PDA

View Full Version : choices choices, I'm going mad



Kasper
22 april 2003, 21:15
Oké ik kijk dus al een ruime tijd rond voor een nieuwe gitaar. Ik speel nu een anderhalf jaar op een stuk brandhout (goedkoop strat-kopie).
Mijn max budget ligt tegen de €600. De epi goth LP was mijn eerste keuze, maar deze voorkeur begint af te nemen.
Ik zoek een humbucking gitaar die snel speelt en er toch lekker uit ziet.
Op het net kwam ik een tijd geleden de Ibanez SZ320 tegen. Erg leuke gitaar, maar leunt iets aan tegen een strat.
Aan de andere kant vind ik een Epi LP Studio Ebony ook erg goed uitzien, vooral omdat het een LP is. Over Epi hoor ik echter niet al te goeie dingen (zeker als het over gibson-epiphone gaat :wink:).
Ik denk dat de Ibanez wel kwaliteit is (gelijmde nek, string thru body etc) maar ik vrees dat ik het me ga beklagen dat ik niet voor een LP gegaan ben.
Bij de epi wil ik aan de andere kant dan weer niet treuren over het feit dat hij kwalitatief niet goed is.
Ik zou dus graag wat feedback willen krijgen om mijn keuze te bekrachtigen. Is de epi in vergelijking met de ibanez inderdaad niet om naar huis over te schrijven?

Ibanez SZ320:
http://www.machinehead.co.uk/images/sz320bklg.jpg
http://www.ibanezguitars.co.uk/acatalog/SZ_320.html

Epi LP Studio:
http://www.elderly.com/new_instruments/items/ELPSTU-BLK.htm

niels5150
22 april 2003, 21:18
spaar nog een paar honder euro door, en koop voor rond de 750 euro een 2dehands Gibson Les Paul studio. Dan heb je echt een goede gitaar! Succes ermee!

BLOK182
22 april 2003, 21:19
Oei, best lastig. Ibanez heeft trouwens nog een SZ540 (zoiets, stappie hoger dan die jij noemde). Schijnt hartstikke cool te zijn. Verder, die Epi LP Studio, ik heb precies die! Best te vreden over hoor, hijs het geld best waard, je moet wel ff zoeken naar een goeie, mijne is redelijk ok, maar sommigen zijn idd behoorlijk ruk. Klinkt best aardig, tja, tis geen Gibson (duh) maar je kan er wel ff mee vooruit. Hijs wel behoorlijk dun/licht, daar moet je van houden. Toen ik heb kocht vond ik het wel fijn, maar nu heb ik liever wat zwaars met wat meer toon.

roppie
22 april 2003, 21:26
je kan misschien ook eens naar een cort kijken, zijn ook erg goede gitaren voor het geld

ieme
22 april 2003, 21:35
Alle Epiphones zijn Gibson Epiphone, epiphone moet je zien als het Bmerk van Gibson.... Maar voor 600 euro zou ik een LP Standard nemen van Epiphone die klinken erg lekker en zijn best veelzijdig!

Kasper
22 april 2003, 21:45
Alletwee de gitaren die ik vermeld zijn voor een 450€ te verkrijgen volgens mij. Ik hou er ook rekening mee dat ik later misschien zal overschakelen op een betere bridge PU.
Moest ik dit doen met een LP Standard, dan kan ik inderdaad beter voor een 2e hands Gibson gaan voor hetzelfde geld (als ik het even goed kan schatten).
Enja 2deHands, ik ben van België en hier is heel wat minder aanbod aan 2e hands Gibsons, dan in Ned., vind ik. Dus tegen dat ik vind wat ik mooi vind ook ...

En die SZ520 dus, is met een Quilted Maple top, vind ik wel mooi, maar vind ik iets te kleurrijk. Ik heb graag iets neutraler (daarom dat alletwee die ik voorstelde ook zwart zijn :wink:)

ieme
22 april 2003, 21:50
Nou dan neem je gewoon de gitaar die je wil maar Gibson Les Paul Standards zijn hier in nederland ongeveer 600 geloof ik. Er zitten "goede" pickups in maar je kan ze altijd vervangen!

