PDA

View Full Version : Noten slaan dood bij bending hoog op hals



Philippe
8 april 2010, 16:44
Hoi,

Ik zit nu al een tijdje met een probleem bij 1 van mijn gitaren.
Als ik een bending doe hoog op de hals (vakje 17 en hoger, vooral b en e snaar) klinken de noten niet mooi door. Ze slaan na een halve seconde tot een seconde al dood. De snaren lopen niet aan. Aan mijn techniek ligt het niet, want bij mijn andere gitaren heb ik dit probleem niet. De halskromming is naar mijn mening perfect dus dat kan ik ook uitsluiten. Waar ligt het dan aan? Frets? Ik heb deze gitaar ong. 7 jaar geleden nieuw gekocht en het is nou ook weer niet dat ik constant in die posities soleer, dus slijtage lijkt me ook twijfelachtig.

Iemand een idee?

Ik heb de zoekfunctie en google gebruikt maar daar kon ik niks bruikbaars vinden.

Thanks alvast!

Chocola
8 april 2010, 16:47
De snaren lopen niet aan.

Oh nee? :D.

Philippe
8 april 2010, 16:52
Nee

10 tekens

Arjan12
8 april 2010, 17:01
Stel de betreffende brugzadeltjes een tikje hoger af. Het probleem is dan als het goed is opgelost.

Chocola
8 april 2010, 17:04
Nee

10 tekens

[if] dode tonen [then] aanlopende snaren.

Je snaren zullen op dit moment wel degelijk aanlopen bij de hoge posities. Dit is zoals Arjan al zegt erg gemakkelijk op te lossen door de brugzadelen even wat omhoog te draaien met een inbussleutelske.

Vaak is een kleine slag omhoog al meer dan voldoende, dus doe het met minuscule stapjes ;).

Exi
8 april 2010, 17:07
Ik zou zeggen dat de snaren wel aanlopen. Misschien nog eens even goed kijken en inderdaad je brug(zadels) iets omhoog zetten.
Het zou ook kunnen dat je pickups te hoog staan (string-pull).

Philippe
8 april 2010, 17:12
Ik heb EMG's in deze gitaar liggen dus stringpull is niet aan de orde.

Ik zal eens goed kijken of ze niet minimaal aanlopen. Ik heb hem immers uit frustratie al 2 weken niet aangeraakt ;)

Chocola
8 april 2010, 17:15
Ik heb EMG's in deze gitaar liggen dus stringpull is niet aan de orde.

Ik zal eens goed kijken of ze niet minimaal aanlopen. Ik heb hem immers uit frustratie al 2 weken niet aangeraakt ;)

Ze lopen waarschijnlijk gewoon aan als je op de hogere posities speelt... Ik heb het ook wel eens, even afstellen en dan is het weer goed. Mijn gemiddelde kamer temperatuur gaat de laatste tijd van zo een 8 naar 24 graden dus ik kan zo meteen gezellig 15 gitaren opnieuw gaan afstellen :makeup:.

Philippe
8 april 2010, 17:20
Ik zal het binnekort eens ff checken (gitaar ligt bij de drummer).

Thanks in ieder geval!

Basvarken
8 april 2010, 17:25
Topic starter geeft aan dat ze niet aanlopen.
Ik denk eerder dat het aan de elementen ligt.
Bepaalde elementen hebben een heel nauw magnetisch veld. Als de de snaren buiten het veld van het pooltje buigt, valt het signaal hoorbaar terug.
Uiteraard heb je daar bij elementen met een bar geen last van.

Je zou provisorisch kunnen proberen om een inbusleuteltje of iets anders van metaal langs het element te plaatsen. Je krijgt dan één lange magnetische strook ipv losse plekjes (de pooltjes).

Als dat een verschil maakt weet je dat het aan de elementen ligt en zou je kunnen opteren om óf andere elementen te plaatsen óf een minder provisorische flux geleider te installeren.

