PDA

View Full Version : Tokai Love Rock - gebreken verhelpen ?



RullyRulez
8 april 2010, 13:28
:lp: Ik heb nog niet zo lang geleden een Tokai Love Rock (ca 400Euri) gekocht bij Muzikaza in Roermond. Ik ben hier zeer tevreden over - ook als ik deze vergelijk met Epihones en Vintages in dezelfde prijsklasse. Echter deze zaak is nu failliet, en nu ik er thuis wat meer op speel zie ik toch enige dingen die niet helemaal bevallen.

1. Als ik de G- snaar bend, ontstemd deze vrij snel erna. Bij andere snaren is dit helemaal niet. Waar kan dit aan liggen?
- Moet ik nieuwe snaren erop leggen ?
- Is het iets met de stemmings schroeven ?
- Iets anders ? wat kan hier aan gedaan worden ?

2. De G snaar lijkt zowieso een beetje ontstemd. een A in de 2e fret of B in de 4e fret lijkt wat te hoog. Terwijl de C (5e fret) D etc. weer goed lijkt. Het is jammer dat ik dit in de winkel niet gemerkt heb tijdens de aankoop.
- Ligt de fret een tikkeltje verkeerd ? (Echter op andere snaren heb ik dit probleem niet)
- is het iets anders ?
- Is hier iets aan te doen en zo ja wat ?

3. Bovendien lijkt het zeker als het geluid via de versterker/effecten gaat, de A, de B op de G-snaar een beetje vreemd te trillen qua sound (ik weet even niet hoe ik dit kan omschrijven) Bij noten hoger op deze snaar heb ik dat niet.
- Waar kan dit aanliggen (een te hoge fret misschien, waar tegen aan wordt getrild ??? iets andes)
- Wat is hier aan te doen ?

4. De gitaar heeft nog geen (cremekleurige) slagplaat. Enig idee wat dit kost (inclusief) montage. Liefst in de buurt van Roermond.

Qua klank en bespeelbaarheid ben ik wel verder zeer tevreden over deze Les Paul immitatie.

Ibanez666
8 april 2010, 13:32
Zou zo ook maar aan je topkam kunnen liggen

jannest
8 april 2010, 13:49
4 kan je bij tone factory ofzo scoren

kan je zelf wel monteren

RullyRulez
8 april 2010, 13:58
Welke van de problemen Ibanez666 ?

RS-Rik
8 april 2010, 14:00
Bij ontstemmingsproblemen eerst de topkam smeren met zacht potlood of grafietsmeersel.


Lp's zijn altijd wat gevoeliger qua ontstemmen t.o.v. strats. (korte mensuur)

Ibanez666
8 april 2010, 14:01
Welke van de problemen Ibanez666 ?

ontstemmen, sorry

akkebaas
8 april 2010, 14:48
Er zijn leden die hier meer verstand van hebben dan ik, maar 1 en 2 lijkt mij aan de nut te liggen, waarschijnlijk moet de uitsparing voor je G-snaar iets meer uitgevijld worden. En met een beetje geluk is nr 3 dan ook meteen opgelost.
Alleszins niets om je veel zorgen over te maken, gewoon eens langs gaan bij een goeie hersteller/bouwer.

Morio66
8 april 2010, 16:08
RS-Rik..
Moet het een zacht potlood zijn? Had er iets over gelezen en een "gewoon" potlood gebruikt...

Wellicht stomme vraag..

Hiro
8 april 2010, 16:09
maakt niet heel veel uit, het gaat om het grafiet wat de snaar "smeert"
een zacht potlood is gewoon makkelijker omdat dat sneller en beter verdeelt

Noid
8 april 2010, 16:10
De stemming van de g-snaar is qua tuning een achilleshiel van een gitaar. Ivm de korte mensuur van een Les Paul heb je bij een LP ook relatief vaak de kans dat je hier last van hebt. Zoek er maar eens op, op dit forum en elders op 't internet. Zie o.a. ook dit topic eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122942

Chocola
8 april 2010, 17:20
:lp: Ik heb nog niet zo lang geleden een Tokai Love Rock (ca 400Euri) gekocht bij Muzikaza in Roermond. Ik ben hier zeer tevreden over - ook als ik deze vergelijk met Epihones en Vintages in dezelfde prijsklasse. Echter deze zaak is nu failliet, en nu ik er thuis wat meer op speel zie ik toch enige dingen die niet helemaal bevallen.