FragDaddy
22 april 2003, 21:51
Kasper, laat je alsjeblieft niet teveel afschrikken door die Epiphone en Gibson rage, Epi is gewoon een goede gitaar voor het geld. je hebt helaas geen 5000 euro om een historic gibson uit de custom-shop te kopen, dus doe je het met epi helemaal niet verkeerd.

ga gewoon op beide gitaren spelen en kies er 1 uit, qua constructie zal het elkaar niet veel ontlopen, dus alleen qua geluid en wat jij fijn vindt spelen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-04-22 21:53 ]</font>

FragDaddy
22 april 2003, 21:52
Nou dan neem je gewoon de gitaar die je wil maar Gibson Les Paul Standards zijn hier in nederland ongeveer 600 geloof ik. Er zitten "goede" pickups in maar je kan ze altijd vervangen!

Ik neem aan dat je Epiphone Les Paul Standard bedoeld voor 600 euro?

een Gibson les paul standard kost nieuw namelijk 2800 ongeveer..

Kasper
22 april 2003, 21:52
Op 2003-04-22 21:50, schreef ieme:
Nou dan neem je gewoon de gitaar die je wil maar Gibson Les Paul Standards zijn hier in nederland ongeveer 600 geloof ik.


Je zult wel Epiphone bedoelen zeker? :razz:

ieme
22 april 2003, 22:01
HOPPAA!!! ja ja ja sorry, ik zat dr niet met mn kop bij ik zat te denken dat je je epiphone later altijd nog kom upgraden met Gibson pickups... SORRY!!!

MegaDrive
22 april 2003, 22:22
De Ibanez is veruit de betere gitaar van de twee die je voorstelt. De Gothic is niets anders dan een Epi special met een gewelfde top, andere wiring en andere paintjob, die overigens verschrikkelijk krasgevoelig is. Okee er zitten wel aardige tuners op en iets betere pickups, maar die wil je toch vervangen. Verder is die Goth niet echt iets om over naar huis te schrijven. Ik ben geen grote voorstander van Ibanez en ook niet van Epi maar ik heb van beide merken redelijk goeie gitaren die ik door elkaar gebruik, de Ibby voor het scheurwerk en de Epi voor rock/blues/clean achtig spul. Ik zou het laten afhangen van de stijl van je muziek en het soort pickup dat je erin wilt hebben, maar laat je niet teveel door de looks beïnvloeden.

Kasper
22 april 2003, 22:57
EINDELIJK!
Iedereen beweert dat de paintjob van de gothic zo enorm bestendig is tegen vanalles en nog wat, maar ik vermoedde eigenlijk anders. Af en toe vind je inderdaad ook iemand die dat beweerd bij reviews.
Na een tijdje weet je niet meer wie te geloven. Heb ook ooit eens een Flying V goth zien staan in de winkel, waar een 3tal krassen op waren die erg opvielen. En die stond voor nieuw te koop! schandalig.

Enja, niet te veel laten beïnvloeden door looks... Daar hangt inderdaad veel van af vind ik persoonlijk. Een LP vind ik nu eenmaal stoerder. Mijn muziekkeuze leunt aan tegen punk/metal/metal-core, en als je aan punk denkt is LP wel een veelgebruikte gitaar.

Marc Oblivian
23 april 2003, 09:25
Ja maar de Ibanez wordt voor dat soort muziekstijlen ook erg vaak gebruikt.
Ik denk idd ook dat de Ibanez de betere gitaar van de 2 is: ik ben een tijdje op zoek geweest naar een LP model en dan ga je uiteraard ook Epi's proberen. Ik moet eerlijk zeggen dat van al de Epi's die ik heb geprobeerd ik er geen 1 goed vond,,,,vond ze allemaal nogal zwabberig klinken, stemmechanieken niet okee en ga zo maar door.. En alhoewel de Ibanezzen niet echt mijn gitaren zijn, heb ik daarvan het idee (als ik ze zo bekijk en de constructie/afwerking zie) dat er met die gitaren een betere prijs/kwaliteitverhouding wordt geboden. Vaak zijn ze door de pickup configuratie ook wat veelzijdiger qua geluid...

jules
23 april 2003, 09:29
nou ik heb dus een epiphone les paul goth en het is dus geen speacial met andere lak, het is een studio met andere lak en andere elementen. krasbestendig? Ja ik heb twee miniscule krasjes op de achterkant van de hals van het terug zetten op mijn statief waar een dopje van af is. Ik denk dat de lak net zo krasbestendig is als iedere gitaar, alleen op zwart zie je natuurlijk alles dat is wel een nadeel. Verder ben ik heel erg tevreden over de gitaar, hij voldoet tenminste aan mijn eisen. Het is maar wat je wilt ibanez is ook supergoed puur persoonlijk.
Je moet gewoon op die gitaren spelen en eigenlijk geblindoekt zodat je niet precies weet waar je op speelt en dan uitzoeken.

