nieuwe) notebook.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen ? Want dat is wel vervelend met opnemen.

Dat is normaal met Audigy en is ook wat ik bedoelde. Zo'n interface heeft een zgn. ASIO driver die die vertraging bijna helemaal opheft. Die wordt zo kort dat het niet meer hoorbaar is.

Met Audigy moet je de track die je hebt opgenomen een stukje verschuiven, zodanig dat hij precies goed zit.

RullyRulez
9 april 2010, 23:40
OK ik snap dat ik daarna de tracks kan synchroniseren, maar ik heb liever dat het meteen goed gaat, dan lijkt mij zoiets als de BEHRINGER UCG102 dus een aanrader ?

Ik krijg wel de indruk dat ik de gitaar rechtstreeks op de UcG102 moet inpluggen, of kan dat gewoon via de versterker inclusief effecten etc. ?

Gaat het echt werken dat de vertraging vrijwel weg is ? (Ik snap niet hoe dit kan werken, vandaar...)

flitslicht
10 april 2010, 00:01
OK ik snap dat ik daarna de tracks kan synchroniseren, maar ik heb liever dat het meteen goed gaat, dan lijkt mij zoiets als de BEHRINGER UCG102 dus een aanrader ?

Ik krijg wel de indruk dat ik de gitaar rechtstreeks op de UcG102 moet inpluggen, of kan dat gewoon via de versterker inclusief effecten etc. ?

Gaat het echt werken dat de vertraging vrijwel weg is ? (Ik snap niet hoe dit kan werken, vandaar...)

Er zijn heel veel van die apparaten. Een populaire die ik zelf ook heb (wordt zonder Cubase geleverd) is deze: http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_pro.htm

Dan neem ik op via een microfoon die voor de versterker staat. Via de headphone van de versterker kan ook, maar dat geeft bij mijn versterker niet zo'n goed geluid.

Je kan de gitaar ook direct inpluggen in de audio interface en dan met bijvoorbeeld Amplitube verschillende versterkers imiteren en effecten toevoegen. Dat gaat best goed, vanavond toevallig op die manier dit opgenomen:
Mamaaaa, er zit een houthakker op zolder!.mp3 (http://www.xs4all.nl/~pfahren/music/Mamaaaa, er zit een houthakker op zolder!.mp3)

En ja, die vertraging daar merk je niets meer van. Eerst de drum gemaakt, daarna eerste gitaar ingespeeld, toen bas en als laatste de tweede gitaar.

Voor je een interface koopt zou ik me wel even goed inlezen. Die Behringer, weet het zelf niet. Zou ik denk ik eerst een beetje door blijven klooien met je line ingang en dan als je echt door wilt gaan iets goeds kopen. Anders wordt het snel geld weggooien.

Harald
10 april 2010, 08:07
Zorg ook dat je beter weet wat je wilt gaan doen met zo'n interface., Als je er nu eentje koopt alleen voor gitaar, is prima zolang je thuis zit te klooien. Wil je later eens een demo voor je band opnemen dan kun je daar weer niet mee uit de voeten. Het is iig handig als er ook een microfoon in kan, en de interface liefst ook phantom power kan leveren. Ook voor thuisgebruik. Een akoestische gitaar met een redelijke microfoon opnemen klinkt al snel beter dan een piezo element rechtstreeks inpluggen. En misschien wil je ook ooit iets met zang doen.