PDA

View Full Version : Minimaal aantal wattage voor in een band



RoelSmoel
8 april 2010, 14:44
Nu, ik schaf binnenkort een 4x12" kast aan (tenminste, dat denk ik haha), en er komt óf een Blackstar HT20H op (begin juli), of een Engl Gigmaster 15 (september).

De Blackstar is 20 watt, en de Engl 15, maar gaat dat veel verschil uitmaken in een bandje? Distorted welteverstaan, dus clean maakt niet zoveel uit.

Nu eigenlijk, hoeveel watt is echt minimaal nodig voor een redelijke bandrepetitie op goed volume?

Dank u zeer, Roel.

EDIT: Verder zijn alle suggesties voor andere versterkers ook welkom, muziekstijl is hardrock/metal, ik wil maximaal 600 euro uitgeven, losse top, of combo.

crapton
8 april 2010, 14:56
Hangt van je bandje en muziekstijl af. Heb je een beschaafde drummer dan misschien wel, maar drummers zijn i.h.a. niet beschaafd...

Ik speel zelf pop-rock met twee verschillende bandjes en heb een 40W buizenversterker combo 1x12. Dat gaat redelijk voor slaggitaar enz, maar voor solo's is het marginaal.

Heb kort een 120W 2x12 combo gehad, en ja, daar heb je dus wel genoeg aan, altijd voldoende headroom.

Een 15W of 20W zelfs met 4x12 lijkt mij niet voldoende voor rockmuziek. Waarom neem je geen flinkere amp > 50-60 W?

Overigens hangt het ook sterk af van je amp en de speakers, een Vox AC30 is maar 30W maar gaat echt retehard...

RoelSmoel
8 april 2010, 14:57
Hangt van je bandje en muziekstijl af. Heb je een beschaafde drummer dan misschien wel, maar drummers zijn i.h.a. niet beschaafd...

Ik speel zelf pop-rock met twee verschillende bandjes en heb een 40W buizenversterker combo 1x12. Dat gaat redelijk voor slaggitaar enz, maar voor solo's is het marginaal.

Heb kort een 120W 2x12 combo gehad, en ja, daar heb je dus wel genoeg aan, altijd voldoende headroom.

Een 15W of 20W zelfs met 4x12 lijkt mij niet voldoende voor rockmuziek. Waarom neem je geen flinkere amp > 50-60 W?

Overigens hangt het ook sterk af van je amp en de speakers, een Vox AC30 is maar 30W maar gaat echt retehard...

Budget.. 10tekens

HaroldA
8 april 2010, 15:13
EDIT: Verder zijn alle suggesties voor andere versterkers ook welkom, muziekstijl is hardrock/metal, ik wil maximaal 600 euro uitgeven, losse top, of combo.

Marshall JCM 800 2x12" combo. 50 watt, gaat loeihard en kun je altijd nog aansluiten op een 4x12". Je vind ze vaak voor 500-700.

RoelSmoel
8 april 2010, 15:14
Marshall JCM 800 2x12" combo. 50 watt, gaat loeihard en kun je altijd nog aansluiten op een 4x12". Je vind ze vaak voor 500-700.

Hier in de buurt staat er een te koop, maar is maar eenkanaals, ik wil de distortion ook nog uit mijn versterker gaan halen..

guitarguru
8 april 2010, 15:21
15 a 20 watt is zat voor bandsituaties, ervan uit gaande dat clean spelen niet belangrijk is.
Heb een 20 watt CMW Plexi Jr.+ over een 2x12 M20 Greenback kastje, en die kan ik zeker niet vol open zetten in mijn classic-rock band, met nogal hard slaande drummer.:rockon:

Ibanez666
8 april 2010, 15:26
voor 500-700 is ook nog genoeg ander 2ehands buizenspul te koop, maar ik ken je budget niet

zjanke
8 april 2010, 15:28
Heb een 20 watt CMW Plexi Jr.+ over een 2x12 H30 bandmaster kast en zelfs clean is goed te doen. Onze drummer kan ook serieus hard meppen....:rockon:

HaroldA
8 april 2010, 15:30
Hier in de buurt staat er een te koop, maar is maar eenkanaals, ik wil de distortion ook nog uit mijn versterker gaan halen..

Boostertje ervoor: heerlijke distortion! Veel gaver dan menig 2-kanaals amp IMHO.

RoelSmoel
8 april 2010, 15:49
Boostertje ervoor: heerlijke distortion! Veel gaver dan menig 2-kanaals amp IMHO.

Ik heb laatst al al mijn pedaaltjes de deur uit gedaan om van mijn pedalenGAS af te komen, en dat is me goed gelukt, dus dat wil ik ook nog even zo houden;)

big dooley
8 april 2010, 16:18
hou in de gaten, dat een verdubbeling van het vermogen zo'n 3dB winst oplevert... helemaal niet zoveel dus...
je hebt een ver-10-voudiging van het vermogen nodig, om het menselijk oor een verdubbeling van volume te laten waarnemen...
dus een 100-watter wordt 2x zo hard bevonden als een 10-watter

met een 40 of 50 watter buizenversterker kun je al ruim uit de voeten in een band... gek genoeg moet een transistorversterker ongeveer 3,5X zoveel vermogen hebben, om in de buurt te kunnen komen van een buizenversterker... dat komt voornamelijk omdat het clippen van een transistorbak als erg onaangenaam wordt beschouwd, terwijl het bij een buizenbak juist als de mooiste manier van oversturing beschouwd wordt

kiezen van wattage's doe je dan ook voornamelijk om het karakter wat dit geeft... een 50-watter krijgt eerder zijn eindtrapoversturing dan een 100-watter... let wel, dit is nog steeds op een volume dat je broekpijpen laat wapperen!
een 20-watter krijg je nog makkelijker in eindtrapoversturing, terwijl dit al wat op comfortabeler volume plaatsvind, maar nog steeds vrij hard en je hebt totaal geen clean meer

wat de veel profgitaristen lekker vinden, is om de versterker op zo'n volume te zetten, dat de cleans net niet oversturen als je zachtjes aanslaat, maar als je echt in de snaren gaat graven, je dan een vet randje krijgt... malcolm young van AC/DC doet dit op precies dezelfde manier en is eigenlijk het meest voor de hand liggende voorbeeld wat ik zo gauw kan bedenken...

de meeste gitaristen werken echter met pedalen of oversturen van hun preamp alleen... vooral in combinatie met multikanaalsversterkers of eenkanaals met een aparte gain en volume... de eindtrap blijft hierbij clean en in geval van pedalen op een clean kanaal blijft de voorversterker ook clean

verder zal een toename van vermogen ook voor meer laag zorgen, omdat juist deze frequenties het meeste vermogen vreten...

waarom gebruiken metalgitaristen dan vaak een 100-watter? omdat het zo stoer staat op het podium? nee dus... metalgitaristen hebben weinig met oversturing van de eindtrap, ze willen die juist zo clean mogelijk houden, om hun achterlijke hoeveelheden oversturing op de preamp zo netjes en gedetailleerd mogelijk over te geven... oversturing van de eindtrap zou resulteren in een brij van modderige tonen waar niemand wat mee kan... je zou niet meer knnen horen wat de gitarist in kwestie nu eigenlijk aan het doen is... sommigen gaan zelfs zover, dat ze er buizen in stoppen, die een hogere vermogenswaarde hebben, dan wat hun versterker zelf levert... de marshall 2203KK is daar een mooi voorbeeld van... daar zitten 4-stuks KT88-buizen in met een vermogen van 35 watt per buis, dus 140 watt totaal... maar de trafo's zijn gebouwd op 100 watt, dus is het heel erg moeilijk om die buizen te oversturen

betekend dat 100 watt dus overkill is voor bijvoorbeeld een gitarist in een classic rock coverband? nee totaal niet, het hogere wattage geeft meer mogelijkheden... zeker met het gebruik van pedalen, of (zoals ik) met het gebruik van multikanaals-versterkers als de JVM410H, waarbij alle oversturing uit de preamp komt... terwijl er nog steeds meer dan genoeg headroom aanwezig is om een mooie cleane partij te kunnen spelen
daarbij hou ikzelf er nog al van om die lage tonen er ook bij te krijgen, wat met een 20-watter achterwege blijft

metal of hardrock met een 15 of 20-watter is uiteraard mogelijk, maar ik denk toch dat het je na een tijdje tegen gaat zitten... voor dat soort muziek zou ik minimaal 50-watt willen hebben

HaroldA
8 april 2010, 16:24
lang verhaal, maar wel goed!

Ik ben overgestapt van een 50 naar 100 Watt versterker omdat een 100 watt versterker dikker klinkt, vooral in het laag. Dat heeft niets met volume te maken maar gewoon met meer vermogen (wat je voor een betere laagweergave nodig hebt), betere componenten en 4 vs 2 eindbuizen.

RoelSmoel
8 april 2010, 16:32
Bedankt voor de moeite big dooley!

Ik ben inmiddels al van mening veranderd en heb nu in mijn hoofd geprent: Blackstar HT Club 40 combo, moet te doen zijn, maar juli is nog ver, dus ik kan me nog veel andere dingen bedenken..

big dooley
8 april 2010, 16:44
als het goed is, heb je met die HT5 al eens kunnen proeven van eindtrapoversturing... draai dat cleane kanaal maar eens vol open...

wel een interessante versterker... heeft maar 1 buis in de eindversterker, maar omdat die dubbele triode's heeft, toch een push-pull schakeling

RoelSmoel
8 april 2010, 16:52
als het goed is, heb je met die HT5 al eens kunnen proeven van eindtrapoversturing... draai dat cleane kanaal maar eens vol open...

wel een interessante versterker... heeft maar 1 buis in de eindversterker, maar omdat die dubbele triode's heeft, toch een push-pull schakeling

Het volume voor een kwart open geeft al oversturing, argh...