Philippe
8 april 2010, 17:38
Is dit ook het geval bij EMG's dan?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik qua techniek een nul ben, maar ik had de indruk dat EMG's niet over de "standaard" pooltjes beschikken.

EDIT: ff gegoogled en kwam op de EMG site inderdaad op het volgende uit:

The first choice in design is the string interface. The selection of a bar magnet or individual pole pieces is also an important one. All initial EMG designs use a bar magnet for two reasons - Pole pieces place too much magnetism under the strings and cause the lower ones (primarily low E, A, and D) to go "out of pitch" with a Doppler effect. This is especially true of the Fender Stratocaster™ where 3 poles under each of the strings push and pull them through a variety of unnatural movements. Poles can also make intonation and tuning difficult. On the other hand, pole pieces have the benefit of a percussive attack giving the pickup much more of a "plucky" sound. Designs featuring a bar magnet have a much more linear (balanced) output from string to string. Its attack is less pronounced than the pole piece design resulting in smoother distortion, and much better sustain. String bending is smoother because the output doesn't fade when you bend strings. By relying on the internal preamp for gain the bar magnet can also be smaller, further limiting the magnetic "pull" on the strings. And, the continuous magnetic field of the bar allows for any string spacing. Perfect for any multi stringed instrument, and the less conventional instrument

Basvarken
8 april 2010, 18:48
Okee, dan kun je die optie afvinken. :cooler:

superken_nl
8 april 2010, 19:49
Topic starter geeft aan dat ze niet aanlopen.
ik durf te wedden dat als hij goed luistert tijdens het onversterkt benden, hij net voor de toon doodvalt wel degelijke fretbuzz hoort.

Ik heb het zelf ook bij een paar gitaren, teken van slecht gevlakte frets of te lage actie. Zoals al eerder gezegd: Brugzadels hoger afstellen.

By the way, Pickups met zoveel stringpull dat je toon na 1 seconde doodvalt bestaan niet. Dan zou zelfs je bestek op tafel niet meer veilig zijn omdat het tegen je gitaar aan vliegt. ;)

Basvarken
8 april 2010, 20:16
Ik heb het dan ook helemaal niet gehad over stringpull...

Exi
8 april 2010, 20:27
By the way, Pickups met zoveel stringpull dat je toon na 1 seconde doodvalt bestaan niet. Dan zou zelfs je bestek op tafel niet meer veilig zijn omdat het tegen je gitaar aan vliegt. ;)
Ja duh, slimmerik!
Ik bedoelde dat door string-pull de snaren een fractie naar beneden worden getrokken boven de pick-ups (met name neck) en dat je snaren net tegen de laatste fret aan kunnen komen.

FruscianteFan
8 april 2010, 20:37
Wat voor gitaar is het?

Als de toets flink bol is en de actie laag, dan zal bij het benden de snaar snel doodslaan.

vulvasonic
9 april 2010, 02:34
Wat voor gitaar is het?

Als de toets flink bol is en de actie laag, dan zal bij het benden de snaar snel doodslaan.

Klopt. Je ziet dit probleem vooral bij oude Fenders en reissues van oude Fenders die allemaal een radius hebben van 7.25" (?). Dat is boller de de meeste huidige Fenders en de meeste andere merken.

Het doodvallen in de hogere posities van bepaalde snaren bij het opdrukken is een bekend gegeven en een bron van irritatie.
Een dergelijke radius is volgens velen prettig voor het spelen van accoorden. Veel gitaristen kiezen daarom tegenwoordig vaak voor modellen me een compound radius, bol bij de topkam en steeds vlakker oplopend richting body. Daarmee voorkom je niet alleen het 'doodslaan' van de snaren, het buigt gewoon meteen een stuk prettiger.

Als je dit wilt, zal het een behoorlijke tet pegels kosten. Het IS namelijk wel te doen. Maar het is gelukkig ABSOLUUT NIET noodzakelijk. Een goede afstelbeurt moet afdoende zijn om je probleem te verhelpen.