1. Als ik de G- snaar bend, ontstemd deze vrij snel erna. Bij andere snaren is dit helemaal niet. Waar kan dit aan liggen?
- Moet ik nieuwe snaren erop leggen ?
- Is het iets met de stemmings schroeven ?
- Iets anders ? wat kan hier aan gedaan worden ?

2. De G snaar lijkt zowieso een beetje ontstemd. een A in de 2e fret of B in de 4e fret lijkt wat te hoog. Terwijl de C (5e fret) D etc. weer goed lijkt. Het is jammer dat ik dit in de winkel niet gemerkt heb tijdens de aankoop.
- Ligt de fret een tikkeltje verkeerd ? (Echter op andere snaren heb ik dit probleem niet)
- is het iets anders ?
- Is hier iets aan te doen en zo ja wat ?

3. Bovendien lijkt het zeker als het geluid via de versterker/effecten gaat, de A, de B op de G-snaar een beetje vreemd te trillen qua sound (ik weet even niet hoe ik dit kan omschrijven) Bij noten hoger op deze snaar heb ik dat niet.
- Waar kan dit aanliggen (een te hoge fret misschien, waar tegen aan wordt getrild ??? iets andes)
- Wat is hier aan te doen ?

4. De gitaar heeft nog geen (cremekleurige) slagplaat. Enig idee wat dit kost (inclusief) montage. Liefst in de buurt van Roermond.

Qua klank en bespeelbaarheid ben ik wel verder zeer tevreden over deze Les Paul immitatie.


1. Het is toevallig, dit heb ik altijd op al mijn gitaren. Lijkt te komen door mijn speelstijl. Ik heb mijn G-Tuner wat vaster gedraaid en dit helpt wel wat :).

2. Kan ook intonatie zijn.

3. Opnieuw (laten) afstellen :D.

4. Gewoon lekker bij GFS bestellen, kost geen hol :).

Madcow
8 april 2010, 17:43
3 ligt aan de snaren. Nieuw setje snaren erop!

Basvarken
8 april 2010, 18:50
Tien tegen een dat puntje 2 door een slechte intonatie komt.

superken_nl
8 april 2010, 19:55
De stemming van de g-snaar is qua tuning een achilleshiel van een gitaar.

Altijd weer die dekselse G-snaar. Het is ook bij iedereen hetzelfde!

Chocola
9 april 2010, 00:32
Altijd weer die dekselse G-snaar. Het is ook bij iedereen hetzelfde!

Blij om te horen dat meerdere mensen dit zo ervaren... Wist nooit dat dit een common probleem was. Hoe kan het dat één snaar zo veel sneller ontstemt dan andere snaren?

nickofzo
9 april 2010, 01:14
Blij om te horen dat meerdere mensen dit zo ervaren... Wist nooit dat dit een common probleem was. Hoe kan het dat één snaar zo veel sneller ontstemt dan andere snaren?

nou ik denk, gladde (relatief dunne) snaar in combinatie met de spanning, in combinatie met de hoek en dat weer in combinatie met de topkam, en dat weer in combinatie met een wellicht verouderde snaar? en dat weer in combinatie met de rek in de snaar.
(ik weet hier het antwoord niet op)


maar het is inderdaad altijd de G snaar,
valt het jullie ook op dat de G ook op een of andere manier altijd dood in je oren klinkt, alsof je alle noten in je gehoor kan plaatsen behalve de G
?

Orpheo
9 april 2010, 01:36
Ik gebruik ook niet voor niets een dikkere G dan normaal, en ook een dikkere D, omdat ik bij de D ook problemen heb met hoorbaarheid.

Ik gebruik zelf locking tuners, of gewoon goede tuners, met goed gesneden topkammen, en heb vrij weinig last van de G, maar ja, als er iets rottig werkt, is 't de G. jammer dat ik juist zo vaak de g snaar nodig heb.

bass blom
9 april 2010, 01:39
o.a. daarom zijn dingen als buzz feiten.. earvana? bedacht?

RullyRulez
9 april 2010, 09:54
Dank voor de vele antwoorden.

Ik denk zelf dat het juist niet de intonatie is. Ik heb van alle snaren de flageolet op de 12e fret en de gewone noot op de 12e snaar qua toonhoogte gelijk kunnen krijgen door de snaarlengte (mensuur) te veranderen.