JohnLord
8 april 2010, 16:58
hou in de gaten, dat een verdubbeling van het vermogen zo'n 3dB winst oplevert... helemaal niet zoveel dus...
je hebt een ver-10-voudiging van het vermogen nodig, om het menselijk oor een verdubbeling van volume te laten waarnemen...
dus een 100-watter wordt 2x zo hard bevonden als een 10-watter

met een 40 of 50 watter buizenversterker kun je al ruim uit de voeten in een band... gek genoeg moet een transistorversterker ongeveer 3,5X zoveel vermogen hebben, om in de buurt te kunnen komen van een buizenversterker... dat komt voornamelijk omdat het clippen van een transistorbak als erg onaangenaam wordt beschouwd, terwijl het bij een buizenbak juist als de mooiste manier van oversturing beschouwd wordt

kiezen van wattage's doe je dan ook voornamelijk om het karakter wat dit geeft... een 50-watter krijgt eerder zijn eindtrapoversturing dan een 100-watter... let wel, dit is nog steeds op een volume dat je broekpijpen laat wapperen!
een 20-watter krijg je nog makkelijker in eindtrapoversturing, terwijl dit al wat op comfortabeler volume plaatsvind, maar nog steeds vrij hard en je hebt totaal geen clean meer

wat de veel profgitaristen lekker vinden, is om de versterker op zo'n volume te zetten, dat de cleans net niet oversturen als je zachtjes aanslaat, maar als je echt in de snaren gaat graven, je dan een vet randje krijgt... malcolm young van AC/DC doet dit op precies dezelfde manier en is eigenlijk het meest voor de hand liggende voorbeeld wat ik zo gauw kan bedenken...

de meeste gitaristen werken echter met pedalen of oversturen van hun preamp alleen... vooral in combinatie met multikanaalsversterkers of eenkanaals met een aparte gain en volume... de eindtrap blijft hierbij clean en in geval van pedalen op een clean kanaal blijft de voorversterker ook clean

verder zal een toename van vermogen ook voor meer laag zorgen, omdat juist deze frequenties het meeste vermogen vreten...

waarom gebruiken metalgitaristen dan vaak een 100-watter? omdat het zo stoer staat op het podium? nee dus... metalgitaristen hebben weinig met oversturing van de eindtrap, ze willen die juist zo clean mogelijk houden, om hun achterlijke hoeveelheden oversturing op de preamp zo netjes en gedetailleerd mogelijk over te geven... oversturing van de eindtrap zou resulteren in een brij van modderige tonen waar niemand wat mee kan... je zou niet meer knnen horen wat de gitarist in kwestie nu eigenlijk aan het doen is... sommigen gaan zelfs zover, dat ze er buizen in stoppen, die een hogere vermogenswaarde hebben, dan wat hun versterker zelf levert... de marshall 2203KK is daar een mooi voorbeeld van... daar zitten 4-stuks KT88-buizen in met een vermogen van 35 watt per buis, dus 140 watt totaal... maar de trafo's zijn gebouwd op 100 watt, dus is het heel erg moeilijk om die buizen te oversturen

betekend dat 100 watt dus overkill is voor bijvoorbeeld een gitarist in een classic rock coverband? nee totaal niet, het hogere wattage geeft meer mogelijkheden... zeker met het gebruik van pedalen, of (zoals ik) met het gebruik van multikanaals-versterkers als de JVM410H, waarbij alle oversturing uit de preamp komt... terwijl er nog steeds meer dan genoeg headroom aanwezig is om een mooie cleane partij te kunnen spelen
daarbij hou ikzelf er nog al van om die lage tonen er ook bij te krijgen, wat met een 20-watter achterwege blijft

metal of hardrock met een 15 of 20-watter is uiteraard mogelijk, maar ik denk toch dat het je na een tijdje tegen gaat zitten... voor dat soort muziek zou ik minimaal 50-watt willen hebben

Prima verhaal inderdaad! Kleine toevoeging: bij transistoramps is het opgegeven vermogen het opgenomen vermogen, bij buizenamps is dat het afgegeven vermogen. Volumeverschil verklaard.

big dooley
8 april 2010, 16:59
Het volume voor een kwart open geeft al oversturing, argh...

:seriousf::seriousf::seriousf:

gezien deze reactie, kun je dan min of meer aan mijn bovenstaan verhaal al zelf opmaken, wat je denkt nodig te hebben

de HT40 zal iets minder dan 2 keer zo hard zijn in jouw beleving, met het volume van het cleane kanaal op dezelfde plaats als dat je die nu houdt op de HT5, om dat kanaal clean te houden

big dooley
8 april 2010, 17:03
Prima verhaal inderdaad! Kleine toevoeging: bij transistoramps is het opgegeven vermogen het opgenomen vermogen, bij buizenamps is dat het afgegeven vermogen. Volumeverschil verklaard.

dat zou erg goed kunnen kloppen, de meeste marshalls hebben altijd het opgenomen vermogen vermeld op de achterkant.... bij de 100-watters is dat altijd 375 watt

Aca Ilic
8 april 2010, 17:55
Hoi Roelsmoel,

na jaren lang spelen met verschillende wattages ( beginnend met 50 watt Marshalls, 40 a 45 watt Super Reverb, 35 watt Victorilux van Victoria amps, en meest recentelijk Peavey Delta Blues, een dertig watter), ben ik tot conclusie gekomen dat je met +/- 30 watters het beste kunt spelen.Optie om grotere geluid te maken is dat je bijv. extra cab mee neemt voor grotere podia. Dat heeft met meerdere factoren te maken:

-in cafe cirquit vragen eigenaren/programmeurs tegenwoordig meer dan vroeger om zachter te spelen. Consequentie is dat je met je bijv. 4x12 " kast alleen jezelf naait door hernia op te lopen terwijl het niet nodig is
-narmate je ouder wordt hebben je oren door te hard spelen meer en meer te verduren , en op gegeven moment is een stack niet meer voldoende om jezelf te horen.

Er was ooit eens een leuke topic over Hook R20 waarbij iemand foto van L. Haaksma heeft gepost met bovengenoemde 20 watter die aangesloten was op een extra cab ( op een groot podium nota bene). Dat bewijst zelf dat je met amps met kleine wattage heel veel kunt doen. Die kun je het beste als een soort monitor dichtbij jezelf plaatsen , je hebt je eigen geluid, publiek heeft geen last van oorverdovende gitarist, en als je harder moet man achter de mengpaneel kan altijd schuiven.

big dooley
8 april 2010, 18:08
kleine kanttekening:
de aangegeven 100 watt is in RMS... dwz, 100 watt, zonder vervorming!!!
neem je bijvoorbeeld de mode four van marshall, die is 350 watt rms

een buizenbak kan makkelijk boven zijn rating werken en dat wordt merendeel zelfs aangenaam beschouwd, omdat een buizenvertserker anders clipt dan een transistorbak... die moeten nl. clean blijven, omdat ze anders een hoekige geluidsgolf veroorzaakt, wat als zeer onaangenaam wordt gezien, bovendien vinden speakers dit niet fijn

ter vergelijk:
de blauwe lijn staat voor een clean geluid
de gele lijn is een buizenversterker op het moment dat deze gaat clippen
de rode lijn is een transistorversterker die clipt
http://sesstreets.com/wp-content/uploads/2008/12/image001.gif

draai deze grafiek nu een kwartslag en je hebt een idee, wat de conus van een speaker doet, tijdens clippen... bij een buizenbak verloopt de clipping gelijkmatig, maar een transistorbak kapt het gelijk af, waardoor de conus korte tijd stil staat en dan ineens weer met een klap moet bewegen

loop zelf maar eens op volle snelheid tegen een muur aan, om het daarna te proberen tegen een matras... is een beetje hetzelfde idee

allochthomas
8 april 2010, 18:19
Zoals ik al in je vorige topic zei: mijn 18 watter is net luid genoeg om boven onze drummer uit te komen(luide drummer) maar zeker met humbuckers absoluut niet clean te houden. Ik denk dat je met 30 watt meer succes heb(en tja, als je echt serieus wilt gaan blazen dan is het altijd:more is better)

big dooley
8 april 2010, 18:32
nogmaals, het verschill in vermogen, maakt erg weinig uit voor het volume... een 50 watter vs een 30 watter zou hooguit 2 dB verschill opleveren.. de 50-watter blijft alleen wat langer clean...
hetzelfde geld voor een 18 watter vs een 30-watter

een 100 watter blaast per definitie niet 2x zo hard als een 50 watter, voor die halvering van het waargenomen volume moet je naar een 10-watter gaan

die onderlinge volumeverschillen in wattage's krijg je al met het gebruik van een andere speaker... een celestion G12-T75 bijvoorbeeld heeft een max spl. van 97 dB terwijl een vintage 30 naar 100 dB gaat, ongeacht het vermogen...

Schuey
8 april 2010, 19:00
Marshall JCM 800 2x12" combo. 50 watt, gaat loeihard en kun je altijd nog aansluiten op een 4x12". Je vind ze vaak voor 500-700.

