PDA

View Full Version : Zelfbouwkitjes



smullie
9 april 2010, 13:52
Ik kwam toevallig dit tegen op ebay: zelfbouwkitje (http://cgi.benl.ebay.be/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-P-44-Style_W0QQitemZ400114305267QQcmdZViewItemQQptZGita rren?hash=item5d28abc8f3#ht_2941wt_1005)

Stel dat je dit mooi ineensteekt. Wat heb je dan?

- Heb je dan een beter gitaar dan elke andere gitaar die je voor 160€ zo in de winkel kan kopen? Zoniet, in welke prijsklasse moet je in de winkels dan gaan zoeken om kwalitatief iets gelijkaardigs te hebben?
- Valt daar fijn op te spelen of is het toch iets meer om tegen de muur te hangen en daar te laten schoon wezen?
-Kan ik daar dan Fender decals op hangen en doorverkopen als een echte Fender?


Dat van die Fender decals is een graptjen he... Maar ik heb ongetwijfeld wel een paar mensen hun hart sneller doen slaan... :supercool:

McVenco
9 april 2010, 14:10
Stel dat je dit mooi ineensteekt. Wat heb je dan?

Een Parker Fly kloon gebaseerd op de verkeerde materialen :D



Voor 160 euro koop je in de winkel in ieder geval iets wat (uitzonderingen daargelaten) vrij netjes is afgewerkt, als je zelf een kruk bent met lakken zal dat bouwpakket er al minder mooi uitzien. De electronica in zowel het bouwpakket als een complete gitaar zullen vast niet ver uiteenlopen, maar veel bijzonders is het meestal niet. Het hout waarvan body en hals gemaakt zijn is op zich prima, dus als je een beetje investeert in betere hardware (andere pickups, tuners) heb je best iets leuks in handen...

Of er fijn op te spelen valt hangt helemaal af van de manier waarop je hem in elkaar zet, maar ook een 'winkel-gitaar' kan slecht afgesteld zijn...


Kortom: als je een beetje handig bent doet hij niet onder voor een gelijkgeprijsde gitaar uit de winkel, maar verwacht geen gitaar die kan concurreren met bijvoorbeeld een Mex Fender.

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 15:40
Ik kwam toevallig dit tegen op ebay: zelfbouwkitje (http://cgi.benl.ebay.be/E-Gitarren-Bausatz-Guitar-Kit-P-44-Style_W0QQitemZ400114305267QQcmdZViewItemQQptZGita rren?hash=item5d28abc8f3#ht_2941wt_1005)

Stel dat je dit mooi ineensteekt. Wat heb je dan?


- Valt daar fijn op te spelen of is het toch iets meer om tegen de muur te hangen en daar te laten schoon wezen?
-Kan ik daar dan Fender decals op hangen en doorverkopen als een echte Fender?


Dat van die Fender decals is een graptjen he... Maar ik heb ongetwijfeld wel een paar mensen hun hart sneller doen slaan... :supercool:

Hey grappig, ik heb van dezelfde verkoper ook mijn kitje.
Check dit draadje voor de work in progress. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134337)

Ben nog aan het aflakken, dus kan je niets vertellen over hoe goed de frets of speelbaarheid is. De nek voelt wel redelijk comfortabel (zonder finish) en het hout zag er goed uit.

De verkoper doet ook veel gitaaren in veiling op ebay, dus je kan ze wel wat goedkoper dan 150 hebben. Mijn kitje gewonnen voor 75 euro, dus dat is de helft van de normale prijs excl. verzendkosten. Communicatie met verkoper liep ook lekker.

Kan je wel aanraden iig de andere modellen van hem te bekijken, voor de zelfde prijs heb je toch wel wat leuker hout dan Linde (= basswood). Zou ik eerder voor Els (Alder) gaan.

En wat betreft het volgende:

"- Heb je dan een beter gitaar dan elke andere gitaar die je voor 160€ zo in de winkel kan kopen? Zoniet, in welke prijsklasse moet je in de winkels dan gaan zoeken om kwalitatief iets gelijkaardigs te hebben? "

Vergeet niet dat het aflakken ook wel wat kost. Tenzij je een spuitset al hebt liggen of alleen een natural finish wil ben je daar toch wel wat voor kwijt. Heb zelf motip acryl lak spuitbussen gehaald, 1 bus primer + 2 kleur + 2 blanke lak was ongeveer 50 euro.
Had mischien wel het met 1 bus blanke lak minder kunnen doen.

De hardware / elementen van de meeste kitjes zijn vaak dan wel niet zo best. Heb zelf nog stemknopjes + brug en kam en elementen gekocht, de hardware hoef je mischien niet zo gauw te vervangen maar zou wel andere elementen er voor zoeken. Je kan op ebay voor 2e hands zoeken. Zelf heb ik het geprobeert met IronGear elementen. Is een merk waar ik tot voor kort nooit van heb gehoord, maar heeft goede reviews en de verkoop prijs is ongeveer een 3e van wat een nieuwe Seymour Duncan kost.
Ga er dus maar van uit dat je ongeveer nog zo'n 100 euro meer kosten hebt dan alleen de kit.

Wat betreft qua vergelijkbare waarde.. als je een beetje goed aflakt, de bouwer goed gefret heeft, en je redelijke onderdelen weet bij elkaar te scharrelen kan het zeker beter kwaliteit zijn dan in de winkel. 400-500 range gitaar is zeker haalbaar, maar vergeet niet dat het een oneerlijke vergelijking is: je rekent voor je eigen kit gitaar alleen de materiaal kosten.. in een winkel gitaar zit dan natuurlijk ook nog arbeidskosten, bedrijfs kosten, promotie, belasting daarover heen etc.

Enigste wat je wel moet bedenken is dat de kwaliteits waarde hoog kan zijn, de economische waarde is zeer laag, omdat het doorverkopen van zelfbouw kitjes gewoon geen hoge vraag is en je daar verlies op maakt.

smullie
9 april 2010, 16:18
Hey grappig, ik heb van dezelfde verkoper ook mijn kitje.
Check dit draadje voor de work in progress. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134337)

Volgde ik al... :cooler:


De verkoper doet ook veel gitaaren in veiling op ebay, dus je kan ze wel wat goedkoper dan 150 hebben. Mijn kitje gewonnen voor 75 euro, dus dat is de helft van de normale prijs excl. verzendkosten. Communicatie met verkoper liep ook lekker.

Nice, 75€ +15€ verzending (heb het al nagevraagd) is een mooie prijs vind ik persoonlijk... :crazyhappy:



Kan je wel aanraden iig de andere modellen van hem te bekijken, voor de zelfde prijs heb je toch wel wat leuker hout dan Linde (= basswood). Zou ik eerder voor Els (Alder) gaan.

Daar zal ik dan eens op letten... Thx!


