PDA

View Full Version : erg oude japanse gitaar gescoord



wietse
8 april 2010, 21:33
jawel erg oud, eind 50er jaren namelijk, misschien nog 1961 maar toen werden deze elementen al praktisch niet meer toegepast.
het is een guyatone, vanmiddag van een vriend van me overgenomen voor 30 euro, hals is recht, fretwerk is prima en de electronica werkt goed.
maar iemand is er driftig mee aan het kwasten geweest, ziet er dus niet uit, en natuurlijk is er fender op geschreven.
alle schroeven waren verrot dus een was een hele toer om de boel uit elkaar te krijgen.
een vorige eigenaar vond de vergeelde slagplaat niet mooi en had er dus wit plakplastic overheen geplakt, dat was nog lastig te verwijderen ook.
ben net bezig geweest met commandant de slagplaat weer helemaal schoon te krijgen, duivels werk maar het lukt wel.
ben er nog wel effe zoet mee, moet een refin hebben, de originele laklaag is oorspronkelijk een redburst en mooi transparant in het midden, maar erg dun en je hoeft er maar met thinner naar te wijzen of het lost al op.
dus niet te redden, omdat de gitaar van multiplex is ga ik maar voor een dekkende kleur.
zit al in de primer/spuitplamuur dus morgen nog een keer en glad schuren en dan de kleur er op.

leuk detail is dat het een setneck is die nog extra wordt verstevigd met een neckplate.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guya-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guyabody.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guyaback-1.jpg

puntdroad
8 april 2010, 21:38
bewonderenswaardig hoe je toch elke keer weer al die energie in dit soort instrumenten stopt..

anderen hadden hem al drie keer weggegooid

Hulde!

Basvarken
8 april 2010, 21:53
Erg cool! Vooral die elementen zijn intrigerend.
En dat voor 30 euro!

hezz
8 april 2010, 21:57
Gaaf ontworpen ding!

Noid
8 april 2010, 22:16
Ah, da's een leuk ding. Gefeliciteerd er mee. Mooi design van die elementen en de knoppen op de potmeters. Jammer van die meuk paintjob, maar jou werk kennende zul hem vast een smakelijk kleurtje geven.

Eind 50, begin 60 is trouwens al wel heel oud. Waren dit toen ook al van die postordergitaartjes, of is deze op een andere manier in NL terecht gekomen?

Sinner1980
8 april 2010, 22:27
Vette Fender man!!!:seriousf:

Dommedik
8 april 2010, 23:19
Jammer van die paintjob idd. Maar wel een leuke gitaar om te zien. Zijn dat gewone hb's? Nog nooit eerder gezien. Leuk projectje! Succes, en gefeliciteerd!

grayfink
8 april 2010, 23:30
30€ :chicken: Dat vind ik relatief veel geld voor een plank waar je niks mee kunt. Nou ja, oppoetsen. Maar dat kan ik ook met de fluitketel.
Niettemin gefeliciteerd.

wietse
8 april 2010, 23:32
30€ :chicken: Dat vind ik relatief veel geld voor een plank waar je niks mee kunt. Nou ja, oppoetsen. Maar dat kan ik ook met de fluitketel.
Niettemin gefeliciteerd.
je kan er wel wat mee want hij is nog prima bespeelbaar, ziet er alleen nu niet uit dus dat gaan we veranderen, heb ik ook weer wat te doen.

en Dommedik nee dat zijn singlecoils geen humbuckers.

Dommedik
8 april 2010, 23:34
Òoh... apparte dingen. Vind het wel wat hebben eigenlijk!

Jilles
8 april 2010, 23:36
Weet je zeker dat die neckplate er niet door de over-enthousiaste Fender fan is opgezet om de gitaar wat meer Fender trekjes te geven? Lijkt me zo nutteloos, een neckplate op een gelijmde verbinding...
Wel een leuke gitaar verder, jammer van dat geklieder op de achterkant...:makeup:

geert1976
9 april 2010, 00:19
jawel erg oud, eind 50er jaren namelijk, misschien nog 1961 maar toen werden deze elementen al praktisch niet meer toegepast.
het is een guyatone, vanmiddag van een vriend van me overgenomen voor 30 euro, hals is recht, fretwerk is prima en de electronica werkt goed.
maar iemand is er driftig mee aan het kwasten geweest, ziet er dus niet uit, en natuurlijk is er fender op geschreven.
alle schroeven waren verrot dus een was een hele toer om de boel uit elkaar te krijgen.
een vorige eigenaar vond de vergeelde slagplaat niet mooi en had er dus wit plakplastic overheen geplakt, dat was nog lastig te verwijderen ook.
ben net bezig geweest met commandant de slagplaat weer helemaal schoon te krijgen, duivels werk maar het lukt wel.
ben er nog wel effe zoet mee, moet een refin hebben, de originele laklaag is oorspronkelijk een redburst en mooi transparant in het midden, maar erg dun en je hoeft er maar met thinner naar te wijzen of het lost al op.
dus niet te redden, omdat de gitaar van multiplex is ga ik maar voor een dekkende kleur.
zit al in de primer/spuitplamuur dus morgen nog een keer en glad schuren en dan de kleur er op.

leuk detail is dat het een setneck is die nog extra wordt verstevigd met een neckplate.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guya-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guyabody.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/guyaback-1.jpg

mooie plank weer Wietse! ik weet zeker dat die weer goed gaat komen.

Indien één van de drie knoppen kapot gaat, heb ik ze nog:ok:

bass blom
9 april 2010, 00:22
wat een schatje :seriousf:

grayfink
9 april 2010, 00:26
Nou, dan zal het wel aan mij liggen. :dontgeti:

Ik vind het echt helemaal niks.

geert1976
9 april 2010, 00:32
Nou, dan zal het wel aan mij liggen. :dontgeti:

Ik vind het echt helemaal niks.

Smaken verschillen:ok:

Ik begrijp Wietses blijdschap wel, ok an sich stelt de gitaar niet veel voor, maar historisch gezien zijn dit wel de gitaren waar het allemaal mee begon en ze zijn erg goed voor slide en surf:)

BamBuFan1
9 april 2010, 00:51
Nou, dan zal het wel aan mij liggen. :dontgeti:

Het gaat Wietse ook om de sentimentele waarde. Bedenk wel dat hij nog met de boom die gekapt is om deze gitaar te maken in de klas heeft gezeten!

wietse
9 april 2010, 07:10
Weet je zeker dat die neckplate er niet door de over-enthousiaste Fender fan is opgezet om de gitaar wat meer Fender trekjes te geven? Lijkt me zo nutteloos, een neckplate op een gelijmde verbinding...
Wel een leuke gitaar verder, jammer van dat geklieder op de achterkant...:makeup:
nope die neckplate is er opgezet door de fabrikant om een slordige neckjoint aan de achterkant te verbergen, daar zit gewoon een naad tussen body en hals.
men deed dit destijds wel vaker trouwens, neckplate bij een set neck, ze namen het zekere voor het onzekere.


Het gaat Wietse ook om de sentimentele waarde. Bedenk wel dat hij nog met de boom die gekapt is om deze gitaar te maken in de klas heeft gezeten!

zo oud ben ik niet hoor, deze gitaar is van voor mijn tijd, oke als gitaar is het niet veel maar historisch gezien zijn deze dingen wel interessant, men zat toen nog niet vastgeroest in het idee dat alles op een fender of gibson moet lijken maar alles duidelijk een eigen smoel moest hebben.

Hiro
9 april 2010, 07:39
gefeliciteerd ermee man, altijd leuk van die hobby's :)

altheka
9 april 2010, 10:11
Nou, dan zal het wel aan mij liggen. :dontgeti:

Ik vind het echt helemaal niks.


Nee hoor, ik vind het ook niet bijzonder.
Lelijk, waarschijnlijk klinkt hij beroerd en kwa bespeelbaarheid zal het ook redelijk triest zijn.
Natuurlijk is het best leuk dat er iemand is die dit soort gitaartjes een warm hart toedraagt, maar doe nu niet alsof het een GITAAR is.
Leuk voor aan de muur, zelfs daar wil ik hem niet hebben, maar voor de rest troep.

Maar niet te min toch gefeliciteerd, het blijft mooi om te zien hoe jij toch elke keer weer die ouwe meuk op snort.

Ibanez666
9 april 2010, 10:49
Ik vind die body echt extreem gaaf en de headstock super lelijk

RS-Rik
9 april 2010, 12:56
ik ruik seasick steve

grayfink
9 april 2010, 14:46
ik ruik seasick steve

Heb je wel doorgetrokken? :chicken:

mesaman
9 april 2010, 15:23
clico los,keer zwaaien!deksel weer dicht!

he...nu weer een pilsje...

Saf
9 april 2010, 15:38
Een broadway! Geweldig heb er zo eentje gehad. Is nu onderdeel van lord bizarres museum. Sjieke vangst Wietse!

vulvasonic
9 april 2010, 23:09
Ik vind die body echt extreem gaaf en de headstock super lelijk

Ach, ik heb zelf ook een goddelijk lijf en een lelijke kop. Ik ben er toch mee aan de vrouw gekomen.
Ik ken mensen met een leuke kop en een lichaam als dat van een chimpansee. Die shock is vele malen groter. Kwestie van verwachting. :D

Saf
10 april 2010, 01:16
die ik had was volgens mij nog zonder trussrod. Deze ook Wietse? dan zou het idd ee nhele vroege japanners zijn want door waren ze daar al vrij vroeg mij. Met steel reinforced neck.

wietse
10 april 2010, 06:54
die ik had was volgens mij nog zonder trussrod. Deze ook Wietse? dan zou het idd ee nhele vroege japanners zijn want door waren ze daar al vrij vroeg mij. Met steel reinforced neck.

deze heeft inderdaad geen verstelbare trusrod, maar hij is wel steel reinforced, dat is onder het trusrodplaatje duidelijk te zien.
nu ik weet dat het een broadway is, trouwens die van jou had maar 1 element, weet ik het bouwjaar ook beter die werden gemaakt in 62' en 63' iets jonger dus maar voor een japanner nog steeds erg vroeg.

trouwens het lakken valt tegen, de ondergrond wordt opgevreten door de spuitplamuur, hij moet dus eerst helemaal kaal.