PDA

View Full Version : demo opnemen band



Epic
8 april 2010, 12:36
Hallo,
aanstaande zondag ga ik met mijn bandje proberen een demo op te nemen. Dit is de eerste keer dat we dit doen, dus het zal wat experimenteren worden. Het doel is om +/- 3 nummers te doen.
De opname gebeurt via een e-mu0202 usb aangesloten op een laptop. We willen het mengpaneel hierop aansluiten en de opname 'live' doen (zonder overdubs). De inputs naar het mengpaneel zijn, zang (1mic), bas (DI), drums (4 mics) en gitaar (1mic). We hebben een redelijk grote ruimte tot onze beschikking dus we kunnen de instrumenten uit elkaar zetten zodat overspraak beperkt wordt. Eventueel wordt er nog een Zoom H2 gebruikt om wat 'room' geluid op te nemen.

Mijn vraag is nu, is dit een goede aanpak ? Alle tips zijn welkom.

Harald
8 april 2010, 14:47
Houd er rekening mee dat als je in dezelfde ruimte staat te mixen als waar het drumstel staat het ook met een gesloten hoofdtelefoon bijna onmogelijk is de drumsound te beoordelen terwijl de drummer speelt.

Als je die 4 sporen drums echt op 4 sporen opneemt is dat verder niet zo'n probleem, 2* overhead 1* bassdrum 1* snare/hihat die je achteraf mixt. Maar als ik het goed begrijp nemen jullie vanaf de mengtafel gewoon een stereomix op. Die is dan bijna niet te maken terwijl je in dezelfde ruimte staat. Neem dan dus even de tijd om met name de basis van bas en drums op te nemen en goed terug te luisteren, aanpassen en herhalen totdat het goed is.

Epic
8 april 2010, 15:08
Ik heb inderdaad maar 2 kanalen tot mn beschikking (stereo). Ik dacht er zelf ook aan om de drums en bas goed te soundchecken, en proefopnames te maken. Dank voor de tip.