De zogenaamde 'dode plekken' die je tegenkomt op veel strats, hebben hier verder niets mee te maken. Deze plekken zorgen voor een geluid dat, simpel gezegd, minder sprankelt dan de tonen op de rest van de hals, alsof je steeds bij het spelen van die ene noot snel even een wollen deken over je speakers gooit.

Ik zou 'm laten afstellen. Meestal is het een combinatie van de juiste spanning op de hals en de actie van de snaren.

Philippe
9 april 2010, 07:04
Het gaat om een Ibanez SZ520qm met Gibraltar III brug.
De toets is redelijk vlak. Die van mijn Tele en LP zijn bijvoorbeeld vele malen boller.

Het zal waarschijnlijk toch zo zijn dat de snaren in die posities wat aanlopen.

Chocola
9 april 2010, 11:19
Ik heb hier drie Ibanezjes die allemaal dit probleem hebben gehad lol. Bij 2 de brug (floyds) wat hoger zetten en bij 1 de brug (gibraltar) wat hoger + hals iets anders.

Jasper.
9 april 2010, 12:46
Misschien dat ze zonder bend niet aanlopen, maar zodra je ze bend dat ze wat aanlopen?

Ik heb er trouwens met mijn ibanez ook last van. als ik de 15 of 17e fret bend. En ik had de actie laatst nog wat lager gedaan en toen was hij al dood als je de fret gewoon indrukte. Kan de oplossing misschien ook zijn dat de frets gevlakt moeten worden? Dat de 18e fret op de e-snaar wat lager is (qua hoogte van de fret) dan bij de b-snaar en dat hij dan op dat stukje aanloopt als je hem bend?

Orpheo
9 april 2010, 13:07
stringpull.

prachtig natuurkundig fabeltje. Niemand heeft blijkbaar de moeite genomen om te meten hoeveel magnetische veldsterkte nodig is om een snaar dood te laten vallen...

dat blijkt maar weer :)

Ik moet even spitten in mijn data, maar we hebben 't over plusminus 20 alnico5 bars die nodig zijn om een enigszins significant verschil te meten in SUSTAIN. let op: ik zeg niks over de TONE (en daar gaat 't hier niet eens om) maar echt over sustain.

als 't bij benden doodvalt? das een typisch gevalletje actie hoger zetten.

Overigens, het probleem van de doodvallende snaar bij benden bij bepaalde pickups heb je alleen bij bepaalde singlecoils. dat is overigens op te lossen via een simpele ingreep: stukje weekijzer onder de magneet. een simpele spijker is al voldoende. je kan daarmee tweaken tot je erbij neervalt, overigens.

@t.s.: als je passieve EMG's hebt, gaat dat hele verhaal natuurlijk niet op. Ik kan me herinneren, maar ik kan 't ook fout hebben, dat die ibanezzen kwamen met passieve EMG's...het kan natuurlijk ook zo zijn dat je er zelf gewoon actieven in hebt gezet, dat weet ik niet, maar met passieve emg's gaat dat verhaal n stuk minder op.

ps: ook actieve EMG's hebben een fullsized bar-magnet. ze hebben alleen heel, heel weinig windingen, waardoor dat zwakke, laag impedante signaal, wat weinig 'kleuring' meekrijgt van de spoel zelf, versterkt moet worden tot een hoog impedant(er) signaal.

Philippe
9 april 2010, 13:13
@t.s.: als je passieve EMG's hebt, gaat dat hele verhaal natuurlijk niet op. Ik kan me herinneren, maar ik kan 't ook fout hebben, dat die ibanezzen kwamen met passieve EMG's...het kan natuurlijk ook zo zijn dat je er zelf gewoon actieven in hebt gezet, dat weet ik niet, maar met passieve emg's gaat dat verhaal n stuk minder op.

ps: ook actieve EMG's hebben een fullsized bar-magnet. ze hebben alleen heel, heel weinig windingen, waardoor dat zwakke, laag impedante signaal, wat weinig 'kleuring' meekrijgt van de spoel zelf, versterkt moet worden tot een hoog impedant(er) signaal.