Herinnerde me deze post, kwam de volgende advertentie tegen:

http://link.marktplaats.nl/335846314

Hopelijk heeft de topicstarter er wat aan :)

crapton
8 april 2010, 19:01
Ampsuggesties: Bugera 6262 combo, 333 combo of 333XL combo. Alle rond de 500 € bij Musicstore.de.

Ideaal voor hardrock. Geen gezeik dat je er niet overheen komt, en een flinke stevige hardrock scheur. 6262 = 5105II of 6505.

big dooley
8 april 2010, 19:05
Herinnerde me deze post, kwam de volgende advertentie tegen:

http://link.marktplaats.nl/335846314

Hopelijk heeft de topicstarter er wat aan :)


lijkt me een prima apparaat om alleen al ff uit te proberen....
godver, ik krijg weer GAS :soinnocent:

RoelSmoel
8 april 2010, 19:32
Herinnerde me deze post, kwam de volgende advertentie tegen:

http://link.marktplaats.nl/335846314

Hopelijk heeft de topicstarter er wat aan :)

Dat is dus die bij mij in de buurt..

big dooley
8 april 2010, 23:44
tja, als je echt zonder pedalen wilt werken, maar wel een clean en minimaal 1 overstuurd kanaal wilt hebben, dan valt deze eigenlijk af...
maar zo'n apparaat is wel erg ok voor jouw muziekstijl, hoor... wat bijvoorbeeld kan, is de gain iets openzetten voor een leuke crunch, die je met je volumeknoppen op je gitaar naar clean kan draaien... als je dan balls out wil gaan, boost je de versterker, door een pedaaltje ervoor te zetten... hoeft helemaal geen distortion te zijn, een BD2 of SD1 van boss zou al genoeg wezen... volume op het pedaal flink openzetten en gain iets terug...

dit model heeft echter ook geen reverb of FX-loop, dus delay kun je op die manier vergeten

allochthomas
8 april 2010, 23:49
Als je toch zwaardere stijlen speelt en je weinig budget hebt koop dan toch gewoon een valveking head en een leuke 4X12 cab.

HaroldA
9 april 2010, 00:15
dit model heeft echter ook geen reverb of FX-loop, dus delay kun je op die manier vergeten

Delay gaat best wel ok op een 1-kanaals JMP/JCM 800 hoor! Ze zijn alleen iets kieskeuriger...

LesPas89
9 april 2010, 11:35
Het volume voor een kwart open geeft al oversturing, argh...

Of je overdrijft, of er is iets goed mis met je amp. Ik heb die amp ongeveer een jaar, en bij mij geeft hij echt geen oversturing als ik hem een kwart open draai.

Thijssie
9 april 2010, 13:39
Of je overdrijft, of er is iets goed mis met je amp. Ik heb die amp ongeveer een jaar, en bij mij geeft hij echt geen oversturing als ik hem een kwart open draai.
Of zijn gitaar geeft veel meer output dan de jouwe....

big dooley
9 april 2010, 16:26
Of zijn gitaar geeft veel meer output dan de jouwe....

elementen, dikkere snaren, andere buizen, (veel) warmer afgestelde bias, andere speaker, manier van spelen (lees: als een pete townshend in de rondte aan het maaien)
met 5 watt merk je al heel gauw de verschillen daarin
maar wellicht dat een korreltje zout ook helpt... :D

RoelSmoel
9 april 2010, 16:47
Elementen en dikke snaren;)

big dooley
9 april 2010, 16:57
ah juist...
wel, ik zou hetzelfde probleem hebben dan...

elementen zijn stock gibson les paul
snaren .012/.056 in standaard E-stemming
buizen zijn vrij heet afgesteld (heb wel eindbuizen die iets langer clean blijven)
en ik maai in het rond als townshend

ben ik ff blij met 100 watt :D:D:D

blademan
9 april 2010, 19:16
Studiotone 20 watt met een Kool en Elfring 212, kom nooit verder dan standje 4, dan blaast ie alles weg. Dus wat mij betreft is 20 watt meer dan genoeg

big dooley
9 april 2010, 19:40
...zucht...

tweede pagina... bovenaan...

Baker
9 april 2010, 19:42
Studiotone 20 watt met een Kool en Elfring 212, kom nooit verder dan standje 4, dan blaast ie alles weg. Dus wat mij betreft is 20 watt meer dan genoeg

Maar er zit hier ook iemand op het forum die zijn studiotone heeft ingeruild voor een 50 watt multitone omdat de studiotone niet clean bleef wanneer het moest. (arjan01 ofzo geloof ik)

Weet je, het vermogen van een amp is gewoon geen goeie graadmeter.
Het hangt van zoveel factoren af:

-Gitaar
-Pickups
-Hoeveelheid speakers
-Rendement speaker
-Buizen of transistor
-Wat heb je voor drummer
-Op welk volume speel je
-en met wat voor monitoring
-wat voor muziek stijl.

En ga zo maar door. Er is dus geen eenduidig antwoord mogelijk op de vraag van TS.

big dooley
9 april 2010, 20:09
Maar er zit hier ook iemand op het forum die zijn studiotone heeft ingeruild voor een 50 watt multitone omdat de studiotone niet clean bleef wanneer het moest. (arjan01 ofzo geloof ik)

Weet je, het vermogen van een amp is gewoon geen goeie graadmeter.
Het hangt van zoveel factoren af:

-Gitaar
-Pickups
-Hoeveelheid speakers
-Rendement speaker
-Buizen of transistor
-Wat heb je voor drummer
-Op welk volume speel je
-en met wat voor monitoring
-wat voor muziek stijl.

En ga zo maar door. Er is dus geen eenduidig antwoord mogelijk op de vraag van TS.

dat is precies waar ik op hamer in dit topic...

weet je wat een mooi voorbeeld is qua verschil tussen een 100-watter en een 50-watter?
de al eerder genoemde broertjes young van AC/DC

let wel, beiden gebruiken een non-mastervolume versterker... die krengen moeten flink opengedraaid worden, wil je oversturing krijgen...

het geluid van malcolm is vrij clean te noemen, zeker in de dagen met bon scott... om ietwat clean te kunnen blijven vertrouwd hij dan ook op een 100-watter die net op het punt van oversturen staat (in zijn geval een mkII superbass)

angus heeft juist meer oversturing en speelde daarom op een 45/50-watter die hij vol opendraaide (JTM45)... beide versterkers leveren nagenoeg hetzelfde volume, alleen blijft die 100-watter langer clean

daar komt ook nog eens het verschil van speakers om de hoek kijken, angus gebruikt voornamelijk de 25-watt greenbacks, terwijl malcolm de 60-watt vintage 30's gebruikt... de greenbacks zullen eerder over hun nek gaan, wat angus helpt om meer oversturing te genereren

zodra een versterker gaat oversturen houdt de volumetoename nagenoeg op, omdat er geen headroom meer is... de geluidsgolven worden hoekiger en vlakken af...
we praten hier over eindtrapoversturing

in het geval van de meeste gitaristen is er sprake van voorversterkeroversturing, waarbij de eindtrap clean blijft... veel hardrockers en metalgitaristen vertrouwen hier dan ook op, terwijl ze ook een partij clean willen kunnen spelen.... daar is headroom voor nodig... en dat ben je met een 20-watter voor een groot gedeelte kwijt, al zal zo'n versterker qua volume nog steeds mee komen met een voltallige band

Schuur25
9 april 2010, 22:36
Mooi topic dit, precies de informatie die ik nu nodig heb.

Na een gelange tijd van pielen met transistor versterkers, ben ik er achter gekomen dat ik meer kan genieten van een lekkere buizen sound, dan een opgevoerde wekker radio.

In onze blues formatie gebruik ik een transistor bakje met 2 x 8'' 30 watt. Moet zeggen, prima ding. Kom goed boven de drummer uit, en ieder kan mijn spel goed horen, maar als we wat meer richting de SRV man z'n werk gaan (Stevie) dan mis ik die buizen sound.

Ik heb thuis ook nog een cab(je) staan met 2 x 8'' speakers van 30 watt, voorzien van Vox speakers.

Omdat ik altijd m'n materiaal op de fiets moet beklooien, en niet in het bezit ben van vervoer op 4 wielen, wil ik alles het liefst zo compact mogelijk houden.

Dus na wat speurwerk ben ik bij Thomann de buizentopjes van Harley Benton tegen gekomen.

Aangezien ik ook wel redelijk aan budget vast zit (arme student) kan ik mij geen duur materiaal veroorloven, maar wil wel een goede sound hebben.

Mijn oog viel op de GA-5H van Harley Benton, een 5watt head, met een 12AX7 en EL84 buis. Vervolgens wat op Youtube lopen sneupen, en ik moet zeggen... het klinkt niet gek, en gebruikers zijn redelijk content over dit kleine beestje.

Als ik de GA-5H head aanschaf, deze vervolgens op mijn cabje aansluit van 2x 8'' met Vox speakers, zou ik dan wel een relevant "oefenruimte'' sound kunnen verkrijgen?

Met het transistor bakje, voluit, volume rond 1/2 uur kom ik zeker boven onze drummer uit.

nico verduin
9 april 2010, 22:42
Als ik de GA-5H head aanschaf, deze vervolgens op mijn cabje aansluit van 2x 8'' met Vox speakers, zou ik dan wel een relevant "oefenruimte'' sound kunnen verkrijgen?

Met het transistor bakje, voluit, volume rond 1/2 uur kom ik zeker boven onze drummer uit.Nee.......