Wat ik hier uit concludeer is :

+ grote kans dat een betere topkam verbetering brengt. Iemand een adresje in de buurt van Roermond en omstreken ? Laat ik er ook meteen een slagplaat opzetten.
+ eventueel met grafiet insmeren kan helpen

Toch typisch de G-snaar lijkt algemeen het meest te onstemmen bij bends, terwijl dat juist (in mijn geval) de snaar is die ik het meeste bend.....:???:

Basvarken
9 april 2010, 10:43
Ik heb van alle snaren de flageolet op de 12e fret en de gewone noot op de 12e snaar qua toonhoogte gelijk kunnen krijgen door de snaarlengte (mensuur) te veranderen.

Zo test je niet of de intonatie juist is! Logisch dat ze gelijk zijn als je de flageolet en de gefrette toon op de zelfde plek pakt. De snaar is daar immers even lang.

Je moet de open snaar aanslaan en toonhoogte vaststellen. En vervolgens de twaalfde positie. Gefret of flageolet. Pas als de open snaar en 12e gelijk zijn, is de intonatie goed.

Ukeloeder
9 april 2010, 10:46
...basvarken... open snaar en flageolet op 12de zijn ALTIJD gelijk.
intonatie check je door 12de positie gefret en 12de positie flageolet te vergelijken
er zijn nog andere methodes maar dit is de meest(?) gebruikelijke

Hiro
9 april 2010, 10:48
inderdaad op de 12e fret indrukken en daar meet je de intonatie

Basvarken
9 april 2010, 11:22
...basvarken... open snaar en flageolet op 12de zijn ALTIJD gelijk.


Dat zeg ik. Het is de zelfde plek, dus de lengte naar de brug is gelijk, dus de toon is even hoog.

RullyRulez
9 april 2010, 12:16
Basvarken volgens mij zit je niet juist....

De flageolet is juist de plaats waar de snaar van nature lekker wil trillen. Als je fret op de 12e positie, hangt het juist af van de positie van de fret of deze exact hetzelfde is.

Als bijvoorbeeld de gefrette noot op de 12 hoger klinkt dan de flageolet op de 12e fret, is de mensuurlengte te kort, en moet de snaar langer gemaakt worden (zadel verstellen).

Pas als beide noten gelijk klinken, is de intonatie goed.

Sterker nog : open snaar en flageolet op 12de zijn per definitie gelijk (op een octaaf na). Deze 2 noten zijn helemaal onafhankelijk van waar de frets liggen....

Basvarken
9 april 2010, 12:28
Basvarken volgens mij zit je niet juist....

De flageolet is juist de plaats waar de snaar van nature lekker wil trillen. Als je fret op de 12e positie, hangt het juist af van de positie van de fret of deze exact hetzelfde is.

Als bijvoorbeeld de gefrette noot op de 12 hoger klinkt dan de flageolet op de 12e fret, is de mensuurlengte te kort, en moet de snaar langer gemaakt worden (zadel verstellen).

Pas als beide noten gelijk klinken, is de intonatie goed.

Sterker nog : open snaar en flageolet op 12de zijn per definitie gelijk (op een octaaf na). Deze 2 noten zijn helemaal onafhankelijk van waar de frets liggen....

Tjee wat een spraakverwarring hierzo zeg.
Ik bedoel wat jij omschrijft.

Jasper.
9 april 2010, 12:41
Tjee wat een spraakverwarring hierzo zeg.
Ik bedoel wat jij omschrijft.

Ja, maar dat zeg je niet. De topicstarter doet het precies op de manier waarop het goed is. Maar jij zegt dat hij het helemaal fout doet en de open snaar met de flageolet moet vergelijken.

RullyRulez
9 april 2010, 12:41
Ok Basvarken, dan neem ik aan dat jouw oorspronkelijke opmerking dus NIET waar is, zie hier :



Je moet de open snaar aanslaan en toonhoogte vaststellen.
En vervolgens de twaalfde positie. Gefret of flageolet.
Pas als de open snaar en 12e gelijk zijn, is de intonatie goed.

Basvarken
9 april 2010, 12:49
Sorry jongens. Ik zie nu dat ik niet heb geschreven wat ik bedoelde. Ik heb zitten slapen. Ik bedoelde natuurlijk niet flageolet op de twaalfde.

Mijn excuus voor deze verwarring :makeup:

Olorin
9 april 2010, 15:05
Even kijken op de site van Reijnen in Roermond http://www.reijnenmuziek.nl/
daar staat een knopje gitaar reparatie.