Vergeet niet dat het aflakken ook wel wat kost. Tenzij je een spuitset al hebt liggen of alleen een natural finish wil...
...
Ga er dus maar van uit dat je ongeveer nog zo'n 100 euro meer kosten hebt dan alleen de kit.

Ik vind net zo'n natural finish het mooiste... :mmmm:


Wat betreft qua vergelijkbare waarde.. als je een beetje goed aflakt, de bouwer goed gefret heeft, en je redelijke onderdelen weet bij elkaar te scharrelen kan het zeker beter kwaliteit zijn dan in de winkel. 400-500 range gitaar is zeker haalbaar, maar vergeet niet dat het een oneerlijke vergelijking is: je rekent voor je eigen kit gitaar alleen de materiaal kosten.. in een winkel gitaar zit dan natuurlijk ook nog arbeidskosten, bedrijfs kosten, promotie, belasting daarover heen etc.

Enigste wat je wel moet bedenken is dat de kwaliteits waarde hoog kan zijn, de economische waarde is zeer laag, omdat het doorverkopen van zelfbouw kitjes gewoon geen hoge vraag is en je daar verlies op maakt.

Ik zou het voornamelijk doen om een gitaar te hebben waar ik naar hartelust aan kan prullen... Alleen zo leer je iets kennen van een gitaar he... En als je ze al zelf ineen hebt gestoken, dan is dat al een goed begin he...
Mijn vragen waren er vooral op gericht dat er ook nog gespeeld zou kunnen worden op dat instrument. Als de onderdelen per definitie al echt walgelijk slecht zijn, dan zou ik het zeker laten. Nu twijfel ik weer... :lol:

Jilles
9 april 2010, 16:52
Kun je niet beter een goedkope -maar goed bespeelbare- oude jap kopen om mee te knutselen? Die kun je ook helemaal uit elkaar halen, in elkaar zetten, afstellen, frets vlakken etc. etc. Als knutselgitaar.
Moet wel voor 150 eu te vinden zijn en volgens mij kun je je ei daar wel in kwijt!

Shades-Of-Grey
9 april 2010, 21:26
Volgde ik al... :cooler:

Nice, 75€ +15€ verzending (heb het al nagevraagd) is een mooie prijs vind ik persoonlijk... :crazyhappy:

Daar zal ik dan eens op letten... Thx!

Ik vind net zo'n natural finish het mooiste... :mmmm:


Ik zou het voornamelijk doen om een gitaar te hebben waar ik naar hartelust aan kan prullen... Alleen zo leer je iets kennen van een gitaar he... En als je ze al zelf ineen hebt gestoken, dan is dat al een goed begin he...
Mijn vragen waren er vooral op gericht dat er ook nog gespeeld zou kunnen worden op dat instrument. Als de onderdelen per definitie al echt walgelijk slecht zijn, dan zou ik het zeker laten. Nu twijfel ik weer... :lol:

naja, kwaliteit van de onderdelen varieert.. voor een vaste brug zoals een tune-o-matic maak cheapass chinese modellen en duurdere bruggen van 50+ euro niet zo veel verschil. Voor tremolo /floydrose dingen dan wel.
Stempknopjes zijn wat belangrijker, gezien die zorgen dat je gitaar in stemming blijft etc. Maar ook goedkopere varianten zijn regelmatig te doen.
Het enigste wat imho echt essentieel is om te vervangen zijn de pickups, gezien dat zo essentieel is voor de sound. Maarja, 9 van de 10 keer zijn de stock pickups van winkelmodelen ook niet echt daverend, dus als je zoals mij bent reken je standaard de prijs van nieuwe pickups bij een gitaar als 'totaalprijs' ;)
Alleen mijn 'probleem' was dat ik ik alles in zwarte hardware wou :sssh:

En tja, blanks van hetzelfde hout voor body, hals & toets zijn vaak nog duurder dan wat het kitje mij koste, en dan is alles al mooi gezaagd, gefret, gefreesd en geschuurd en dan krijg ik de onderdelen er gratis bij :ok:

Je kan natuurlijk ook kijken of je ergens een replacement of 2e hands nek kan vinden en daar zelf met een blank een body uit kan bouwen. Heb zelf niet echt veel ervaring met het 'echte' bouw werk, maar voor zover ik er kennis van heb is een body maken niet het moeilijkste.. een nek daarentegen :soinnocent:

smullie
12 april 2010, 09:50
Als ik al die aanbiedingen eens bekijk, krijg ik zeer sterk den indruk dat er toch redelijk grote kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende kits.

Wie heeft ervaring met welke kit en wat zijn uw bevindingen?

Ik heb begrepen dat de aangeboden kits in verschillende houtsoorten te krijgen zijn. Welke houtsoort past het best bij een LP style gitaar, welke zijn aanvaardbaar en welke echt niet? (of is dat een domme vraag?)

Is er iets waar ik op moet letten ivm de rest (electronica). Moet ik ervan uitgaan dat ik zowiezo heel die brol moet vervangen?

Aangezien het mijn eerste is zou ik er wel geen honderden euro's aan willen geven. Als me dit goed bevalt houdt niets me tegen om daarna verder te gaan. Ik wil dit gewoon eens proberen... :cooler:

speedmusic
12 april 2010, 10:16
Zelf ben ik van de bouwpakketjes zoals ze worden aangeboden vandaan gebleven, met name omdat de hardware meestal van mindere kwaliteit is. Zelf heb ik wel bouwpaketten aangeschaft maar dan in losse onderdelen zoals:
HipshotTuners, CTS pots, Switchcraft Sswitch, Bill Lawrence Pups enz.... via de USA. Bij The String heb ik dan weer een mooie kant en klare Allparts nek gekocht, ook heb ik wat onderdelen via Frankrijk gekocht zoals een Gotoh brug en de body via eBay bij een USA bouwer, maar ook die kun je op bijvoorbeeld Marktplaats voor een leuk bedrag kopen, staat nu een hele mooie Jackson(achtige) body te koop.
Jackson body Flame (http://link.marktplaats.nl/337317593)

Maar ik put dan veel meer plezier aan de inkoop van onderdelen en het bespelen van de gitaar. Het bouwen, afwerken is niet mijn ding daar ben ik niet handig genoeg voor ontbreekt het mij aan tijd en vooral geduld.

Shades-Of-Grey
12 april 2010, 11:06
Als ik al die aanbiedingen eens bekijk, krijg ik zeer sterk den indruk dat er toch redelijk grote kwaliteitsverschillen zijn tussen de verschillende kits.

Wie heeft ervaring met welke kit en wat zijn uw bevindingen?

Ik heb begrepen dat de aangeboden kits in verschillende houtsoorten te krijgen zijn. Welke houtsoort past het best bij een LP style gitaar, welke zijn aanvaardbaar en welke echt niet? (of is dat een domme vraag?)