Schuur25
9 april 2010, 22:53
Hmmm... oké, oké.

Ik ben nieuw in het buizenwereldje, dus het was ook maar een idee :-)

En hoe zou het dan zitten met een 1x12'' cab, max 80w?

big dooley
9 april 2010, 22:56
Nee.......

tuurlijk wel.... als de drummer kwastjes gebruikt.... :D

ff serieus, wil jij echt met een buizenversterker achterop elke keer heen en weer fietsen? de buizenleveranciers zullen blij met je zijn

eindbuizen worden niet vaak microfonisch, maar de EL84 staat er wel het meest bekend om... als je die dan ook nog es na een avondje repeteren gaat kwellen, met een hobbelig ritje op een tweewieler.....

Schuur25
9 april 2010, 23:06
Ik kar altijd met mn versterker achterop naar de oefenruimte, doe ik al al gelange tijd zo.

Maar aan een 5watt Head zou ik dus niet genoeg hebben?

big dooley
9 april 2010, 23:45
tuurlijk, das een transistorbakkie toch? ...afijn dat moet je allemaal zelf weten

ik kan me absoluut niet voorstellen, dat je met 30 watt transistors boven een drummer uitkomt, maar de wonderen zijn de wereld blijkbaar nog niet uit...

5 watt buizen zou ik niet doen, is heel erg moeilijk clean te houden... mits je dat nodig hebt...

kidrock
10 april 2010, 15:54
Ik zou persoonlijk in band verband niet onder de 15W gaan. Buizen wel te verstaan! Maar met een buizenbak achter op de fiets??? Das vragen om mucho problemos! Als je vervoer kunt regelen met een APK goedgekeurde 4 wieler of nog beter... je amp in de oefenruimte laten staan, dan heb is er wel hoop voor je ;)

RoelSmoel
10 april 2010, 16:36
Ik ga in elk geval voor minimaal 40 watt, Blackstar HT40 Club, Peavey Valveking 112 of 212, Peavey 6505+ 112 combo, of een ander.

Suggesties zijn welkom:supercool:

kidrock
10 april 2010, 17:31
Ik ga in elk geval voor minimaal 40 watt, Blackstar HT40 Club, Peavey Valveking 112 of 212, Peavey 6505+ 112 combo, of een ander.

Suggesties zijn welkom:supercool:

Als je voldoende clean headroom zoekt dan kom je met een 15W bedrogen uit, dat klopt. Maar als je een kraak heldere clean sound niet belangrijk vindt, dan kun je met 15W buizen prima uit de voeten of zelfs nog minder...en dan denk ik aan de Marshall Class 5, die behoorlijk hard gaat voor 5W.

Ik ben zelf de laatste jaren meer aan het kijken naar kleinere amps omdat ik het zat ben om van die grote logge amps af en aan te schouwen naar optredens.

Hier nog een paar kleine amps die misschien wel interessant zijn:

Egnator Rebel
Egnator Tweaker (moet hier nog uitkomen, maar in de US al een grote hit)
Jetcity (heb deze al in een andere topic genoemd.. met een goede mod klinkt ie super vet http://www.youtube.com/watch?v=t1nBMTrM8LI&feature=player_embedded#)

RoelSmoel
10 april 2010, 17:36
Hmmm, ik zal toch een keuze moeten maken tussen een bepaald aantal merken, mijn ouders vinden 2de hands niets, en ze vinden toch de service van Arons in Heerlen waar ik al mijn spul haal veel te goed om het ergens anders te kopen :(
Het gaat tussen de merken: Orange, Egnater, Blackstar, Roland, Line 6, Marshall, Engl, Peavey, Randall, Hughes & Kettner, Randall, Fender en Vox.

Het is dan weer wel voordelig dat ze Musicstore, Thomann en Feedback prijzen aanhouden:crazyhappy:


Dus, tja, laat maar komen :-P

kidrock
10 april 2010, 17:58
Hmmm, ik zal toch een keuze moeten maken tussen een bepaald aantal merken, mijn ouders vinden 2de hands niets, en ze vinden toch de service van Arons in Heerlen waar ik al mijn spul haal veel te goed om het ergens anders te kopen :(
Het gaat tussen de merken: Orange, Egnater, Blackstar, Roland, Line 6, Marshall, Engl, Peavey, Randall, Hughes & Kettner, Randall, Fender en Vox.

Het is dan weer wel voordelig dat ze Musicstore, Thomann en Feedback prijzen aanhouden:crazyhappy:


Dus, tja, laat maar komen :-P

Van jou lijstje zijn er al sowieso 2 waar ik geen fan van ben:

Line 6 (mijn ervaring... blijft niet overeind staan in een band. Tis net een wijf zonder tieten, zeg maar)
Roland (vind ik niet wat, behalve een cube als oefenversterkertje, maar niet voor het serieuze werk)

Ik raad je aan om naar een paar goeie muziekwinkels te gaan (bijv. Guitarking, Maxguitars, enz) en daar het 1 en ander uit te proberen. Dat is de enigste manier om een goed beeld te krijgen naar wat je zoekt, want klank blijft toch iets heel persoonlijks.

blademan
10 april 2010, 18:17
...zucht...

tweede pagina... bovenaan...


sterallures??

RoelSmoel
10 april 2010, 18:47
Van jou lijstje zijn er al sowieso 2 waar ik geen fan van ben:

Line 6 (mijn ervaring... blijft niet overeind staan in een band. Tis net een wijf zonder tieten, zeg maar)
Roland (vind ik niet wat, behalve een cube als oefenversterkertje, maar niet voor het serieuze werk)

Ik raad je aan om naar een paar goeie muziekwinkels te gaan (bijv. Guitarking, Maxguitars, enz) en daar het 1 en ander uit te proberen. Dat is de enigste manier om een goed beeld te krijgen naar wat je zoekt, want klank blijft toch iets heel persoonlijks.

Cube heb ik gehad, de 60-watter, daarna overgestapt op buizen, en ik wil niets anders meer:mmmm:

Guitarking en Maxguitars zijn erg ver weg, dan is Musicstore meer voor de hand liggend..

Verder, die 6505+ combo moet in Nederland en Duitsland nog uitkomen (in Europa helemaal nog niet uit?), dus het is een beetje moeilijk om daar een soundvoorbeeld bij te vormen, aan de hand van JoeTroep filmpjes, hmm, nee..

Ik blijf mijn zoektocht voortzetten, suggesties zijn nog altijd welkom;)

kidrock
10 april 2010, 19:08
Cube heb ik gehad, de 60-watter, daarna overgestapt op buizen, en ik wil niets anders meer:mmmm:

Guitarking en Maxguitars zijn erg ver weg, dan is Musicstore meer voor de hand liggend..

Verder, die 6505+ combo moet in Nederland en Duitsland nog uitkomen (in Europa helemaal nog niet uit?), dus het is een beetje moeilijk om daar een soundvoorbeeld bij te vormen, aan de hand van JoeTroep filmpjes, hmm, nee..

Ik blijf mijn zoektocht voortzetten, suggesties zijn nog altijd welkom;)

Op zich is die 6505+ wel een bruut versterker. Hoewel ik eerder voor een top zou gaan. Combo's vind ik vaak te zwaar en hebben nogal es last van rammeltjes... maar goed, das persoonlijk. Het probleem is denk ik ook een beetje de prijs klasse en dat je perse nieuw wil kopen. Dat maakt de spoeling een beetje dun. Ik denk toch dat je een beetje blijft steken in de versterkers die al genoemd zijn.

big dooley
10 april 2010, 19:16
sterallures??

minderwaardigheidscomplex?

big dooley
10 april 2010, 19:26
Hmmm, ik zal toch een keuze moeten maken tussen een bepaald aantal merken, mijn ouders vinden 2de hands niets, en ze vinden toch de service van Arons in Heerlen waar ik al mijn spul haal veel te goed om het ergens anders te kopen :(
Het gaat tussen de merken: Orange, Egnater, Blackstar, Roland, Line 6, Marshall, Engl, Peavey, Randall, Hughes & Kettner, Randall, Fender en Vox.

Het is dan weer wel voordelig dat ze Musicstore, Thomann en Feedback prijzen aanhouden:crazyhappy:


Dus, tja, laat maar komen :-P

line 6 zou ik ook vandaan blijven, je bent meer bezig met instellen, dan spelen, om vervolgens nog niet te hebben wat je zoekt...
de rest van bovenstaande merken zijn allemaal het proberen waard, met buizen in de voorversterker en eindversterker akn er weinig mis gaan met het geluid, de onderlinge verschillen zijn mijns inziens details, waar je net jouw smaak in moet vinden...

ik heb van alles uitgeprobeerd en blijf op het geluid van marshall terug komen... mijn laatste versterker (de JVM) heb ik zo over laten komen vanuit schotland, zonder dat ik er ooit over gespeeld had of zelfs in levende lijve gehoord had... ik ben wat dat betreft voor 99% zeker, dat het me bevalt...

ik zou dit echter nooit aanraden voor een ander... probeer zoveel mogelijk uit, kijk wat je denkt nodig te hebbben qua opties (hoeveelheid kanalen, FX-loop, reverb, etc. etc.)

