PDA

View Full Version : Finish les paul veranderen



Output
9 april 2010, 00:06
Ik weet niet of het bij 'zelfbouw - gitaar' of bij 'gitaar- diversen' hoort, maar ik heb een vraag. Heeft er iemand een tip/advies om de kleur van mijn gitaar de veranderen?
Het gaat om een epiphone les paul (plustop denk ik).Mijn bedoeling is niet om de gitaar te refinishen maar om bepaalde tinten weg te krijgen, als dat mogelijk zou zijn.

De huidige finish is sunburst, maar te extreem voor mij: het gaat van felrood naar felgeel. Na 5 jaar begin ik dat snoeilelijk te vinden. Ik zou vooral het felle rood wegwillen, een beetje zoals de jimmy page les paul.
Ik heb zelf geen idee of het mogelijk is, maar als het kan is alle hulp welkom.

Ik heb even rondgekeken, maar als er al een soortgelijk topic bestaat is een link even goed.

Hiro
9 april 2010, 07:45
In de zon leggen dan verkleurt ie, maar je zal nooit t effect krijgen als op die gitaar van jimmy page.
Dat zijn gibsons en die gebruiken een heel ander soort lak

Output
9 april 2010, 10:46
welke kleur krijgt ie dan als je hem in de zon legt ?

Hiro
9 april 2010, 11:03
het is dan net als met papier, hij vergeelt en verkleurt welke kleur hij dan precies krijgt en tot hoever dat het effect heeft op de finish van een epiphone kan ik je niet vertellen, misschien moet je ff googlen erop

JacquesLeDick
9 april 2010, 11:03
Foto's van de gitaar zal helpen...

Hedge
9 april 2010, 11:20
In de zon leggen dan verkleurt ie, maar je zal nooit t effect krijgen als op die gitaar van jimmy page.
Dat zijn gibsons en die gebruiken een heel ander soort lak

Daar moet hij dan wel heel lang liggen, dat is echt niet in een weekje gebeurd. Bovendien zijn de temperatuurschommelingen niet bevordelijk voor het hout om nog maar te zwijgen over uitdroging...

Kakihara
9 april 2010, 11:22
het is dan net als met papier, hij vergeelt en verkleurt welke kleur hij dan precies krijgt en tot hoever dat het effect heeft op de finish van een epiphone kan ik je niet vertellen, misschien moet je ff googlen erop

Da's toch enkel met nitro en gebruikt Epiphone dat ?

Ik zou zeggen opschuren, maar als Epiphone, zoals beweerd wordt, esdoornfineertjes gebruikt, zal dat geen sinecure zijn ...

Output
11 april 2010, 11:08
Daar moet hij dan wel heel lang liggen, dat is echt niet in een weekje gebeurd. Bovendien zijn de temperatuurschommelingen niet bevordelijk voor het hout om nog maar te zwijgen over uitdroging...

Maar is dat ook een probleem als je hem binnenlegt met een raam open zodat de zon er op schijnt?
En wat is uitdroging van het hout?

bass blom
11 april 2010, 11:24
Maar is dat ook een probleem als je hem binnenlegt met een raam open zodat de zon er op schijnt?
En wat is uitdroging van het hout?

moderne ramen hebben UV coating, die werken de verkleuring tegen.

fred dons
11 april 2010, 11:30
het is niet de lak die moet verkleuren (hoewel die heus wel wat donkerder zal worden) maar de stains, in de 58 en 59 lps' vervaagde het rood onder invloed van uv wat een unburst opleverde, bij de 60 poductie was het rood al vervangen voor een dye die niet vervaagde (waardoor je een 60 lp ook makkelijk kunt herkennen van een 59)
je kunt het proberen met een paar uurtjes zonnebank op de hoogste stand maar de kans is groot dat er gewoon niets gebeurd

optie 2 is om met 600 grit nat te schuren totdat je op de onderste lak laag zit (het rood zit bij epi's en gibbies niet direct op het hout maar in de 2e laklaag) wel een enorme klus en je zult daarna de bestaande lak moeten polijsten en wellicht nog 1 nieuw laklaag spuiten

budje
11 april 2010, 11:41
Dit is makkelijker

http://fc06.deviantart.net/fs24/f/2007/339/a/5/Paint_My_Guitar_by_VincentLillis.jpg

Hiro
11 april 2010, 20:30
ach ja die is toch maar van stagg :P

maar je kan inderdaad zoals fred zegt onder een uv lamp leggen en kijken of dat helpt en anders moet er inderdaad aan geschuurd en gelakt worden