PDA

View Full Version : 4x6V6 (5E3) en clean?



VanMeekeren
8 april 2010, 19:22
Heren,

Ik ben benaderd door een man die zijn FAD 5E3 amp met dubbele eindtrap (dus 4x 6V6) wil ruilen tegen mijn 2203.

Zo op het eerste oog lijkt het me een hele fijne amp: Shinrock trafo's / Celestion G12H30's erin / Flightcase.

Heb ik nog wel een vraag die eigenlijk alles beslissend is. Is zo'n amp een beetje clean op gigvolume? De verkoper stelt dat er pas een randje op komt als de Volumeknop op 6-7 staat. Zou dit met 30W genoeg zijn om clean te kunnen spelen? Of is een Twin / SuperReverb dan beter?

Op zich is een randje niet zo verkeerd, maar daar had ik eigenlijk een TubeScreamer voor gereserveerd. Ik speel in de trent van J. Mayer en SRV. Zo nu en dan een Clapton en Gallagher nummer kan trouwens ook zo voorbij komen.

Alvast bedankt,


Van Meekeren

Mr.Bluesbreaker
8 april 2010, 19:57
Met een G12H30 en 4*6v6 zit je met elementen met niet al te hoge output vaak wel goed. Maarja, e.e.a. is ook afhankelijk van het cirquit.

Er is over volumes / bandverband en wattages eigenlijk al pagina's discussie geweest waarbij de een bij hoog en laag beweert dat 50 watt wel krap is als het echt clean moet zijn en de ander zweert bij een MAX van 20 watt omwege de klank die dan beter tot zijn recht komt. Het is ook je eigen voorkeur in wat bij zo'n keuze de doorslag geeft.
Voor beide scenario's is in sommige omstandigheden wel weer wat te zeggen.

VanMeekeren
8 april 2010, 20:10
Voor beide scenario's is in sommige omstandigheden wel weer wat te zeggen.

Heerlijk. :seriousf:


Maar in elk geval. Met een AC30 lukte het me ook; dus ik denk dat een 4x 6V6 ook wel afdoende mag zijn. Goed, eerst dat ding maar eens testen.

Bedankt, Eric

Bernardduur
8 april 2010, 21:41
Mijn Dumble amp heeft ook 4x 6V6 en die is op het cleane kanaal niet OD te krijgen zonder mid boost!

Mr.Bluesbreaker
8 april 2010, 21:41
De Mesa Blue Angel op de 4*6v6 stand kon echt knoert-knoepertje-hard met zijn 4*10.
Nog een bruikbare tip: zet je combo maar eens oorhoogte, of schuin achterover.
Maar de hamvraag: welke pickups en gitaar gebruik je?

VanMeekeren
8 april 2010, 22:25
Klinkt allemaal veelbelovend.

Guitar of choice: Strat met Lace-Sensors. Komen op niet al te lange basis CS pu's in, trouwens.


Van Meekeren

matto
9 april 2010, 23:35
4x 6V6 is een prachtige buizenbezetting,cleaner dan een de luxe en smeriger dan een twin of een super reverb.
Ik heb er zelf eentje gemaakt met MM trafo's er in, klinkt als een klok.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FZ6UDRNG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YMUBZR68.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PHZELMH.jpg

VanMeekeren
10 april 2010, 10:59
@matto
Dat soldeerwerk ziet er netjes uit! Maar oversturing heeft toch ook te maken met de pre-amp?

Lijkt me sterk dat alle fender-klanken gebaseerd zijn op dezelfde pre-amp en dat de verschillen juist zitten in de gebruikte eindbuizen en speakerconfiguraties.

Van Meekeren

Chris Winsemius
11 april 2010, 20:58
in de trent van J. Mayer en SRV. Zo nu en dan een Clapton en Gallagher nummer kan trouwens ook zo voorbij komen.


J.Mayer: Dumble- en blackface Fender-style versterkers
SRV: idem maar ook tweed Bassmans en tig andere amps
Clapton (van vroeg tot later): VOX AC30, Marshalls, Fenders, Musicman, Sessionette, Soldano, Cornell, weer Fender
Gallagher: AC30s, mid 50s Bassman, etc., etc.

Hoewel 'n "double" 5E3 IETSJE meer vermogen heeft en 1 speaker meer is de winst aan cleane headroom imo zeer beperkt.