Is er iets waar ik op moet letten ivm de rest (electronica). Moet ik ervan uitgaan dat ik zowiezo heel die brol moet vervangen?

Aangezien het mijn eerste is zou ik er wel geen honderden euro's aan willen geven. Als me dit goed bevalt houdt niets me tegen om daarna verder te gaan. Ik wil dit gewoon eens proberen... :cooler:

Een echte authentieke houtkeuze voor LP-style gitaren zou een mahonie body en mahonie nek zijn, eventueel met een Esdoorn (maple) top op de body.

Vergeet niet dat dat soort gitaren eigenlijk een verlijmde hals hebben, maar bouwkits zijn toch zo'n beetje zonder uitzondering met een opschroef hals.
Afhankelijk aan wie je het vraagt maakt dat geen, nauwelijks of enorm veel verschil ;)

Deze kit komt bestwel overeen. Deze is wel een paar tientjes duurder, maar mahonie is ook wel wat duurder en ook niet het makkelijkst te bewerken hout. (http://cgi.ebay.nl/E-Gitarren-Bausatz-LP-Style-Body-und-Hals-Mahagoni_W0QQitemZ400107475599QQcmdZViewItemQQptZG itarren?hash=item5d2843928f)

Op zich kunnen andere houtsoorten ook wel. Een mahonie body + Esdoor hals krijg je een beetje PRS combinatie en wordt ook vaak gedaan door andere bouwers, volgens sommige krijg je dan een prima balans tussen verschillende houtsoorten qua geluid omdat een puur mahonie gitaar vrij snel (te) donker en (te) dik klinkt.
Een wat minder subjectief voordeel is ook nog eens dat esdoor halzen iets langer meegaan dan mahonie.

Je kan ook voor elshout (alder) gaan. Dat is op zich een beetje ketterij wat betreft een LP style gitaar, en klinkt ook wel wat anders, maar het is prima hout voor welke gitaar dan ook. Elshout is erg gebalanceerd en klinkt ook wel warm. Het is ook wel minder zwaar dan mahonie, dus je rug is daar ook wel wat blijer mee.

Linde (basswood) is een houtsoort die erg veel in goedkopere gitaren en kitjes wordt gebruikt omdat het simpelweg goedkoper en makkelijker te bewerken is.
Er is op zich niets mis met linde, het is toch echt tonewood en goddank geen triplex ofzo, maar het probleem met Linde is dat het te neutraal klinkt en daardoor weinig karakter heeft. Het is ook wel een beetje moeilijk om de perfecte pickups voor dat hout te zoeken imho.

De vraag is of je op zoek bent naar iets om zelf te maken of bezig mee bent geweest of gewoon een leuke gitaar zoekt voor goedkoop. Als het om het geld gaat kun je mischien beter gewoon op zoek gaan naar een 2e hands gitaar denk ik.

smullie
12 april 2010, 12:08
THX! Dit is nuttige info... ;-)

Ik heb altijd nog mijn Ibanez GRG170dx om mee te spelen en dat is voorlopig absoluut meer dan goed genoeg om mijn (non-)talent een beetje te beginnen ontwikkelen.

Waarom dan zo'n kitje? Omdat ik het wel stoer vind om je eigen gitaar ineen te steken.:soul: Omdat ik er dan echt mijn eigen uiterlijk aan kan geven (Smullie signature guitar :seriousf:). Ik besef dat ik krijg waar ik voor betaal, dus ik verwacht er zeker niet de kwaliteit van een Gibson LP Custom of zo, maar ik wil ook geen 150€ geven aan iets dat per definitie onbespeelbaar gaat zijn of geweldig slecht gaat klinken.
En zowiezo heb ik al geleerd dat je even simpelweg informeren bij mensen die er wel veel van kennen, heel veel verschil kan maken en de kans op een absolute miskoop sterk kan verkleinen...

Nu wil ik ook niet meer dan dat eraan geven omdat ik vind dat ik dan toch beter ineens doorbijt en me een Gibson LP Studio of zo kan aanschaffen. Kost wat meer, maar wordt ook niet ineens waardeloos als je het uit de doos haalt... :dontgeti:

Shades-Of-Grey
13 april 2010, 11:54
THX! Dit is nuttige info... ;-)

Ik heb altijd nog mijn Ibanez GRG170dx om mee te spelen en dat is voorlopig absoluut meer dan goed genoeg om mijn (non-)talent een beetje te beginnen ontwikkelen.

Waarom dan zo'n kitje? Omdat ik het wel stoer vind om je eigen gitaar ineen te steken.:soul: Omdat ik er dan echt mijn eigen uiterlijk aan kan geven (Smullie signature guitar :seriousf:). Ik besef dat ik krijg waar ik voor betaal, dus ik verwacht er zeker niet de kwaliteit van een Gibson LP Custom of zo, maar ik wil ook geen 150€ geven aan iets dat per definitie onbespeelbaar gaat zijn of geweldig slecht gaat klinken.
En zowiezo heb ik al geleerd dat je even simpelweg informeren bij mensen die er wel veel van kennen, heel veel verschil kan maken en de kans op een absolute miskoop sterk kan verkleinen...

Nu wil ik ook niet meer dan dat eraan geven omdat ik vind dat ik dan toch beter ineens doorbijt en me een Gibson LP Studio of zo kan aanschaffen. Kost wat meer, maar wordt ook niet ineens waardeloos als je het uit de doos haalt... :dontgeti:

Als je geen solide kleur of stain of rare finish wil kun je gewoon je gitaar finishen met olie.
Twee potjes Danish Oil kost dan bijv. 15 euro bij guitarsupplies.com. Het is ook een stuk makkelijekr / sneller dan spuiten. Het enigste echte nadeel eraan is dat vooral voor een hele body het niet zo duurbaar is als lak, maar het is vrij simpel om dan later nog een keer een laagje aan te brengen.

Speelbaarheid en geluid verschilt per kitje. Saga kitjes bijv. zijn nogel..naja, gemengde gevoelens op dit forum. De ebay verkoper in je linkje heeft op zich mooie reacties (in het Duits :p) op verschillende fora, dus ik denk dat speelbaarheid toch wel op zijn minst goed zit.

Je hoeft natuurlijk ook niet gelijk allemaal onderdelen nog een keer te halen, je kan ook gewoon nadat je gitaar af is en je het een beetje lekker vind spelen langzaam alles upgraden. Hoef je ook niet alles in een keer te betalen toch?

smullie
19 april 2010, 11:59
Het is zover. Ik heb een veiling gewonnen voor een LP-style kitje (http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400114847230&ssPageName=ADME:L:COC:BE:1123)... Verzekerd thuis geleverd voor 117,5€

Het is ondertussen ook betaald, dus ik verwacht dat ergens deze of begin volgende week... :cheerup:

Het is een body van Erle (Alder of Els). Al de rest van pickups en zo zal wel geen super materiaal zijn, maar dat kan evt nog een upgrade krijgen in de toekomst.:dontgeti:

Ik ga em in eerste instantie gewoon bouwen zoals hij toekomt (wel body en hals van oil finish voorzien) en dan bepalen wat ik wil upgraden... :)

Ik ben benieuwd...