Ik heb er idd zelf actieven ingeknald.
Thanks voor je uitleg!

DeiDRagonas
9 april 2010, 13:14
Misschien dat ze zonder bend niet aanlopen, maar zodra je ze bend dat ze wat aanlopen?

Ik heb er trouwens met mijn ibanez ook last van. als ik de 15 of 17e fret bend. En ik had de actie laatst nog wat lager gedaan en toen was hij al dood als je de fret gewoon indrukte. Kan de oplossing misschien ook zijn dat de frets gevlakt moeten worden? Dat de 18e fret op de e-snaar wat lager is (qua hoogte van de fret) dan bij de b-snaar en dat hij dan op dat stukje aanloopt als je hem bend?

Frets vlakken op die posities (12e fret of hoger..) is bijna nooit nodig. De slijtage zit vaak veel lager op de hals. Het zal wss niks met het vlakken van frets te maken hebben en meer met de afstelling van je gitaar. Op een gegeven moment kun je gewoon niet nog lager... Je gitaar (laten) afstellen en leren spelen met een 'normale' snaaractie is de juiste oplossing.

D.

:punk:

flitslicht
9 april 2010, 16:28
Frets vlakken op die posities (12e fret of hoger..) is bijna nooit nodig. De slijtage zit vaak veel lager op de hals. Het zal wss niks met het vlakken van frets te maken hebben en meer met de afstelling van je gitaar. Op een gegeven moment kun je gewoon niet nog lager... Je gitaar (laten) afstellen en leren spelen met een 'normale' snaaractie is de juiste oplossing.


Ik heb de laatste tijd andere ervaringen. Na een aantal gitaren te hebben gevlakt ben ik er nog niet een tegengekomen waarbij alle fretjes precies goed zaten. Op zich logisch, want anders ga je niet vlakken, maar het vlakken gebeurde niet om slijtageplekken weg te werken maar om produktie intoleranties te verhelpen.

Laatst nog een Epiphone custom (of special), toch een gitaar van zo'n €600, waarvan de 10e en 15e fret na flink vlakken (meer dan bij andere gitaren) bij het meten nog steeds 1/10e mm te laag zaten. Volgens mij is het erg moeilijk om de fretten er tijdens de productie zo in te krijgen dat ze echt allemaal precies goed zitten. Ga je dan heel precies afstellen dan loop je op bepaalde plekken al snel tegen een grens aan. De makkelijke weg is de actie verhogen maar de goede weg is de fretjes vlakken. Alles IMO natuurlijk.

DeiDRagonas
9 april 2010, 17:19
Ik heb de laatste tijd andere ervaringen. Na een aantal gitaren te hebben gevlakt ben ik er nog niet een tegengekomen waarbij alle fretjes precies goed zaten. Op zich logisch, want anders ga je niet vlakken, maar het vlakken gebeurde niet om slijtageplekken weg te werken maar om produktie intoleranties te verhelpen.

Laatst nog een Epiphone custom (of special), toch een gitaar van zo'n €600, waarvan de 10e en 15e fret na flink vlakken (meer dan bij andere gitaren) bij het meten nog steeds 1/10e mm te laag zaten. Volgens mij is het erg moeilijk om de fretten er tijdens de productie zo in te krijgen dat ze echt allemaal precies goed zitten. Ga je dan heel precies afstellen dan loop je op bepaalde plekken al snel tegen een grens aan. De makkelijke weg is de actie verhogen maar de goede weg is de fretjes vlakken. Alles IMO natuurlijk.

Goeie uitleg.. Zit ook best wat in denk ik. Ik ging uit van slijtage. En heb doorgaans niet zo een lage actie dat ik echt problemen ervaar, maar inderdaad... Op een gegeven moment loop je mss op sommige plekken tegen een grens aan.

Grt D!