PDA

View Full Version : Huidige set-up wijzigen en gaan voor Axe-FX Standard/Ultra?



Scopperloit
9 april 2010, 15:33
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik mijn discussie in de goede map heb geplaatst, maar dit leek me het beste aangezien het over rackgear gaat.
Ik zal even kort mijn huidige set-up beschrijven:

Mesa Boogie Mark IV-B Top
TC electronic G-Force
Voodoo Lab: GCX en GCP.
Digitech Whammy WH-1.
Brunetti 2x12" speaker kast met V30's

Nu heb ik het laatste half jaar steeds meer de kriebels gekregen om een Axe-FX te kopen. Simpel gezegd omdat het apparaat ontzettend veelzijdig is en dat is iets waar ik van houd. Echter, ik ben wel tevreden met mijn huidige set-up die boven beschreven staat.
Voor mij lijkt zo'n unit veel praktischer in gebruik, omdat ik mijn rig kan verkleinen naar een Axe-FX (Standard of Ultra, ben er nog niet uit), een power-amp, GCP en dan wat expressie pedalen om interne functies te bedienen.
Ik weet alleen niet hoe lastig ( of juist makkelijk) het is om te werken met de Axe-FX's interface om je geluid uit te werken. Ik ben wel een doorzetter in dingen, dus als het in het begin niet lukt is het voor mij geen probleem. ;)
Heeft iemand eenzelfde situatie gehad en vervolgens een Axe-Fx gekocht? Ik zou graag willen weten wat jullie bevinden zijn over het apparaat en hoe goed het jullie toenmalige setup heeft vervangen.
Ik heb overigens ook begrepen dat er meeting komt voor de Axe-Fx, mag een nieuweling als ik daar zomaar bij aanwezig zijn :???:

Bij voorbaat dank :)

Nocki
10 april 2010, 09:10
Hoi,

Ook ik ben behoorlijk onder de indruk van de Axe FX. Zelf wilde ik wel heel graag de Ultra hebben omdat ik weet dat ik toch niet tevreden ben als er beter/meer mogelijk is.

Aangezien iedere AxeFx gebruiker eerlijk vertelde dat het fantastisch klonk en super werkte maar het de feel van een stackje niet weergeeft heb ik besloten het niet te doen.

Na m eens geprobeerd te hebben kan ik het ook wel beamen. GEweldige amp. super sounds, geweldige feel maar voor mij niet de juiste amp.
Ik ben heel gevoelig voor een bepaalde feel die ik bij mn huidige setup wel heb en bij de AxeFx niet kon vinden ondanks dat het een geweldig apparaat is.
Het geld wat ik dus over had heb ik gestopt n een 2e rackje wat wat kleiner is en dus vast in de kerk staat waar ik anders de Axe Fx gebruikt zou hebben.

Zelf hed ik waarschijnlijk uiteindelijk toch die AxeFx aan mn VHT 2502 gehangen met een cabje en dan gebruik je m toch weer net niet zoals die het beste gebruikt kan worden...

Misschien voor jou wel super. Leuke set heb je trouwens. Mis je geen mixertje voor je G-force?

Analie-G
10 april 2010, 10:09
Nee , niet doen .......:)

Je bent gewend aan je stack en houden zo als het goed werkt....

Als je van plan bent om de Axe gewoon over je poweramp - 2x12 box te gebruiken....en mono etc...gewoon je huidige setup gebruiken...TENZIJ je iets mits in je huidige setup etc...

Als je de Axe met ee Full Range monitor wilt gaan gebruiken , dan moet je eerst een KNOP omdraaien in jezelf waardoor je weet dat het geluid wat je dan hoort te vergelijken is met een `opgenomen cabinet met microfoon` zoals het bijv in de studio over hun monitoren kan klinken.....
Niet te vergelijken met bijv een 4x12 kast die staat te blazen naast je.....en heel logisch dus dat de `FEEL` er niet is.....

P.S : voor mij is de `Feel` gewoon iets wat uit je vingers moet komen.....

Waarom kom je anders gewoon niet op de AXE meeting ?

Synx
10 april 2010, 10:37
Ik snap sowieso het hele idee van de axefx met guitarcabs niet. Wil je er DI mee gaan spelen dan zal het even wennen zijn. Wil je toch blijven slepen dan kun je het beste je huidige setup behouden.

Instellen is niet zo lastig als het lijkt. Vooral met een PC eraan is het goed te doen.

Analie-G
10 april 2010, 11:09
Zo, heb nu wat meer tijd om op je post te reageren , moest hiervoor ff de hond uitlaten ....

Mijn ervaring:
Had vroeger een complete w/d/w systeem met een Mesa Single Rectifier , TC2290 delay , PCM70 galm etc etc etc etc.....

Ik neem veel op en mijn setup klinkt nu tig beter met de Axe !!! Ik heb alles weg gedaan...hahaha

Tip :

Begin gewoon eerst met de Axe je Gforce sounds te maken samen met je huidige Mesa + cabinet ...je zult zien : is een makkie wat de Axe is een klasse beter qua FX....ik heb vroeger clinics gedaan voor de GForce / Gmajor en heb er dus aardig wat ervring mee.
Als dat eenmaal klaar is , weg met de Gforce...