Shades-Of-Grey
19 april 2010, 16:32
Gefeliciteerd! En succes!
Vergeet niet foto's te maken ;)

smullie
19 april 2010, 17:03
Thx! en ik zal zeker foto's pakken...

Het doel is om iets in deze richting te maken:
http://img383.imageshack.us/img383/2098/smulliesignature.jpg

Maar dan nog iets anders:
- de structuur van het hout moet nog te zien zijn, dus wel grijs, maar doorzichtig grijs... (als iemand al tips heeft hoe ik dat ga moeten aanpakken, dan mogen die tips hier komen... Ik heb nog niet echt gebruik gemaakt van de zoekfunctie hier om daar naar te zoeken, dus schiet me niet dood als daar eenvoudig een topic over te vinden is:makeup:)
- het gaan chrome stemdraaiknopdingen zijn (kan ff niet op de naam van die dingen komen) omdat die erbij zitten
- het gaan de humbuckers zijn die erbij zitten (als ik content ben met de "feel" van de gitaar, dan zal ik die zeker wel eens vervangen. Welke zien we dan wel weer)
- ik weet nog niet of ik er een slagplaat bij wil hebben of niet. (in het begin zeker niet, want ze zit er niet bij in het pakketje) Als ik die te hard mis, dan maak of koop ik dat wel eens.
- de decal kan iets groter of kleiner zijn... Ofwel heel groot en dan ook een beetje onder de brug en zo... (ik heb die decals nl nog liggen)
- ik zou er wss nog andere draaiknopjes op willen. Ik vind deze er te plastiekerig uitzien (en het gaan er uiteraard 4 zijn bij de mijne) Maar zoals bij de andere dingen: ik zet deze erop en beslis dan pas... Ze zijn zo snel gewisseld he... :soul:
- ah ja, en de head en nek in dezelfde kleur als de body.


Allez, niet dat ik daar al eens eerder over nagedacht heb hoor... :soinnocent:

Als er iemand hier bedenkingen, opmerkingen of aanvullingen bij heeft, aarzel dan niet om ze in de groep te gooien!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën!! :hippie:

smullie
20 april 2010, 10:21
Ik heb net een mailtje gekregen dat de gitaar vandaag verstuurd wordt... :blast:
Ik hoop ze misschien nog deze week te ontvangen... Dan kan ik er van 't weekend nog aan beginnen!!!:supercool:

Shades-Of-Grey
20 april 2010, 10:23
Thx! en ik zal zeker foto's pakken...

Het doel is om iets in deze richting te maken:
http://img383.imageshack.us/img383/2098/smulliesignature.jpg

Maar dan nog iets anders:
- de structuur van het hout moet nog te zien zijn, dus wel grijs, maar doorzichtig grijs... (als iemand al tips heeft hoe ik dat ga moeten aanpakken, dan mogen die tips hier komen... Ik heb nog niet echt gebruik gemaakt van de zoekfunctie hier om daar naar te zoeken, dus schiet me niet dood als daar eenvoudig een topic over te vinden is:makeup:)
- het gaan chrome stemdraaiknopdingen zijn (kan ff niet op de naam van die dingen komen) omdat die erbij zitten
- het gaan de humbuckers zijn die erbij zitten (als ik content ben met de "feel" van de gitaar, dan zal ik die zeker wel eens vervangen. Welke zien we dan wel weer)
- ik weet nog niet of ik er een slagplaat bij wil hebben of niet. (in het begin zeker niet, want ze zit er niet bij in het pakketje) Als ik die te hard mis, dan maak of koop ik dat wel eens.
- de decal kan iets groter of kleiner zijn... Ofwel heel groot en dan ook een beetje onder de brug en zo... (ik heb die decals nl nog liggen)
- ik zou er wss nog andere draaiknopjes op willen. Ik vind deze er te plastiekerig uitzien (en het gaan er uiteraard 4 zijn bij de mijne) Maar zoals bij de andere dingen: ik zet deze erop en beslis dan pas... Ze zijn zo snel gewisseld he... :soul:
- ah ja, en de head en nek in dezelfde kleur als de body.


Allez, niet dat ik daar al eens eerder over nagedacht heb hoor... :soinnocent:

Als er iemand hier bedenkingen, opmerkingen of aanvullingen bij heeft, aarzel dan niet om ze in de groep te gooien!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën!! :hippie:

Voor een doorzichtige kleur waar je de nerf nog bij ziet, dat wil je waarschijnlijk 'stainen'. Zoek eens op project guitar bij tutorials voor dye of stain.
Is het de bedoeling dat die chiuawa er ook op komt? Dat is nog knap lastig, zeker als je geen spuitpistool of airbrush hebt. Afhankelijk van wat voor finish je wilt gebruiken kan het ook nog eens niet compatibel zijn.

Heb je al nagedacht wat voor soort finish je gaat gebruiken? Olie, nitrocellulose, schellelak, iets anders?

smullie
20 april 2010, 11:33
Voor een doorzichtige kleur waar je de nerf nog bij ziet, dat wil je waarschijnlijk 'stainen'. Zoek eens op project guitar bij tutorials voor dye of stain.
Is het de bedoeling dat die chiuawa er ook op komt? Dat is nog knap lastig, zeker als je geen spuitpistool of airbrush hebt. Afhankelijk van wat voor finish je wilt gebruiken kan het ook nog eens niet compatibel zijn.

Heb je al nagedacht wat voor soort finish je gaat gebruiken? Olie, nitrocellulose, schellelak, iets anders?