Gezien je wens en omschrijvingen zou ik zelf eerder voor 'n blackface-achtige Fender gaan, VibroluxReverb, ProReverb, VibroVerb of SuperReverb.

VanMeekeren
11 april 2010, 22:18
@Chris Winsemius
Bedankt voor het rijtje. Alhoewel ik Gallagher toch meer asocieer met oude Marshall's.

Ik weet niet of ik wel voor de FAD moet gaan. De waarde is sowieso iets wat niet zeker is bij zulke versterkers, al gaat het me er niet specifiek om of ik er financieel op achteruit ga. Ik wil gewoon een versterker waar ik mee verder kan.

Goed, ik ben bezig om met die man een testrondje te maken. Uiteindelijk is dat de enige manier om de versterker te beoordelen. Heeft de FAD m.i. wel genoeg headroom, dan zal het zeer zeker een heel verleidelijke amp zijn.

Of iemand moet stante-pede nog met een heel mooi aanbod komen van een SuperReverb! (ik had mijn '76 SR nooit moeten verkopen!)


Van Meekeren

big dooley
12 april 2010, 00:31
een jmp 2203 uit '78 wegdoen?
daar ga je spijt van krijgen....
of bevalt ie echt niet?

Ronald.ZaZ
12 april 2010, 09:01
Mjah, meten is weten. Wij spelen op redelijk hoog volume en mijn rockerverb 50 (met dus 4x 6V6) krijgt echt wel een randje met clean. Ik zou niet weten hoe ik 'm nog cleaner krijg behalve dan met de volumeknop op mijn gitaar te spelen of zachter aan te slaan natuurlijk.

E-J
12 april 2010, 12:48
Misschien een goede tip: ik zag laatst op gitaarmarkt een Ceriatone Overtone Special staan, is dat misschien niet iets voor jou? Je tovert daar met een Strat en eventueel een Tubesceamer zo SRV en John Mayer uit en blijft mooi clean op hogere volumes... het lijkt me een ideale versterker voor je.

VanMeekeren
12 april 2010, 22:40
@EJ NL
Ik heb inderdaad diegene wel eens vaker gezien op een handelssite en heb toen ook wat research naar zo'n ding gedaan. Het lijkt mij een heel aardige versterker. Alleen lijkt mij 1150 wel wat veel voor zo'n ding. (alhoewel het bij een echte Dumble nog maar een schijntje is). Welk cabinet zouden jullie hierbij kiezen trouwens? 212 V30's?

Ik heb besloten dat ik morgen maar eens even een kijkje ga nemen bij Westerhaven in Groningen om een wat spul te testen. Ik heb ooit eens een Hot Rod DeLuxe gehad van Fender. Hier was ik niet al te lyrisch over, maar een Blues DeLuxe lijkt me des te leuker. Ik zal eens proberen hoever ik in de buurt kan komen van een SRV sound op zo'n bak.

Dit is mijn idee: Strat --> TS (--> TS) --> Blues DeLuxe.
Uiteraard hopelijk een Strat met Texas Specials. Die een halve stap downtunen (dit maakt nog een hoop uit trouwens), en dan maar kieken hoe dicht ik bij die sound kan komen. Ik heb nog wel wat in mijn achterhoofd hoe het klonk met mijn '76 SuperReverb destijds. Maar als de BD het ook aardig doet, is dat een mogelijkheid.


Van Meekeren

Mr.Bluesbreaker
12 april 2010, 22:45
Als je een SF Super Reverb bent gewend, dan gaat een Blues Deluxe je (fabrieksaf) denk ik vies tegenvallen, ik vind ze erg "dozig" klinken. Niet echt lekker soepel/muzikaal klinkend, stug op een of andere manier. Als je hem als low budget 1*12 ziet an sich is ie dan wel weer ok, maar als een SR je referentiekader is valt het vrees ik tegen.
Afijn, testen is altijd goed. Neem ook zeker die Overtone eens in overweging, alleen kun je die praktisch nergens testen geloof ik.

Staat ook nog ergens een Valvetech combo voor 600,- tweedehands aangeboden - > ook geen gekke keuze, en helemaal niet voor dat geld. Gemiddeld voor 750,- 2e hands voor de VAC combo. Is meteen 3 stappen omhoog vanaf een Blues Deluxe.