Hier staat een nummer vermeldt van Dick Hij zit momenteel nog in het pand van Reijnen.

Ff bellen en een afspraak maken.

Alles kump goot :cooler:

RullyRulez
9 april 2010, 15:37
Aha... en Dick kin ich auch nag waal. Ich wis neet det hae weer biej Reijnen zoot.. Dank je wel.

Olorin
9 april 2010, 16:32
Jip, NOG wel maar binnenkort..........

Affijn dat kun je hem zelf vragen :sssh:

RullyRulez
11 april 2010, 18:29
Ik ben al door Dick geholpen....

fuchs
11 april 2010, 18:58
Jip, NOG wel maar binnenkort..........

Affijn dat kun je hem zelf vragen :sssh:

Gaat hij met Patrick mee naar Nederweert?

Olorin
12 april 2010, 08:22
RullyRulez: Das mooi

fuchs: Zover ik weet wel ja. Pin me er niet op vast maar onder de naam; (in de krant zoiets van) Gearpro ???
Waarschijnlijk open in mei ???? Lets hope so, ik moet nu te ver voor snaren en andere aankopen, Nederweert is nog redelijk te doen

dickie
17 mei 2010, 20:34
RullyRulez: Das mooi

fuchs: Zover ik weet wel ja. Pin me er niet op vast maar onder de naam; (in de krant zoiets van) Gearpro ???
Waarschijnlijk open in mei ???? Lets hope so, ik moet nu te ver voor snaren en andere aankopen, Nederweert is nog redelijk te doen

We zijn hard aan t werk... Het wordt errug gaaf... (hoezo waanzinnig pand....) We hopen eind deze week de inventaris zo goed als klaar te hebben en volgende week instrumentarium uit te pakken... Ons doel: vanaf 1 juni verkopen... Het gaat inderdaad: Gear Pro heten.

Olorin
18 mei 2010, 08:41
Nou dat werd tijd :soinnocent:

Heb nog A) een nieuwe versterker B) een nieuwe telecaster C) een nieuwe elektro akoestische +versterker nodig...... niet in 1 keer helaas :stop:

Wanneer is de site in de lucht ? Kan ik al gaan kwijlen :dance:

Paragon
18 mei 2010, 09:04
btw, om even terug te komen op die verrekte g-snaar: volgens mij ontstemt hij zo snel, en heeft iedereen er problemen mee, omdat de voor de g-snaar eigenlijk (als je gaat kijken naar de snaar-diktes) een enkele snaar (1 draad) eigenlijk te dun is, en een gewikkelde snaar eigenlijk te dik is, daardoor dat er zo veel problemen mee zijn (dit vertelde mijn gitaarleraar mij iig :P)

Olorin
18 mei 2010, 09:08
btw, om even terug te komen op die verrekte g-snaar: volgens mij ontstemt hij zo snel, en heeft iedereen er problemen mee, omdat de voor de g-snaar eigenlijk (als je gaat kijken naar de snaar-diktes) een enkele snaar (1 draad) eigenlijk te dun is, en een gewikkelde snaar eigenlijk te dik is, daardoor dat er zo veel problemen mee zijn (dit vertelde mijn gitaarleraar mij iig :P)

Tja, de G-snaar vergelijk ik altijd met een G-spot :soinnocent: verdomd lastig en nooit exact af te stellen

Midwolda
18 mei 2010, 09:23
Tja, de G-snaar vergelijk ik altijd met een G-spot :soinnocent: verdomd lastig en nooit exact af te stellen

Ja maar jij komt ook uit Limburg he, daar hebben ze allemaal een zagte G-snaar. Enzo.

Morio66
18 mei 2010, 09:28
De stemming van de g-snaar is qua tuning een achilleshiel van een gitaar. Ivm de korte mensuur van een Les Paul heb je bij een LP ook relatief vaak de kans dat je hier last van hebt. Zoek er maar eens op, op dit forum en elders op 't internet. Zie o.a. ook dit topic eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122942

Heb ik ook gelezen..

Ik had een "trillende" hoge e-snaar (zie elders), ook minder als ik hoger speelde.. Een aardig forumlid heeft er naar geluisterd en toen de topkam met een vijltje bewerkt. Begreep echter dat het meerdere oorzaken kan hebben.
Wellicht goed als je er iemand naar laat kijken voordat je het gereedschap pakt.