Stain of dye... Zullen we vanavond eens naar zoeken... Thx!!:ok:

Het is idd de bedoeling dat die chiwawa erop komt, behalve dan dat het een (revolutionaire) mopshond moet voorstellen. (ik ben namelijk de trotse eigenaar van Bobje, een mopshond met karakter:supercool:) Echter maak ik me daar helemaal geen zorgen om omdat ik daar al de gepaste stickers (decals) voor heb. Die heb ik ooit laten maken om op mijne moto te plakken. Ik zou dus de gitaar kleuren en dan die decal erop hangen en dan dat "fixeren". (sorry als ik zondig aan terminologiewetten, maar ik weet bijclapton niet waar ik het over heb hoor)

En de soort finish: wat het minst moeilijke is en toch een mooi resultaat geeft. :???:
Een beetje goede raad kan dus wss geen kwaad... :makeup:

Shades-Of-Grey
20 april 2010, 15:51
Stain of dye... Zullen we vanavond eens naar zoeken... Thx!!:ok:

Het is idd de bedoeling dat die chiwawa erop komt, behalve dan dat het een (revolutionaire) mopshond moet voorstellen. (ik ben namelijk de trotse eigenaar van Bobje, een mopshond met karakter:supercool:) Echter maak ik me daar helemaal geen zorgen om omdat ik daar al de gepaste stickers (decals) voor heb. Die heb ik ooit laten maken om op mijne moto te plakken. Ik zou dus de gitaar kleuren en dan die decal erop hangen en dan dat "fixeren". (sorry als ik zondig aan terminologiewetten, maar ik weet bijclapton niet waar ik het over heb hoor)

En de soort finish: wat het minst moeilijke is en toch een mooi resultaat geeft. :???:
Een beetje goede raad kan dus wss geen kwaad... :makeup:

Je wilt het plaatje met een decal (sticker) doen ipv spuiten? Dat lijkt me iig wel wat makkelijk, zeker in combinatie met dye / stain. Ik weet alleen niet zeker of dat mooi wordt, gezien decal stickers vaak toch wel een transaparant randje hebben en dat wordt mischien niet helemaal onzichtbaar in combinatie met stain? Ik heb eigenlijk niet ervaring met stain, dus dat hoeft niet per se zo te zijn.

Wat betreft finish, het makkelijkst is denk ik een olie finish. Je kan het simpelweg met een doekje opwrijven. Populaire keuzes zijn tung olie, danish oil en tru-oil. Naar wat er gezegd word is dat ook in die volgorde de betere keuze. Het is waarschijnlijk de goedkoopste optie.
Tung olie kun je kopen bij vox-humana. Danish oil heb ik kunnen halen bij guitarsupplies.nl. Waar ze tru-oil verkopen, geen idee.. het is een beetje obscuur in deze streken.

Wat het probleem met olie finishes zijn bij staining is dat er complicaties kunnen optreden van je kleur met de olie. Als je hier voor kiest loont het om je goed in te lezen, check vooral project-guitar.com, imo zo'n beetje de beste site voor informatie en vragen over gitaarbouw.

Een andere optie is schellelak, ook in het engels beter bekend als shellack of 'french polishing'. Ik heb me daar nooit over ingelezen, maar het schijnt erg arbeidsintensief te zijn.

Een andere optie is lak spuiten. Als je geen proffesionele spuit apparatuur hebt zijn je keuzes zo'n beetje beperkt tot acryl en nitro-cellulose spuitbussen.
Nitro is de populairste onder gitaarbouwers omdat de blanke laklaag wat mooier wordt en sneller uitgewerkt is.
Acryl is daarentegen een stuk goedkoper, makkelijker te vinden in winkels en relatief minder giftig dan nitro. Het grote nadeel is dat de lak nog vrij lang werkt.
Hoe dan ook wil je goede persoonlijke bescherming hebben. Een veiligheidsbril en goed adembescherming is minimum.

Makkelijkst is denk ik een olie finish. Goed opletten of je inkt past bij de olie, belangrijkste verschil tussen de soorten is geloof ik of ze op water of alchohol basis zijn. Volgens mij heb je ook soorten die je met de olie kan vermengen.

rijsberman
20 april 2010, 15:56
Bobje, een mopshond met karakter
Bobje, wow, klinkt als een echte mannenhond! :rockon:

smullie
20 april 2010, 16:08
Bobje, wow, klinkt als een echte mannenhond! :rockon:

Hij blaft ook als een jannet, dus zo fout is de naam niet gekozen hoor... :cheerup:

Die naam komt trouwens van een cartoonkarakter uit de Humo (tijdschrift) getekend door Kamagurka, een van de vlaamsche-absurde-humor-genieën.
Daarin is Bobje de hond van Bert.

Ik wilde hem "Tettn" noemen, maar ik mocht niet van mijn vrouw...:soinnocent: (Jaja, het is warm hier onder de sloef :makeup: )

smullie
20 april 2010, 16:14
Je wilt het plaatje met een decal (sticker) doen ipv spuiten? Dat lijkt me iig wel wat makkelijk, zeker in combinatie met dye / stain. Ik weet alleen niet zeker of dat mooi wordt, gezien decal stickers vaak toch wel een transaparant randje hebben en dat wordt mischien niet helemaal onzichtbaar in combinatie met stain? Ik heb eigenlijk niet ervaring met stain, dus dat hoeft niet per se zo te zijn.


Dat zijn decals die ik door een drukker heb laten maken. Er is nergens nog een transparant randje meer aan. Enkel het zwarte kleeft. Het is echt de kwaliteit van zulke stickers waarmee je jouw logo op een bestelbusje zou hangen... Veel beter kan ik het niet omschrijven... Zoals al gezegd, daar maak ik me niet zo druk om. Maar toch dank voor de bezorgdheid.


Ik zal me vanavond eens bezig houden met de zoektocht welk mengsel van olie en inkt bruikbaar is. Als ik erachter gekomen ben zal ik het hier komen melden.

Uiteraard, als er mensen zijn die dit zomaar uit het hoofd weten, dan mag dat hier ook altijd komen te staan hoor... Elke minuut die ik minder moet zoeken kan ik meer spelen... :punk:

smullie
26 april 2010, 21:16
Er lag deze avond een pakketje op me te wachten thuis...
Het is er dus en het ziet er niet slecht uit... Als ik tijd heb zal ik er eens foto's van nemen...:cheerup:

smullie
27 april 2010, 12:38
Zoals al gemeld wil ik er een grijze van maken.
Mij lijkt het makkelijkst: grijze binnenbeits op waterbasis om er kleur aan te geven en vervolgens een paar laagjes danish oil.
Moet lukken... ;-)

Waar koop je die spullen? Online heb ik ze al gevonden, maar ik vind online bestellen altijd zo'n gedoe als dat thuis moet afgeleverd worden. Dat leveren doen ze meestal enkel tijdens de kantooruren en dan werk ik zelf ook (en mijn vrouw ook) Ik ken ook niet echt iemand die wel regelmatig thuis is die dat wel kan ontvangen. Behalve dan mijn schoonmonster, maar daar vraag ik liever niet te veel aan... Ik heb zo ook de toestemming aan de courierdienst moeten geven om mijn gitaarpakket achter te laten onder de tuintafel bij ons thuis. (man was al 2 keer tevergeefs langsgeweest)
Liefst een winkel dus. Kan ik zulks in de Gamma vinden? (wss niet, maar hoop doet leven, dus ga ik straks even kijken) Zoniet, kan ik dat dan in een verfwinkel vinden?
Zoniet, waar dan wel?

Hoe de elektronica aangesloten moet worden, daar ben ik ook nog niet helemaal uit, maar daarvoor heb ik nog ff tijd om dat zelf uit te zoeken... Ik heb vlug ff op google gekeken en blijkbaar zijn daar nogal wat schemakes voor te vinden.