RoelSmoel
10 april 2010, 19:59
Mijn eisen zijn in elk geval:
Reverb, buizen, en minimaal 40 watt, en clean en overdrive gescheiden, solo kanaaltje is leuk, maar niet nodig.

big dooley
10 april 2010, 20:56
Mijn eisen zijn in elk geval:
Reverb, buizen, en minimaal 40 watt, en clean en overdrive gescheiden, solo kanaaltje is leuk, maar niet nodig.

ben erg benieuwd wat het gaat worden...
met dat soort eisen ga ik voor een DSL401, maar zoals ik al zei... ik ben een bevooroordeeld marshall-mannetje :)
en met jouw budget heb je daar geen nieuwe voor

guitarkid
10 april 2010, 21:19
Dag allen.

Het valt mij op dat er vaak over wattages etc. van versterkers gesproken wordt in relatie tot de grote van het podium c.q. zaal. En dan is eigenlijk altijd de conclusie dat "de versterker niet hard genoeg is voor een groot podium".
Ik heb dus precies de tegenovergestelde ervaring. Als ik in een grote zaal moet spelen neem ik vaak alleen mijn Blackstar HT-5 combo mee, evt. met een 2x12" V30. Zeker als ik verder geen pedalen nodig denk te hebben
Dankzij het grote podium heb ik minder "last" van de andere bandleden en bovendien is er in die situaties een monitorsysteem. Ik hoor mezelf dan juist veel beter en niet te hard. Heerlijk !!!
Ik neem een grotere set mee (100 W. buizentop, 2x12 V30 en een pedalen-bak) als ik een kleiner optreden moet doen met bijv. alleen een goede zang-installatie of klein PA, zonder al te veel monitoring.
Dan is het probleem om jezelf te horen en ook voldoende de zaal in te laten gaan veel groter.
Mijn verhaal zal niet voor iedereen op gaan, maar het is misschien wel een overweging....

Gr. C.

PS. Roel, ik speel toch redelijk stevig en met 10-52 op bijv. een LP met humbuckers, maar als ik mijn Blackstar een kwart open zet op zijn cleane kanaal blijft het clean. Je had laatst ook al de opmerking dat hij als een transistorradio (of zo iets) klonk. Is dat ding wel goed?

RoelSmoel
10 april 2010, 21:32
PS. Roel, ik speel toch redelijk stevig en met 10-52 op bijv. een LP met humbuckers, maar als ik mijn Blackstar een kwart open zet op zijn cleane kanaal blijft het clean. Je had laatst ook al de opmerking dat hij als een transistorradio (of zo iets) klonk. Is dat ding wel goed?

Lag aan de kleine ruimte, met die radio, heb hem nu op zolder staan en klinkt geweldig!

De originele ESP-elementen hebben output vergelijkbaar met een EMG 81 element, dus zo gek is dat nog niet, en ik speel met 011-054, ook redelijk heavy voor mijn doen..
Maar ach, zo erg vind ik het niet, het bandje waar ik in ga spelen maakt ook de wat hardere muziek (metal, hardrock etc), dus een versterker met redelijk wat headroom is gewenst, maar dat komt wel goed:)

big dooley
10 april 2010, 21:34
tja, verschil tussen 100 watt en 5 watt is natuurlijk aanmerkelijk

valt trouwens wel op, dat als je de 5-watter neemt, je meestal geen pedalen gebruikt... hoe hard staat dan ding dan, tijdens zulke optredens? ik heb het idee dat je graag met eindtrapoversturing werkt... dan wil je nieteens pedalen hebben...:)


PS. Roel, ik speel toch redelijk stevig en met 10-52 op bijv. een LP met humbuckers, maar als ik mijn Blackstar een kwart open zet op zijn cleane kanaal blijft het clean. Je had laatst ook al de opmerking dat hij als een transistorradio (of zo iets) klonk. Is dat ding wel goed?

dan ga ik toch twijfelen aan de biasafstelling... of de buizen zelf
lijkt erop dat ie te koud staat afgesteld... mits dat deze af te stellen is op dit model... met een vaste weerstand zoals mesa en peavey veel gebruiken, houd het op...

guitarkid
10 april 2010, 22:31
tja, verschil tussen 100 watt en 5 watt is natuurlijk aanmerkelijk

valt trouwens wel op, dat als je de 5-watter neemt, je meestal geen pedalen gebruikt... hoe hard staat dan ding dan, tijdens zulke optredens? ik heb het idee dat je graag met eindtrapoversturing werkt... dan wil je nieteens pedalen hebben...:)


Wat ik doe is de maximaal nodige gain instellen (ong. half open) met de gitaar op 10 en dan op de Blackstar het mastervolume instellen. Die staat dan meestal rond de driekwart open. Dan gaat dat ampje al behoorlijk hard en kan ik toch genoeg terug op de gitaar (volumepot en/of aanslag) om het geluid voldoende clean te houden en toch hard genoeg. Het was even wat trial and error, maar ik ben er nu aan gewend en het speelt heerlijk: gitaar, snoer en amp en hopsakee! Ik krijg veel positieve reakties. Zowel op geluid als op het feit dat het eigenlijk zo simpel kan zijn.... ;)
Maar soms gewoon met meer en harder, hoor!!! Ook wel lekker!

Gr. C.

RoelSmoel
10 april 2010, 22:33
Wat ik doe is de maximaal nodige gain instellen (ong. half open) met de gitaar op 10 en dan op de Blackstar het mastervolume instellen. Die staat dan meestal rond de driekwart open. Dan gaat dat ampje al behoorlijk hard en kan ik toch genoeg terug op de gitaar (volumepot en/of aanslag) om het geluid voldoende clean te houden en toch hard genoeg. Het was even wat trial and error, maar ik ben er nu aan gewend en het speelt heerlijk: gitaar, snoer en amp en hopsakee! Ik krijg veel positieve reakties. Zowel op geluid als op het feit dat het eigenlijk zo simpel kan zijn.... ;)
Maar soms gewoon met meer en harder, hoor!!! Ook wel lekker!

Gr. C.

Dat randje is wel leuk, maar ach, hij gaat toch binnenkort de deur uit, ondanks dat het zo'n fijne versterker is, zoek ik toch meer..

Meneer I.
11 april 2010, 10:55
Ik heb al een tijdje niet opgetreden, maar ik kom prima weg met een 15-18W Madamp en een 2x G12H30 in kroegen en kleinere zaaltjes. Op grotere podiums laat ik me uitversterken. Ik ben overigens wel de enige gitarist de band. Ik speel hierop eigenlijk allerlei genres behalve, blues, country en metal. Ik ben meer van de pop, rock, soul en funk.

En met de PPIMV ook prima voor thuis, met volledige voorversterker buizenoversturing! Dus thuis en op podia heb ik dezelfde versterkinstellingen, alleen met een 'passend' aantal db.
Ik heb voor mijn doeleinden net genoeg clean headroom, ik ga nog eens kijken of ik andere voor- en eindversterkerbuizen kan kiezen om de clean headroom iets te vergroten.

big dooley
11 april 2010, 12:17
Ik heb voor mijn doeleinden net genoeg clean headroom, ik ga nog eens kijken of ik andere voor- en eindversterkerbuizen kan kiezen om de clean headroom iets te vergroten.

als voorversterkerbuis kun je een 5751 in de gain stages proberen (V1 en V2 in dit geval denk ik)

een 12AT7 in de laatste voorversterkerpositie (de PI) kan goed helpen om de eindtrap zo clean mogelijk te houden

een alternatief voor de 6V6 (toch?) weet ik zo gauw niet te verzinnen, wellicht dat merken onderling verschillen hierin hebben

Meneer I.
11 april 2010, 13:51
Goeie tip, ik ga het eens uitproberen!

LesPas89
11 april 2010, 15:48
Lag aan de kleine ruimte, met die radio, heb hem nu op zolder staan en klinkt geweldig!



Zo zie je maar weer Roel: eerst uittesten, dan pas de versterker de schuld geven. Niet andersom.

RoelSmoel
11 april 2010, 15:56
Zo zie je maar weer Roel: eerst uittesten, dan pas de versterker de schuld geven. Niet andersom.

Ik gaf de speaker de schuld:p
Verder mis ik wel die headroom van bijvoorbeeld een 100 watter..

kidrock
11 april 2010, 16:08
Ik gaf de speaker de schuld:p
Verder mis ik wel die headroom van bijvoorbeeld een 100 watter..

Kan je nu al vertellen dat de meeste kroeg bazen niet blij met je zullen zijn als je komt aandraven met een 100 Watter. Als je die probeert open te trekken, dan hebben ze je al lang de tent uit geschopt. Heel leuk als je in de Arena speelt, dan heb je ook wat aan die headroom. Ik speel zelf het meest op een 30W custom built amp en een 40W Hook. Meer dan genoeg!

RoelSmoel
11 april 2010, 16:10
Kan je nu al vertellen dat de meeste kroeg bazen niet blij met je zullen zijn als je komt aandraven met een 100 Watter. Als je die probeert open te trekken, dan hebben ze je al lang de tent uit geschopt. Heel leuk als je in de Arena speelt, dan heb je ook wat aan die headroom. Ik speel zelf het meest op een 30W custom built amp en een 40W Hook. Meer dan genoeg!

Ik zeg ook niet dat ik een 100-watter wil hoor:dontgeti:
Ik blijf toch nog altijd uitkijken naar zo'n Blackstar HT Club 40:soinnocent:

kidrock
11 april 2010, 16:19
Ik zeg ook niet dat ik een 100-watter wil hoor:dontgeti:
Ik blijf toch nog altijd uitkijken naar zo'n Blackstar HT Club 40:soinnocent:

Die Blackstars zijn leuke versterkers. Ik weet alleen niet of die Club 40 binnen jou budget valt. Misschien toch je ouders wat langer onder de kruipruimte vast houden :D

HaroldA
11 april 2010, 16:19
Kan je nu al vertellen dat de meeste kroeg bazen niet blij met je zullen zijn als je komt aandraven met een 100 Watter. Als je die probeert open te trekken, dan hebben ze je al lang de tent uit geschopt.