Dan probeer je de mesa sound te benaderen : gewoon de Axe fx in de return van je Mesa top......selecteer de Mesa amp die je wilt hebben en draai ALLEEN aan de eq knoppen en laat alle advanced parameters zoals het is......met een beetje draaien zul je hopelijk merken dat er weinig verschil is tussen je mesa en de Axe mesa....en zo kan je je gear kleiner en kleiner maken en op het einde blijft alleen de Axe over ..:)

De Axe zal in de meeste gevallen je huidige setup overtreffen waar het aankomt op het uitversterken van je signaal met 1 mic......dus over de PA systeem of in een studio ben je echt veel sneller klaar met een gebalanceerde signaal die goed in de bandmix prikt....

Er zijn nu zulke goede cabinet impulsen van redwirez : neem een fender twin cab voor de cleans... , marshall cab coor de crunch , bogner cab voor de heavy sounds en je bent klaar....ik gebruik altijd 1 cab met 2 mics ervoor per sound en kies dus uit 3 mogelijke cabs...

live zie ik je niet met 3 cabs slepen en een soundguy die je 2 mics geeft per cabinet.....er zijn uitzonderingen :)

Wil je ook op het podium lekker je broekspijpen wapperen : hou dan je eigen cabinet als monitor aan..

Ik zou zeggen : lees op het Axe forum wat anderen doen......
VB : Pete Thorn (gitarist voor Melissa Etheridge nu) had zijn complete rack op het podium en ook de Axe...bij 1 nummer heeft hij de Axe gebruikt en niemand had het in de gaten , zelfs de soundguy was reuze blij....

kan me voorstellen dat sommigen het nut er niet van inzien .......net als sommigen een marshall top niks aan vinden en we kunnen zo door gaan....

De Axe is bedoeld om met zo weinig mogelijk net zo goed in opnames en door PA systemen te klinken als sommigen met hun complete rack + tops + cabinets etc etc etc

Succes,
A+

Liquid_Metal
11 april 2010, 09:55
Ik heb geen ervaring met de Axe en ook geen behoefte aan een. Maar als je denkt dat je het tof vindt zou ik er eens eentje proberen. De aankomende meeting is daar natuurlijk uitermate geschikt voor. Er eentje kopen en je hele set zomaar wegdoen lijkt mij nogal radicaal als je de Axe nog niet hebt geprobeerd.

Hydra
11 april 2010, 10:53
Als je je het kan veroorloven bestel er dan 1 en probeer hem vrijblijvend 1 maand uit en verkoop je set nog NIET !!!

Jouw relaas klinkt iig als de mijne en ik heb nu 1 jaar de Axe ultra, mijn Andere zooi gebruik ik niet meer of is reeds verkocht en de Ultra word met elke nieuwe firmware maar weer beter en beter ..

Ik wil niet meer anders maar dat is absoluut geen referentie voor jouw natuurlijk.

Scopperloit
11 april 2010, 17:52
Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

@Nocki: Ik mis eigenlijk geen mixertje voor de G-Force. Zoals de unit nu in mijn set-up zit vind ik het uitstekend klinken. :)

@Hydra:

Inderdaad, het zou het beste zijn om een Axe-Fx te kopen en dat alles zijdelings te gaan tweaken om zo mijn huidige Amp + FX set-up te kopiëren naar de Axe-FX. Ik kan helaas niet een Standard/Ultra er even bijkopen. Misschien dat de meeting of andere mogelijkheid me beter inzicht kan geven of het iets is voor me.

hole
11 april 2010, 21:06
Wat mij vooral aantrekt in de Axe is dat je hem kunt gebruiken als 'normale preamp' maar ook direct kunt gaan, plus alles wat daar tussen in zit.

Wil je én blazen met je poweramp en speaker én het gemak van direct? Go vooral je gang!

Natuurlijk is het meest optimale om direct te gaan en voor jezelf FRFR monitor te hebben, maar ik heb liever dat het zaal geluid goed is, monitor geluid hoeft niet perfect te zijn.

Ik zal daarom (als ik hem ooit koop, maar ik denk dat ik me deze week niet meer in kan houden) mijn huidige poweramp en cab blijven gebruiken als monitor (+ om thuis te spelen, want heb geen fatsoenlijke monitors) en dan via XLR naar de FOH.

(maar , als ik weer genoeg pecunia heb, dan komt er zeker een Atomic)...maar eerst een Gordius (little giant)!

Liquid_Metal
11 april 2010, 22:19
@Hole: ga je de rest van je set wel helemaal wegdoen?

hole
11 april 2010, 23:55
@Hole: ga je de rest van je set wel helemaal wegdoen?

Dat is niet de intentie nee, maar als Yek zijn Bogner er al voor wegdoet.....

maar ik vind mijn 3se nog steeds vet klinken hoor!