Shades-Of-Grey
27 april 2010, 12:56
Zoals al gemeld wil ik er een grijze van maken.
Mij lijkt het makkelijkst: grijze binnenbeits op waterbasis om er kleur aan te geven en vervolgens een paar laagjes danish oil.
Moet lukken... ;-)

Waar koop je die spullen? Online heb ik ze al gevonden, maar ik vind online bestellen altijd zo'n gedoe als dat thuis moet afgeleverd worden. Dat leveren doen ze meestal enkel tijdens de kantooruren en dan werk ik zelf ook (en mijn vrouw ook) Ik ken ook niet echt iemand die wel regelmatig thuis is die dat wel kan ontvangen. Behalve dan mijn schoonmonster, maar daar vraag ik liever niet te veel aan... Ik heb zo ook de toestemming aan de courierdienst moeten geven om mijn gitaarpakket achter te laten onder de tuintafel bij ons thuis. (man was al 2 keer tevergeefs langsgeweest)
Liefst een winkel dus. Kan ik zulks in de Gamma vinden? (wss niet, maar hoop doet leven, dus ga ik straks even kijken) Zoniet, kan ik dat dan in een verfwinkel vinden?
Zoniet, waar dan wel?

Hoe de elektronica aangesloten moet worden, daar ben ik ook nog niet helemaal uit, maar daarvoor heb ik nog ff tijd om dat zelf uit te zoeken... Ik heb vlug ff op google gekeken en blijkbaar zijn daar nogal wat schemakes voor te vinden.

Danish-oil zul je moeilijk in winkels vinden. Zeker niet in de gamma of reguliere verf / hout winkels. Als je in de buurt van arnhem woont, daar hebben ze toch baptist? Die heeft dat waarschijnlijk wel in voorraard. Ik heb zelf danish oil bij guitarsupplies.nl gehaald. Mischien kun je vragen of ze het pakketje dan bij het postkantoor laten zodat je het zelf kan ophalen?

Electronica is op zich niet zo moeilijk. Je vind een hoop goede schemas ergens op de site van seymour duncan, dan selecteren op welke pickups / switches / potjes combinatie je hebt (of wilt).
Als je wel eens met electronica of een soldeerbout hebt gewerkt moet dat niet zo ingewikkeld zijn.

Len
28 april 2010, 18:35
Hallo, ik zou deze gitaar willen maken, de basis is een oude gitaar die ik ooit gekregen heb, enigste vermelding erop: " Made in Japan ". Ik zou dus enkel die extra arm eraan willen bevestigen en de plaat vervangen. Zou dit de moeite zijn of is het teveel?
De inspiratie hiervoor heb ik gehaald bij Prince ( de zanger ).

http://i43.tinypic.com/3schc.jpg

toneblo
28 april 2010, 20:03
Hallo, ik zou deze gitaar willen maken, de basis is een oude gitaar die ik ooit gekregen heb, enigste vermelding erop: " Made in Japan ". Ik zou dus enkel die extra arm eraan willen bevestigen en de plaat vervangen. Zou dit de moeite zijn of is het teveel?
De inspiratie hiervoor heb ik gehaald bij Prince ( de zanger ).

http://i43.tinypic.com/3schc.jpg



Wansmaak woensdag...?@!

smullie
24 mei 2010, 03:20
ik ben begonnen met de assemblage en dat solderen is allemaal redelijk goed gelukt, hoewel ik blijkbaar nog met een aardingsprobleempje zit zodat er toch redelijk veel ruis is.
Een ander en groter probleem is: 2 van de volume en tone pots zijn niet lang genoeg om ver genoeg door de gaten te komen om vast te kunnen draaien... :???:
Hoe los je zoiets op? Nieuwe pots of valt het toch nog met deze op te lossen?

Cocobolo
24 mei 2010, 08:23
vaak zitten er op de pots 2 moeren. Eentje aan de basis en de andere komt dus bovenop je top. Heb je die eerste aan de basis er wel afgehaald? Scheelt weer anderhalve millimeter (of zo).
Als dat niet genoeg is, kun je potmeters bestellen met een lange schacht of aan de binnenkant van de control cavity hethout iets weghalen.

smullie
25 mei 2010, 09:26
Er zitten idd 2 moeren op, maar die had ik er al beiden afgehaald. En daarmee kan ik 1 van de 2 probleemgevallen net vastzetten, maar de andere absoluut niet.

Ik zou idd een stukje van het hout weghalen, maar daar heb ik niet zo veel vertrouwen in. Ik heb in mijn leven nog niet veel met hout gewerkt en ik wil het nu ook niet helemaal verpesten...
Ik denk dat het de pots met de lange schacht zullen worden. Ik neem aan dat die ook kwalitatief wat beter zullen zijn dan die van de kit...

Ik ga er dan ook ineens andere elementen (wss guitarfetish) voor bestellen, samen met de nieuwe pots en een andere topkam enz, want in se speelt de gitaar heel fijn...

Dank voor de tips!!

no 1 hops
25 mei 2010, 09:59
ik denk dat je de optie olie kan vergeten omdat die de 'mops' waarschijnlijk op zou vreten cq je krijgt de decal niet goed beschermd.

je kan een blanke lak nemen en deze met grijze verf aanlengen totdat je een transparant grijs krijgt die jouw bevalt.
let wel op dat je niet gaat mengen met acryl (waterbasis) en alkyd (terpentine basis)lakken en verver die bijten elkaar als kat en hond.

fred dons gebruikt ook regelmatig ecoline, dus misschien is daar een weg om je gitaar transparant grijs te krijgen en hem dan af te lakken met een spuitbus blanke acryl lak van motip.

smullie
25 mei 2010, 10:03
ik denk dat je de optie olie kan vergeten omdat die de 'mops' waarschijnlijk op zou vreten cq je krijgt de decal niet goed beschermd.

je kan een blanke lak nemen en deze met grijze verf aanlengen totdat je een transparant grijs krijgt die jouw bevalt.
let wel op dat je niet gaat mengen met acryl (waterbasis) en alkyd (terpentine basis)lakken en verver die bijten elkaar als kat en hond.

fred dons gebruikt ook regelmatig ecoline, dus misschien is daar een weg om je gitaar transparant grijs te krijgen en hem dan af te lakken met een spuitbus blanke acryl lak van motip.

ok, goed dat ik dan niet kon wachten om de paintjob af te werken alvorens de gitaar al eens ineen te steken... ;)

Dank u voor de tips!! Dan zal de afwerking toch met blanke lak moeten, want ooit komt die decal er toch op... :ok:

no 1 hops
25 mei 2010, 13:15
ok, goed dat ik dan niet kon wachten om de paintjob af te werken alvorens de gitaar al eens ineen te steken... ;)

Dank u voor de tips!! Dan zal de afwerking toch met blanke lak moeten, want ooit komt die decal er toch op... :ok:
er zijn genoeg handleidingen over decals te vinden, ook hier op GN.

ik meen dat je dan pas na een paar lagen blanke lak de decal op kan brengen en dan weer afwerkt met blanke lak.

smullie
31 mei 2010, 09:32
Voila, we staan weer wat verder.
Ik ben naar de winkel gegaan, heb zo een boor met brede platte boorkop (hoe heet zoiets eigenlijk) gekocht om de pots dieper te krijgen en dat is allemaal netjes gelukt zonder al te veel problemen... :rockon:
Voor alles moet een eerste keer zijn he...