Ik speel veel liever op een dikke 100 watter dan zo'n pisversterkertje met 15 watt. Ook al komt de volume niet boven de 3: het klinkt gewoon een stuk vetter.

Waarom wil toch iedereen z'n versterker helemaal open zetten? Ja, het klinkt gaver, maar d'r staat vast toch weer een drol van een geluidsman achter de knoppen, slechte microfoon(plaatsing), de ruimte galmt te hard, etc. Live moet je imho niet op op details lopen zeiken, bewaar dat voor in de studio.

RoelSmoel
11 april 2010, 16:22
Die Blackstars zijn leuke versterkers. Ik weet alleen niet of die Club 40 binnen jou budget valt. Misschien toch je ouders wat langer onder de kruipruimte vast houden :D

Valt binnen mijn budget, <600 euro, Musicstoreprijs is zelfs 555 euro.. (spam?)

Verder, als ik die dubbele krantenwijk krijg (wijkje erbij), dan kan ik mijn budget natuurlijk nog een stukje oprekken:)

kidrock
11 april 2010, 16:42
Ik speel veel liever op een dikke 100 watter dan zo'n pisversterkertje met 15 watt. Ook al komt de volume niet boven de 3: het klinkt gewoon een stuk vetter.

Waarom wil toch iedereen z'n versterker helemaal open zetten? Ja, het klinkt gaver, maar d'r staat vast toch weer een drol van een geluidsman achter de knoppen, slechte microfoon(plaatsing), de ruimte galmt te hard, etc. Live moet je imho niet op op details lopen zeiken, bewaar dat voor in de studio.

Tussen een 100 watter en een 15 watter zit nogal wat verschil lijkt mij. Als je een goed mastervolume hebt dan zou het misschien nog kunnen, maar mijn ervaring is dat een 100W vaak te zacht moet om nog lekker te klinken en nogal afgeknepen klinkt, waardoor je weer van alles moet gaan vogelen met pedalen. En als je nou juist de gain van je amp het lekkerste vindt, dan moet de boel een beetje open gedraaid kunnen worden en daar zit nou juist het probleem met een 100W.
Misschien dat jij daar wel genoegen mee neemt als het minder klinkt, maar als ik een k*t geluid heb, dan sta ik niet lekker te spelen... sorry, but that's just the way I am.

Meneer I.
11 april 2010, 17:38
15-18W is erg fijn als je veel met je volume van gitaar speelt. Ik neig steeds meer naar een 1 kanaals amp met een buizen op het punt van oversturen en de rest regelen met je gitaarvolume. In mijn geval gaat dit trucje niet werken met een 100watter. Maar ieder z'n muziekstijl sound en voorkeuren.
Kanaal 1 van mijn amp is een blackface deluxe achtige sound, I like it!

Een Fender Deluxe Reverb staat ook nog streeds op mijn verlanglijstje, voor mij de pure tone die ik zoek. Gewoon de amp, snoer, gitaar en ok een wah en een tuner dan en niet te vergeten de gitarist!;)

kidrock
11 april 2010, 18:55
15-18W is erg fijn als je veel met je volume van gitaar speelt. Ik neig steeds meer naar een 1 kanaals amp met een buizen op het punt van oversturen en de rest regelen met je gitaarvolume. In mijn geval gaat dit trucje niet werken met een 100watter. Maar ieder z'n muziekstijl sound en voorkeuren.
Kanaal 1 van mijn amp is een blackface deluxe achtige sound, I like it!

Een Fender Deluxe Reverb staat ook nog streeds op mijn verlanglijstje, voor mij de pure tone die ik zoek. Gewoon de amp, snoer, gitaar en ok een wah en een tuner dan en niet te vergeten de gitarist!;)

Helemaal goed! Een goed werkend treble bleed op je gitaar en met je volume knop alle klank kleuren van de regen boog eruit halen :ok:
Met mn 30W amp heb ik de master bijna op de helft en de gain 3/4 open en dan kan ik van clean (met een klein randje) naar vette EVH door simpelweg aan de volume knop te draaien :rockon:

big dooley
12 april 2010, 00:20
speel nu zo'n 12 jaar met 100-watters en de eerste kroegbaas die komt zeiken dat het te hard staat, moet ik nog tegenkomen, eerlijk gezegd...
nou moet ik erbij zeggen, dat als kroegbazen ons vragen als achtergrondbandje, dan we dan vriendelijk bedanken... zoek dan maar een bandartiest

ik heb ook geen 100 watt gekocht met de gedachte om te blazen, maar vanwege de headroom... cleane partijen blijven clean (met mijn mastervolume-instellingen dan) en het klinkt gewoon goed, niet geknepen, lekkere volle bastonen etc
bedenk ook, dat de eindbuizen minder hard op hun lazer krijgen... ze hoeven niet tegen oversturing aan te werken, maar blijven clean

big dooley
12 april 2010, 00:41
Goeie tip, ik ga het eens uitproberen!


let wel, je raakt hierdoor gain kwijt!!!
dus de gain vol open zetten resulteerd in minder oversturing, dan normaal het geval was... en niet iedereen vind de klank er beter op worden, met voorversterkerbuizen, die een lagere versterkingsfactor hebben...

als je de 12AX7 hebt, die heeft 100mu
de 5751 zit op 70mu
de 12AT7 zit op 60mu

een 12AT7 zou ik niet in de gain stages (V1 en V2) zetten, schijnt niet echt lekker te zijn, maar experimenteren staat vrij daarin

de 5751 lijkt erg veel op een 12AX7, alleen is de versterkingsfactor iets kleiner...

kidrock
12 april 2010, 02:25
speel nu zo'n 12 jaar met 100-watters en de eerste kroegbaas die komt zeiken dat het te hard staat, moet ik nog tegenkomen, eerlijk gezegd...

Ik dus helaas wel en wij krijgen nog weleens te horen dat kroegen geen live bands meer nemen omdat het te hard gaat en daardoor kiezen voor een akoestisch set of (kan t bijna niet uit mn bek krijgen) een DJ of drive-in-show. Begrijp me niet verkeerd... ik vind een 100 watter heerlijk klinken en ik moet toegeven dat als er een goede mastervolume op zit dat je op lagere volume er redelijk mee weg komt. Het scheelt natuurlijk ook wat voor muziek stijl je speelt, laten we dat ook niet vergeten. Ik speel zelf in een rock band en ik heb in het verleden ook een tijdje met een 100W Marshall en 4x12 buik kast gespeeld. Super vet geluid, maar ik merkte toch dat het al snel te hard ging. Het is toch een beetje alsof je een Ferrari voor de deur hebt staan en je maar 120 mag. Je heb dan ook niet altijd zin om naar Duitsland te rijden om het gas pedaal wat verder in te drukken :(

big dooley
12 april 2010, 02:47
Ik dus helaas wel en wij krijgen nog weleens te horen dat kroegen geen live bands meer nemen omdat het te hard gaat en daardoor kiezen voor een akoestisch set of (kan t bijna niet uit mn bek krijgen) een DJ of drive-in-show. Begrijp me niet verkeerd... ik vind een 100 watter heerlijk klinken en ik moet toegeven dat als er een goede mastervolume op zit dat je op lagere volume er redelijk mee weg komt. Het scheelt natuurlijk ook wat voor muziek stijl je speelt, laten we dat ook niet vergeten. Ik speel zelf in een rock band en ik heb in het verleden ook een tijdje met een 100W Marshall en 4x12 buik kast gespeeld. Super vet geluid, maar ik merkte toch dat het al snel te hard ging. Het is toch een beetje alsof je een Ferrari voor de deur hebt staan en je maar 120 mag. Je heb dan ook niet altijd zin om naar Duitsland te rijden om het gas pedaal wat verder in te drukken :(


ik snapput... :D

de JVM is gelukkig erg goed op laag volume... mijn mede-gitarist heeft een JCM 800 2210 en die is daar minder goed in... (en op vol vermogen bijt de JVM in het stof, dat wel...)

daarom zei ik al, veel kroegbazen willen je als achtergrondmuziek en daar bedank ik voor... nou moet ik wel toegeven, dat het voor hun ook moeilijker wordt... sommige hebben al inspecteurs over de vloer gehad met een dB-meter en owee als ze boven de 75 dB komen (buiten gemeten)... das GVD hetzelfde als een auto die voorbij komt rijden!!!!

binnenkort gelukkig een optreden voor een stel motormuizen, die een clubhuis in een industriegebied hebben, dus daar moet het zo hard mogelijk, natuurlijk :D:D:D:D
blij dat de PA up-to-date is :)

Meneer I.
12 april 2010, 08:53
let wel, je raakt hierdoor gain kwijt!!!
dus de gain vol open zetten resulteerd in minder oversturing, dan normaal het geval was... en niet iedereen vind de klank er beter op worden, met voorversterkerbuizen, die een lagere versterkingsfactor hebben...

als je de 12AX7 hebt, die heeft 100mu
de 5751 zit op 70mu
de 12AT7 zit op 60mu

een 12AT7 zou ik niet in de gain stages (V1 en V2) zetten, schijnt niet echt lekker te zijn, maar experimenteren staat vrij daarin

de 5751 lijkt erg veel op een 12AX7, alleen is de versterkingsfactor iets kleiner...