MegaDrive
23 april 2003, 10:59
"Enja, niet te veel laten beïnvloeden door looks... Daar hangt inderdaad veel van af vind ik persoonlijk. Een LP vind ik nu eenmaal stoerder. Mijn muziekkeuze leunt aan tegen punk/metal/metal-core, en als je aan punk denkt is LP wel een veelgebruikte gitaar."

Ja okee maar dan kun je je afvragen of je je bij de massa wilt voegen of dat je iets aparts wilt hebben. Ik vind die SZ320 vrij exclusief en hij ziet er niet alleen stijlvol maar ook heel stoer uit. Hij doet een beetje denken aan die signature gitaar van die dude van Hatebreed (toch wel redelijk bekend metalcorebandje dacht ik :grin:). Ik denk dat de dunnere en gelijmde hals mij over de streep zou trekken bij een keuze tussen deze twee.

jorrit
23 april 2003, 14:45
de lak van mijn gothic explorer is anders ontzettend goed...k heb hm al een paar keer ergens tegen aan gestoten en niks geen krasje of deukje!!!

ieme
23 april 2003, 15:01
Das wel knap op de meeste Epiphones barst de lak meteen aan stukken als je dr mee botst! Zal wel komen dat er geen glanslaag overzit

M Kactus
23 april 2003, 15:42
Nou, dit is niet echt meer een objectieve mening, maar welke is dat wel :smile:
Ik heb een SZ520, da's echt wel een scheurgitaartje. Je kan er best wel alle soorten muziek mee spelen... maar vooral muziek met power, krachtigere muziek, niet zozeer klassieke stukjes of soft-blues, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben er nog steeds enorm blij mee, (trouwens, de afwerking op de 520 vind ik zoveel mooier) ik zou die zeker weten verkiezen boven de epiphone Goth.
Ik weet dat ik de Ibanez kan houden als mijn eerste gitaar, en ik weet dat ik die Epiphone na een jaar of drie (of weetikveel) kwijt zou willen...

M Kactus

Electrical Storm
23 april 2003, 15:45
De Ibanez SZ schijnt de bespeelbaarheid van een strat maar het geluid van een LP te hebben. Hij lijkt mij in ieder geval übergeil terwijl ik best wel anti-Ibanez ben in sommige opzichten...
Maar ja het voorstel van BLOK182 lijkt me nog steeds het meest verstandig: Gewoon ff een maandje langer doorwerken en dan een Gibson LP Studio kopen (en dan nu alvast beginnen met advertenties zetten!).

M Kactus
23 april 2003, 15:47
Op 2003-04-23 15:45, schreef Electrical Storm:
De Ibanez SZ schijnt de bespeelbaarheid van een strat maar het geluid van een LP te hebben.

Hij heeft de bespeelbaarheid van een Ibanez :wink:.

M Kactus

marc_o
23 april 2003, 16:54
Voor dat geld zou ik persoonlijk eens kijken naar Yamaha en Godin, zijn beide prima merken, zeker de Godins zijn goeie gitaren, en is niet zo'n standaard 13 in een dozijn gitaartje....

Kasper
23 april 2003, 17:16
Hmmm,
de site van godin heb ik eens bekeken maar ik vind de modellen maar niets. En Yamaha vind ik een raar merk om een gitaar van te kopen. Kan inderdaad wel zijn dat het degelijke gitaren zijn eigenlijk, maar ik vind het meer een keyboard/drum/...-merk.

MegaDrive
24 april 2003, 11:24
Dacht ik eerst ook, totdat ik een Dreadnought van Yamaha in handen kreeg. Meteen gekocht. Speelde super, zag er mooi uit, klonk heerlijk en was perfect afgewerkt. Kostte geen drol. Yamaha heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding wat je niet 1-2-3 van dat merk verwacht. Vooral de wat luxere Pacifica's zijn erg veel waar voor je geld.

jules
24 april 2003, 15:41
dat klopt ik heb een keer op een yamaha met alles er op en er aan gespeeld piezo's super neck echt super gitaar moest nog geen 1000 euro kosten en dat was voor die gitaar echt niet veel