In mijn wild enthousiasme toch een paar draadjes losgetrokken, dus die moest ik nog ff opnieuw solderen, en alles steekt terug op zijn plaats.

Alles past nu. Alleen de actie is nog te hoog. Ik heb deze morgend de spanning van de snaren gehaald en een kwart draai aan de truss rod gegeven. Deze avond eens zien of het beter is. Als dat niet het geval is, dan zal ik toch wat in de topkam moeten vijlen, maar daar zie ik toch een beetje tegenop... Dat is zo onomkeerbaar (zonder een nieuwe topkam te steken) en ik heb zo ook nog geen vijltjes. :dontgeti:

Ik heb er ineens ook nieuwe snaren op gelegd. 't zijn er van David Gilmore, dus op de snaren kan ik het ook niet meer steken als ik fouten maak... ;)

Maar: het klinkt best wel fijn. Hij moet niet echt onderdoen voor mijne Ibanez GRG170DX...

Ik zal er dan ook eens foto's van maken... :lp:

Ello
31 mei 2010, 12:29
Dat heet een speedboor.

Shades-Of-Grey
31 mei 2010, 13:38
heh, grappig dat ik dit lees over de potjes. Ik had een tijdje geleden toen ik mijn kit gitaartje afhad precies hetzelfde probleem. Ik dacht eerst dat de potjes te klein waren, maar de control holte is gewoon niet diep genoeg uitgefreesd.

Ik had uiteindelijk de switch met superlijm vastgemaakt en de potjes gelaten tot ik een oplossing had, ik gebruik volume / tone controls zowiezo bijna nooit dus dat is voor mij niet echt een probleem. Het is alleen zo dat een gitaar met gaten in plaats van tonecontrols geen gezicht is :p

Ik heb andere potjes van verschillende maten gekocht maar die pasten ook niet.. ze worden blijkbaar allemaal zo'n beetje in dezelfde maat verkocht.

De oplossing die ik heb bedacht (en binnenkort uitvoer) is niet uitfresen maar twee plaatjes van plastic aan het 'dak' van de control cavity vastschroeven en daar de potjes aan vastmaken. De schacht van de potjes komt net ver genoeg uit de body dat ik wel de knopjes die ik heb kan vastschroeven.

Ongeveer zo:

http://i81.photobucket.com/albums/j233/brainsforbreakfast/guitarkit/potplan.jpg

smullie
31 mei 2010, 13:43
heh, grappig dat ik dit lees over de potjes. Ik had een tijdje geleden toen ik mijn kit gitaartje afhad precies hetzelfde probleem. Ik dacht eerst dat de potjes te klein waren, maar de control holte is gewoon niet diep genoeg uitgefreesd.

Ik had uiteindelijk de switch met superlijm vastgemaakt en de potjes gelaten tot ik een oplossing had, ik gebruik volume / tone controls zowiezo bijna nooit dus dat is voor mij niet echt een probleem. Het is alleen zo dat een gitaar met gaten in plaats van tonecontrols geen gezicht is :p

Ik heb andere potjes van verschillende maten gekocht maar die pasten ook niet.. ze worden blijkbaar allemaal zo'n beetje in dezelfde maat verkocht.

De oplossing die ik heb bedacht (en binnenkort uitvoer) is niet uitfresen maar twee plaatjes van plastic aan het 'dak' van de control cavity vastschroeven en daar de potjes aan vastmaken. De schacht van de potjes komt net ver genoeg uit de body dat ik wel de knopjes die ik heb kan vastschroeven.

Ongeveer zo:

http://i81.photobucket.com/albums/j233/brainsforbreakfast/guitarkit/potplan.jpg
Het is nochthans heel makkelijk met zo'n speedboor hoor... 2 minuutjes werk en heel proper opgelost... En je hoeft je knoppen ook niet op de staafjes te lijmen, want die blijven niet zo goed zitten als die er niet helemaal opgeduwd zijn... Langs buiten zie je er niets van... :cooler: Behalve dan dat de knoppen er nu wel opstaan ipv dat er gaten in de body zitten... :seriousf:

PS: ik vind dat je met wat te spelen met die tone controls toch echt wel heel wat meer geluidjes uit je gitaar kan halen dan dat je die altijd op 1 stand laat staan...

Yoshida
31 mei 2010, 14:08
*hijack*

Heeft iemand ervaring met de P-bass bouwpaketjes van GSP? Hij is al voorgesoldeerd, pickguard erop geschroefd enzo, echter niet gelakt (lijkt me) en dat hou ik voorlopig zo, pickups vervang ik vast nog wel een keer als ik hem vaak gebruik.

Shades-Of-Grey
31 mei 2010, 16:45
Het is nochthans heel makkelijk met zo'n speedboor hoor... 2 minuutjes werk en heel proper opgelost... En je hoeft je knoppen ook niet op de staafjes te lijmen, want die blijven niet zo goed zitten als die er niet helemaal opgeduwd zijn... Langs buiten zie je er niets van... :cooler: Behalve dan dat de knoppen er nu wel opstaan ipv dat er gaten in de body zitten... :seriousf:

PS: ik vind dat je met wat te spelen met die tone controls toch echt wel heel wat meer geluidjes uit je gitaar kan halen dan dat je die altijd op 1 stand laat staan...

De knoppen lijm ik niet op de schachten, ik heb namelijk een stuk of wat metalen knopjes liggen met een schroefje aan de zijkant. Door die aan te draaien blijft de knop mooi zitten.
Toch wel fijn, de meeste knoppen hebben dat niet en je blijft anders toch elke keer weer de knopjes oprapen om ze er weer op te zetten. Als ze niet zoekraken uberhaupt dan :p

Ik heb ook hellaas geen boor gereedschap dat in de juiste maat is. Gezien de finish en alles er al op zit kijk ik liever naar 'zachte' oplossingen.
Het enigste probleem wat ik voorzie met mijn plan is dat de knop wel erg dichtbij de body komt en de finish kan beschadigen. Mischien met 'washer' ertussen kan ik dat voorkomen, maar meestal zijn washers in die maat iets te klein hiervoor, en een groter oppervlak heeft ook weer een groter gat wat niet mooi recht blijft liggen. Hmm..