De gain mag er juist wel wat uit, vroeger vond ik hoe meer gain hoe 'beter' tegenwoordig vind ik minder juist lekkerder en komt mijn soort spel er beter uit.

Ik heb inmiddels wat NOS-jes besteld:
2 x General Electric 5751 JAN en
1 x een Philips 12AT7WC JAN NOS

Ik ben heel benieuwd! Komt morgen binnen nl.

big dooley
12 april 2010, 11:02
De gain mag er juist wel wat uit, vroeger vond ik hoe meer gain hoe 'beter' tegenwoordig vind ik minder juist lekkerder en komt mijn soort spel er beter uit.

Ik heb inmiddels wat NOS-jes besteld:
2 x General Electric 5751 JAN en
1 x een Philips 12AT7WC JAN NOS

Ik ben heel benieuwd! Komt morgen binnen nl.

ok dan... gelijk maar duur doen?
ben benieuwd wat je ervan vind

RoelSmoel
17 april 2010, 19:50
Om even te schoppen:

Ik zoek nu een veelzijdige versterker, liefst buizen, goede clean, goede scheur.
Marshall MA-serie moet ik nog een keer goed testen, heb hem enkel 1x aangesloten gehad, en dit klonk naar mijn idee goed, maar ik heb pas eind van de maand de kans hier weer voor..
Blackstar HT-Venue moet nog geleverd worden, naar verwachting begin juni, maar van de Blackstar HT-serie is de clean weer niet echt geweldig..

Mijn budget is op z´n laatst echt 850 euro met veel sparen, Musicstore zit er voorlopig niet in, ik krijg mijn ouders maar niet zo ver, en met het OV wil ook niet echt lukken:(

Marshall JVM heeft mijn voorkeur, maar die zijn weer zo ontzettend duur:makeup:

Het moet een amp zijn waar een redelijke rock-sound uit te halen is, metal-sound wil nog eventueel met pedaaltjes.

Combo of top maakt niet zoveel uit, zolang er maar goed geluid uit komt, en het wattage maakt op het moment ook niet zoveel uit.


Ik sta open voor suggesties:)

ThaBluesBreaker
17 april 2010, 20:00
Vox AC30???

RoelSmoel
17 april 2010, 20:13
Vox AC30???

Is het net niet..

Fireburst
17 april 2010, 20:54
Ik zoek nu een veelzijdige versterker, liefst buizen, goede clean, goede scheur.

En de AC30 is het nét niet ? En de Marshall MA maakt wel nog een kans...? :???:

En dan de dooddoener :

Ik sta open voor suggesties

:seriousf::seriousf:

RoelSmoel
17 april 2010, 21:00
En de AC30 is het nét niet ? En de Marshall MA maakt wel nog een kans...? :???:

En dan de dooddoener :


:seriousf::seriousf:

MA maakt niet veel kans meer..

Iemand de nieuwe JMD-serie al getest? Normaal ben ik niet zo van de modelingversterkers, maar dit klinkt wel goed:p

Meneer I.
18 april 2010, 10:56
let wel, je raakt hierdoor gain kwijt!!!
dus de gain vol open zetten resulteerd in minder oversturing, dan normaal het geval was... en niet iedereen vind de klank er beter op worden, met voorversterkerbuizen, die een lagere versterkingsfactor hebben...

als je de 12AX7 hebt, die heeft 100mu
de 5751 zit op 70mu
de 12AT7 zit op 60mu

een 12AT7 zou ik niet in de gain stages (V1 en V2) zetten, schijnt niet echt lekker te zijn, maar experimenteren staat vrij daarin

de 5751 lijkt erg veel op een 12AX7, alleen is de versterkingsfactor iets kleiner...


Nou de buisjes zitten erin en here are the results:

V1, V2 = 5751
V3 = 12AX7
V4 (PI) = 12AT7WC balanced

Kanaal 1:
Volume kan voluit (buizenoversturing), met volume op gitaar voluit komt er nu een 'randje' aan het clean geluid. Draai je het gitaar volume terug tot '7-8' dan blijft het clean, maar wel dynamisch reagerend op je gitaaraanslag en spel. Met een booster of TS ervoor gaat de buis lekker in de oversturing.

Kanaal 2:
Volume kan voluit, gain op 40%. Nu kun je met het gitaarvolume van '7-10' goed de hoeveelheid overdrive regelen. Lijkt wel wat ik voorheen had op kanaal 1 met de 12AX7 buis. Goed regelbare overdrive, niet te extreem. Kan wel door de gain verder open te zetten.

Kanaal 2 gainboost:
Op kanaal 2 zit ook een gainboost. Zet je deze erbij dan komt er een freaking load aan gain bij net als voorheen. Wel goed bruikbaar als leadsound bij vette solo's. Zou nog wel iets getemperd mogen worden van mij (V3??) maar is verder prima.

Conclusie:
Minder gain, meer clean decibellekes, 15-18W kan dus prima lang clean blijven en door de bandmix heenkomen.
Kanaal 1 kan ik nu (zoals verwacht) niet gebruiken als voorheen, dus van clean tot in overdrive. Aan de ene kant jammer, want alles met 1 kanaal is wel lekker. Aan de andere kant wel veel praktischer door het nu gescheiden te hebben in twee kanalen voor een coverbandgitarist en met een TS ervoor kom je een heeel end.

De amp is nu beter bruikbaar voor het bandgebruik, maaruuhh ik heb nog steeds gas om ooit er een Deluxe Reverb erbij te hebben ;) of een ander goed 'Fenderisch' 1 kanaals amp(je) voor thuis.

Ik ben tevreden met de buizenwissel!

big dooley
18 april 2010, 11:46
Nou de buisjes zitten erin en here are the results:

V1, V2 = 5751
V3 = 12AX7
V4 (PI) = 12AT7WC balanced

Kanaal 1:
Volume kan voluit (buizenoversturing), met volume op gitaar voluit komt er nu een 'randje' aan het clean geluid. Draai je het gitaar volume terug tot '7-8' dan blijft het clean, maar wel dynamisch reagerend op je gitaaraanslag en spel. Met een booster of TS ervoor gaat de buis lekker in de oversturing.

Kanaal 2:
Volume kan voluit, gain op 40%. Nu kun je met het gitaarvolume van '7-10' goed de hoeveelheid overdrive regelen. Lijkt wel wat ik voorheen had op kanaal 1 met de 12AX7 buis. Goed regelbare overdrive, niet te extreem. Kan wel door de gain verder open te zetten.

Kanaal 2 gainboost:
Op kanaal 2 zit ook een gainboost. Zet je deze erbij dan komt er een freaking load aan gain bij net als voorheen. Wel goed bruikbaar als leadsound bij vette solo's. Zou nog wel iets getemperd mogen worden van mij (V3??) maar is verder prima.

Conclusie:
Minder gain, meer clean decibellekes, 15-18W kan dus prima lang clean blijven en door de bandmix heenkomen.
Kanaal 1 kan ik nu (zoals verwacht) niet gebruiken als voorheen, dus van clean tot in overdrive. Aan de ene kant jammer, want alles met 1 kanaal is wel lekker. Aan de andere kant wel veel praktischer door het nu gescheiden te hebben in twee kanalen voor een coverbandgitarist en met een TS ervoor kom je een heeel end.

De amp is nu beter bruikbaar voor het bandgebruik, maaruuhh ik heb nog steeds gas om ooit er een Deluxe Reverb erbij te hebben ;) of een ander goed 'Fenderisch' 1 kanaals amp(je) voor thuis.

Ik ben tevreden met de buizenwissel!

nou, fijn dat dat allemaal bevalt... V3 is waarschijnlijk de tone stack... oftwel het EQ-circuit en wordt door sommigen gezien als een gain stage...
je kan heen en weer wisselen met de buispositie's op V1 t/m V3... ik weet niet hoe je signaalpad eruit ziet, dus das ff lastig... V3 kan ook de reverb mixer en fx-loop recovery zijn, dus das aan jou

hm... wel jammer dat ik je niet gewaarschuwd heb voor die balanced triode-onzin in de PI... das eigenlijk helemaal niet nodig... veel verkopers laten klanten nl. graag geloven dat dit zo is, terwijl het PI-circuit uit zichzelf al een onbalans heeft... heeft dus weinig nut.... maar goed

Meneer I.
18 april 2010, 12:02
Ik ga nog wel even kijken wat een 5751 in zowel V2 als V3 doet en wat een 12AX7 in V2 en een 5751 in V3 doet. V3 is inderdaad de tonestack.

kidrock
18 april 2010, 14:11
MA maakt niet veel kans meer..

Iemand de nieuwe JMD-serie al getest? Normaal ben ik niet zo van de modelingversterkers, maar dit klinkt wel goed:p

Modelingversterkers zou ik zelf niet doen. Ik heb die route ook bewandeld. Voor thuis is zoiets best wel leuk omdat je op laag volume lekker kunt scheuren, maar met een band mist die gewoon BALLEN (om het maar es plastisch uit te drukken). De AXE-FX is op het moment de enige modeling amp die buizen begint te benaderen, maar dan praat je over een heeeeeel ander prijs klasse.

Is de Egnater Rebel 30 niks voor jou? Een 2 channel amp met veel mogelijkheden. De head zou dan net binnen jou budget vallen en als je ergens een goedkoop kabinetje op de kop weet te tikken, dan ben je in principe klaar!

Have a look-see : www.thomann.de/nl/egnater_rebel_30.htm

Rutger Molenberghs
18 april 2010, 14:52
Om even te schoppen:


Kijk eens in Engeland. Een JVM 205h past dan nog binnen je budget. Kijk eens bij deze shop (http://www.coda-music.com/index.php?cPath=28_88). Daar staan een paar ex-display modellen die redelijk gunstig geprijsd zijn.

RoelSmoel
18 april 2010, 14:55
Kijk eens in Engeland. Een JVM 205h past dan nog binnen je budget. Kijk eens bij deze shop (http://www.coda-music.com/index.php?cPath=28_88). Daar staan een paar ex-display modellen die redelijk gunstig geprijsd zijn.

Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van op lange afstand bestellen via internet, en al helemaal een versterker, je weet nooit wat er fout gaat:dontgeti:

big dooley
18 april 2010, 15:08
een marshall overhalen vanuit een dealer in engeland kun je vergeten... geen enkele dealer die dat doet...
mijn JVM komt dan wel uit schotland, maar dat was een tweedehandsje... de pond stond toen al erg laag...
voor het geld wat ik er uiteindelijk voor gaf, had ik voor een redelijk goeie koop een tweedehands 4-kanaals en de verkoper kon voor dat bedrag bijna een nieuwe halen.... marshalls zijn echt belachelijk goedkoop op de tweedehands markt in engeland, vanwege de in elkaar gestorte pond tov de euro

kidrock
18 april 2010, 16:38
een marshall overhalen vanuit een dealer in engeland kun je vergeten... geen enkele dealer die dat doet...
mijn JVM komt dan wel uit schotland, maar dat was een tweedehandsje... de pond stond toen al erg laag...
voor het geld wat ik er uiteindelijk voor gaf, had ik voor een redelijk goeie koop een tweedehands 4-kanaals en de verkoper kon voor dat bedrag bijna een nieuwe halen.... marshalls zijn echt belachelijk goedkoop op de tweedehands markt in engeland, vanwege de in elkaar gestorte pond tov de euro

Zou ik ook doen, maar ja, dat mag weer niet van pappie en mammie ;)

Hoe lullig het ook klinkt, als de JVM helemaal jou ding is, dan zul je nog ff geduld moeten hebben en elke cent die je verdient opzij zet tot je m wel kunt kopen.

Je kunt wel een MA aanschaffen omdat je perse NU wat wil, maar ik vrees dat je dan toch van een koude kermis thuis komt. Heb m zelf niet getest, maar de meeste mensen die m wel gehoord hebben, zeggen dat de overdrive 'Blah' klinkt en alleen de clean te pruimen is. Dus daar wordt je als rocker ook niet gelukkig van :(

RoelSmoel
18 april 2010, 17:03
Zou ik ook doen, maar ja, dat mag weer niet van pappie en mammie ;)

Hoe lullig het ook klinkt, als de JVM helemaal jou ding is, dan zul je nog ff geduld moeten hebben en elke cent die je verdient opzij zet tot je m wel kunt kopen.

Je kunt wel een MA aanschaffen omdat je perse NU wat wil, maar ik vrees dat je dan toch van een koude kermis thuis komt. Heb m zelf niet getest, maar de meeste mensen die m wel gehoord hebben, zeggen dat de overdrive 'Blah' klinkt en alleen de clean te pruimen is. Dus daar wordt je als rocker ook niet gelukkig van :(

Ik kan eventueel nog met pedaaltjes gaan werken, maar ach..
Ik ga eerst eens flink uitgebreid testen en sparen;)

kidrock
18 april 2010, 17:16
Ik ga eerst eens flink uitgebreid testen en sparen;)

Heel verstandig! En ik de tussentijd komen er vast nog wel wat nieuwe modellen uit die je aan de tand kunt voelen :)

RoelSmoel
18 april 2010, 17:45
Heel verstandig! En ik de tussentijd komen er vast nog wel wat nieuwe modellen uit die je aan de tand kunt voelen :)

Jup, Engl Gigmaster 15, Blackstar HT-Venue etc etc etc...

RoelSmoel
19 april 2010, 22:53
NB: ik wil mij vooral gaan richten op de Foo Fighters sound, zijn hier alternatieven voor? Geld voor een Mesa Roadking heb ik niet.. Marshall, Blackstar etc, waar moet ik zoeken?

crapton
20 april 2010, 18:45
NB: ik wil mij vooral gaan richten op de Foo Fighters sound, zijn hier alternatieven voor? Geld voor een Mesa Roadking heb ik niet.. Marshall, Blackstar etc, waar moet ik zoeken?

Ben je nou overal dezelfde vragen aan het stellen? Ik zie Roel met z'n smoel over een heleboel topics hier.

Als je ff Googled weet je wat die mensen voor gear gebruiken. Mocht je het kopen dan dat absoluut geen garantie dat jij hetzelfde klinkt.

kidrock
20 april 2010, 19:30
Mocht je het kopen dan dat absoluut geen garantie dat jij hetzelfde klinkt.

Precies... behalve amp heeft de gitaar, pickups, snaren, kabels, pedalen en niet te vergeten (misschien wel het aller belangrijkste) je vingers en aanslag, grote invloed op je uiteindelijke sound.

Fireburst
20 april 2010, 19:36
Ben je nou overal dezelfde vragen aan het stellen? Ik zie Roel met z'n smoel over een heleboel topics hier.


Het begint een beetje te irriteren zelfs... maar alles voor de goede zaak, dus :

TESTEN !!!!

en kom dàn nog eens vraagjes stellen.

Mitch
20 april 2010, 19:55
Het andere, al iets gerichtere topic is er niet voor niets hè...
En dat geblèr in vet rood met supersized lettergrootte is nergens voor nodig. Aangepast.
Jullie bumpen dit topic nu zelf en klagen dan dat er teveel topics van 'm bovenaan staan. Smart move :listen:

RoelSmoel
21 april 2010, 15:53
Ben je nou overal dezelfde vragen aan het stellen? Ik zie Roel met z'n smoel over een heleboel topics hier.

Als je ff Googled weet je wat die mensen voor gear gebruiken. Mocht je het kopen dan dat absoluut geen garantie dat jij hetzelfde klinkt.

2 topics is toch niet veel?
Klopt, maar zoals ik zeg, die mensen spelen op een Mesa Roadking (research heb ik allang gedaan..), en daar heb ik het geld niet voor;)


Precies... behalve amp heeft de gitaar, pickups, snaren, kabels, pedalen en niet te vergeten (misschien wel het aller belangrijkste) je vingers en aanslag, grote invloed op je uiteindelijke sound.

Dat weet ik natuurlijk allang, maar toch bedankt voor het advies..

guitarkid
21 april 2010, 16:25
2 topics is toch niet veel?


Nou Roel, het zijn er vier, waarin je steeds met bijna het zelfde verhaal dan wel de zelfde vragen komt. En de ene keer ben je er helemaal uit (Blackstar..!), even later (in een ander topic) is het weer wat anders. Valt niet mee om dat dan steeds serieus te nemen.
(Sorry Mitch, moest even...).

Gr. C.

RoelSmoel
21 april 2010, 16:29
Nou Roel, het zijn er vier, waarin je steeds met bijna het zelfde verhaal dan wel de zelfde vragen komt. En de ene keer ben je er helemaal uit (Blackstar..!), even later (in een ander topic) is het weer wat anders. Valt niet mee om dat dan steeds serieus te nemen.
(Sorry Mitch, moest even...).

Gr. C.

Ik doel meer op 2 actieve topics, entschuldigung..

Mukkez
21 april 2010, 16:45
Nou Roel, het zijn er vier, waarin je steeds met bijna het zelfde verhaal dan wel de zelfde vragen komt. En de ene keer ben je er helemaal uit (Blackstar..!), even later (in een ander topic) is het weer wat anders. Valt niet mee om dat dan steeds serieus te nemen.
(Sorry Mitch, moest even...).

Gr. C.

:sssh: Om over die topics op gitaar.net maar te zwijgen.

RoelSmoel
21 april 2010, 17:09
:sssh: Om over die topics op gitaar.net maar te zwijgen.

Doet dat terzake?

allochthomas
21 april 2010, 17:13
Doet dat terzake?
Best wel, aangezien zelfs de mods van gitaar.net je ten dode hebben opgeschreven

RoelSmoel
21 april 2010, 17:15
Best wel, aangezien zelfs de mods van gitaar.net je ten dode hebben opgeschreven

Gitaarnet en Gitaar.net zijn 2 verschillende sites/fora, dus begin aub niet te zeuren over mijn gedrag daar, ik probeer het hier nog enigszins binnen de perken te houden;)

Mitch
21 april 2010, 20:24
:sssh: Om over die topics op gitaar.net maar te zwijgen.


Best wel, aangezien zelfs de mods van gitaar.net je ten dode hebben opgeschreven

WTF boeit het wat -ie op een ander forum doet? Schei eens effe uit zeg!
Maar goed, aangezien het andere topic nog gewoon loopt en deze alleen maar op gezeik uitdraait van de wannabe-mod-brigade gaat deze op slot. Way to go guys :roll:

almarvk
21 april 2010, 20:24
Inderdaad. Met die site hebben we niets van doen. Heb je een probleem, stuur dan een PM naar een dienstdoende mod of stuur een rapportage. Iemand hier publiekelijk af maken ben ik niet zo'n fan van. Graag weer ontopic!