En wat betreft spelen met tone knopjes.. ik gebruik liever EQ daarvoor. Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat tonecontrols de dynamiek van de totale output mist als je de hogere frequenties wegdraait. Ik zie wel het nut in van tonecontrols en eventuele volume knoppen per element als je bijv. je switch in de middenstand zet en dan zowel de brug als neck element aan hebt staan, om dan de mix van die twee op een lekker punt te te krijgen.
Maarja, ik gebruik zelden beiden pickups tegelijk. Ik vind het dikkere geluid aan de ene kant wel mooi, maar ik mis dan weer de strakheid van enkele pickups. Ik speel veel (rythme) metal, en dan is zeker een strakke response erg belangrijk voor mijn stijl van spelen.

smullie
31 mei 2010, 17:19
De knoppen lijm ik niet op de schachten, ik heb namelijk een stuk of wat metalen knopjes liggen met een schroefje aan de zijkant. Door die aan te draaien blijft de knop mooi zitten.
Toch wel fijn, de meeste knoppen hebben dat niet en je blijft anders toch elke keer weer de knopjes oprapen om ze er weer op te zetten. Als ze niet zoekraken uberhaupt dan :p

Ik heb ook hellaas geen boor gereedschap dat in de juiste maat is. Gezien de finish en alles er al op zit kijk ik liever naar 'zachte' oplossingen.
Het enigste probleem wat ik voorzie met mijn plan is dat de knop wel erg dichtbij de body komt en de finish kan beschadigen. Mischien met 'washer' ertussen kan ik dat voorkomen, maar meestal zijn washers in die maat iets te klein hiervoor, en een groter oppervlak heeft ook weer een groter gat wat niet mooi recht blijft liggen. Hmm..

En wat betreft spelen met tone knopjes.. ik gebruik liever EQ daarvoor. Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat tonecontrols de dynamiek van de totale output mist als je de hogere frequenties wegdraait. Ik zie wel het nut in van tonecontrols en eventuele volume knoppen per element als je bijv. je switch in de middenstand zet en dan zowel de brug als neck element aan hebt staan, om dan de mix van die twee op een lekker punt te te krijgen.
Maarja, ik gebruik zelden beiden pickups tegelijk. Ik vind het dikkere geluid aan de ene kant wel mooi, maar ik mis dan weer de strakheid van enkele pickups. Ik speel veel (rythme) metal, en dan is zeker een strakke response erg belangrijk voor mijn stijl van spelen.
Aan de buitenkant zie je echt niets hoor. Het enige waar te zien is dat ik die boor gebruikt heb is aan de binnenkant van de control cavity en daar gaat toch weer een dekseltje over... ;)

Ik weet niet van waar je bent, maar je mag gerust mijn boor eens gebruiken hoor... Dat gaat daar niet door kapot en het ligt er anders toch maar te liggen. ;)
Of anders vraag je eens rond. Iemand (wat dichter bij jou in de buurt) zal dat wel in zijn collectie boren hebben liggen zeker? :dontgeti:

oigun
1 juni 2010, 07:33
er bestaan ook zgn longshaft pots (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-pot-500k-log-long-shaft&action=article&group_id=10000014&aid=1476&lang=NL)

smullie
1 juni 2010, 09:21
er bestaan ook zgn longshaft pots (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=cts-pot-500k-log-long-shaft&action=article&group_id=10000014&aid=1476&lang=NL)

idd, maar dit was makkelijker... :soinnocent:

smullie
8 juni 2010, 11:36
Ik heb vorig weekend bij de gamma een setje sleutelvijltjes gevonden en heb dan maar de actie van mijn snaren proberen te verlagen door in de topkam te gaan vijlen... En dat is warempel gelukt!
Hoe? Snaar losmaken, beetje vijlen, snaar terug opspannen, controleren, terug los, vijlen, terug aanspannen, ...
Ik ben heel voorzichtig te werk gegaan, waardoor ik wel heel vaak snaren aangespannen en terug spanning eraf gehaald heb... :dontgeti: Maar beter zo dan aanlopende snaren he... :soul:

Wat mij ook opgevallen is is dat de gitaar nu veeeeel makkelijker te stemmen is en beter gestemd blijft... Ik heb ook wat potloodvijlsel op de brug gestrooid (tip die ik hier gelezen had) dus dat kan er ook wel wat mee te maken hebben... Ooit vervang ik de stemmechanieken nog wel, maar voorlopig werkt dat goed genoeg.

Nu dus eens beginnen nadenken over andere elementen... Een aantal P90 fans hebben me hier al zo gek gemaakt dat ik zeer waarschijnlijk een P90 in de neck positie zal plaatsen (Guitar Fetish Mean 90 wss) en in de brug weet ik het nog niet, maar dat kan wel eens de dream 180 worden.
Maar daar is natuurlijk weer een ander topic voor om eens door te nemen... :hippie:

Ik heb ook al eens gezocht of het de moeite loont om andere pots te steken of niet. Ik lees daar nogal tegenstrijdige dingen over... Kan je geluid nu wel of niet beinvloed worden door andere (betere) pots te gebruiken voor volume en tone? :dontgeti:

smullie
27 september 2010, 16:16
We zijn weer een tijdje verder.
De snaren die er nu opliggen hebben meer dan hun beste tijd gehad en onze keuken is bijna af, dus we kunnen weer beginnen plannen om een poging te doen om mijn ultieme signature gitaar te maken:
http://img383.imageshack.us/img383/2098/smulliesignature.jpg

Ik weet ondertussen dat het geen supergitaar is, maar ik vind haar fijn genoeg om ze regelmatig met liefde te bepotelen, dus gaan we er mee verder.

Wat moet er daarvoor nog gebeuren:
- de stain die er nu opzit (en die een beetje mislukt is :sssh:) er terug afschuren
- de kop een vorm geven (ideëen zijn altijd welkom... Ik denk dat ik het redelijk simpel ga houden)
- grondverf erop
- grijze verf erop
- paar laagjes blanke lak
- decal erop
- nog een paar laagjes blanke lak (en ergens tussendoor ook nog af en toe schuren he)
- nieuwe electronica (ik denk hierbij aan cts pots, een degelijkere schakelaar en input)
- nieuwe humbuckers (wss GFS. Ik moet wel nog ff uitzoeken welke, maar gezien het werk hierboven heb ik daar nog wel ff tijd voor)
- ander topkammetje
- slagplaatje (ik koop het wel, ben nog niet zeker dat ik het erop zet... Ik zie tegen dan wel of ik het mooi vind)
-terug nieuwe snaren

Al met al toch goed voor een paar minuutjes bouwplezier... :soinnocent:

Ik doe mijn best. Als je een tijdje niets van me hoort, dan ben ik het forum aan het doorzoeken naar antwoorden op mijn vragen... :lp: